Συνέντευξη στο Κόκκινο (Τσέκερης – Κυρίτσης) Τρίτη 23/6/2015

 -          Είχαμε αυτή την εξέλιξη χτες στη διαπραγμάτευση, η οποία φαίνεται ότι θα καταλήξει μέσα στο επόμενο διήμερο. Η διαπραγμάτευση δεν έχει τελειώσει, συνεχίζεται. Είχαμε χτες μία Σύνοδο Κορυφής, κατά τη οποία προέκυψε ότι προχωράει αυτό το πράγμα στη βάση κάποιων νέων βελτιωμένων-ας το πούμε έτσι- προτάσεων από την ελληνική πλευρά. Η ύπαρξη ή η μη ύπαρξη συμφωνίας σχετίζεται και με τα δύο άλλα σκέλη του θέματος. Εκτός από αυτό που είναι το δημοσιονομικό είναι και το σκέλος της χρηματοδότησης και το σκέλος του χρέους. Όλα αυτά μαζί φτιάχνουν ένα πακέτο, το οποίο θα αξιολογηθεί και το κριτήριο της αξιολόγησης είναι το κατά πόσο αυτή η ιστορία σε βγάζει οριστικά από την κατάσταση, στην οποία μπήκε η χώρα εδώ και πέντε χρόνια, και αν σε βγάζει με όρους αποκατάστασης κοινωνικής δικαιοσύνης. Αυτό είναι το σχέδιο, αυτό είναι το επιδιωκόμενο, δεν ξέρουμε αν θα συμβεί, αλλά από χτες οι πιθανότητες να συμβεί είναι περισσότερες από τις πιθανότητες να μη συμβεί. Σήμερα θα είναι λίγο ανορθόδοξη η εκπομπή, διότι προσπαθούμε να μιλήσουμε και με τους ανθρώπους που είναι στις Βρυξέλλες και έχουν συμμετάσχει στη διαπραγμάτευση, ώστε να έχουμε μία εικόνα από πρώτο χέρι. Υπάρχουν τα ουσιαστικά ή μάλλον τα ζητήματα περιεχομένου αυτής της ελληνικής πρότασης η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα χτες. Υπάρχει να γίνει μία αποτίμηση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Μετά υπάρχουν και τα διαδικαστικά, δηλαδή τι θα γίνει, πως η ενδεχόμενη συμφωνία θα έρθει και θα ψηφιστεί, θα εφαρμοστεί, πότε. Όλα αυτά τα πράγματα δεν έχουν ξεκαθαρίσει ακόμη, όπως είπαμε ακόμη δεν έχουμε καν συμφωνία. Λοιπόν αν υπάρχουν ορισμένα πράγματα τα οποία να χαρακτηρίζουνε την τελική πρόταση –υποθέτουμε ότι είναι τελική- της ελληνικής πλευράς αυτά είναι τα εξής: Το ένα είναι ότι επιδιώχθηκε και επιτεύχθηκε εν πάση περιπτώσει να μην υπάρχουν υποχωρήσεις σε κάποια πολύ βασικά ζητήματα. Νομίζω ότι μπορούμε να μιλήσουμε με κάποιον ο οποίος, αν ξέρει κάποιος τι γίνεται στη διαπραγμάτευση, νομίζω είναι αυτός που ξέρει καλύτερα. Έχουμε στη γραμμή το Νίκο Παππά, Υπουργό επικρατείας που είναι στις Βρυξέλλες. Νίκο καλημέρα

Καλημέρα, καλημέρα και στους ακροατές. Εδώ, δίνουμε μάχη, συνεχίζουμε.

Μία πρώτη αποτίμηση μέχρι χτες το βράδυ.

