Από χθες το απόγευμα κυριαρχεί το θέμα των τηλεοπτικών αδειών, καθώς έχουμε να ορίζεται πια η τιμή εκκίνησης για καθεμία από τις 7 δημοπρατούμενες άδειες, όπως αποφάσισε το ΕΣΡ στα 35 εκατ. Για την ακρίβεια το πρότεινε και πολύ άμεσα βγήκε η υπουργική απόφαση από τους δύο συναρμόδιους υπουργούς κι έτσι λοιπόν ξεκινάμε στα 35 εκατ. ευρώ την κάθε άδεια, για να φτάσει το συνολικό τίμημα για τις 7 άδειες τα 240 εκατ. σαν τιμή εκκίνησης. Τώρα το πώς θα συνεχιστεί η διαδικασία, τι μέλλει γενέσθαι, τυχόν αντιρρήσεις αλλά και άλλα θέματα που απασχολούν το ραδιοτηλεοπτικό τοπίο αλλά και τη Βουλή, καθώς υπάρχει και το κρίσιμο νομοσχέδιο, που έχει φέρει το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής. Όλα αυτά θα τα συζητήσουμε με τον καλεσμένο μας, τον κ. Ν.Παππά. Καλή σας μέρα.

Καλημέρα.

Κ. Υπουργέ χθες το ΕΣΡ γνωμοδότησε 35 εκατ. η δημοπράτηση, η τιμή εκκίνησης για καθεμία από τις 7 υπό δημοπράτηση άδειες. Ωστόσο το ΕΣΡ γνωμοδότησε επίσης ότι το φάσμα δεν είναι απεριόριστο και σαφώς αναφέρει πέραν του ότι ήταν ομόφωνη η απόφαση πως η όλη διαδικασία θα βασιστεί στον υπάρχοντα νόμο για τις ραδιοτηλεοπτικές άδειες, το λεγόμενο «νόμο Παππά». Θα ήθελα μία πρώτη τοποθέτηση για αυτή τη γνωμοδότηση του ΕΣΡ, δεδομένου ότι τις προηγούμενες ημέρες είχαμε ήδη τις έντονες αντιδράσεις της Ένωσης Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας, οι οποίοι ζητούσαν αδειοδότηση χωρίς να υπάρξει τίμημα, αλλά με την εγγραφή σε ένα μητρώο.

Να ξεκινήσουμε από το τελευταίο. Οι θέσεις της Ένωσης Τηλεοπτικών Σταθμών είναι πάγιες, δεν είναι θέσεις οι οποίες πρέπει σε όποιον παρακολουθεί τα πράγματα να δημιουργούν έκπληξη, αλλά το καινούριο στοιχείο στη συζήτηση για το αξιοσημείωτο είναι ότι αυτή η σύνθεση του ΕΣΡ, το οποίο πρέπει να θυμίσουμε ότι συγκροτείται με αυξημένη πλειοψηφία της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής -συνεπώς συγκροτείται από ανθρώπους, οι οποίοι προτείνονται από σχεδόν όλα τα κόμματα του πολιτικού φάσματος- με ομόφωνη απόφαση του κατέληξε στη ρύθμιση την οποία κι εσείς περιγράψατε. Αυτό είναι το καινούριο στοιχείο και βεβαίως πρέπει να πούμε ότι αυτή η σύνθεση του ΕΣΡ έχει κάνει περισσότερη δουλειά μέσα σε κάποιους μήνες από ό,τι είχαν κάνει οι προηγούμενες συνθέσεις σε 15 χρόνια.

Μετά από πολλές πιέσεις, δίνοντας εσείς τον τόνο όλο αυτό το διάστημα.

Όχι. Υπήρχε έτσι κι αλλιώς η κατά το νόμο προβλεπόμενη αλληλογραφία για να ρυθμιστούν τα θέματα της τιμής εκκίνησης και του αριθμού των αδειών. Αυτή εξελίχθηκε ομαλότατα, για να μην πω πάρα πολύ γρήγορα. Κυρίως όμως φαίνεται ότι υπάρχει μία βούληση ξεκάθαρη, για να ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία.

