Κυρίες και κύριοι καλό σας μεσημέρι. Είμαι η Βάλια Πετούρη και είστε στο ‘’ΕΠΤΑ’’ , την εβδομαδιαία πολιτική ανασκόπηση της δημόσιας τηλεόρασης.

Έχουμε καλεσμένο μας τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης κ. Ν.Παππά. Σας ευχαριστούμε κ. Παππά που αποδεχθήκατε την πρόσκλησή μας.

Γεια σας κα. Πετούρη. Σας ευχαριστώ για την πρόσκληση.

Είναι πολλές οι εξελίξεις που έχουμε να σχολιάσουμε. Θα αρχίσουμε από την οικονομία και θα έλεγα πριν μου δώσετε το πρώτο σας σχόλιο για αυτή τη συμφωνία γιατί από διαφορετική οπτική γωνία για την κυβέρνηση από διαφορετική οπτική γωνία τη φωτίζει η κυβέρνηση και από διαφορετική η αντιπολίτευση. Αν υπήρχε κάποιος ο οποίος ας πούμε έρχεται από έναν άλλο πλανήτη δεν θα καταλάβαινε τι έγινε εδώ. Νικήσαμε στο Eurogroup που συμμετείχαμε ή καταστρέφεται η χώρα; Είναι δύο ακραίες προσεγγίσεις.

Αν ήξερε κα. Πετούρη αγγλικά και είχε διαβάσει την απόφαση του Eurogroup όπως αυτή εκδόθηκε νομίζω θα είχε βγάλει τα συμπεράσματά του.

Η ΝΔ σας κατηγορεί ότι βάλατε τον πήχη ψηλά, περάσατε από κάτω, δεν πετύχατε κανέναν από τους στόχους και μέτρα πήρατε και ελάφρυνση του χρέους δεν πήρατε και το QE έχουμε χάσει.

Μάλιστα. Από πού να το πιάσει κανείς. Δηλαδή πραγματικά είναι να αναρωτιέσαι από πού προκύπτει η αυτοπεποίθηση των τοποθετήσεων της αξιωματικής αντιπολίτευσης, διότι εδώ πέρα έχουμε για πρώτη φορά μία απόφαση του Eurogroup η οποία και συγκεκριμενοποιεί μέτρα για το χρέος και πιστοποιεί την ίδρυση αναπτυξιακής τράπεζας και κάνει και δύο πάρα πολύ σημαντικά όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για την Ευρώπη, διότι αυτά τα βήματα θα αποτελούν και ένα δεδικασμένο από δω και μπρος ως ευρωπαϊκή πρακτική και κεκτημένο. Το πρώτο είναι ότι μπαίνει η ρήτρα ανάπτυξης. Θα μπορούσε ποτέ ρήτρα ανάπτυξης να μπει με κυβέρνηση ΝΔ; Όχι διότι είναι έξω από την λογική της. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι όταν έχω ρήτρα ανάπτυξης αλλάζω την προτεραιότητα της οικονομικής πολιτικής σε σχέση με τα μέχρι τώρα εφαρμοζόμενα προγράμματα. Προτεραιότητα γίνεται η ανάπτυξη και όταν έχουμε ανάπτυξη αποπληρώνουμε. Τι γινότανε μέχρι τώρα κα. Πετούρη; Συμπιέζαμε την οικονομία, κάναμε δημοσιονομική προσαρμογή χωρίς να νοιαζόμαστε για το πού θα πάει το ΑΕΠ για να αποπληρώνουμε το χρέος. Τι λέμε τώρα; Λέμε -αυτό που μπήκε ως γαλλική πρόταση- ότι το χρέος θα αποπληρώνεται.

Η πρόταση Μακρόν

Άρα προσέξτε. Ο στόχος της εξυπηρέτησης του χρέους κάμπτεται υπό τον στόχο της ανάπτυξης.

Αυτό δεν θα μας φορτώσει το χρέος. Δηλαδή δεν υπάρχει ο κίνδυνος να επαναπαυθούμε ότι ‘’εντάξει άμα δεν τα καταφέρουμε στην ανάπτυξη δεν θα αποπληρώσουμε, οπότε εντάξει’’. Δεν θα φορτώσει δηλαδή το πρόβλημα, δεν θα διαιωνιστεί το πρόβλημα στις επόμενες γενιές;

Είναι λογικό το ερώτημα αλλά προσέξτε: η ρήτρα ανάπτυξης κάνει και κάτι άλλο, το οποίο ακριβώς μετατοπίζει και τον χάρτη συμφερόντων εντός της Ε.Ε. . Κάνει τους εταίρους μας συμμέτοχους και τους καθιστά να έχουν και αυτοί συμφέρον να αναπτυχθούν ακριβώς για να αποπληρωθεί το χρέος μας, το οποίο με το PSI δυστυχώς μεταφέρθηκε από τον ιδιωτικό τομέα στο δημόσιο. Άρα έχουνε και οι εταίροι μας κάθε κίνητρο να περάσει η Ελλάδα σε μία βιώσιμη ανάπτυξη τροχιά.

Εξ’ ου και η τράπεζα ανάπτυξης.

Ακριβώς. Αυτό αποτυπώνεται και στην απόφαση του Eurogroup όπου όχι μόνο δίνουνε τα εύσημα για τη μεγάλη απορροφητικότητα των ευρωπαϊκών κονδυλίων, όχι μόνο λένε ότι θα εξαντλήσουν κάθε περιθώριο για να αξιοποιηθούν τα υπάρχοντα χρηματοδοτικά εργαλεία αλλά μπαίνει και στο τραπέζι η τράπεζα ανάπτυξης.

Ελπίζω η τράπεζα ανάπτυξης να μην έχει την τύχη του σχεδίου Μάρσαλ. Θυμάστε το σχέδιο Μάρσαλ για την Ελλάδα το οποίο είχε ανακοινωθεί –Σύνοδος Κορυφής ήτανε τότε- τον Ιούλιο του 11 αν δεν κάνω λάθος μετά βαΐων και κλάδων

Το πλάνο Γιούνκερ;

Ναι, το οποίο έμεινε στις διακηρύξεις. Ήτανε πολύ ωραίο θεωρητικώς.

Δεν είναι έτσι. Υπάρχει ένας σχεδιασμός νομίζω και αν υπάρξει συστηματική δουλειά, μπορεί πραγματικά να αξιοποιηθεί.

Όχι δεν μιλάω για το σχέδιο του Γιούνκερ. Μιλάω για το σχέδιο Μάρσαλ. Ένα νέο σχέδιο Μάρσαλ για την Ελλάδα ήταν τον Ιούλιο του ’11.

