Πότε θα έρθει στη Βουλή το νομοσχέδιο για τις αδειοδοτήσεις περιεχομένου; Ποιο το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση της διαδικασίας;

  Το νομοσχέδιο για την αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών θα έρθει άμεσα στη Βουλή αμέσως μετά την ψήφιση των αρχικών προαπαιτούμενων μέτρων που απαιτούνται για την πρώτη αξιολόγηση του νέου προγράμματος. Πρόκειται για δέσμευσή μας, την οποία επαναλάβαμε και κατά τη συζήτηση επί των προγραμματικών δηλώσεων. Όπως γνωρίζετε το νομοσχέδιο είχε αναρτηθεί για διαβούλευση πριν προκήρυξη των εκλογών και σήμερα θα αποτελούσε νόμο του κράτους αν δεν είχε ανατραπεί η κυβέρνηση. Με ανανεωμένη την εντολή μας και σε ότι αφορά στην οριστική ρύθμιση και αυτού του ζητήματος, προχωρούμε άμεσα σε όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες της Βουλής που θα ξεκινήσουν με την εισαγωγή του νομοσχεδίου στην αρμόδια επιτροπή και θα ολοκληρωθούν με την ψήφισή του στην Ολομέλεια. Σε αυτές τις διαδικασίες κάθε κόμμα και ενδιαφερόμενος φορέας θα έχει τη δυνατότητα να τοποθετηθεί για το πώς επιθυμεί να μπει τάξη στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο. Βεβαίως η συνολική διαδικασία δεν ολοκληρώνεται με τη δημοσίευση του νόμου αλλά θα απαιτηθεί να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που έχουν ανακύψει με τη σύνθεση και τη λειτουργία του ΕΣΡ. Προς αυτή την κατεύθυνση εργαζόμαστε ήδη με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη και καλή πίστη. Στόχος μας είναι τους επόμενους μήνες να έχει ολοκληρωθεί ο διεθνής διαγωνισμός και η μετάβαση σε ένα νέο, ρυθμισμένο τηλεοπτικό τοπίο να γίνει το συντομότερο δυνατό.

 Υπήρξε αρνητική κριτική για το νομοσχέδιο τόσο από την ΕΙΤΗΣΕΕ όσο και από ΕΣΡ και ΕΕΤΤ που ούτε λίγο ούτε πολύ το χαρακτήρισαν “ακατάλληλο”. Επιμένετε στην αρχική μορφή του, θα προχωρήσετε σε αλλαγές και ποιές ή θα επιχειρήσετε εκ νέου διάλογο;

  Επιτρέψτε μου να σας πω ότι εμείς εκκινήσαμε την προβλεπόμενη διαδικασία ανοικτής διαβούλευσης στην οποία δεν υπήρξε δυστυχώς συμβολή από την ΕΙΤΗΣΕΕ αλλά ούτε και από το ΕΣΡ. Αντιθέτως, δεχθήκαμε παρατηρήσεις από την ΕΕΤΤ, κυρίως τεχνικής φύσης που μπορούν να φανούν όμως χρήσιμες και θα ληφθούν υπόψιν. Από εκεί και πέρα δε μπορούμε εμείς ως κυβέρνηση να μπούμε σε ένα παρα-διάλογο βασιζόμενοι σε διαρροές, ανεπίσημες και ελλιπείς τοποθετήσεις. Ωστόσο, παραμένουμε ανοιχτοί σε διάλογο και αναμένουμε τα ενδιαφερόμενα μέρη να μας καταθέσουν επίσημα και ολοκληρωμένα τις θέσεις τους επί των οποίων θα μπορούμε τότε να τοποθετηθούμε.

