Είμαστε λίγες ημέρες πριν από το κρίσιμο απ’ όλες τις απόψεις Eurogroup στις 15 Ιουνίου. Στην κυβέρνηση έχετε εκφράσει πολλές φορές την αισιοδοξία σας αλλά έχετε περάσει κάτω από τον πήχη. Δεν φοβάστε μήπως διαψευστείτε για μία ακόμη φορά;

  Νομίζω ότι οποτεδήποτε ερωτάται κανείς δημοσίως δεν μπορεί να προεξοφλεί αποτυχίες. Ταυτόχρονα όμως πρέπει να μιλάμε για τις δυσκολίες με τρόπο ανοιχτό και ειλικρινή. Αυτήν τη στιγμή νομίζω ότι διαμορφώνεται ένα πεδίο όπου πιο δύσκολο θα είναι να επιτευχθεί μια λύση στο Eurogroup παρά στη σύνοδο κορυφής. Αυτό αποτυπώνει και ένα δομικό πρόβλημα που υπάρχει στην Ευρώπη. Ένα πρόβλημα διαφάνειας στον τρόπο που λειτουργούν οι θεσμοί της και λογοδοσίας όσων υπηρετούν σε θέσεις-κλειδιά στη διαδικασία αυτή. Νομίζω όμως ότι αν κάνει κανείς δυο βήματα πίσω θα διαπιστώσει ότι στην πορεία αυτών των δύο χρόνων η Ελλάδα κερδίζει συμμάχους. Τον Ιούλιο του 2015 ήμασταν απελπιστικά μόνοι. Και οι εξελίξεις σήμερα νομίζω ότι μας δικαιώνουν. Διότι η οικονομία είναι στη φάση της σταθεροποίησης και υπάρχουν θετικά σημάδια και στη μακροοικονομία. Το ζητούμενο είναι η ανάπτυξη που θα έρθει να είναι δίκαιη. Τι σημαίνει να είναι δίκαιη; Σημαίνει να υπάρχουν μηχανισμοί που να διανέμουν το παραγόμενο προϊόν και προς τα κάτω.

  Συνεπώς να υποθέσω ότι θα δεχόσασταν αυτήν τη στιγμή τη λύση που προτείνει ο κ Σόιμπλε, αρκεί αυτή να οδηγεί στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ;

  Κοιτάξτε, επειδή υπάρχουν πάρα πολλές εκδοχές και λύσεις, είναι καλό να κοιτάμε τη μεγάλη εικόνα. Μια λύση που οδηγεί τη χώρα στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης είναι μια λύση που ανοίγει τον δρόμο για να επιστρέψουμε σε πάρα πολύ μικρό χρονικό διάστημα στις αγορές και να στείλουμε ένα σήμα ότι περνάμε σε άλλη φάση. Ξέρετε, καμία φορά είναι στενάχωρο να διαπιστώνεις ότι υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις στην οικονομία οι οποίες δεν περνούν στα MME. Έχουμε μια σειρά από στοιχεία που δείχνουν ότι οι καταναλωτές ηρεμούν και κάποιοι θέλουν να χρησιμοποιούν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ κατά το δοκούν.

  Στη Δικαιοσύνη βλέπουμε φακέλους μεγάλων υποθέσεων να αραχνιάζουν στα συρτάρια, σε μια σειρά από δομικά για την Αριστερά θέματα δεν έχουν επιχειρηθεί οι μεγάλες και αναγκαίες τομές και το ερώτημα είναι τελικά ποιος κυβερνά. Να σας το πω ποιο απλά.. στην οικονομία αποφασίζει ο κ. Σόιμπλε, στις τράπεζες αποφασίζει ο κ. Στουρνάρας, στις τηλεοπτικές άδειες αποφασίζουν το Συμβούλιο της Επικρατείας και το ΕΣΡ. Ποιος κυβερνά τελικά αυτό τον τόπο;