Ναι ήτανε ως διακήρυξη. Υπάρχει και ένα δεύτερο θέμα το οποίο είναι νομίζω απολύτως κρίσιμο. Αυτό αφορά την τελευταία παράγραφο της απόφασης του Eurogroup. Η τελευταία παράγραφος της απόφασης του Eurogroup κα. Πετούρη λέει ότι θα διαμορφωθούν αποθέματα τα οποία θα εγγυηθούν την επιστροφή στην ομαλότητα της χρηματοδότησης, η οποία θα προκύπτει βεβαίως από το μείγμα δημόσιας και ιδιωτικής δηλαδή έξοδος στις αγορές και χρηματοδότηση για την Ελλάδα. Αυτό είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει. Δηλαδή τι λέμε; Είχαμε συμφωνήσει να μπορεί να δανειστεί η Ελλάδα 84 δις. με τη συμφωνία του Ιουλίου ’15. Πολλά από αυτά φαίνεται να μην χρειάζονται για την εξυπηρέτηση των δανείων της Ελλάδας μέχρι το τέλος του προγράμματος. Αυτά λοιπόν που δεν χρειάζονται μπορούν να αξιοποιηθούν για να εγγυηθεί ο ESM την έξοδο της Ελλάδας στις αγορές. Αυτό είναι μία τεράστια μεταβολή όμως

Θα συζητήσουμε και για τις αγορές διότι αυτός είναι ο στόχος.

Όχι κα. Πετούρη προσέξτε. Ο στόχος είναι η δίκαιη βιώσιμη ανάπτυξη. Η ομαλή χρηματοδότηση της οικονομίας είναι το μέσο μέσα από το οποίο μπορούμε να το πετύχουμε.

Σωστά. Και η έξοδος στις αγορές μας το επιτρέπει.

Ακριβώς

Σας κατηγορούν επίσης ότι στην πραγματικότητα προσχωρήσατε στη συμφωνία του ’11-’12. Υπάρχει μία δήλωση του πρώην Προέδρου του ΠΑΣΟΚ και Αντιπροέδρου της προηγούμενης κυβέρνησης, του κ. Βενιζέλου, ο οποίος μιλάει για ταπεινωτική προσχώρηση με δραματική μάλιστα καθυστέρηση.

Εντάξει, νομίζω ότι οι πολιτικοί πρέπει να εμφορούνται και από μια γενναιότητα να τολμούν να αναγνωρίσουν τα λάθη τους και να μην κινούνται από το ένστικτο μιας δικαίωσης, η οποία ιστορικά νομίζω έχει κριθεί και την έχει αρνηθεί ο ίδιος ο λαός μας. Οι ευθύνες είναι νομίζω τεράστιες, οι επιλογές οι οποίες έγιναν ήταν απολύτως αρνητικές και νομίζω ότι έχει υπάρξει και μία ιστορική αποτίμηση η οποία είναι πλέον απαράγραπτη.

Πάμε να δούμε τώρα την ποσοτική χαλάρωση που είναι ένα από τα μέσα για να μπορέσουμε να βγούμε στις αγορές. Θα την προλάβουμε; To QE θα το προλάβουμε;

Η ποσοτική χαλάρωση είναι ένα εργαλείο μέσω του οποίου θα μπορεί να εγγυηθεί η ΕΚΤ ότι κάποιος επενδυτής στα ελληνικά ομόλογα δεν χάνει τα λεφτά του. Αυτή ακριβώς η υπηρεσία αυτή τη στιγμή γίνεται πραγματικότητα από την απόφαση του Eurogroup. Δηλαδή όταν ο ευρωπαϊκός μηχανισμός στήριξης λέει ότι ‘’υπάρχουν τα χρήματα, θα διαμορφώσουμε τα μαξιλάρια-αποθέματα για να εγγυηθούμε την έξοδο της Ελλάδας στις αγορές’’ γίνεται αυτό ακριβώς. Άρα νομίζω ότι -δεν μπορώ βεβαίως να προβλέψω ή να διακινδυνέψω κάτι- υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για να περάσει η Ελλάδα στην σφαίρα της κανονικότητας.

Θεωρείτε ότι θα μας υποδεχθούνε καλά οι αγορές όταν η ίδια η Κριστίν Λαγκάρντ κάνει δηλώσεις και κατατάσσει την Ελλάδα –αυτό σε ότι αφορά τη στάση του ταμείου βεβαίως, στην δοκιμαστική περίοδο- στις χώρες της Αφρικής, στις χώρες της Λατινικής Αμερικής και την ίδια στιγμή λέει ότι το ελληνικό χρέος δεν είναι βιώσιμο, αυτό που λέμε και εμείς. Αλλά πολλοί αναρωτιούνται πώς θα μας υποδεχθούν οι αγορές. Θα υποδεχθούν δηλαδή μια χώρα όπου ‘με τη βούλα’ το χρέος της δεν είναι βιώσιμο;

Μισό λεπτό. Το χρέος μας αυτή τη στιγμή έχει κάνει πάρα πολύ σημαντικά βήματα προς τη βιωσιμότητα, προς την εξυπηρέτησή του ας πούμε. Είναι πολύ πιο εύκολο να εξυπηρετηθεί, ακριβώς διότι υπάρχει ένας πολύ καθαρός διάδρομος, ακριβώς διότι φαίνεται ότι η Ευρώπη δυστυχώς μέσω ενός οικονομικού κοινωνικού και πολιτικού δράματος παίρνει απάνω της κάποες ευθύνες. Δηλαδή είναι η πρώτη φορά που η Ευρώπη λέει διά αυτής της απόφασης ότι έχει το οικονομικό και πολιτικό εκτόπισμα για να διασφαλίσει την ομαλή χρηματοδότηση των χωρών-μελών της ζώνης του ευρώ.

Η κα. Λαγκάρντ είναι επικεφαλής ενός θεσμού οποίος πέφτει διαρκώς έξω στις εκτιμήσεις του, ενός θεσμού ο οποίος είναι πάρα πολύ απαισιόδοξος για την πορεία της οικονομίας και νομίζω ότι παρόλα αυτά έγινε το βήμα…

Άρα λέτε ότι δεν θα ληφθεί σοβαρά υπόψιν

Λέω καταρχήν ότι η εγγύηση η οποία αποτυπώνεται στην απόφαση του Eurogroup δεν εξαρτάται από την αποτίμηση που κάνει για το ελληνικό χρέος το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Η τελευταία παράγραφος δεν προϋποθέτει την απόφαση του ΔΝΤ

Λέτε ότι αυτή ‘μιλάει’ στις αγορές. Αυτή θα εισακουστεί.

Λέω ότι οι αγορές κάθονται και κοιτάνε το συνολικό πλέγμα των εξελίξεων. Το συνολικό πλέγμα των εξελίξεων δεν είναι μόνο η θέση του ΔΝΤ, η οποία και αυτή μετατοπίστηκε διότι στην απόφαση του Eurogroup γράφεται ότι η συγκεκριμένη απόφαση είναι ένα μεγάλο βήμα στο δρόμο προς τη βιωσιμότητα του χρέους. Οι αγορές και τα μακροοικονομικά μεγέθη. Τα μακροοικονομικά μεγέθη κα. Πετούρη πρέπει να σας πω ότι είναι απολύτως ενθαρρυντικά. Δηλαδή η ελληνική οικονομία όχι μόνο περνάει στους θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης αλλά έχουμε και τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης και πολύ συγκεκριμένους κλάδους οι οποίοι ανακάμπτουν και βεβαίως έχουμε και ένα περιβάλλον σταθερότητας στο οποίο μπορούν να αποδώσουν οι διεθνείς επενδύσεις.