 Ποιος θα είναι τελικά ο αριθμός των αδειών περιεχομένου; Θα υπάρξει περιορισμός σε σύγκριση με την υφιστάμενη κατάσταση; Ποιο θα είναι το ελάχιστο ποσό για την δημοπρασία;

  Ο αριθμός των αδειών που θα προκηρυχθούν στο διεθνή διαγωνισμό δεν είναι κάτι προαποφασισμένο, αλλά θα καθοριστεί σύμφωνα με τα όσο προβλέπει το σχέδιο νόμου και σε συνεργασία με το ΕΣΡ. Σε κάθε περίπτωση το βασικό κριτήριο θα είναι να δημιουργηθεί ένα επιχειρησιακό και οικονομικό πλαίσιο εντός του οποίου θα αναπτυχθούν και θα λειτουργήσουν φερέγγυα και βιώσιμα σχήματα, που θα πληρούν όλες τις αντικειμενικές και νομικές προϋποθέσεις λειτουργίας των επιχειρήσεων και θα είναι σε θέση να παρέχουν ποιοτικό προϊόν στους καταναλωτές και αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας στο προσωπικό τους. Το ίδιο ισχύει και για την τιμή εκκίνησης του διαγωνισμού, που θα καθοριστεί στη συνέχεια σύμφωνα με ένα σύνολο κριτηρίων.

 Έχετε πει ότι νομοσχέδιο «δε φωτογραφίζει, δεν πριμοδοτεί, δεν νομιμοποιεί εκ των υστέρων μία κατάσταση ασύδοτη και προστατεύει τους εργαζομένους». Επειδή στα χρόνια της κρίσης η ανεργία στον κλάδο έχει εκτοξευθεί ενώ σε μια εξαετία έχει χαθεί λόγω περικοπών πάνω από το 60% των αποδοχών, μήπως τέτοιου τύπου... περιορισμοί οδηγήσουν σε περαιτέρω επιδείνωση της κατάστασης;

  Κατά την εκτίμησή μας αυτό το οποίο βιώνουν οι εργαζόμενοι στο χώρο της τηλεόρασης αλλά και του τύπου έχει να κάνει με τον χαρακτήρα που έχουν επιλέξει κάποιοι εκ των μετόχων και των ιδιοκτητών να προσδώσουν στις συγκεκριμένες επιχειρήσεις. Ένα χαρακτήρα που σε πολλές περιπτώσεις διαφέρει από αυτόν μιας επιχείρησης που λειτουργεί υπό κανονικές συνθήκες. Είναι γνωστό τοις πάσοι ότι πολλοί από τους σημερινούς σταθμούς λειτουργούν χάρη σε δάνεια το οποία δε θα χορηγούνταν ποτέ σε διαφορετική επιχείρηση που παρουσιάζει παρόμοια οικονομικά αποτελέσματα. Την στιγμή που αυτές οι πρακτικές είναι οι μόνες σταθερές, οι αμοιβές και τα δικαιώματα των εργαζομένων είναι μεταβλητά, δηλαδή αυτοί είναι που υφίστανται τις συνέπειες. Είναι μία προβληματική κατάσταση που δε μπορεί να συνεχιστεί. Και για αυτό το λόγο θέτουμε κριτήρια οικονομικής βιωσιμότητας και σεβασμού της εργασίας.

 Τι απαντάτε στις κατηγορίες της ΕΙΤΗΣΕΕ ότι το νομοσχέδιο είναι γεμάτο “αοριστίες, σε λάθος κατεύθυνση, αντίκειται στο πνεύμα πλουραλισμού και ελευθερίας της ενημέρωσης ενώ για όλα αποφασίζει ένας υπουργός”; Έχει κάνει μάλιστα λόγο για παραβίαση του ευρωπαϊκού κεκτημένου αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο προσφυγής όχι μόνο το ΣτΕ αλλά και στο Ευρωπαϊκό Συνταγματικό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