Είστε ικανοποιημένος από το τίμημα των 35 εκατ. ευρώ που τίθεται ως τιμή εκκίνησης;

Νομίζω πως είναι μία απολύτως λογική απόφαση, με την έννοια ότι δεν έχει υπάρξει προσπάθεια άλλη αποτίμησης του τηλεοπτικού φάσματος στην Ελλάδα και της δυνατότητας να εκπέμπει κανείς μέσω αυτού εκτός από το διαγωνισμό, ο οποίος έγινε το περασμένο καλοκαίρι και δυστυχώς ακυρώθηκε από την απόφαση του ΣτΕ. Λαμβάνεται και αυτή υπόψη και καταλήγουν σε αυτό το σημείο εκκίνησης, το οποίο νομίζω ότι διασφαλίζει τα συμφέροντα του δημοσίου. Και η διασφάλιση των συμφερόντων του δημοσίου έχει να κάνει ως υποχρέωση και με την κυβέρνηση και τα πολιτικά κόμματα, αλλά βεβαίως και με τις ανεξάρτητες Αρχές. Και θέλω να καλέσω ανοιχτά τα πολιτικά κόμματα να στηρίξουν το ΕΣΡ στο έργο του, το οποίο νομίζω ότι για πρώτη φορά μετά από 3δεκαετίες ανομίας, παρανομίας και αναρχίας είναι πολύ κοντά στο να κάνει ένα πάρα πολύ σημαντικό βήμα και να αδειοδοτήσει.

Κι αν θυμηθούμε και λίγο ιστορικά σε αυτά τα 30 χρόνια που αναφέρετε υπήρχε η προσπάθεια επί Καραμανλή με το βασικό μέτοχο, μετά έρχεται η δική σας πρώτη προσπάθεια και τώρα βρισκόμαστε στη δεύτερη με το ΕΣΡ. Χθες μιλώντας με πηγές από το ΕΣΡ μου έλεγαν ότι αν μη τι άλλο υπάρχει ικανοποίηση και σε αυτούς, γιατί ξεπεράστηκαν δύο πρώτοι σκόπελοι. Ο πρώτος ήταν το πόσες θα ήταν οι άδειες και ο δεύτερος η τιμή εκκίνησης. Τώρα το τρίτο και βασικότερο είναι το πρώτο θα ολοκληρωθούν….

Έχει σημασία και το ομόφωνο της απόφασης.

Σαφέστατα.

Είναι ένα σημαντικό μήνυμα το οποίο διευκολύνει και την πολιτική συζήτηση κατά τη γνώμη μου.

Το βάζετε σε αντιδιαστολή με τη συζήτηση που έγινε για τον αριθμό των αδειών στις αρχές Ιουλίου.

Αυτό το είπατε εσείς. Εγώ λέω ότι έχει τη σημασία του το ομόφωνο, διότι ακριβώς τα πρόσωπα τα οποία συναποτελούν το ΕΣΡ έχουν προταθεί από τα περισσότερα κόμματα της ελληνικής Βουλής και αυτή η σ΄΄σύνθεση συγκέντρωσε, όπως προβλέπει ακριβώς το Σύνταγμά μας την πλειοψηφία των 4/5 στη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής.

Και τώρα το ερώτημα όλων είναι θα έχουμε άδειες και πότε.

Νομίζω ότι είναι προφανές. Δεν υπάρχει κάτι το οποίο μπορεί να τη σταματήσει. Το ΕΣΡ επιτελεί το ρόλο του, μένει η διαδικασία της προκήρυξης, είμαστε και σε ανοιχτή διαβούλευση για να διευκολύνουμε με οποιονδήποτε τρόπο κριθεί ότι χρειάζεται και νομίζω ότι μπορούμε να είμαστε όλοι αισιόδοξοι, όσοι δηλαδή επιθυμούμε τη ρύθμιση.

Κατά την εκτίμησή σας πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί η αδειοδότηση;

Επιτρέψτε μου να μην απαντήσω αυτή την ερώτηση, διότι είναι αρμοδιότητα του ΕΣΡ να βάλει κάτω τα χρονοδιαγράμματα. Έχω πει από την πρώτη στιγμή ότι το Υπουργείο μας είναι στο πλευρό αυτών των ανθρώπων, και του Προέδρου και του Αντιπροέδρου και των μελών. Στηρίζουμε, υποστηρίζουμε, έχουμε παραδώσει όλη την τεχνογνωσία, η οποία συσσωρεύτηκε με το διαγωνισμό της περασμένης χρονιάς και από εκεί και πέρα νομίζω ότι τα χρονοδιαγράμματα, τα οποία θα ανακοινωθούν, θα ικανοποιήσουν και τον κόσμο ο οποίος προσδοκά επιτέλους να ρυθμιστεί αυτό το πεδίο και κυρίως βεβαίως θα διασφαλίσουν και τα συμφέροντα του δημοσίου με το κατάλληλο τίμημα.

Ήδη έγινε και χθες αναφορά στη γνωμοδότηση του ΕΣΡ ότι όλη η διαδικασία θα εξελιχθεί βάσει του νόμου που ήδη υπάρχει για την τηλεοπτική αδειοδότηση. Κ. Υπουργέ, πιστεύετε ότι το τίμημα το τελικό σε τι ύψος θα κυμανθεί, έτσι ώστε να ωφεληθεί στο έπακρο το ελληνικό δημόσιο;

Εδώ ξεκινάμε από ένα τίμημα το οποίο διαπιστωμένα η αγορά μπορεί αν καταβάλει.