Πότε θα επιχειρήσουμε την δοκιμαστική έξοδο στις αγορές;

Αυτά δεν είναι νομίζω ο κατάλληλος τρόπος να προαναγγέλλονται και μάλιστα από έναν Υπουργό ο οποίος δεν έχει οικονομικό χαρτοφυλάκιο.

Εντάξει έχετε όμως βαρύνοντα λόγο

Σε κάθε περίπτωση αυτές οι κινήσεις πρέπει να γίνονται με προσοχή. Σας επαναλαμβάνω: Δεν πρέπει και εμείς και οι τηλεθεατές μας κυρίως να χάνουμε από τον ορίζοντά μας ότι η έξοδος στις αγορές είναι ένα εργαλείο. Δεν είναι κυρίως ο τελικός σκοπός

Ναι αλλά εάν η Ελλάδα καταφέρει να δανείζεται πια από τις αγορές, ουσιαστικά γυρίζει πίσω στο σημείο πριν μπει στην κρίση.

Ναι προσέξτε όμως να δείτε. Θα μπορούσε να επανακάμψει ας πούμε στις διεθνείς αγορές βρισκόμενη σε μία πορεία απόλυτης ύφεσης και εκεί που θα έπιανε τον πάτο και εκεί που θα νομίζανε οι αγορές ότι θα μπορούσε να επανακάμψει, να ομαλοποιήσει τη δανειοδότησή της. Θέλω να πω ότι έγιναν και στο παρελθόν προσπάθειες εξόδου στις αγορές αλλά αυτές δεν πρέπει να είναι πρόχειρες, δεν πρέπει να είναι στημένες και κυρίως δεν πρέπει να βασίζονται σε κοινωνικά και οικονομικά ερείπια.

Άρα να μην σας ρωτήσω ως μέτρο σύγκρισης το επιτόκιο που πιάσαμε την τελευταία φορά από την προηγούμενη κυβέρνηση όταν βγήκαμε στις αγορές

Εντάξει, είναι ένας πάρα πολύ στενός ας πούμε δείκτης, λέει πολύ λίγα πράγματα κατά τη γνώμη μου, αλλά σε κάθε περίπτωση εάν δείτε αυτό το επιτόκιο έχει πέσει –το επιτόκιο αυτού του ομολόγου ως απόδοση έχει πέσει και αυτό είναι νομίζω ένας δείκτης ο οποίος καταμαρτυρά πολλά πράγματα. Είναι ήδη δηλαδή και από την απόφαση του Eurogroup και μετά η πορεία των επιτοκίων πτωτική.

Εδώ υπάρχουν οι πρώτες ερωτήσεις των τηλεθεατών. Ρωτάνε το πώς μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη όταν οι μικροομολογιούχοι το προηγούμενο διάστημα καταστράφηκαν και τι γίνεται για αυτούς.

Οι μικροομολογιούχοι είναι ένα μεγάλο δράμα πραγματικά το οποίο ήταν μέσα στη συνολικότερη δυστυχώς καταστροφή, η οποία συμπαρέσυρε πάρα πολλά πράγματα με το PSI. Ανάπτυξη μπορεί να υπάρξει εάν αξιοποιήσεις όλα σου τα εργαλεία, εάν διαμορφώσεις ένα περιβάλλον οικονομικής και πολιτικής σταθερότητας, η οποία πείθει και τους διεθνείς και τους εγχώριους επενδυτές ότι εδώ πέρα μπορεί πραγματικά η χώρα να ανακάμψει. Βεβαίως ανάκαμψη δεν θα έρθει χωρίς ισχυρή δημόσια παρέμβαση. Ο ρόλος του κράτους έχει υπάρξει παντού και πάντα αναντικατάστατος και κυρίως σε οικονομίες οι οποίες προσπαθούν να εξέλθουν της ύφεσης. Καμία οικονομία ιστορικά δεν έχει εξέλθει της ύφεσης αποκλειστικά από ιδιωτικές επενδύσεις, οι οποίες ιδιωτικές επενδύσεις ακολουθούν με κάποιο τρόπο τις μεγάλες δημόσιες παρεμβάσεις.

Οι τηλεθεατές μας ρωτούν για τις σχέσεις του Υπουργού Οικονομικών, του Ευκλείδη Τσακαλώτου με το Μαξίμου.

Επειδή και εσείς παρακολουθείτε το πολιτικό ρεπορτάζ θέλω να σας παρακαλέσω να σκεφτείτε ποιο ζευγάρι Υπουργών δεν έχει γραφτεί ως τσακωμένο. Έχουν εξαντληθεί όλες οι πιθανότητες, έρχονται και επανέρχονται, ξαναζεσταίνουν τα σενάρια ανασχηματισμού, όταν δεν έχουνε τι να γράψουνε κάποιοι εφευρίσκουν διάφορους θεσμικούς παραθεσμικούς και πολιτειακούς τρόπους για να πέσει αυτή η κυβέρνηση.

Η αλήθεια είναι ότι αυτή την φιλολογία την πυροδότησαν και τα καλά λόγια του κ. Σόιμπλε προς τον Ευκλείδη Τσακαλώτο.

Εντάξει, ο κ. Σόιμπλε νομίζω ότι προσπάθησε διά της διατύπωσης και της δήλωσης στην οποία αναφέρεστε να υπερασπίσει το κύρος του Eurogroup το οποίο έχει πληγεί ανεπανόρθωτα. Διότι είδαμε και δηλώσεις Ευρωπαίων αξιωματούχων τις τελευταίες ημέρες οι οποίες πραγματικά είναι πάρα πολύ αιχμηρές σε σχέση με το έλλειμμα διαφάνειας που έχει το συγκεκριμένο όργανο και το γεγονός ότι ας μην ξεχνάμε ότι δεν είναι επισήμως θεσμός της Ε.Ε.

Μια άλλη ερώτηση είναι για εκλογές. Αν η συμφωνία αυτή απομακρύνει ή φέρνει πιο κοντά τις εκλογές. Των τηλεθεατών είναι η ερώτηση.

Οι εκλογές ενέπιπταν νομίζω να σε ένα σχεδιασμό της αξιωματικής αντιπολίτευσης οποίος προϋπέθετε να μην κλειστεί συμφωνία, να πάει η χώρα ξανά σε κρίση, να υπάρξουν αδιέξοδα, να υπάρξει ρήξη με τους εταίρους μας, να μην υπάρξει συμφωνία και να εσωτερικεύσουμε και την πολιτική κρίση. Αυτό το σενάριο εμείς ποτές δεν το πιστέψαμε βεβαίως αλλά τώρα διαψεύδεται εκκωφαντικά και προκύπτει βεβαίως και ένα πρόβλημα θεμελιώδες στρατηγικής για τη ΝΔ διότι είναι σαν να προσπαθεί να προκαλέσει ναυάγιο για να κάνει το ναυαγοσώστη. Συνεπώς νομίζω ότι τώρα θα πρέπει να αναθεωρήσει κάποια πράγματα. Έχει μια χρυσή ευκαιρία κατά τη γνώμη μου να το κάνει και αρκετό χρόνο να σκεφτεί τη στρατηγική της.