  Σας είπα και προηγουμένως ότι με λύπη μας δεν έχουμε λάβει καμία δημιουργική – και κριτική βεβαίως, αλλά τουλάχιστον επικοδομητική – πρόταση από την ΕΙΤΗΣΕΕ, παρά μόνο ασαφείς κατηγορίες. Από τη δική μας πλευρά είναι δεδομένη η πρόθεση και η δέσμευση να προάγουμε των πλουραλισμό και την ελεύθερη ενημέρωση. Πλουραλισμός, ωστόσο σημαίνει ίσες ευκαιρίες, χωρίς προνόμια και εύνοιες για κάποιους, με σαφείς κανόνες, σταθερό πλαίσιο. Υπηρετώντας, λοιπόν, τόσο τον πλουραλισμό όσο και την ανεξάρτητη ενημέρωση προκηρύσσουμε διαγωνισμό και δίνουμε σε όλους την ευκαιρία να διεκδικήσουν μία θέση στο τηλεοπτικό τοπίο και να λειτουργήσουν ελεύθερα σε αυτό χωρίς την ομηρία του προσωρινού. Οφείλω να σας πω ότι το νομοσχέδιο είναι το αποτέλεσμα μιας μακράς, προσεκτικής και εμπεριστατωμένης επεξεργασίας και δεν μπορεί αυτή η δουλειά να απαξιώνεται από κανένα με δύο αόριστες και αφοριστικές κουβέντες. Το ν/σ έρχεται να λύσει τα θέματα που εκκρεμούν, οι πάντες γνωρίζουν ότι έχουμε τη βούληση να το ψηφίσουμε και να το εφαρμόσουμε και για αυτό ακριβώς προκαλούνται όλες αυτές οι αντιδράσεις.

 Υπάρχει ήδη αρθρογραφία που σας κατηγορεί για επιχείρηση “δαιμονοποίησης” συγκεκριμένων ΜΜΕ και εξ' αυτού χειραγώγησής τους αλλά και για “εξόντωση” της παλιάς γενιάς ιδιοκτητών ΜΜΕ. Μήπως τελικά επιδιώκετε να δημιουργήσετε μια νέα γενιά πιο... φιλική προς τη δική σας κυβέρνηση;

  Τέτοιες απόψεις, τέτοιες κατηγορίες δεν έχουν καμία πραγματική βάση. Είναι γνωστό σε όλους πως δεν έχουμε τύχει της καλύτερης μεταχείρισης από μια σειρά μέσων, ιδιαίτερα μάλιστα σε κρίσιμες περιόδους. Αν θέλετε φωτογραφίες, μην ψάξετε στις εκλογές, για παράδειγμα, ψάξτε στο δημοψήφισμα, Όπως διαβεβαίωσε και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός προχθές από το βήμα της Βουλής, δεν παρεμβήκαμε ποτέ να ζητήσουμε χάρες, δεν εκβιάσαμε, δεν παρακαλέσαμε. Σεβόμαστε την αυτονομία της ενημέρωσης, δεν έχουμε καμία ρεβανσιστική τάση αλλά είμαστε ανυποχώρητοι στην αναγκαιότητα ενός σαφούς και χρηστούς πλαισίου αδειοδότησης και λειτουργίας.

 Τι θα γίνει με το ΕΣΡ που παραμένει λειψό, τετραμελές και όχι επταμελές, ενώ έχει σημαντικές ελλείψεις τόσο σε προσωπικό όσο και σε υποδομές; Τι απαντάτε στις παρατηρήσεις ότι επιχειρείται περιορισμός της ανεξαρτησίας του ΕΣΡ καθώς και ότι: «το σχέδιο νόμου φαίνεται ότι έχει συνταχθεί χωρίς να έχει προηγηθεί σοβαρή μελέτη των θεμάτων που ανακύπτουν από τη λειτουργία της επίγειας ψηφιακής τηλεόρασης» και ακολουθεί την πεπατημένη των «προηγούμενων ανεφάρμοστων νόμων όπου όλα ανατίθενται στους αρμόδιους υπουργούς, ενώ το ΕΣΡ περιορίζεται σε μια απλή γνωμοδοτική αρμοδιότητα»;