Κοιτάξτε να δείτε, νομίζω ότι είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα διότι αυτή η ιστορία ξεκίνησε από ένα κείμενο των θεσμών, το οποίο είχε απαιτήσεις όπως το να εφαρμόσουμε τη ρήτρα του μηδενικού ελλείμματος, να καταργήσουμε το ΕΚΑΣ , να μην κάνουμε τίποτα στις εργασιακές σχέσεις, να εφαρμόσουμε τις ομαδικές απολύσεις, να πιάσουμε τους στόχους χτυπώντας κυρίως και πετσοκόβοντας μισθούς και συντάξεις. Από χθες και μετά έχει χαρακτηριστεί ως θετικό βήμα και βάση, μια πρόταση η οποία έχει ως κεντρική φιλοσοφία ότι τα πλεονάσματα, με τα οποία εμείς στην αρχή διαφωνούσαμε και πραγματικά πιστεύουμε ότι δεν θα έπρεπε να είναι αυτοί οι στόχοι για μία οικονομία, όπως η ελληνική και όπως ξέρουν και οι ακροατές μας είμαι σίγουρος ότι οι αρχικές προτάσεις της Κυβέρνησης ήταν για μισή μονάδα και για το 2015 και για το 2016 χαμηλότεροι δημοσιονομικοί στόχοι, αλλά οι στόχοι οι οποίοι πρότειναν οι θεσμοί να πιαστούν και με μεταφορά των βαρών στους ανθρώπους που μπορούνε να πληρώσουν.

Αυτό πως και το «επέτρεψαν» γιατί η διαδικασία όπως την είχαμε συνηθίσει είναι ότι υπαγόρευαν στην ουσία και πού θα τα βρεις.

 Εντάξει. Αυτό είναι καθαρό από τη δική μας κυβέρνηση, ότι είναι δική μας αρμοδιότητα. Επαναλαμβάνω και όχι τυχαία σε όλους τους τόνους ξανά και ξανά ότι υπάρχει η αρχή του διπλού σεβασμού, του σεβασμού προς τους κανόνες, δηλαδή να μη δημιουργείς ελλείμματα και να φορτώνεις στους εταίρους βάρη, αλλά και σεβασμό στη δημοκρατία, που σημαίνει ότι το ποιος καλύπτει τα δημοσιονομικά κενά και το ποιες κοινωνικές τάξεις και ποιες κοινωνικές κατηγορίες καλούνται να συμβάλλουν , ώστε αυτοί οι κανόνες να μπορούν να τηρηθούν είναι αποκλειστική αρμοδιότητα των εθνικών κυβερνήσεων. Με αυτή την έννοια θα δείτε ότι για πρώτη φορά το βάρος πέφτει από αυτούς που έχουν να πληρώσουν. Ο κόσμος θα πρέπει να καταλάβει ότι η αυτή η ιστορία ξεκίνησε με την ελληνική δέσμευση για πλεονάσματα 3% φέτος και 4,5% το 2016 και είμαστε σε πλεονάσματα 1% φέτος και 2% το 2016.

Αυτό κάνει ένα λογαριασμό γύρω στα 8 δις.;

Ακριβώς. Είναι 4,5% του ΑΕΠ, 8δις. και κάτι. Αν είχαμε κυβέρνηση Σαμαρά αυτή τη στιγμή, τα 8δις. και κάτι με το ταλέντο που αυτή η κυβέρνηση είχε επιδεί