Άρα μου λέτε εκλογές στο τέλος της τετραετίας;

Ναι βεβαίως σας λέω εκλογές στο τέλος της τετραετίας και νομίζω είναι μία ευκαιρία και για τις πολιτικές δυνάμεις να συζητήσουμε επί της ουσίας των εφαρμοζόμενων πολιτικών. Διότι καλή η ρητορεία περί καταστροφής ή μη καταστροφής, αυτή όμως τώρα νομίζω περνάει σε ένα δεύτερο επίπεδο. Θα σας πω ένα παράδειγμα. Εχθές βγήκε σε ένα ιδιωτικό κανάλι ο κ. Μητσοτάκης. Ο κ. Μητσοτάκης λοιπόν πέραν του ότι κόμισε στη συζήτηση κάποια επιχειρήματα τα οποία είναι απολύτως αστήριχτα, δηλαδή μας έκανε κριτική για το ύψος των πλεονασμάτων τη στιγμή που η κυβέρνηση στην οποία ήταν και ο ίδιος Υπουργός είχε υπογράψει για πλεονάσματα τα οποία ήταν στο 4,2%. Πέραν αυτού όμως είπε κάτι πάρα πολύ ενδιαφέρον. Είπε ότι πρέπει να δοθεί πολύ μεγαλύτερος χώρος στον ιδιωτικό τομέα για τις υπηρεσίες υγείας. Εδώ πέρα υπάρχει μια θεμελιώδης διαφωνία κα. Πετούρη. Δηλαδή βάλτε αυτή την πρόταση απέναντι στη δική μας πολιτική, η οποία έδωσε πρόσβαση σε 2,5 εκατομμύρια συμπολίτες μας στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, τη δημόσια ιατροφαρμακευτική περίθαλψη ακόμα και όταν δεν είχαν ασφάλιση. Υπάρχουν δύο λογικές λοιπόν που συγκρούονται. Αυτή τη στιγμή δηλαδή 500.000 συμπολίτες μας μπόρεσαν να έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες –είτε να συνταγογραφηθούν, είτε να νοσηλευθούν- ακόμα και τη στιγμή που δεν είχαν ασφάλιση. Άρα εδώ συγκρούονται -και αυτή είναι μια βαθιά ιδεολογική σύγκρουση ξέρετε- δύο πάρα πολύ ξεκάθαρες λογικές. Το λέω ως ένα πάρα πολύ απτό παράδειγμα και συγκεκριμένο για το ότι θα πρέπει λίγο και τον πολιτικό διάλογο να τον αποσυμφορήσουμε από το ‘’μεροδούλι-μεροφάι‘’ της διαπραγμάτευσης, της δόσης, του Eurogroup και να συζητήσουμε στρατηγικά. Τι συμπεράσματα έχουμε βγάλει ως λαός από την κρίση;

Έχουμε βγάλει;

Θεωρώ πως έχουμε βγάλει και επειδή ακριβώς έχουμε βγάλει είμαστε και σε ένα περιβάλλον πολιτικής σταθερότητας όπου η κυβέρνησή μας μέσα στις δυσκολίες οικοδομεί και θεσμούς οι οποίοι θα διασφαλίσουν ότι και οι άνθρωποι οι οποίοι μένουν έξω από το οικονομικό αποτέλεσμα, δηλαδή δεν έχουν εισοδήματα, μπορούν να έχουν μία στοιχειώδη κοινωνική προστασία

Η τελευταία ερώτηση που θέλω να σας θέσω αφορά το καθεστώς των επιχειρήσεων. Πολλοί τηλεθεατές λένε ότι σήμερα δεν μπορούν να γίνουν επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Δεν μπορούν να γίνουν διότι το καθεστώς είναι πάρα πολύ βαρύ. Γι’ αυτό και γίνονται ελληνικές επιχειρήσεις από ‘Έλληνες με έδρα τα Βαλκάνια. Αυτό πως θα βοηθήσει την ανάπτυξη; Είναι μια λογική ερώτηση

Δεν είναι αυτό ο κανόνας, διότι έχουμε και στις στατιστικές δημιουργίας επιχειρήσεων απέναντι στα κλεισίματα έχουμε θετικό ισοζύγιο . Βεβαίως και γίνονται βήματα για να ξεπεραστούν τα γραφειοκρατικά εμπόδια τα οποία ενδεχομένως να αντιμετωπίζουν

Αυτό είναι το ένα σκέλος. Το άλλο είναι το ύψος της φορολογίας.

Θα μου επιτρέψετε να την αμφισβητήσω αυτή τη λογική όμως. Δηλαδή δεν έχει φανεί ότι στον παγκόσμιο χάρτη επενδύσεων κερδίζουν οι χώρες οι οποίες έχουν χαμηλή φορολογία. Κερδίζουν οι χώρες οι οποίες έχουν διαφανές σύστημα εφαρμογής του δικαίου, κερδίζουν οι χώρες οι οποίες έχουν σταθερή νομοθεσία, κερδίζουν οι χώρες οι οποίες έχουν ικανά δίκτυα διανομής, ικανά δίκτυα Τηλεπικοινωνιών, ικανά δίκτυα Μεταφορών και νομίζω ότι σε αυτό το Υπουργείο γίνεται πάρα πολύ δουλειά.

Πάμε στα δίκτυα. Με βάλατε στο επόμενο θέμα. Αν στις μέρες η επανάσταση είναι το διαδίκτυο, τη δεκαετία του ’60 η επανάσταση ήταν η τηλεόραση. Ήταν πραγματικά επανάσταση ήταν δύναμη, μετέφερε την είδηση γρήγορα, μπορούσαν οι πολίτες να διαμορφώνουν άποψη.

Περνάγαμε σε αυτό που λέμε ‘πολιτισμός της εικόνας’, ο οποίος αυτή τη στιγμή βιώνει έναν τεράστιο μετασχηματισμό ξανά. Το τηλεοπτικό προϊόν, το οπτικοακουστικό προϊόν πλέον μεταφέρεται μέσα από οποιαδήποτε συσκευή, είτε αυτό λέγεται η τυπική τηλεόραση η οποία είναι συνδεδεμένη στο διαδίκτυο….

Η οποία δεν πέθανε παρά τις αρχικές εκτιμήσεις…

Όχι σε καμία των περιπτώσεων, αλλά το παραγόμενο προϊόν δεν μεταφέρεται πλέον κατά κύριο λόγο και μόνο μέσω της συμβατικής τηλεόρασης που γνωρίζουμε. Το προϊόν της μπορεί να κόβεται σε κομμάτια και να το βλέπουμε στο τάμπλετ, στο κινητό μας, να έχουμε πρόσβαση ανά πάσα στιγμή σε αυτό που έχει δείξει η τηλεόραση πριν από λίγο ή ακόμα και σε ζωντανή μετάδοση.

Έτσι ανατροφοδοτείται ο κόσμος των ειδήσεων

Είναι σε ζωντανή μετάδοση. Έχει νομίζω -και συνεχίζει να γίνεται αυτή η αλλαγή- αλλάξει ραγδαία ο τρόπος με τον οποίο καταναλώνεται το οπτικοακουστικό προϊόν.

Εσείς το είπατε αλλάζει ραγδαία το τοπίο.