  Το ΕΣΡ είναι ανεξάρτητη αρχή και ο ρόλος και οι αρμοδιότητές του κατοχυρώνονται από το Σύνταγμα της χώρας. Δε χρειάζεται να πούμε περισσότερα για τον υποτιθέμενο περιορισμό της ανεξαρτησίας του. Από εκεί και πέρα, είναι πράγματι αληθές ότι το ΕΣΡ έχει παρουσιάσει σημαντικά προβλήματα στη λειτουργία του, είτε αφορούν στη νομιμότητα της σύνθεσης, είτε στον ορισμό των μελών είτε ακόμα σε υλικοτεχνική υποδομή. Αυτά είναι ζητήματα που πρέπει και επιθυμούμε να αντιμετωπίσουμε προκειμένου το ΕΣΡ να εκπληρώσει πλήρως και επιτυχημένα την προβλεπόμενη αποστολή του. Μέλημά μας είναι να συμβάλλουμε στο να αποκτήσει το ΕΣΡ αδιαμφισβήτητα νόμιμη σύνθεση, να θωρακιστεί θεσμικά και προς αυτό το σκοπό συνεργαζόμαστε ήδη και με το ΝΣΚ και με τη Βουλή.

 Για την περίοδο 2010-2014 (οικονομικά έτη 2009-2013) καταλογίσατε το τέλος χρήσης συχνοτήτων (περίπου 24 εκατ. ευρώ) σε οκτώ κανάλια εθνικής εμβέλειας που έχουν καταφύγει στο ΣτΕ. Για προηγούμενες προσφυγές τους για τα έτη 1995 έως 1998 και 2000 οι προσφυγές τους απορρίφθηκαν από το ΣτΕ. Κατά την προηγούμενη θητεία σας είχε ξεκινήσει έλεγχος και για τα έτη 2001-2008 και υπήρχαν πληροφορίες για καταλογισμό οφειλών από τέλη χρήσης συχνοτήτων που ίσως ξεπερνούν και τα 100 εκατ. ευρώ. Μπορείτε να εξηγήσετε τι ακριβώς ισχύει για τη συγκεκριμένη περίοδο;

  Με υπουργικές αποφάσεις   έχουν   βεβαιωθεί σε βάρος των τηλεοπτικών σταθμών εθνικής εμβέλειας ετήσια τέλη συνολικού ύψους περίπου 87 εκατ. Ευρώ για το χρονικό διάστημα 1995-2010, ως αντάλλαγμα για την εκ μέρους τους   χρήση των ραδιοσυχνοτήτων. Σε αυτά τα ποσά πρέπει να προστεθούν και 26 σχεδόν εκατομμύρια, τα οποία πληρώθηκαν από τη συνδρομητική τηλεόραση. Παρόλα αυτά απευθύναμε ερώτημα προς τις αρμόδιες ΔΟΥ σχετικά με την εγγραφή, καθώς και για την τυχόν μερική ή ολική καταβολή των τελών αυτών. Οι εφορίες μας βεβαίωσαν ότι τα ποσά αυτά έχουν πληρωθεί στην μεγάλη τους πλειοψηφία.

 Τι θα γίνει τελικά με τη χρηματοδότηση της ΕΡΤ; Ποιος θα είναι ο προϋπολογισμός της; Τα περίπου 100 εκατ. ευρώ από το ανταποδοτικό θα συνεχίσουν να πηγαίνουν στο πρωτογενές πλεόνασμα του κρατικού προϋπολογισμού;