Κάποια μέσα χαρακτήρισαν υψηλό το τίμημα.

Να κάνουμε μία μικρή παρένθεση και να πούμε το εξής, ο ομιλών και άλλοι δύο αξιωματούχοι κυβερνητικοί, ο Υπουργός Οικονομικών και ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, ο κ. Κρέτσος, έχουμε στα χέρια μας μία αγωγή του τηλεοπτικού σταθμού STAR, ο οποίος ζητά να του καταβάλει το ελληνικό δημόσιο 32εκατ. ευρώ, επειδή έχασε το τηλεπαιχνίδι SURVIVOR. Υπάρχει ένα επιχείρημα ότι κάναμε ένα διαγωνισμό, ο οποίος τελικά δεν ολοκληρώθηκε και εν όψει του διαγωνισμού πέρυσι ακύρωσαν ένα συμβόλαιο το οποίο είχαν για τη μετάδοση του. Αλλά εδώ βρίσκεται ένα πάρα πολύ ενδιαφέρον σημείο. Αν ένας τηλεοπτικός σταθμός ισχυρίζεται ότι μόνο από ένα τηλεοπτικό προϊόν στη μισή περίπου ή στα ¾ της σεζόν είχε απώλεια εσόδων 30 εκατ., αντιλαμβάνεστε ότι τα 35εκατ. για τη δεκαετία ενδεχομένως να μην είναι και πάρα πολλά.

Εκτιμάτε λοιπόν ότι θα υπάρξουν 7 υποψήφιοι για να διεκδικήσουν τις 7 άδειες ή θα αποθαρρυνθούν κάποιοι;

Όχι, είμαι βέβαιος ότι θα υπάρξουν υποψήφιοι, γιατί κάποιοι προσπαθούσαν και πέρυσι το καλοκαίρι να διακινήσουν σενάρια αποχής ή μη παρουσίας τηλεοπτικών σταθμών και άλλων εταιρειών στο διαγωνισμό, ο οποίος διεξήχθη αλλά δεν έγινε έτσι. Και κυρίως τώρα που έχουμε μία διαδικασία νομικά και συνταγματικά απολύτως θωρακισμένη μετά τις ατυχείς εξελίξεις του περασμένου έτους είναι και πολύ πιο ελκυστική και για τους επενδυτές, αλλά και για τα λειτουργούντα κανάλια, τα οποία μπορούν και πρέπει να πάρουν επιτέλους άδεια.

Η αλήθεια είναι ότι το τελευταίο διάστημα αλλάζουν τα πράγματα στο τηλεοπτικό τοπίο. Βλέπουμε παλιά τζάκια να αντικαθίστανται από νέα, νέους παίκτες, υπάρχει μία μόχλευση και αναρωτιέμαι αν τελικά αυτές είναι κινήσεις της σκακιέρας, θεωρείτε ότι συνδέονται; Τι γίνεται; Έχουν αλλάξει τα δεδομένα σε σχέση με πέρυσι;

Ο ρόλος ο δικός μας είναι να διασφαλίζουμε τα συμφέροντα του δημοσίου και με αυτή την έννοια πρέπει αν είμαστε εξαιρετικά φειδωλοί, όταν σχολιάζουμε επιχειρηματικές επιλογές. Αυτό που πρέπει εμείς να επαναλαμβάνουμε σε κάθε στιγμή είναι ότι υπάρχουν στην κείμενη νομοθεσία πάρα πολύ αυστηρά κριτήρια ως προς τη λειτουργία των σταθμών. Και για τις εγκαταστάσεις και για τον εξοπλισμό και για τον αριθμό βεβαίως των εργαζομένων. Και εδώ θα ήθελα να πω ότι, όταν ολοκληρωθεί η αδειοδότηση, ο αριθμός των εργαζομένων θα αυξηθεί στα ιδιωτικά κανάλια, διότι έχουμε την πρόνοια για τα 400 άτομα ανά τηλεοπτικό σταθμό και βεβαίως τα 7 κανάλια μας φέρουν σε έναν αριθμό 2800 εργαζομένων που είναι παραπάνω από ότι αυτή τη στιγμή εργάζονται. Για να καταλάβει ο κόσμος αυτή τη στιγμή η συντριπτική πλειοψηφία των καναλιών πανελλαδικής εμβέλειας απασχολεί πάνω από 400 άτομα. Δηλαδή είναι ένας αριθμός ο οποίος έχει αποδειχθεί από την πείρα και από την πορεία των ιδιωτικών τηλεοπτικών καναλιών ότι καλύπτει κατ’ ελάχιστον τις βασικές λειτουργίες ενός σταθμού πανελλαδικής εμβέλειας.