Στην αναδρομή, το πάρα πολύ όμορφο κομμάτι το οποίο ετοιμάσατε, είδαμε τους ανθρώπους να συνωστίζονται έξω από τα παράθυρα, από τις βιτρίνες των καταστημάτων του κέντρου της Αθήνας για να δουν λίγο μία τηλεόραση. Όλο αυτό το πράγμα βεβαίως έχει δραματικά αλλάξει και αυτό σημαίνει πάρα πολλά και για τη δυνατότητά μας να ενημερωνόμαστε και για τον τρόπο που καταναλώνουμε ψυχαγωγία και συνολικά για τις δυνατότητες που προσφέρονται για την οικονομία μας.

Έχει δραματικά αλλάξει και δεν έχει αλλάξει ένα πράγμα, τέσσερις διαγωνιστικές διαδικασίες για το τηλεοπτικό τοπίο, για τους κανόνες έχουν πέσει στο κενό και τώρα είμαστε πάλι σε μία κρίσιμη φάση. Καταθέσατε μία τροπολογία στη Βουλή που ουσιαστικά σημαίνει την έναρξη της διαδικασίας, αυτή τη φορά υπό την ευθύνη του Εθνικού Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου. Είναι πολλές οι ερωτήσεις που έχω να σας κάνω εδώ. Καταρχήν έχει περάσει ένα μεγάλο χρονικό διάστημα από τη στιγμή που το Συμβούλιο της Επικρατείας αποφάσισε ότι το Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο είναι εκείνο το οποίο πρέπει να προκηρύξει και κυρίως να αποφασίσει τον αριθμό των καναλιών που έχει ανάγκη η χώρα και μιλάμε τώρα για την έναρξη της διαδικασίας ξανά.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι έχουν υπάρξει καθυστερήσεις και θα μπορούσαμε να είχαμε ολοκληρώσει πολύ πιο γρήγορα διότι όταν δυστυχώς με την απόφασή του το Συμβούλιο της Επικρατείας ακύρωσε το διαγωνισμό του περασμένου Αυγούστου, το ελληνικό δημόσιο είχε συσσωρεύσει και πείρα και τεχνογνωσία και την υλικοτεχνική υποδομή, το λογισμικό και την εμπειρία του διαγωνισμού που είχε διεξαχθεί. Είχε αποδειχθεί επίσης ότι το δημόσιο θα μπορούσε να εισπράξει λεφτά, από την απόδοση αυτών των αδειών, τα οποία δεν εισέπραξε. Εν πάση περιπτώσει νομίζω βρισκόμαστε σε ένα σημείο, όπου και οι άνθρωποι οι οποίοι συναποτελούν το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης θέλουν να μη μείνουν στην ελληνική ιστορία των μέσων ενημέρωσης όπως έμειναν οι προηγούμενοι.

Εγώ καταλαβαίνω ότι αυτό είναι μήνυμα που στέλνετε.

Οι προηγούμενοι έμειναν στην ιστορία για την αδράνεια και τις σκανδαλώδεις πράξεις και παραλείψεις τους, οι οποίες διαμόρφωσαν ένα τοπίο, το οποίο δυστυχώς η πραγματικότητα του δεν τιμά τη χώρα μας.

Βέβαια σας κατηγορούν ότι καταργήσατε το Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο για πολύ συγκεκριμένους λόγους και αν δεν το είχατε καταργήσει τότε η πορεία των πραγμάτων θα ήταν άλλη.

Την έχω ακούσει αυτή την κριτική. Ξέρετε έχει κυλήσει νερό στο αυλάκι όμως.

Επειδή έχει κυλήσει νερό στο αυλάκι και γι’ αυτό και εγώ δεν εστιάζω εδώ στις ερωτήσεις.

Βγήκε η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, προσέξτε θα σας απαντήσω πολύ συγκεκριμένα. Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας εκτός του ότι λέει ότι τα κανάλια δεν έχουν άδεια και πρέπει να γίνει αδειοδότηση, λέει κιόλας αυτή η απόφαση η οποία ακύρωσε τον διαγωνισμό του Αυγούστου, ότι το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης δεν είχε νόμιμη σύνθεση. Μας δικαιώνει δηλαδή, αυτή η απόφαση που ακύρωσε τον διαγωνισμό ως προς την κίνησή μας να προσπαθήσουμε να το ανασυγκροτήσουμε. Διότι οποιοδήποτε

διαγωνισμό εάν ποτέ, που δε θα είχε κάνει βεβαίως στην προηγούμενη του σύνθεση το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης την επόμενη στιγμή θα έπεφτε από το ανώτατο συνταγματικό δικαστήριο.

Έχουμε εδώ πέρα ερωτήσεις τηλεθεατών οι οποίοι λένε ΕΡΤ ή Digea ο πάροχος, προφανώς αναφέρονται στο γεγονός, να το υπενθυμίσουμε, να το εξηγήσουμε για όσους δεν το ξέρουν. Όταν η ΕΡΤ έκλεισε δεν είχε τη δυνατότητα να συμμετάσχει στο διαγωνισμό, ο οποίος έληγε, Ιούνιος ήταν, στα τέλη Ιουνίου αν δεν κάνω λάθος του 2013, για τον πάροχο τη διανομή του σήματος και έτσι μόνη εταιρεία βρέθηκε η Digea, η οποία έχει και την ευθύνη. Εδώ υπάρχουν παράπονα ότι σε αρκετές περιοχές της Ελλάδας, κυρίως ακριτικές δεν βλέπουν, δεν έχουν σήμα και θέλω να σας ρωτήσω, μέσα σε αυτή τη νέα διαδικασία η οποία αρχίζει, αν έχετε κάποια μέριμνα για αυτό.

Κυρία Πετούρη νομίζω ότι με την ερώτησή σας αναδείξατε το διπλό μαύρο, το οποίο έπεσε στην ελληνική τηλεόραση. Διότι έπεσε το μαύρο της ΕΡΤ, το οποίο είχε κατά τη γνώμη μου και τη σκοπιμότητα ακριβώς η ΕΡΤ να μείνει εκτός του διαγωνισμού για τον πάροχο δικτύου. Τι εννοούμε πάροχο δικτύου; Εννοούμε την εταιρεία η οποία θα κατέχει το δίκτυο των κεραιών μέσα από τις οποίες μεταδίδεται το τηλεοπτικό σήμα και το δεύτερο βεβαίως, επειδή τα μεγάλα δίκτυα όταν τα αναπτύσσεις με κριτήρια ιδιωτικού κέρδους δεν κάνεις καλή δουλειά, όπως έχει αποδειχθεί ιστορικά, είχε και το μαύρο στις δύσκολα προσβάσιμες περιοχές σε πάρα πολύ μεγάλο κομμάτι της ελληνικής επαρχίας.