ξει και τη στοχοπροσήλωσή της να κόβει από τα χαμηλά εισοδήματα και να το θεωρεί κι αυτό αναπτυξιακό μέτρο, καταλαβαίνετε ο λογαριασμός τώρα θα ήταν 10δις. για μισθωτούς και συνταξιούχους. Κάποιοι βγήκαν και είπαν ότι προτείνουμε να αυξηθεί η εισφορά των εργαζομένων κατά κάτι. Εδώ πρέπει και μεταξύ μας και με το λαό να είμαστε απολύτως ειλικρινείς. Το ασφαλιστικό μας σύστημα έχει πάρα πολύ μεγάλο πρόβλημα, το PSIτου κατέστρεψε τα αποθεματικά, τα δημογραφικά χαρακτηριστικά της χώρας είναι αρνητικά και η ανεργία υψηλή. Σε οποιαδήποτε κατάσταση, θέση και ιστορική στιγμή να βρισκόμασταν, είτε είχαμε σχέση με εταίρους είτε δεν είχαμε, είτε είχαμε συμμετοχή σε κάποιο κοινό νόμισμα είτε δεν είχαμε, θα έπρεπε να κάνουμε κάτι για το ασφαλιστικό μας σύστημα, το οποίο πρέπει να το μεταρρυθμίσουμε. Υπάρχουν δύο τρόποι να το κάνουμε και να αποκαταστήσουμε την ομαλότητα και την ισορροπία του συστήματος, ή να κόψεις συντάξεις και παροχές ή να αυξήσεις εισφορές. Εμείς τι λέμε; Λέμε, λοιπόν, επειδή η ελληνική οικονομία έχει υποστεί τρομερά πλήγματα, τρομερές περικοπές και στο μέτωπο των συντάξεων, τρομερή ύφεση, δεν θα πάρουμε άλλη μια φορά υφεσιακά μέτρα. Για εμάς η περικοπή των χαμηλών συντάξεων είναι μέτρο υφεσιακό και λέμε ότι θα στηρίξουμε το ασφαλιστικό μας σύστημα και αυτό το επίπεδο παροχών με αύξηση των εισφορών από αυτούς που μπορούν. Παράδειγμα πάρα πολύ συγκεκριμένο: μέχρι τον Ιούλιο του 2014 η εργοδοτική εισφορά ήταν 3,9% παραπάνω από ό,τι είναι σήμερα. Μνημόνιο είχαμε τότε, σε μνημονιακό περιβάλλον ήμαστε τότε, υπό την τρόικα λειτουργούσε μέχρι το 2014. Τότε, λοιπόν, γιατί δεν μπορούν, γιατί δεν θα έπρεπε να αυξηθεί η εισφορά των εργοδοτών; Δεν το καταλαβαίνω. Και θα ήθελα να πω, γιατί θα έχουμε και το χρόνο και με ψυχραιμία να συζητήσουμε τα προβλήματα της ελληνική οικονομίας και, εφόσον και η συμφωνία καταλήξει, το τι θα μπορούσαμε, το τι μπορέσαμε και το τι καταφέραμε. Εδώ βλέπουμε μία Ν.Δ. να είναι σε απόλυτη παραζάλη. Προχθές μας έκανε κριτική, γιατί δεν αποδεχόμαστε το πρώτο κείμενο των θεσμών και σήμερα δια του κοινοβουλευτικού του εκπροσώπου λέει ότι αυτά είναι απαράδεκτα μέτρα, να τα ψηφίσετε μόνοι σας, εμείς δεν τα ψηφίζουμε. Καλώ οποιονδήποτε καλοπροαίρετο, επειδή έχουν δει το φως της δημοσιότητας αυτά, να κάτσει να τα συγκρίνει.

Αυτή η νευρικότητα έχει να κάνει με την ματαίωση κάποιου σχεδίου περί αριστερής παρένθεσης;

 Έχει να κάνει, νομίζω με το στρατηγικό αδιέξοδο της Ν.Δ. Η Ν.Δ. αποζητά την επανατοποθέτησή της με όρους ιστορικούς στο νέο πλαίσιο και δεν γνωρίζει αν πρέπει να ενδιδεί το μανδύα του νοσταλγού των μνημονίων ή να ξαναπεράσει στην τροχιά την πρώην υποτίθεται αντιμνημονιακή, που είχε επί Σαμαρά. Δηλαδή με διαφορά όχι 24ωρων αλλά το ίδιο απόγευμα, έχουν καλέσει τους φίλους τους να συγκεντρωθούν , για να μη γίνει η υποτιθέμενη ρήξη και την ίδια ώρα, όπου σκιαγραφείται μία συμφωνία, η οποία είναι ραγδαία βελτιωμένη σχετικά με τις δικές τους ρυθμίσεις ειδικά για τα χαμηλά στρώματα, την ίδια ώρα αρχίζουν να φωνάζουν ότι υπάρχει ένα χειρότερο μνημόνιο. Αυτό, βέβαια, δεν είναι δικό μας πρόβλημα.