Το ερώτημα είναι αν θα μπορέσουν να προστατευθούν τα δικαιώματα των εργαζομένων μέσα από το νόμο για την αδειοδότηση των τηλεοπτικών καναλιών. Δηλαδή ναι μεν μπορεί να υπάρχουν 400 και 500 και 800 εργαζόμενοι, αλλά είναι εργαζόμενοι που αμοίβονται; Είναι εργαζόμενοι οι οποίοι τηρούν το ωράριο εργασίας ή υποχρεώνονται να εργαστούν παράλληλα στα sites και στα ραδιόφωνα των ιδιοκτητών τηλεοπτικών σταθμών, οι οποίοι τους έχουν προσλάβει;

Αυτό το ερώτημα είναι πάρα πολύ καίριο, αλλά το τανγκό εδώ χρειάζεται περισσότερο από δύο άτομα, με την έννοια ότι και η πολιτεία οφείλει νομικά να διασφαλίζει αυτά τα δικαιώματα και αυτό συμβαίνει στο νόμο 4339, ο οποίος προβλέπει 400 θέσεις εργασίας με βάση τις συμβάσεις εργασίας τις τρέχουσας, αλλά εδώ είναι και ζητήματα του συνδικαλιστικού κινήματος των εργαζομένων στους τηλεοπτικούς σταθμούς, όπου πρέπει να υπάρχει μία εγρήγορση, και οι μηχανισμοί του κράτους να λειτουργούν ακριβώς για να διασφαλίζουν την εφαρμογή του νόμου.

Ξέρετε, κ. Υπουργέ, ότι πάντα είναι πολύ δύσκολο υπό την απειλή της απόλυσης ή υπό την απειλή της μη καταβολής του μισθού του να μπορέσει να διεκδικήσει τα εργασιακά δικαιώματά του. Το ερώτημα είναι εάν μέσω της αδειοδότησης των τηλεοπτικών σταθμών θα δεσμευτούν οι ιδιοκτήτες των ιδιωτικών καναλιών να εφαρμόσουν αυτά που πρέπει να εφαρμόσουν σε σχέση με τα εργασιακά.

Ο νόμος είναι απολύτως βέβαιο ότι θα εφαρμοστεί στην ολότητά του. Επαναλαμβάνω όμως ότι χρειάζεται ισχυρός και σε εγρήγορση συνδικαλισμός, χρειάζεται και η κυβέρνηση να έχει τη μέριμνα ούτως ώστε ο νόμος να εφαρμόζεται και βεβαίως άπαντες να βρίσκονται και να πορεύονται στα πλαίσια του νόμου.

Θα γίνω πιο συγκεκριμένη. Βρισκόμαστε μπροστά σε κάποια οξύμωρα, δηλαδή είχαμε από τη μία τους καναλάρχες να διεκδικούν 9-12 άδειες από την άλλη να βλέπουμε ότι προχωρούν σε λειτουργικές συνενώσεις- προ ημερών είδαμε την απόλυση συναδέλφων από το STAR, τεχνικών 21 στον αριθμό- και παράλληλα να μεγαλώνει το outsourcing, δηλαδή να περιορίζουμε κόστη, να τα δίνουμε όλα έξω με αμφίβολη ποιότητα παρεχόμενου προϊόντος. Όλα αυτά πώς θα ρυθμιστούν;

Νομίζω περιγράψατε μία θεμελιώδη αντίφαση, δηλαδή την ώρα που από τοι ίδιο στόμα ακούς ότι οι άδειες πρέπει να είναι πολύ περισσότερες, την ίδια ώρα ο ίδιος άνθρωπος προχωράει σε επιλογές οι οποίες αφορούν περιορισμό των εργαζομένων στο κανάλι.

Και μη καταβολή μισθών.

Αυτή είναι μία πραγματικότητα οδυνηρή και δύσκολη και σας είπα ότι χρειάζεται και η κυβέρνηση και οι θεσμοί του δημοσίου να είναι σε εγρήγορση, όπως και είναι το τελευταίο καιρό και βεβαίως ένα συνδικαλιστικό κίνημα το οποίο έχει και το εκτόπισμα και τη δυνατότητα να διασφαλίζει τα δικαιώματα των εργαζομένων.

Και την ίδια ώρα που οι ιδιοκτήτες των τηλεοπτικών σταθμών δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις συμβατικές υποχρεώσεις σε σχέση με τα οικονομικά απέναντι στους εργαζόμενους, ισχυρίζονται ότι θα έπρεπε να αδειοδοτηθούν 12 κανάλια, ότι το φάσμα έχει τη δυνατότητα να σηκώσει 12 άδειες, ενώ υπάρχουν και στόματα της αξιωματικής αντιπολίτευσης που μιλούν για ακόμα περισσότερα άδειες για τηλεοπτικά κανάλια.