Και αυτός είναι και ο ρόλος ενός δημόσιου φορέα είτε είναι οι μεταφορές είτε είναι η επικοινωνία

Ακριβώς διότι ο ιδιώτης δεν είχε κάποιο συμφέρον να αναπτύξει το δίκτυο με τρόπο τόσο άρτιο ούτως ώστε να καλύπτονται όλοι οι Έλληνες. Και αυτή τη στιγμή είμαστε ακριβώς στη διαδικασία, όπου και τα κεραιοσυστήματα μπορούν να βελτιωθούν και να καλύψουμε ένα από το εναπομείναν ποσοστό 4% του πληθυσμού μας δεν μπορεί να δει τηλεόραση και νομίζω ότι είναι μία ντροπή αυτή, την οποία πρέπει να καλύψουμε. Και με τη βελτίωση των κεραιοσυστημάτων αλλά και με την δορυφορική τηλεόραση μπορούμε αυτό το κενό να το έχουμε καλύψει. Ξεκινήσαμε ήδη από τις ακριτικές περιοχές και τα νησιά. Τη Δευτέρα θα βρεθούμε στην Τήλο ακριβώς για αυτή τη δράση, η οποία στη Θράκη ήδη έχει αναπτυχθεί και νομίζω ότι πάρα πολύ σύντομα θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε τον τρόπο και το χρόνο με τον οποίο το σύνολο της επικράτειας θα καλύπτεται.

Μοναδικός πάροχος θα παραμείνει η Digea; Γιατί εδώ υπάρχει και ένα θέμα διαγωνισμού, ο οποίος έχει γίνει.

Κληρονομήσαμε και κάποιες συμβάσεις, αυτό είναι ένα δεδομένο από το οποίο δεν μπορεί δυστυχώς να ξεφύγει κανείς. Αλλά πρέπει να σας πω ότι κατά το νόμο η ΕΡΤ μπορεί και πρέπει να αναπτύξει το δικό της δίκτυο, σε κάθε περίπτωση όμως και αυτό πρέπει να το γνωρίζουμε, στερείται οικονομικής λογικής μία χώρα να έχει δύο δίκτυα ή τρία δίκτυα.

Άρα θα μείνουμε στο ένα;

Να το σκεφτεί ο κόσμος ως εξής: θα ήταν οικονομικά λογικό να έχουμε δύο ΕΥΔΑΠ; Δηλαδή δύο δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης; Όχι δεν θα ήταν οικονομικά λογικό. Θα ήταν τεράστιες επενδύσεις, οι οποίες θα αφορούσαν μία ταυτόσημη υπηρεσία στον ίδιο χώρο.

Άρα καταλαβαίνω ότι περιμένουμε να λήξουν οι συμβάσεις.

Να καταλάβετε ότι θα κάνουμε ότι είναι δυνατόν, καταρχήν για να μπορούν όλοι οι Έλληνες να βλέπουν τηλεόραση.

Και δεν είναι μόνο η τηλεόραση πάρα πολλά mail μιλούν και για το ραδιόφωνο, δεν πιάνουν ραδιόφωνο.

Ναι είναι αντίστοιχο πρόβλημα. Αλλά νομίζω ότι το πέρασμα στο ψηφιακό ραδιόφωνο είναι μία διαδικασία, την οποία υποχρεούμεθα να κάνουμε και θα μας δώσει και την ευκαιρία και το τοπίο να ρυθμίσουμε αλλά και να καλύψουμε όλη την επικράτεια.

Κάτι άλλο, θα κάνω πάλι το συνήγορο του διαβόλου.

Αυτός είναι ό ρόλος σας.

Αυτός είναι ο ρόλος μου και χαίρομαι πραγματικά που το αναγνωρίζεται, γιατί αυτός είναι ο ρόλος του δημοσιογράφου και αυτή είναι η καλή ενημέρωση, που οφείλει να προσφέρει ένας δημοσιογράφος.

Κοιτάξτε ο τύπος είναι από τη φύση του αντιπολιτευόμενος. Υποτίθεται ότι είναι σε θέση ελέγχου της εξουσίας.

Είναι άλλο η ηθική, είναι άλλο τα όρια της ηθικής που είναι ένα πολύ σημαντικό κεφάλαιο και άλλο η αντιπολιτευτική φύση του τύπου, όπως πολύ σωστά το είπατε.

Καλό είναι να αποφεύγονται οι υπερβολές και τα ψέματα.

Αυτό είναι ζήτημα πολιτισμού, είναι ζήτημα αισθητικής και ζήτημα δεοντολογίας. Λοιπόν σας κατηγορούν ότι αφού δεν τα καταφέρατε με το διαγωνισμό, προσπαθείτε από την πίσω πόρτα να επηρεάσετε το εκδοτικό τοπίο, να το πω έτσι. Με επιχειρηματίες, υπάρχουν συγκεκριμένες αντιδράσεις για τον κύριο Σαββίδη, για τον κύριο Μαρινάκη, οι οποίοι αναλαμβάνουν επιχειρήσεις και αγοράζουν μετοχές και λένε ότι πίσω από αυτό κρύβεται η κυβέρνηση, ότι χειραγωγεί τη δημοκρατία και όλα αυτά, να μην επαναλαμβάνω την επιχειρηματολογία, θέλω την απάντησή σας.

Νομίζω ότι αν κάποιος κοιτάξει το σύνολο των πρωτοσέλιδων των εφημερίδων θα αντιληφθεί ότι αυτή είναι μία κριτική, η οποία είναι αστήριχτη και είναι απλώς μία δικαιολογία, την οποία χρησιμοποίησε η αντιπολίτευση και την αξιοποίησαν και ορισμένα συμφέροντα επιτρέψτε μου να σας πω, ακριβώς για να δικαιολογήσουν το Status Quo του αρρύθμιστου τοπίου. Δεν υπάρχει τίποτα άλλο διότι και εσείς είπατε κυρία Πετούρη ότι υπήρξαν και άλλοι νόμοι, οι οποίοι προέβλεπαν διαγωνιστική διαδικασία. Ναι αλλά εμείς είχαμε μία ιδέα, η οποία φάνηκε να είναι τρελή, να εφαρμόσουμε το νόμο. Δεν είχε κάτι δραματικά διαφορετικό ο δικός μας νόμος από τους προηγούμενους. Ήταν πολύ πιο αυστηρός στις προδιαγραφές σε σχέση με τις εγκαταστάσεις, με την υποχρέωση των τηλεοπτικών σταθμών.

Ναι αλλά και οι προηγούμενοι αυτό ήθελαν στην πραγματικότητα.

Και βεβαίως για τον αριθμό των εργαζομένων. Συνεπώς όλος ο θόρυβος δεν ξεκίνησε όταν ψηφίσαμε το νόμο, ξεκίνησε όταν πήγαμε να τον εφαρμόσουμε, όπου εκεί πέρα στοιχήθηκε δυστυχώς και η αντιπολίτευση με τα πολύ συγκεκριμένα συμφέροντα, τα οποία δίκην αεροπειρατείας αυτή τη στιγμή επωφελούνται από την αξιοποίηση ενός σπάνιου δημόσιου πόρου, που είναι ο αέρας της χώρας, το φάσμα.

Η δημόσια τηλεόραση, δεν συνηθίζω πραγματικά να κάνω ερωτήσεις στους καλεσμένους μου που αφορούν τα του οίκου μας, γιατί αφορούν μόνο εμάς και όχι τους τηλεθεατές. Όμως η δημόσια τηλεόραση είναι πυλώνας της δημοκρατίας, της ενημέρωσης.

Του πολιτισμού, της κοινωνίας.