Εσείς έχετε βάλει άλλα δύο θέματα το ένα είναι αυτό οι προτάσεις, το άλλο είναι το ζήτημα της χρηματοδότησης και της ανάπτυξης και το άλλο είναι το ζήτημα του χρέους.

 Η πληροφόρησή μας είναι ότι έγιναν σαφείς αναφορές στη χτεσινή σύνοδο κορυφής και από ηγέτες μεγάλων χωρών θα μου επιτρέψετε να μην πω κάτι άλλο αυτή τη στιγμή και το θέμα είναι defactoανοιχτό και θα ξεκινήσει σήμερα στο πλαίσιο αυτής της συζήτησης και η συζήτηση για τη χρηματοδότηση η οποία κατά τη γνώμη τη δική μας όπως θα γνωρίζετε θα πρέπει να είναι τέτοια η οποία και την κουβέντα περί Grexit να την κλείνει με τρόπο σοβαρό, εμφατικό και πειστικό και για τους έλληνες καταναλωτές αλλά και για τους ξένους επενδυτές. Αλλά και να διαμορφώνει ένα περιβάλλον ασφαλές με σταθερή βεβαιωμένη χρηματοδότηση για το επόμενο διάστημα ούτως ώστε να μπορέσει η Ελλάδα να γυρίσει με κοινωνική συνοχή στην ανάπτυξη.

 Ένα ειδικότερο ερώτημα που αφορά το ΦΠΑ στα νησιά που ήταν και η ιδιαίτερη ευαισθησία των ΑΝΕΛ εκεί πού προσανατολίζεστε;

 Εκεί θα δοθεί η μάχη για να το κερδίσουμε κι αυτό. Θα τη δώσουμε τη μάχη με επιχειρήματα και με πείσμα, διότι υπάρχει και σε άλλες χώρες μειωμέν

ος ΦΠΑ για τα νησιά και θα πρέπει να καταλάβουν και οι εταίροι μας ότι υπάρχει πάρα πολύ μεγάλη ευαισθησία. Αυτό, βέβαια, θα πρέπει να πάει χέρι χέρι με τη συνείδηση όλων μας ότι τα φαινόμενα της φοροδιαφυγής, μη κοψίματος αποδείξεων νησιά, τα οποία έχουν πάνω από το μέσο όρο του ΑΕΠ κατά κεφαλήν εισόδημα πραγματοποιήσει θα πρέπει κι αυτά να τα κοιτάξουμε με πάρα πολύ μεγάλη ευαισθησία.

 Ιδίως μετά τα περσινά αποτελέσματα από τον Τουρισμό που είχαν την αύξηση και τη μείωση των εσόδων, αυτό είναι ένα ζήτημα. Τώρα, έστω λοιπόν ότι καταλήγετε σε μία συμφωνία έχετε αποφασίσει πώς θα έρθει πώς θα ψηφιστεί, πώς θα εφαρμοστεί κλπ; Υπάρχει κάποιο deadline πραγματικό, το οποίο για παράδειγμα να είναι η ερχόμενη Κυριακή;