Νομίζω ότι το τελευταίο πράγμα που είπατε έχει φύγει από το τραπέζι της συζήτησης. Δεν ξέρω αν ακόμη και μετά τις τελευταίες εξελίξεις η ΝΔ θα επιμείνει στη θέση ότι θα πρέπει πι άδειες των πανελλαδικών τηλεοπτικών σταθμών ελεύθερης λήψης και γενικού περιεχομένου να είναι απεριόριστες, αλλά…

Το ερώτημά μου είναι αν πιστεύετε ότι θα ήταν χρήσιμο να υπάρχουν τόσα πολλά κανάλια;

Καταρχήν υπάρχουν δύο ζητήματα. Ζητήματα δυνατότητας του φάσματος, το οποίο είναι περιορισμένο κι αυτό το υπογραμμίζει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, εκτός από εμάς που το λέμε από την πρώτη στιγμή και αντιμετωπίσαμε αυτά που αντιμετωπίσαμε, και βεβαίως το ΕΣΡ με τις αποφάσεις του. Το λέει και το ΣτΕ, που λέει ότι το φάσμα είναι ένας πεπερασμένος εθνικός πόρος, η χρήση του οποίου μπορεί να αποφέρει οικονομική ωφέλεια και γι’ αυτό πρέπει να υπάρχει τίμημα. Αυτή είναι η συλλογιστική όλων των αποφάσεων του ΣτΕ, οι οποίες για πρώτη φορά μετά από χρόνια πάνε να εφαρμοστούν επιτέλους, διότι την παρανομία και τη λειτουργία τους άνευ αδείας την έχει υπογραμμίσει το ΣτΕ σε πάρα πολλές αποφάσεις, αλλά αυτές δεν έγιναν σεβαστές.

Για να κλείσουμε το θέμα των αδειών, στην ουσία βλέπετε ότι θα προχωρήσει η ολοκλήρωση της αδειοδότησης σύντομα; Γιατί η εμπειρία μας έχει δείξει ότι θα υπάρχουν ενδεχομένως προσφυγές, -το είδαμε και πριν ένα χρόνο. Όλα αυτά μπορούν να καθυστερήσουν σημαντικά τη διαδικασία.

Η κάθε ιδιωτική εταιρεία μπορεί να προασπίσει τα συμφέροντα της με όποιον τρόπο νομίζει μέσα στο νομικό μας πλαίσιο. Και μπορεί να διατυπώνει την άποψη δημοσίως ότι δεν πρέπει να καταβληθούν χρήματα για τις άδειες και να χρησιμοποιήσει όποια ένδικα μέσα θεωρεί κατάλληλα σε κάθε χρονική στιγμή. Νομίζω όμως ότι αυτή τη στιγμή πάμε σε μία διαδικασία, ακριβώς επειδή δεν ξεκινήσαμε από το μηδέν και επειδή και στο ΕΣΡ φαίνεται ότι υπάρχει η αποφασιστικότητα. Αυτή η διαδικασία Θα ολοκληρωθεί σύντομα, καθώς είναι και νομοθετικά και συνταγματικά θωρακισμένη, και κυρίως θα παράξει ένα καθαρό τηλεοπτικό τοπίο, το οποίο θα είναι και ελκυστικό για τις επενδύσεις. Δηλαδή θα είναι καλό και για την παραγωγή του τηλεοπτικού προϊόντος, το οποίο έχει υποφέρει μέσα στα χρόνια της κρίσης, και για την απασχόληση όχι μόνο των ανθρώπων που εργάζονται στα κανάλια αλλά και όλων εκείνων το οποίο το επάγγελμα συνδέεται με την παραγωγή οπτικοακουστικού υλικού.

Το θέμα της αδειοδότησης των περιφερειακών σταθμών πότε θα ανοίξει κ. Παππά;

Αυτό έπεται και είναι αρμοδιότητα του ΕΣΡ και από εκεί θα κριθεί.

Υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός για το πόσα θα είναι τα περιφερειακά κανάλια, που θα μπορούν να εκπέμψουν;

Όχι. Και αυτός προβλέπεται να οριστεί με τη σύμφωνη γνώμη του ΕΣΡ. Θα λάβουμε βεβαίως υπόψη πληθυσμιακά κριτήρια και κριτήρια επιπέδου οικονομικής ανάπτυξης κάθε περιφέρειας για να βγάλουμε τις σχετικές αποφάσεις.

