Ακούστε:

Κύριε Υπουργέ καλημέρα σας.

Καλημέρα κύριε Χατζηνικολάου, καλημέρα και στους ακροατές.

Θα ξεκινήσω με το μεγάλο θέμα, με το θέμα του Eurogroup και θα πιαστώ από τον τίτλο που έχει σήμερα η εφημερίδα Καθημερινή. Γράφει βέρτιγκο στην Αθήνα μετά το ναυάγιο και λέει ότι η κυβέρνηση περιέρχεται σε δεινή θέση, καθώς το αφήγημα του Αλέξη Τσίπρα, με το οποίο η κυβερνητική πλειοψηφία έφερε και ψήφισε τα μέτρα στη Βουλή, αφορούσε άμεση συνολική λύση για το χρέος και ταχεία έξοδο προς τις αγορές και τώρα ανατρέπεται. Θέλω το σχόλιό σας, νομίζω εμπεριέχεται το ερώτημα σε αυτό που σας διάβασα.

Κοιτάξτε να δείτε, νομίζω βέρτιγκο έχουν όσοι περίμεναν να μην κλείσει η αξιολόγηση και να έχουμε νέα σενάρια εκτροπής. Εμείς τις εξελίξεις τις αντιμετωπίζουμε με απόλυτη ψυχραιμία. Καταλαβαίνουν όλο και περισσότεροι ότι οι καθυστερήσεις οφείλονται σε πολιτικές σκοπιμότητες, οι οποίες δεν έχουν να κάνουν με την Ελλάδα. Φαντάζομαι παρακολουθείτε και εσείς την εξέλιξη της συζήτησης, η οποία υπάρχει ακόμα και στο εσωτερικό της Γερμανίας.

Υπήρξε σήμερα και δήλωση του εκπροσώπου του SPD, που λέει ότι δε φέρεται έντιμα στην Ελλάδα ο Σόιμπλε.

Σε αυτό ακριβώς αναφέρομαι κ. Χατζηνικολάου και νομίζω ότι αυτή η πραγματικότητα είναι σε απόλυτη αναντιστοιχία με τις θέσεις που παίρνουν ορισμένα μέσα ενημέρωσης, τα οποία τις καμουφλάρουν ως ρεπορταζ. Βέρτιγκο υπάρχει αλλού, πίεση υπάρχει αλλού, στη Αθήνα υπάρχει ψυχραιμία, υπάρχει αποφασιστικότητα. Υπάρχει δικαίωση ως προς την τακτική του να έχουμε εμείς βγάλει οποιοδήποτε επιχείρημα από τα χείλη των φίλων ή λιγότερο φίλων μας σε σχέση με τις εκκρεμείς υποχρεώσεις της συμφωνίας και τώρα η πίεση είναι αλλού. Και θα έλεγα ότι εδώ προκύπτει μία υποχρέωση για όλες τις πολιτικές δυνάμεις, διότι είδα και μία δημοσκόπηση που δημοσιεύουν σήμερα τα γερμανικά μέσα ενημέρωσης, δεν θυμάμαι την εφημερίδα ζητώ συγνώμη, όπου η τεράστια πλειοψηφία, περί το 80% των κομμάτων του προοδευτικού τόξου είναι υπέρ της γενναίας αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους και του σοσιαλδημοκρατικού κόμματος και της αριστεράς και των πρασίνων.

Τώρα υπάρχει όμως ένα αντικειμενικό θέμα κ. Υπουργέ. Το αντικειμενικό θέμα είναι διαφορετικά να δεν υπήρχαν αυτά τα δύο που θα σας πω, θα μπορούσε να πει κανείς ότι λίγη σημασία έχει, αν θα ληφθεί τώρα η οριστική απόφαση ή αν θα ληφθεί μέσα στο ’18, γιατί και το 18 προηγείται της εφαρμογής των μέτρων και επομένως μπορεί κανείς να δει τι θα κάνει στη συνέχεια. Το θέμα είναι η ποσοτική χαλάρωση, που όλοι ανησυχούμε μήπως χαθεί, μπορεί να είναι μικρό συνολικά το οικονομικό κομμάτι της, να είναι 3-3,5 δις αλλά ο συμβολισμός είναι σημαντικός και το δεύτερο είναι η έξοδος, έστω και περιορισμένη στις αγορές, που θα μπορούσε να γίνει μέσα στο καλοκαίρι, αν πετυχαίναμε ή αν πετύχουμε στις 15 Ιουνίου μία απόφαση για το χρέος. Αυτά τα δύο δείχνουν ότι πρέπει η απόφαση να έρθει τώρα, θα είναι ισχυρός ο συμβολισμός.