 Ακούστε να δείτε deadlineγια την ελληνική κυβέρνηση είναι η βιώσιμη συμφωνία. Νομίζω ότι οι τελευταίες ημέρες έχουν αποδείξει με τον τρόπο που όλοι οι θεσμικοί παράγοντες πολιτεύονται και με τον τρόπο που χρησιμοποιούν θα σας έλεγα το δικό τους το εκτόπισμα ότι όλοι απεύχονται ακραία σενάρια. Ας το κρατήσουμε αυτό και ας συζητήσουμε με ψυχραιμία το πώς η Ελλάδα μπορεί να γυρίσει στην ανάπτυξη μέσα στο ευρώ. Τα ακραία σενάρια τα απεύχονται όλοι, η ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα μέχρι στιγμής και όπως φαίνεται -και είμαι βέβαιος ότι θα συνεχίσει- στέκεται στο ύψος των περιστάσεων και αποτρέπει οποιοδήποτε ενδεχόμενο κρίσης Τραπεζικής εξασφαλίζοντας την ομαλότητα στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα, τη στιγμή που κάποιοι άλλοι ακραίοι κύκλοι επιθυμούν με πολιτικές βλέψεις και πολιτικές σκοπιμότητες και πολιτικά ελατήρια να το υπονομεύσουν, άρα νομίζω μπορούμε με ψυχραιμία να συζητήσουμε πραγματικά και με τους εταίρους μας το τι πρέπει να γίνει και ξέρετε είναι πρώτη φορά που αυτή η κουβέντα γίνεται με όρους ειλικρίνειας. Δεν υποκρινόμαστε ότι πειστήκαμε από κάποιο επιχείρημα κι εκεί είναι και η αξιόπιστη κόκκινη γραμμή. Δεν θα πει ποτέ κανείς εκπρόσωπος της ελληνικής πλευράς στο τραπέζι ότι είχατε δίκιο που τα κάνατε τα προηγούμενα κι ότι καλά πήγανε τα πράγματα, αυτό είναι θα έλεγα το σημείο εκκίνησης για την αναζήτηση ενός διαφορετικού δρόμου.

Μία τελευταία ερώτηση, η κυβέρνηση ο τρόπος με τον οποίο θα έρθει η συμφωνία να στηριχτεί από τη σημερινή κυβερνητική πλειοψηφία ή απλ

ώς να περάσει από τη Βουλή όπως έκαναν οι άλλοι;

 Αυτό είναι πάρα πολύ κρίσιμο που ρωτάτε. Ο Αλέξης ο Τσίπρας δεν πρόκειται να γίνει Παπαδήμος. Ο Αλέξης ο Τσίπρας έχει εκλεγεί με συγκεκριμένο κόμμα, με συγκεκριμένη εντολή και ως αποτέλεσμα των εκλογών σχημάτισε συγκεκριμένη πλειοψηφία. Είναι σαφές ότι κάποιοι μνημονιακοί κύκλοι ονειρεύονται ότι θα μπορούσε ο Τσίπρας να γίνει πρωθυπουργός παντός καιρού, να μείνει σ’ αυτήν τη θέση σχηματίζοντας άλλες ετερόκλητες, πρόσκαιρες πλειοψηφίες για να σφραγιστεί και η πορεία της αριστεράς, διότι αυτούς τους κύκλους αυτό τους καίει, για να σφραγιστεί από πρακτικές, οι οποίες νομίζω ότι είναι αποκρουστικές για τον πολίτη και νομίζω μη συμβατές με την ομαλή λειτουργία του πολιτεύματος. Δηλαδή να βγαίνουν κυβερνήσεις από εκλογές και να σχηματίζονται ενδιάμεσα άλλες πλειοψηφίες υποτίθεται με όρους έκτακτης ανάγκης κλπ. Άρα είναι πάρα πολύ κρίσιμο και προσωπικά είμαι βέβαιος ότι θα αποδειχθεί ότι η συμφωνία που θα έρθει στο ελληνικό κοινοβούλιο θα έχει τη στήριξη της παρούσας κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας κι αυτό θα μας χαροποιήσει ιδιαίτερα.

Ακούστε:

 

 

Συνέντευξη του Υπουργού Επικρατείας Ν. Παππάστο Κόκκινο. (Τσέκερης – Κυρίτσης)

gen dieuth yp

emedia a1

NGA

banner yp ggyp

banner yp ggpsp

banner yp ggee

banner yp ggtt

banner spec sec

satellite