Κ. Υπουργέ, την προηγούμενη εβδομάδα είχατε μία έντονη σύγκρουση με τον κ. Τραγάκη, το Βουλευτή της ΝΔ, σε σχέση με τη συνταγματικότητα ή όχι του νόμου 215/ 4339. Θα ήθελα να μας πέιτε αν τελικά ισχύει ο νόμος. Είναι σε ισχύ ο «νόμος Παππά»;

Η αδειοδότηση γίνεται κατ’ εφαρμογή του νόμου 4339/2015. Αυτή είναι η νομοθεσία που εφαρμόζει η ανεξάρτητη Αρχή. Έχει γίνει μία συστηματική προσπάθεια να σηκωθεί ένας αχός γύρω από αυτή τη διαδικασία. Να θυμίσω στους τηλεθεατές ότι στην εκδοχή του την πρώτη τη ψηφισμένη τον Οκτώβρη του 2015, σε αυτό το νόμο είχε όλες τις αρμοδιότητες το ΕΣΡ και ΕΣΡ δεν κατέστη εφικτό να συγκροτηθεί, επειδή ρητώς η αξιωματική αντιπολίτευση τότε έλεγε ότι, αν δεν γίνει απεριόριστός ο αριθμός των αδειών, δεν υπάρχει περίπτωση να συναινέσει. Κύλησε πού νερό στο αυλάκι. Εγώ κάνω έκκληση να σταματήσουμε να μιλάμε για το πρόσφατο παρελθόν αυτής της δύσκολης πολιτικής αναμέτρησης και ιστορίας και να δούμε πώς από εδώ και μπρος μπορούμε και πρέπει να πάμε σε ένα τηλεοπτικό τοπίο, το οποίο έχει ξεκάθαρους κανόνες, είναι ρυθμισμένο, λειτουργικό και βιώσιμο.

Πάμε στην τηλεοπτική αγορά της διαφήμισης, γιατί είναι το νομοσχέδιο που ήδη επεξεργάζεστε στις Επιτροπές και αναμένεται να έρθει στην Ολομέλεια την επόμενη εβδομάδα;

Στην Ολομέλεια θα πάει την Πέμπτη και την Παρασκευή. Έχουμε άλλη μία συνεδρίαση των Επιτροπών τη Δευτέρα.

Έχει λοιπόν να κάνει με τη ηλεκτρονική πλατφόρμα διαχείρισης. Θα θέλαμε λοιπόν να μας εξηγήσετε τι έρχεται να διασφαλίσει, γιατί ακούμε για αδιαφάνεια, για γκρίζες ζώνες στη διαφήμιση, στη ροή χρήματος από τα κανάλια-διαφημιστές και αντίστροφα. Από τη συζήτηση στην Επιτροπή διαπίστωσα ότι οι καναλάρχες από τη μία το χαρακτηρίζουν αντισυνταγματικό, αντικοινοτικό και το ίδιο και οι διαφημιστές. Έχετε δηλαδή ένα ενωμένο μέτωπο απέναντί σας σε αυτό το νόμο. Γιατί ισχύει αυτό;

Καταρχήν να πω ότι από τα αποτελέσματα της συζήτησης που είχαμε στη Βουλή πραγματικά μπορεί να την καταστήσουν παραγωγική. Και ενώ οι πρώτες τοποθετήσεις ήταν αρνητικές μέσα από τη συζήτηση φάνηκε ότι μπορούν να πέσουν γέφυρες και μεταξύ των κομμάτων αλλά και μεταξύ των ενδιαφερόντων μερών της αγοράς. Έχουμε άλλες 3-4 ημέρες όπου μπορεί αν συνεχιστεί η διαβούλευση τυπικά και επίσημα και συναντήσεις να γίνουν για να μπορέσουμε να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Εδώ όμως νομίζω ότι ακουμπάμε μία κατάσταση εξαιρετικά προβληματική. Η διαφημιστική αγορά λειτουργεί με τις λεγόμενες επιστροφές, όπου έρχονται διαφημιστικές εταιρείες και media shop και προπωλούν το χρόνο καναλιών, πετυχαίνοντας πάρα πολύ χαμηλές τιμές και πιέζοντας έτσι τα οικονομικά των τηλεοπτικών σταθμών. Και επειδή οι τηλεοπτικοί σταθμοί -σας το λέω εγώ που έχω έρθει σε σφοδρή σύγκρουση με τις ιδιοκτησίες τους- είναι οι οικονομικές μονάδες οι οποίες δημιουργούν απασχόληση. Θα πρέπει να πάρουμε τα μέτρα αυτά τα οποία είναι απαραίτητα για να διασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα τους.

Άρα λέτε ότι είναι προς όφελος των τηλεοπτικών σταθμών.