  Κοιτάξτε να δείτε, είναι άλλο πράγμα n διακυβέρνηση και άλλο πράγμα η εξουσία. Εξουσία έχεις όταν μπορείς πραγματικά να επιβάλλεις τις δικές σου επιλογές σε όλα τα πεδία. Και αυτή είναι μια διαρκής μάχη. Το να κερδίζεις τις εκλογές και να σχηματίζεις κυβέρνηση δεν σημαίνει ότι υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις να πάνε τα πράγματα προς τα κει που θέλεις και επιδιώκεις. Και γι’ αυτό νομίζω ότι το μεγάλο μάθημα τις διακυβέρνησης είναι ότι οι μάχες είναι καθημερινές. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που αισθάνεσαι ότι υπονομεύονται οι προτεραιότητες και η πολιτική σου στόχευση από ανθρώπους που δεν θα έπρεπε να το κάνουν. Αλλά κάθε συμφωνία και συμβιβασμός έχει το αποτύπωμα και των δύο. Δεν είναι μάχη που τη δίνεις άπαξ, αλλά διαρκώς. Από την αρχή της κρίσης και μέχρι να αναλάβουμε εμείς χάθηκαν 1 εκατομμύριο θέσεις εργασίας. Επί Τσίπρα ανακτήθηκαν 250 χιλιάδες θέσεις εργασίας. Το στοίχημα είναι στο τέλος της τετραετίας να έχουν ανακτηθεί οι μισές θέσεις εργασίας που χάθηκαν. Αυτή είναι η μεγάλη εικόνα. Τα άλλα έπονται.

  Οπότε να υποθέσω πως εκτιμάτε ότι η κυβέρνηση θα ολοκληρώσει την τετραετία;

  Είμαι απολύτως βέβαιος ότι θα ολοκληρωθεί και καταθέτω και τη βαθιά μου πεποίθηση ότι θα τις κερδίσουμε εμείς, διότι η χώρα ανακάμπτει και ο ελληνικός λαός είναι πιο σοφός απ’ ό,τι κάποια MME νομίζουν .

 Να περάσουμε σε άλλο θέμα. Θα ήθελα το σχόλιο σας για την αγορά του ΔΟΛ από τον Βαγγέλη Μαρινάκη.

  Δεν έχω να σχολιάσω κάτι, είναι μια εμπορική συναλλαγή. Ελπίζω να σηματοδοτεί μια διάθεση για επενδύσεις στον χώρο του Τύπου με βάση το γεγονός ότι υπήρξε τίμημα το οποίο δεν είναι μικρό και φυσικά να αποκατασταθεί η ομαλότητα σε σχέση με την εργασιακή κατάσταση μέσα στον όμιλο. Δεν υπήρχε πάντως περίπτωση να γίνει αυτό χωρίς χρήματα και νομίζω ότι άπαντες το συνειδητοποιούν. Το λέω αυτό διότι θυμηθείτε τι πόλεμος μας είχε γίνει και από την προηγούμενη ιδιοκτησία του ΔΟΛ. Ονομαστικός, στοχευμένος, βρόμικος, διότι υπήρχε μια αντίληψη που έλεγε ότι για μία ακόμη φορά θα πρέπει η πολιτική ηγεσία να πιέσει τις τράπεζες ώστε να παρακάμψουν τους τραπεζικούς κανόνες και να συνεχίσει να λειτουργεί αυτή η εταιρεία χωρίς να βάλει το χέρι στην τσέπη. Νομίζω ότι η ολοκλήρωση αυτού του διαγωνισμού σηματοδοτεί και μια τομή ως προς αυτό.

  Η αξιωματική αντιπολίτευση σας κατηγόρησε για προνομιακές σχέσεις με τον κ. Σαββίδη και για το γεγονός ότι κατά τη γνώμη της επιχειρήσατε να στήσετε νέα διαπλοκή.

  Νομίζω ότι ο κ. Μαρινάκης έχει πάρα πολύ καλές προσωπικές σχέσεις με την οικογένεια Μητσοτάκη. Αυτό δεν προδικάζει βεβαίως κάτι για τη στάση των MME τα οποία ελέγχει αλλά νομίζω ότι τώρα με τις νέες εξελίξεις καθίσταται αστεία αυτή η κριτική στα μάτια και του τελευταίου Έλληνα.

  Εσείς πάντως δεν προσπαθήσατε να στήσετε νέα διαπλοκή.