Θα συμφωνήσω. Θα συμφωνήσω ότι υπάρχει ένα κρίσιμο ζήτημα, όπου λέγεται ο παράγων χρόνος και εδώ πέρα θα πρέπει και εμείς και οι εταίροι, οι οποίοι θέλουν ειλικρινώς την Ελλάδα να τη στηρίξουν και να τη δικαιώσουν ως προς την πορεία των τελευταίων οικονομικών και πολιτικών εξελίξεων, να μιλήσουν ανοιχτά για τα χρονοδιαγράμματα της αναζήτησης της λύσης. Διότι αντιλαμβάνεστε ότι μία κατάσταση στην οποία όλοι πίσω από κλειστές πόρτες ομολογούν ότι οι προτεραιότητες κάποιων στη Γερμανία είναι οι γερμανικές εκλογές και ότι πριν από αυτές δε θα ήθελαν με τίποτα να υπάρξει μία λύση, δεν είναι μία πραγματικότητα με την οποία μπορούμε να συμβιβαστούμε. Συνεπώς και θα συμφωνήσω ότι θα πρέπει και εμείς να προτεραιοποιήσουμε το ζήτημα των καθαρών χρονοδιαγραμμάτων. Δηλαδή τι σημαίνει συμφωνούν ή διαφωνούν, διότι εδώ πέρα υπήρξε κάποιο σχόλιο, δε θα ήθελα αυτή τη στιγμή να πάρω θέση και να προδικάσω ή να κάνω δίκη προθέσεων, ότι τελικά η διαφωνία Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και γερμανικού Υπουργείου Οικονομικών δεν είναι και τόσο μεγάλη διαφωνία. Δηλαδή μήπως είναι τελικά μία πρόφαση για να πετιέται διαρκώς η μπάλα μπροστά χωρίς να βρίσκουμε μία λύση τώρα.

Ναι γιατί πολλοί λένε ότι ο Τόμσεν έπαιξε έναν περίεργο ρόλο σε αυτό το τελευταίο Eurogroup, ένα ρόλο που φαίνεται να απέρριψε εκ των πραγμάτων η ίδια η Κριστίν Λαγκάρντ.

Ξέρετε κύριε Χατζηνικολάου, οποιαδήποτε λύση δεν κλείνει με τρόπο πάρα πολύ καθαρό τα ζητήματα τα οποία εσείς βάλατε στην προηγούμενη ερώτησή σας, δηλαδή το ζήτημα της συμμετοχής της Ελλάδας στην ποσοτική χαλάρωση και της συνεπαγόμενης, δεύτερον, δυνατότητάς της να δοκιμάσει τις δυνάμεις της έτσι με μία σχεδιασμένη έξοδο στις αγορές δεν θα είναι λύση. Θα είναι μία παράταση της εκκρεμότητας.

Και θα κάνω κι άλλη μια σύνδεση εγώ. Θα πω ότι αν αυτά συμβούν, η ποσοτική χαλάρωση και η έστω και περιορισμένη έξοδος στις αγορές, αυτά θα βοηθήσουν και στη συντομότερη άρση των capital controlsκαι επομένως θα είναι το όφελος συνολικό.

Έτσι είναι ακριβώς. Εμείς έχουμε μία προτεραιότητα, να ομαλοποιηθεί η δυνατότητα της οικονομίας στη χρηματοδότηση, ούτως ώστε ακριβώς να μην εξακολουθούν και να μη διαρκούν οι πιέσεις για περιορισμό κάποιων πάρα πολύ απαραίτητων δημόσιων δαπανών, οι οποίες –νομίζω- είναι θεμέλιο, για να μπορέσει η Ελλάδα να κλείσει τις πληγές, όπου άνοιξε η κρίση για τα μνημόνια των τελευταίων ετών. Αυτή είναι η προτεραιότητά μας. Δηλαδή μία ομαλοποίηση της χρηματοδότησης και η διεύρυνση του χώρου και των βαθμών ελευθερίας άσκησης της πολιτικής.

Κ. Υπουργέ, πείτε μου κάτι. Ενόψει της 15ης Ιουνίου, που είναι το επόμενο Eurogroup, γιατί δεν προχωράει η Κυβέρνηση, και κατ’ εμέ την πρώτη ευθύνη την έχει η κυβέρνηση δεν την έχει η αντιπολίτευση, σε μία συνεννόηση με τις δυνάμεις της αντιπολίτευσης, για να στηριχτεί το αίτημα για τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους συνολικά ή εν πάση περιπτώσει από τη μεγάλη πλειονότητα των πολιτικών δυνάμεων του τόπου; και αυτό θα μπορούσε να γίνει με πολλούς τρόπους, και με σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών αλλά και με κατ’ ιδίαν επαφές του Πρωθυπουργού με τους πολιτικούς αρχηγούς. Μήπως είναι η στιγμή μιας συνεννόησης γι’ αυτό το συγκεκριμένο θέμα; Δεν είναι ανάγκη να συνεννοηθείτε και για όλα.