Βεβαίως. Αν ανατρέξετε στα πρακτικά της Επιτροπής, η οποία εξέτασε τα δάνεια των κομμάτων και των ΜΜΕ θα ακούσετε ιδιοκτήτη καναλιού να λέει ότι οι επιστροφές στις διαφημιστικές εταιρείες και στα media shop είναι 30-40%. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι έχει ένα τηλεοπτικό έσοδο ο τηλεοπτικός σταθμός εκ του οποίου το 30% το επιστρέφει εν είδει αμοιβής ή με άλλους τρόπους, οι οποίοι δεν είναι απολύτως διαφανείς στη διαφημιστική εταιρεία και στο media shop. Αυτό πρώτον καθιστά το κανάλι μη βιώσιμο και δημιουργεί και γκρίζες ζώνες σε αυτές τις συναλλαγές, τις οποίες κανένας δεν πρέπει αν επιθυμεί. Η ηλεκτρονική πλατφόρμα βάζει όλες τις συναλλαγές πάνω στο τραπέζι. Δημοσιοποιούνται και θα υπάρχει η δυνατότητα ακόμα και να δημοπρατείται ο τηλεοπτικός χρόνος.

Πάτε δηλαδή να καταπολεμήσετε το μαύρο χρήμα και να εξασφαλίσετε και έσοδα; Είναι κάτι που έχετε συζητήσει με τους δανειστές και προσδοκούν κιόλας από εκεί;

Όχι δεν έχει μπει αυτό στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης. Δεν είναι δυνατόν να μπαίνουν όλα στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης, μπαίνει το γενικό πλαίσιο της οικονομικής πολιτικής και κάποιες άλλες βασικές πτυχές. Η ρύθμιση του τοπίου και η μεγαλύτερη διαφάνεια είναι κάτι που πρέπει να κερδίσει την υποστήριξη και των πολιτικών κομμάτων και όσων είναι υπέρ των προοδευτικών μεταρρυθμίσεων. Θα καλούσα και τους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς να το δουν με μεγάλη προσοχή, υπογραμμίζοντας ότι είμαστε έτοιμοι να επιδείξουμε το μέγιστο βαθμό ευελιξίας και αλληλοκατανόησης και με τα άλλα κόμματα αλλά και με τους ενδιαφερόμενους στην αγορά, ούτως ώστε να φτάσουμε σε μία λύση που θα μας πάει στη φάση των καθαρών σχέσεων και ανταλλαγών, οι οποίες είναι πάνω στο τραπέζι, φορολογούνται κανονικά και οι οποίες πληρώνονται στην ώρα τους. Ξέρετε ένας τηλεοπτικός σταθμός πληρώνεται για το διαφημιστικό του χρόνο μπορεί 5,6,7, 8 ή 9 μήνες μετά. Αυτό το κενό δημιουργεί πολύ μεγάλα προβλήματα ρευστότητας.

Κ. Υπουργέ, σε αυτό το νομοσχέδιο που είναι υπό συζήτηση λαμβάνεται μέριμνα και για άλλα δύο σημαντικά θέματα, για την πιστοποίηση της κυκλοφορίας των εφημερίδων, που είναι ένα πολύ μεγάλο θέμα, γιατί κι από κει προκύπτουν διαφημιστικά έσοδα, καθώς επίσης γίνεται προσπάθεια προσέλκυσης επενδυτών στο κομμάτι των οπτικοακουστικών παραγωγών.

Για αυτά τα δύο θέματα υπάρχει ήδη ευρύτατη συναίνεση μέσα στη Βουλή, δηλαδή για την εισαγωγή και υποχρεωτική σάρωση του γραμμικού κώδικα στις εφημερίδες και τη συλλογή αυτών των πληροφοριών σε ένα κεντρικό σύστημα, το οποίο θα μπορεί να δημοσιεύει τις πραγματικές κυκλοφορίες. Όταν ο τηλεθεατής ανοίγει μία εφημερίδα και διαβάζει τις κυκλοφορίες, δεν διαβάζει τις εκκαθαρισμένες κυκλοφορίες των εφημερίδων, διαβάζει κάποιες εκτιμήσεις, οι οποίες γίνονται την ίδια νύχτα της κυκλοφορίας των εφημερίδων από τα πρακτορεία. Έχει πάρα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε αν υπάρχουν αποκλίσεις από την πραγματικότητα. Και αυτό είναι κρίσιμο, γιατί παίζει ρόλο στη διαφήμιση.

Μας λέτε δηλαδή ότι τα πρακτορεία αποφασίζουν να εκτιμήσουν τι φύλλα θα προπωλήσουν από την κάθε εφημερίδα;

Έχουν κάποια μέθοδο δειγματοληψίας, για την οποία γίνεται πολύς θόρυβος αν γίνεται με τον ενδεδειγμένο τρόπο και αν πραγματικά ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Γι’ αυτό και δεν υπάρχει και καμία επί της ουσίας αντίρρηση και μέσα στη Βουλή αλλά και τριγύρω για να προχωρήσουμε σε αυτή τη διαδικασία.