  Το ενδιαφέρον είναι ότι αυτοί που ασκούν αυτή την κριτική μιλούν για νέα διαπλοκή. Δηλαδή ότι υπήρξε και παλιά. Τώρα περί του αν υπάρχει νέα διαπλοκή νομίζω ότι οι εξελίξεις δικαιώνουν τη δική μας εκδοχή και όχι αυτήν της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

  Πέρασαν έξι και πλέον μήνες από τη συγκρότηση του ΕΣΡ και ακόμη δεν έχουμε κάποιο νέο για τον διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες.

  Πιστεύω ότι υπάρχει κινητικότητα σε αυτό το επίπεδο, διότι εμείς ετοιμαζόμαστε να αποστείλουμε την επίσημη σχετική επιστολή στην οποία θα ρωτάμε το ΕΣΡ για τον αριθμό των αδειών και την τιμή εκκίνησης. Μαθαίνουμε ότι και εκεί η δουλειά έχει ξεκινήσει. Ομολογώ και μέσω της εφημερίδας σας ότι θα ήθελα να υπάρχουν και μεγαλύτερες ταχύτητες, αφού εδώ έχουμε να κάνουμε και με μια κοινωνική προσδοκία, συνεπώς ελπίζω και φαντάζομαι να έχουμε αποτελέσματα τις επόμενες ημέρες.

  Μπορείτε να παρέμβετε με δεδομένο ότι το ΕΣΡ είναι ανεξάρτητη αρχή;

  Βεβαίως είναι ανεξάρτητη αρχή, η οποία έχει την υποχρέωση να τηρεί το σύνταγμα και τους νόμους. Οι αρχές αυτές δεν νομοθετούν, εφαρμόζουν τον νόμο. Ήδη έχουμε ένα μεγάλο νομικό κενό, έχουμε μια νομική αντίφαση την οποία γέννησε η τελευταία απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, διότι δυστυχώς ακύρωσε τη μοναδική προσπάθεια αδειοδότησης που έγινε στην Ελλάδα.

  Κύριε υπουργέ, θυμάμαι μια ενημέρωση του κ. Ρουσόπουλου το 2004, δυο χρόνια μετά την άνοδο της ΝΔ στην εξουσία που έλεγε σε συνάδελφο ότι στο θέμα της κυκλοφορίας των εφημερίδων και των περιοδικών υπάρχει ένας νόμος του 1938.Τον θυμάμαι επίσης να λέει ότι στην Ελλάδα λειτουργεί η ιδιωτική ραδιοφωνία από το 1987 και η ιδιωτική τηλεόραση από το 1989 και υπάρχουν αρκετά νομικά κενά. Σας το θυμίζω γιατί και στην περίπτωση της σημερινής κυβέρνησης πέρασαν δυο χρόνια κι ακόμη περιμένουμε.