Και πρέπει να παραμείνει ως δημόσια. Θέλω να μου πείτε αν είστε ευχαριστημένος από την εικόνα της δημόσιας τηλεόρασης σήμερα, διότι και εδώ τώρα θα κάνω το συνήγορο του διαβόλου και θα μεταφέρω τα βέλη, τα οποία δέχεται η δημόσια τηλεόραση και ποια είναι τα σχέδιά σας για αυτήν και την ανάπτυξη της, διότι είστε και ο αρμόδιος Υπουργός.

Κοιτάξτε να δείτε η ΕΡΤ καταρχήν, θα ξεκινήσω από το τελευταίο, νομίζω ότι δέχεται βέλη λόγω πολιτικών σκοπιμοτήτων.

Δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται αυτό βέβαια, πάντα βάλλονταν η δημόσια τηλεόραση.

Ναι αλλά ζούμε μία περίοδο στην οποία τα βέλη είναι πάρα πολύ πυκνά και είναι πυκνά διότι ορισμένοι έχουν ακριβώς διαλέξει για τον εαυτό τους το ρόλο του υπερασπιστή των συμφερόντων, τα οποία λυμαίνονταν το τηλεοπτικό τοπίο τα τελευταία τριάντα χρόνια στην Ελλάδα. Είναι πάρα πολύ απλή αλήθεια, είναι οδυνηρή δυστυχώς για την κατάσταση στη χώρα μας, αλλά είναι αυτή. Η ΕΡΤ όμως είναι νομίζω μία αναντικατάστατη περιουσία της χώρας, του ελληνικού λαού. Το αρχείο της η δυνατότητά της να είναι εκεί που οι άλλοι δεν βρίσκονται. Να σας πω τα μεγάλα γεγονότα που έχουν συμβεί τον τελευταίο καιρό στην Ελλάδα, καλώ τους τηλεθεατές μας να το σκεφτούν πραγματικά που βρέθηκε η ΕΡΤ και αν βρέθηκαν εκεί οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί, οι οποίοι μάλλον θα έβαλαν κάτω τα οικονομικά δεδομένα.

Εντάξει αυτή είναι και η φύση τους, αυτή είναι και η φύση της δημόσιας τηλεόρασης, να καλύπτει τα πάντα ανά τον κόσμο.

Άρα λοιπόν αν είναι αυτή η φύση πρέπει να συμφωνήσουμε λοιπόν ότι έχει ένα αναντικατάστατο ρόλο.

Κύριε Υπουργέ επιτρέψτε μου να μεταφέρω την εμπειρία μου. Έχω καλύψει δεκάδες Σύνοδος Κορυφής, πάντα η δημόσια τηλεόραση όχι μόνο στην Ελλάδα, σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες ήταν αυτή η οποία βρίσκονταν στις συνεντεύξεις τύπου, έπαιρνε τα πλάνα από τα διεθνή φόρα και τα μοίραζε στα ιδιωτικά κανάλια, όλων των χωρών όχι μόνο στην Ελλάδα. Αυτό είναι ένα κομμάτι του ρόλου της και των υποχρεώσεών της.

Με ρωτήσατε λοιπόν αν είμαι ικανοποιημένος από την ΕΡΤ. Κοιτάξτε να δείτε, όταν άνοιξε η ΕΡΤ η διοίκηση ανέλαβε ένα τιτάνιο έργο να ξαναστήσει τον οργανισμό στα πόδια του. Αυτό δεν ήταν κάτι απλό.

Και όταν όλα τα μάτια ήταν στραμμένα πάνω στην ΕΡΤ.

Ο οργανισμός λοιπόν παρόλο το ότι βρίσκεται σε ένα περιβάλλον δυστυχώς που πολύ θέλουν να τον υπονομεύσουν είναι στα πόδια του. Δεν έχει επιβεβαιωθεί καθόλου η προπαγάνδα που έλεγε ότι οικονομικά δε θα βγαίνει. Έχει καταφέρει να είναι και στα μεγάλα παγκόσμια γεγονότα και στα μεγάλα αθλητικά γεγονότα, να παράγει μοναδικό προϊόν πολιτισμού το οποίο δεν θα ήταν προσβάσιμο στον Έλληνα πολίτη αν δεν υπήρχε η δημόσια τηλεόραση και νομίζω ότι μπορεί και πρέπει να κάνει και τα βήματα ακριβώς για να

μπει στη νέα εποχή. Να αξιοποιήσει τα νέα media, τους νέους τρόπους ενημέρωσης, να μπει στην ψηφιακή εποχή με τρόπο πολύ πιο δυναμικό. Θεωρώ ότι είναι οργανισμός ο οποίος έχει το εκτόπισμα και μπορεί να το κάνει και αυτό σημαίνει ότι θα ανταποκριθεί και στο ρόλο του. Βεβαίως κοιτάξτε να δείτε, νέα τεχνολογία δεν σημαίνει και το να πετάμε το παρελθόν από το παράθυρο διότι η ΕΡΤ έχει ένα αρχείο το οποίο είναι απολύτως ανεκτίμητο και η συστηματική αξιοποίησή του νομίζω θα είναι μια πάρα πολύ εξαιρετική και μοναδική συμβολή στην ελληνική ιστορία και τον ελληνικό πολιτισμό.

Και βεβαίως κεφάλαιο είναι οι άνθρωποί μου λένε κάποιοι συνάδελφοι αυτή τη στιγμή και είναι αλήθεια.

Χωρίς τους ανθρώπους δεν γίνεται τίποτα.

Πραγματικά το ανθρώπινο δυναμικό είναι η ψυχή της ΕΡΤ. Όποιος έχει δουλέψει εδώ μέσα το καταλαβαίνει.

Λοιπόν, για να πάμε στην τριμερή διάσκεψη που έγινε μέσα στην εβδομάδα και είναι μία πάρα πολύ σημαντική. Είναι η τριμερής σύνοδος κορυφής η οποία είναι πάρα πολύ σημαντική και σε ότι αφορά τις διπλωματικές σχέσεις μια και εμπλέκεται το Ισραήλ – Ελλάδα, Κύπρος, Ισραήλ- αλλά και σε ότι αφορά το φυσικό αέριο, το νέο αγωγό.

Μια σοβαρή σύνοδος η οποία συγκαλείται σε μία κρίσιμη περίοδο της έντασης των αραβικών χωρών με το Κατάρ και την ίδια στιγμή το αντικείμενο, ο σχεδιασμός ενός αγωγού –East Med- ο οποίος στην πραγματικότητα μεταφέρει όλο τον ενεργειακό πλούτο μέσω της Ελλάδος και όχι μέσω της Τουρκίας είναι πάρα πολύ σημαντικός –να πως γυρνάμε και στα οικονομικά- για την ανάπτυξή μας.