Νομίζω ότι η συνεννόηση και ο συντονισμός των δυνάμεων ακόμη κι αν κάποιους θα τους έφερνε σε δύσκολη θέση, διότι θα πρέπει να διαφωνήσουν με τους ευρωπαίους αδελφούς τους είναι κάτι το απαραίτητο. Θεωρώ αυτονόητο ότι όλα τα κόμματα οφείλουν, κάνοντας λίγο στην άκρη και βάζοντας λίγο νερό στο κρασί της πάρα πολύ οξείας αντιπολιτευτικής τους τακτικής, να συντονίσουν τις δυνάμεις τους, ούτως ώστε να υπάρχει μία καθαρή εθνική θέση πάρα πολύ σαφής για το ζήτημα της αναδιάρθρωσης του χρέους. Δυστυχώς αυτό από τη δημόσιο διάλογο δεν έχει καταστεί εφικτό έως τώρα. Έχετε δίκιο, βεβαίως, να λέτε ότι εμείς ως η παράταξη που κυβερνά θα πρέπει να είμαστε κι αυτοί που θα πάρουμε την πρωτοβουλία.

Και ας απορριφθεί, κ. Υπουργέ.

Δεν διαφωνώ. Επιμένω όμως να λέω και να διαπιστώνω και από την τελευταία συζήτηση στη Βουλή ότι δεν είναι δυστυχώς αυτό το πολιτικό κλίμα και δυστυχώς αυτό ξέρετε τι μου θύμισε τις τελευταίες μέρες; Μου θύμισε τις πάρα πολύ κρίσιμες στιγμές του 2015. Δεν υπάρχει βεβαίως καμία σχέση, διότι αυτή τη στιγμή η Ελλάδα στέκεται στα πόδια της, όπου η αντιπολίτευση αρνήθηκε να συνηγορήσει στο αίτημα για ολιγοήμερη παράταση του τότε προγράμματος, ούτως ώστε να μην κλείσουν οι τράπεζες, καθώς πηγαίναμε για δημοψήφισμα. Αυτή η στιγμή μου ήρθε συνειρμικά στο μυαλό. Προφανώς δεν έχει καμία απολύτως καμία σχέση με το τώρα.

Αντιστοίχως πρέπει να σας πω ότι και η αξιωματική αντιπολίτευση θα βρει να σας κατηγορήσει για την αντιπολιτευτική σας στάση, όταν εκείνη ήταν στα κυβερνητικά έδρανα. Αυτή είναι η αλήθεια. Η αντιπολίτευση στην Ελλάδα όλα τα τελευταία χρόνια και τώρα και πριν γίνεται με μη δημιουργικό τρόπο. Αυτή είναι η γνώμη μου.

Υπάρχει όμως ένα ιστορικό δεδικασμένο. Τα δύο προηγούμενα προγράμματα ναυάγησαν και δεν ναυάγησαν από την πολιτική επιμονή του ΣΥΡΙΖΑ για την ανατροπή τους, ναυάγησαν διότι ήταν οικονομικά αναποτελεσματικά.

Αυτό λέει η ΝΔ. Λέει μας ρίξατε. Και μάλιστα δεν λέει μόνο αυτό. Σας λέει ότι τώρα ουσιαστικά αγωνίζεστε να ξαναφέρετε τη χώρα εκεί που ήταν το ’14. Αυτό δεν λέει ο κ. Μητσοτάκης;

Ε, όχι δα. Αυτό είναι αστείο. Διότι νομίζω ότι το 2014 έκλεισε με ύφεση, 1.2. Το 2014 ήταν πάνω από 1% εκτός του στόχου. Το 2014 είχαν φέρει τα ταμειακά διαθέσιμα σε μία κατάσταση για την οποία οι ίδιοι ομολόγησαν ότι θα έσκαγαν τα ταμεία το Μάρτιο του 2015 και εν πάση περιπτώσει έχουμε και την κυνική ομολογία του κ. Χαρδούβελη ότι το υπογεγραμμένο πρόγραμμα από αυτούς δεν έβγαινε. Άρα λοιπόν νομίζω ότι με βάση τα πρόσφατα ιστορικά και οικονομικά δεδομένα, όλη αυτή η φιλολογία περί success story, το οποίο εμείς ήρθαμε να καταστρέψουμε έχει πάει στον κάλαθο των πολιτικών αχρήστων.