  Η νομοθεσία των MME έχει πλέον κωδικοποιηθεί και το πλαίσιο έχει εκσυγχρονιστεί συνολικά. Τώρα είμαστε στο στάδιο της εφαρμογής. Έχετε δίκιο να επισημαίνετε ότι στο θέμα της κυκλοφορίας των εφημερίδων, για παράδειγμα, υπάρχει μια μαύρη τρύπα. Θεωρώ αδιανόητο να δημοσιεύονται ως κυκλοφορίες οι εκτιμήσεις που υπάρχουν από τα πρακτορεία, οι οποίες παραλαμβάνουν φαντάζομαι εκτιμήσεις από τις ιδιοκτησίες των εφημερίδων. Δεν υπάρχει δηλαδή κάποιος τρόπος να γίνεται ένας διπλός έλεγχος πάνω στο αν αυτά τα στοιχεία- με βάση τα οποία μοιράζεται και μεγάλο κομμάτι της διαφημιστικής πίτας- είναι πραγματικά. Δυστυχώς, είμαστε στη φάση που μαθαίνουμε εκ των υστέρων και χωρίς κανένας να δίνει σημασία ύστερα από 45 ημέρες, αφού γίνουν οι συνολικές εκκαθαρίσεις, την πραγματική κυκλοφορία. Εμείς με το νομοσχέδιο το οποίο φέρνουμε αυτήν τη στιγμή καθιστούμε υποχρεωτικό το σκανάρισμα σε όλα τα στάδια, δηλαδή και στο πιεστήριο και στα πρακτορεία και στο τελικό σημείο πώλησης. Το ενδεχόμενο το οποίο εξετάζουμε αυτήν τη στιγμή (διότι θα πάρει κάποιον καιρό μέχρι αυτό το σύστημα να αναπτυχθεί πλήρως, αφού θα γίνει προκήρυξη για την ανάπτυξή του με το που θα πάρει ΦΕΚ ο νόμος που θα φέρουμε στη Βουλή τις επόμενες ημέρες) είναι να βρούμε τρόπο να δημοσιεύονται εγκαίρως και γρήγορα τα στοιχεία της εκκαθάρισης. Βεβαίως θα καλύπτουμε κυκλοφορία ενάμιση μήνα πίσω, αλλά είναι νομίζω ένα στοιχείο πολύ πιο αξιόπιστο απ’ ό,τι η εκτίμηση της κυκλοφορίας. Σε κάθε περίπτωση, όμως, μου δίνετε την ευκαιρία να σας πω ότι εδώ έχουμε την έκφανση ενός φαινομένου συνολικού που έχει να κάνει με τον χώρο των media. Δηλαδή υπάρχουν γκρίζες ζώνες στην κυκλοφορία των εφημερίδων, γκρίζες ζώνες στις ακροαματικότητες των ραδιοφώνων, γκρίζες ζώνες στις θεαματικότητες των τηλεοπτικών σταθμών, γκρίζες ζώνες στην κατανομή της διαφήμισης. Άρα αυτήν τη στιγμή βρισκόμαστε στο σημείο όπου για πρώτη φορά επιχειρείται να μπει συνολικά τάξη με όρους διαφάνειας σε αυτό το τοπίο. Το ν/σ το οποίο φέρνουμε εισάγει και την πλατφόρμα κατανομής του διαφημιστικού χρόνου που θα ολοκληρωθεί με ένα σύστημα στο οποίο οι συναλλαγές θα είναι διαφανείς και δημόσιες και αυτό θα διασφαλίσει τα συμφέροντα και των ιδιωτικών καναλιών και του δημοσίου.

  Πότε θα έρθει το νομοσχέδιο στη Βουλή;

  Το ν/σ ήδη βρίσκεται στην κεντρική νομοπαρασκευαστική επιτροπή και τις επόμενες ημέρες θα πάει προς τις επιτροπές. Νομίζω ότι στα μέσα προς τέλη Ιουνίου θα έχει ψηφιστεί.

  Και πότε θα λειτουργήσει στην πράξη;

  Αυτήν τη στιγμή μπαίνουν και οι βάσεις για τον διαγωνισμό, για παράδειγμα για τα σκάνερ που θα ελέγχουν την κυκλοφορία των εφημερίδων. Τα σχετικά κονδύλια από το ΕΣΠΑ έχουν εξασφαλιστεί και η δική μας φιλοδοξία είναι λίγες ημέρες μετά, που θα πάρει ΦΕΚ το ν/σ το οποίο συζητάμε, να έχουμε και τη σχετική προκήρυξη. Αλλά σας λέω ότι επειδή θα υπάρξει κάποιος χρόνος να αναπτυχθεί το σύστημα, εξετάζουμε κάποιον τρόπο να δημοσιεύονται τα απογραφικά στοιχεία.

  Υπάρχει δηλαδή κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο;

  Ναι, υπάρχει, το οποίο στον πυρήνα του είναι να δημοσιεύονται τα στοιχεία μετά την εκκαθάριση και τις επιστροφές. Είναι εντυπωσιακό βέβαια ότι παίρνει 45 ημέρες να ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία.

  Γιατί όταν κάνατε τον διαγωνισμό για τα κανάλια μιλήσατε για το πορτοφόλι των υπερθεματιστών ως μοναδικό κριτήριο; Γιατί δεν συνδέετε για παράδειγμα την κρατική διαφήμιση σε όλα τα Μέσα με τη φορολογική ενημερότητα ή το ύψος των οφειλών των Μέσων σε εργαζομένους ή τράπεζες;

  Να το εξετάσουμε, αλλά νομίζω πως μια τέτοια ρύθμιση δεν θα μπορούσε να σταθεί νομικά. Δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως ότι το υπουργείο μας δεν μπορεί να λύσει όλα τα προβλήματα του Τύπου με μία ρύθμιση.

gen dieuth yp

emedia a1

NGA

banner yp ggyp

banner yp ggpsp

banner yp ggee

banner yp ggtt

banner spec sec

satellite