Εδώ νομίζω ότι η στρατηγική αυτής της τριμερούς συνεργασίας εντάσσεται στο ευρύτερο όραμα για τον ρόλο που μπορεί να παίξει χώρα η χώρα στο διεθνές στερέωμα. Η χώρα έχει μία μοναδική γεωγραφική θέση του και ως εκ τούτου μπορεί να γίνει ένας κόμβος. Ένας κόμβος μεταφορών, επικοινωνιών, εμπορίου ενέργειας. Για να το κάνεις αυτό πρέπει να αναπτύσσεις ακριβώς με αποτελεσματικό τρόπο τέτοιου τύπου συνεργασίες. καταλαβαίνετε ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε μία γεωγραφική θέση όπου έχει από πάνω της καθώς κοιτάς τον χάρτη ας μου επιτρέψετε μία ώριμη αγορά 400 εκατομμυρίων πολιτών από κάτω επίσης ας μου επιτρέψετε καθώς κοιτάς το χαρτί μία περιοχή η οποία θα θέλαμε πάρα πολύ να σταθεροποιηθεί, ούτως ώστε να δημιουργηθούν οι δυνατότητες συν-ανάπτυξης με αυτές τις χώρες, οι οποίες έχουν πάρα πολύ μεγάλες δυνατότητες. Η χώρα μας μπορεί να γίνει η πύλη εισόδου για εμπορεύματα, για ενέργεια, για μεταφορές, για τηλεπικοινωνίες από όλο τον κόσμο προς τις ώριμες αγορές της Ευρώπης και της αναπτυσσόμενες αγορές της βόρειας Αφρικής και αυτό νομίζω είναι ο πυλώνας μία στρατηγικής γύρω από την οποία πρέπει συλλογικά οι Έλληνες να οραματιστούμε την Ελλάδα του αύριο

Τέτοιου είδους κινήσεις συνδέονται όμως και με την εξωτερική πολιτική. Αν το ένα πόδι είναι στην οικονομία, το άλλο είναι στην εξωτερική πολιτική. Εδώ μιλάμε ότι υπάρχουνε για τον αγωγό συμφέροντα πάρα πολύ σοβαρά της Τουρκίας και έρχεται σε μία περίοδο που υπάρχει μία κινητικότητα στο Κυπριακό. Σας πάω από το ένα θέμα στο άλλο αλλά είναι συγκοινωνούντα δοχεία και υπάρχει επανέναρξη των συνομιλιών στη Γενεύη. Είστε αισιόδοξος από αυτή την προσπάθεια;

Συγκρατημένα. Αλλά νομίζω ότι η ελληνοκυπριακή πλευρά έχει κάνει πάρα πολλές κινήσεις και έχει δείξει και τη γενναιότητα που πρέπει. Ελπίζουμε το ίδιο να συμβεί και στην άλλη όχθη της διαπραγμάτευσης στους αντισυμβαλλόμενους.

Από τη δεκαετία του 90 όταν το θέμα των Σκοπίων, της ΠΓΔΜ η ονομασία τους ήταν στα ύψη του ενδιαφέροντος της επικαιρότητας, έρχονται σήμερα μερικές δεκαετίες μετά η ΠΓΔΜ εξαιτίας της ένταξής της στο ΝΑΤΟ και λέει και συζητάει να αποδεχθεί ένα άλλο όνομα. Πως θα χαρακτηρίζατε αυτή την εξέλιξη και αν μέσα στα σχέδιά σας είναι να την εκμεταλλευτείτε και οικονομικά με την καλή έννοια του όρου.

Αντί για εξέλιξη θα προτιμούσα να την πω ένδειξη. Πρέπει στα θέματα της εξωτερικής πολιτικής να είμαστε λίγο συγκρατημένοι, αλλά νομίζω η προοπτική της επίλυσης αυτού του ακανθώδους ζητήματος είναι μια προοπτική, η οποία είναι εξαιρετικά θετική για την Ελλάδα και την δυνατότητα που θα δημιουργήσει ακριβώς να παίξουμε ακόμα πιο αναβαθμισμένο ρόλο συνολικά στην περιοχή.

Να συνεχίσουμε με ερωτήσεις τηλεθεατών που δεν έχουν απαντηθεί ακόμη. Αρχίζω από τον ΕΝΦΙΑ. Ρωτούν οι τηλεθεατές πότε θα υπάρξουν οι ελαφρύνσεις στον ΕΝΦΙΑ;

Ο ΕΝΦΙΑ είναι μια πονεμένη ιστορία, διότι ήρθε και εφαρμόστηκε χωρίς να υπάρχει λαϊκή εντολή. Η κυβέρνηση που τον εφάρμοσε το έκανε ενώ είχε εντολή επαναδιαπραγμάτευσης. Εμείς προσδοκούσαμε και από την πρώτη εκλογή να καταφέρουμε να φτάσουμε σε μια συμφωνία η οποία θα μας επέτρεπε να τον καταργήσουμε. Αυτό δεν το καταφέραμε.

Και εδώ σας καταλογίζουν πολλά. Αναξιοπιστία, ανακολουθία…

Μισό λεπτό. Όχι. Αυτό θα ήταν ανακολουθία εάν συνεχίζαμε να κυβερνούσαμε με την πρώτη εντολή. Στην δεύτερη εντολή πήγαμε με γνωστή τη συμφωνία

Τις εκλογές τις τελευταίες λέτε

Βεβαίως, αυτό είναι το κρίσιμο. Αυτό είναι το κρίσιμο διότι δεν είχε γίνει τα προηγούμενα χρόνια. Πρέπει να σας θυμίσω ότι ο κ. Παπανδρέου βγήκε με εντολή ‘’Λεφτά υπάρχουν’’ όπως έλεγε στις εκλογές και έφερε το 1ο μνημόνιο. Ο κ. Σαμαράς έλεγε επαναδιαπραγμάτευση και έφερε το 2ο. Εμείς λοιπόν πήγαμε στις εκλογές μετά τη συμφωνία και τώρα που καταφέραμε από το ’19 να μειωθεί για τους μισούς Έλληνες κατά 30% ο ΕΝΦΙΑ, η αντιπολίτευση αρνήθηκε και δεν ψήφισε αυτή τη ρύθμιση. Νομίζω ότι είναι μία απολύτως υποκριτική στάση.

Αγαπητοί τηλεθεατές που μας μιλά τε για το σήμα στο Ηράκλειο και στους Θρακομακεδόνες, ήδη ο Υπουργός έχει απαντήσει και έχει πει ότι είναι μέσα στα άμεσα σχέδια του Υπουργείου να αποκατασταθεί το σήμα της τηλεόρασης σε όλη τη χώρα.

Λοιπόν, μια εργαζόμενη που αναδεικνύει το δράμα που βιώνουν οι άνθρωποι στον τύπο από μια συγκεκριμένη εφημερίδα, δεν θα αναφέρω το όνομα της εφημερίδας. Μιλάει για δεδουλευμένα μηνών που δεν έχουν πληρωθεί και λέει ότι βρίσκει προσχώματα στη δικαιοσύνη.

Δεν ξέρω τώρα αν μπορώ να σχολιάσω την συγκεκριμένη περίπτωση. Το βέβαιο είναι ότι δυστυχώς ο Τύπος αρχίζει και βρίσκεται σε μια κρίση η οποία είναι διαρκής και επίμονη και τέτοιου τύπου φαινόμενα αν δεν γίνει και εκεί μια κάποιου τύπου εξορθολογικοποίηση δυστυχώς θα επιτείνονται. Είναι γενικευμένα δυστυχώς

Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να σας ευχαριστήσω κ. Υπουργέ

Σας ευχαριστώ και εγώ

gen dieuth yp

emedia a1

NGA

banner yp ggyp

banner yp ggpsp

banner yp ggee

banner yp ggtt

banner spec sec

satellite