Έρχομαι τώρα σε ένα δυο ερωτήματα που αφορούν το χαρτοφυλάκιο σας, το Υπουργείο σας. Θέλω καταρχήν να ρωτήσω τι γίνεται με το θέμα των καναλιών των αδειών. Φαίνεται ότι έχει παραπεμφθεί στις καλένδες αυτό το θέμα και για πόσες άδειες γίνεται κουβέντα και αν υπάρχει κάποιο χρονοδιάγραμμα, κάποιες σκέψεις.

Θα ήθελα να σας παρακαλέσω…

Να απευθυνθώ στο ΕΣΡ.

Να βοηθήσετε και εμάς να καταλάβουμε και με δημόσιο τρόπο νομίζω ότι θα πρέπει να τοποθετηθούν και τα μέλη του ΕΣΡ, η κυβέρνηση έχει κάνει αυτά που πρέπει, έχει πλήρως υποστηρίξει στο πεδίο των υποδομών, της τεχνογνωσίας το ΕΣΡ και νομίζω ότι θα πρέπει όλοι να κάνουμε μία προσπάθεια για να γίνουμε σύννομοι και σύντομα. Τώρα από εκεί και πέρα ελπίζω ότι ο διάλογος ο δημόσιος και ο διακριτικός των επόμενων ημερών θα μας βοηθήσει όλους να γίνουμε σοφότεροι.

Θέλω κι ένα σχόλιο σας για την επίθεση που κάνει στην κυβέρνηση και με αφορμή την πώληση του 20% του Mega από τον κύριο Φώτη Μπόμπολα στον κύριο Ιβάν Σαββίδη, η αντιπολίτευση. Η αντιπολίτευση λέει ότι εδώ γίνεται κάποιο πολιτικό μαγείρεμα για να αυξήσει η κυβέρνηση την επιρροή της στα μέσα ενημέρωσης.

Εντάξει, τώρα αυτό νομίζω ότι είναι μία ιστορία την οποία την ακούμε από τότε που υπήρχε η διαδικασία της αδειοδήτησης η οποία ήτανε η πρώτη και μόνη προσπάθεια εδώ και 30 χρόνια να λειτουργήσει το τηλεοπτικό τοπίο με βάση τις επιταγές του Συντάγματος , επανέρχεται μονότονα η ΝΔ σε αυτή τη ρητορική, δε νομίζω ότι είναι αξιόπιστη. Εμείς παρακολουθούμε με ενδιαφέρον τις εξελίξεις, ελπίζουμε να διαμορφωθούνε οι όροι ούτως ώστε να υπάρξουνε επενδύσεις και σε αυτό το τοπίο, διότι όταν κάναμε το διαγωνισμό αποδείχθηκε ότι υπάρχουνε διαθέσιμα κεφάλαια για να επενδυθούν, έτσι; Αποδείχθηκε δηλαδή ότι υπήρχανε επιχειρηματίες σε αντίθεση με τους υπάρχοντες οι οποίοι θεωρούν τους εαυτούς τους προνομιούχους και ιδιοκτήτες των τηλεοπτικών συχνοτήτων και του ραδιοφάσματος στην Ελλάδα και θεωρούν ότι έχουνε και το δικαίωμα να κρατούν τα κλειδιά, να κάθονται στην πόρτα και να λένε ποιος θα βγαίνει και ποιος θα μπαίνει, έτσι; Σε αντίθεση λοιπόν με αυτούς οι οποίοι δεν επενδύανε, σε αντίθεση με τους υπάρχοντες οι οποίοι και καθυστερούνε να πληρώσουνε το προσωπικό τους και κουβαλάνε πολλές από τις αμαρτίες του παρελθόντος, υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι διατίθενται να επενδύσουν. Και ο τρόπος για να τους βρεις αυτούς τους ανθρώπους και να τους καλέσεις τα χρήματά τους να τα βάλουνε σε μία πάρα πολύ σημαντική κατά τη γνώμη μου βιομηχανία για την οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας, τη βιομηχανία του τηλεοπτικού προϊόντος της παραγωγής οπτικοακουστικού περιεχομένου είναι να ανοίξει μια αγορά. Δεν κάναμε κάτι το οποίο είναι εξτρίμ   ή θα το κατέτασσε κανείς στο άκρο του αριστερού φάσματος ως πολιτική επιλογή. Κάναμε μία προσπάθεια η οποία συνεχίζεται για την εξορθολογικοποίηση και αυτής της αγοράς. Εν πάση περιπτώσει ας κάτσει η ΝΔ να πληρώνει τα επίχειρα των επιλογών της και των δημόσιων τοποθετήσεών της σε σχέση με αυτά τα ζητήματα.

Σας ευχαριστώ θερμά κύριε Παππά.

gen dieuth yp

emedia a1

NGA

banner yp ggyp

banner yp ggpsp

banner yp ggee

banner yp ggtt

banner spec sec

satellite