Όσον αφορά στον τομέα των οπτικοακουστικών, ενώ στη Ελλάδα έχουμε τεράστια πλεονεκτήματα, δεν εναρμονίζαμε τη νομοθεσία στην παραγωγή οπτικοακουστικών προϊόντων με τη διεθνή πρακτική. Δηλαδή αν δείτε τη λίστα των χωρών και τα κίνητρα που δίνουν για την προσέλκυση επενδύσεων σε αυτό τον τομέα θα δείτε ότι κάνουμε κάτι που διεθνώς είναι τετριμμένο. Έχουμε όμως ένα συγκριτικό πλεονέκτημα. Το γεγονός ότι η χώρα μας έχει τρομερή φυσική ομορφιά, έχει τεράστια ηλιοφάνεια και αυτό δεν πρέπει να το υποτιμούμε, διότι είναι επενδύσεις που αφήνουν στην τοπική οικονομία για κάθε ευρώ που δαπανά το δημόσιο ως κίνητρο αφήνουν 3-4ευρώ. Αυτό λέει η διεθνής εμπειρία. Συνεπώς είναι μία πάρα πολύ παραγωγική δραστηριότητα και έχει κι ένα αποτέλεσμα που έχει να κάνει με την εικόνα της χώρας, πώς μπορεί αυτή να βελτιωθεί μέσα από την προσέλκυση επενδύσεων.

Κ. Παππά τι σηματοδοτεί η έξοδος στις αγορές; Πόσο ψηλά έχει μπει πλέον ο πήχης, γιατί ακούσαμε στη Βουλή και τον κ. Τσακαλώτο και τον κ. Χουλιαράκη να λένε ότι θα ξαναβγούμε στις αγορές πριν το τέλος του έτους.

Την έξοδο στις αγορές πρέπει να την βλέπουμε ως ένα κομμάτι μια ς συλλογικής προσπάθειας και όχι ως ένα και μοναδικό ορόσημο, το οποίο είναι ικανό να κρίνει ή να απορρίψει ένα σύνολο οικονομικής πολιτικής, διότι εδώ πέρα έχουμε μία πετυχημένη έξοδο στις αγορές, η οποία όμως συνοδεύεται από πάρα πολύ ισχυρά και θετικά μακροοικονομικά δεδομένα. Δηλαδή το γεγονός ότι η οικονομία μας έχει ξαναγυρίσει στην ανάπτυξη, αυξάνεται η απασχόληση κατά 300.000 θέσεις εργασίας, αυξάνονται οι επενδύσεις, αυξάνονται οι εξαγωγές και βεβαίως αυξάνεται και η ιδιωτική κατανάλωση και η βιομηχανική παραγωγή. Αυτά είναι που μας ενδιαφέρουν και θέλουμε η έξοδος στις αγορές να γίνεται με τέτοιο τρόπο, ούτως ώστε να μην υπονομεύει αυτές τις θετικές δυναμικές και αυτά τα θετικά στοιχεία.

Όλα αυτά ενόψει θερμού φθινοπώρου που έχουμε και με προαπαιτούμενα που μένει να υλοποιηθούν και εμπροσθοβαρή κιόλας.

Το πακέτο όμως το δημοσιονομικό είναι ψηφισμένο και δεν υπάρχουν νέα ζητήματα. Και δεν υπάρχουν, γιατί η πορεία των δημοσιονομικών μας είναι καλή. Συνεπώς έχουμε το πρώτο πρόγραμμα, το οποίο λειτουργεί και αποδίδει. Για αν μην παρεξηγηθώ δεν λέω ότι δεν υπάρχουν δυσκολίες, στρώματα και κυρίως κατηγορίες της μεσαίας τάξης που υφίστανται πάρα πολύ μεγάλη και σοβαρή πίεση. Όμως εδώ είμαστε σε μία φάση που πρέπει να αναρωτηθούμε και ως πολιτικό σύστημα και ως λαός ποια είναι τα στοιχεία που κάνουν αυτό το πρόγραμμα να είναι και λειτουργικό οικονομικά, αλλά και αν παράγει τις συνθήκες οικονομικής σταθερότητας. Διότι ο Α.Τσίπρας θα είναι ο πρώτος πρωθυπουργός μετά την κρίση που θα ολοκληρώσει την τετραετία. Δεν είναι τυχαίο ότι κανένας πρωθυπουργός δεν άντεξε να την ολοκληρώσει.

Βέβαια η αντιπολίτευση έχει διαφορετική γνώμη. Κ. Υπουργέ, σας ευχαριστούμε πάρα πολύ για ααυτή τη συνέντευξη.

Κι εγώ σας ευχαριστώ για αυτή την παραγωγική συζήτηση.

gen dieuth yp

emedia a1

NGA

banner yp ggyp

banner yp ggpsp

banner yp ggee

banner yp ggtt

banner spec sec

satellite