  Η πρακτική της χρήσης μέρους του ανταποδοτικού τέλους στον κρατικό προϋπολογισμό μας κληρονομήθηκε από τις προηγούμενες κυβερνήσεις και είναι αδύνατον να αλλάξει από τη μια μέρα στην άλλη. Στόχος μας είναι να αυξάνεται προοδευτικά ο προϋπολογισμός της ΕΡΤ, ώστε να ενισχυθεί η δημόσια τηλεόραση και το προσφερόμενο στον πολίτη προϊόν της. Ταυτόχρονα, οι μεγάλες σπατάλες, οι υπέρογκοι μισθοί σε δημοσιογράφους-σταρ, η διασπάθιση δημόσιου χρήματος, φαινόμενα που απασχόλησαν και τις δικαστικές αρχές και την κοινή γνώμη κατά το παρελθόν ανήκουν σε μια άλλη εποχή. Η ΕΡΤ ξεκινά από την αρχή πάνω σε νέες υγιείς βάσεις και έτσι θα πρέπει να λειτουργήσει ώστε να φτάσει και η ίδια σιγά σιγά να ξεπεράσει ακόμα και τον καλύτερο παλιό της εαυτό, με έναν προϋπολογισμό πλήρως εξορθολογισμένο.

 Τι θα ισχύσει για τα μισθολόγια των εργαζομένων; Ισχύει ή όχι η προϋπηρεσία τους στην ΕΡΤ; Υπάρχει η πιθανότητα μετακίνησης προσωπικού της ΕΡΤ σε άλλες υπηρεσίες;

  Είναι τρεις διαφορετικές ερωτήσεις που μπορεί φαινομενικά να μοιάζουν να σχετίζονται, ωστόσο αγγίζουν διαφορετικά κεφάλαια. Το μισθολόγιο –πλην δημοσιογράφων- είναι το ενιαίο μισθολόγιο του δημοσίου. Η αμοιβή των δημοσιογράφων ρυθμιζόταν με ΚΥΑ. Το θέμα της προϋπηρεσίας ειναι νομικά σύνθετο ζήτημα και δεν εξαρτάται από το τί εμείς θα θέλαμε. Το κρίσιμο είναι η εξέταση των αγωγών και η πορεία αυτών ενώπιον των δικαστηρίων υπό το πρίσμα της άρχης της ίσης μεταχείρισης. Αναμένουμε και εμείς τις αποφάσεις των δικαστηρίων προκειμένου να είναι οριστική η αναγνώριση της προϋπηρεσίας. Όσο για τη μετακίνηση, το προσωπικό της ΕΡΤ υπάγεται στις ίδιες διατάξεις με όλους τους φορείς του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, Διαβάζω δημοσιεύματα, τα οποία εμφανίζουν την ΕΡΤ να «ξεπουπουλιάζεται» από το προσωπικό της και τα οποία είναι εμφανές ότι εξυπηρετούν συγκεκριμένους στόχους. Με τις διατάξεις για την κινητικότητα, εάν υπάρχουν ειδικότητες που οι εργαζόμενοι υπολείπονται, οι θέσεις θα συμπληρωθούν. Εάν υπάρχουν ειδικότητες με πλεόνασμα, οι εργαζόμενοι θα είναι ελεύθεροι να κάνουν αίτηση σε άλλες υπηρεσίες του δημοσίου, απ’ όπου θα μπορούν να προσφέρουν δημιουργικά στην πολιτεία, στο κοινωνικό σύνολο και στον εαυτό τους.

 Το κανάλι της Βουλής ανήκει στην αρμοδιότητα του προέδρου της Βουλής. Επειδή όμως είστε αρμόδιος για τα ΜΜΕ δεν θα έπρεπε να έρθετε σε συνεννόηση με τον νυν πρόεδρο της Βουλής Νίκο Βούτση και αυτό να ενταχθεί στην δημόσια ραδιοτηλεόραση από την οποία και να χρηματοδοτείται ώστε να σταματήσει να μας κοστίζει επιπλέον περίπου 3.000.000 ευρώ ετησίως, χρήματα που βγαίνουν από τον κρατικό προϋπολογισμό;

  Το κανάλι της Βουλής υποστηρίζεται από την ΕΡΤ, όπως επιτάσσει άλλωστε και ο νέος νόμος για την ΕΡΤ. Το κατά πόσον θα μπορούσε να ενισχυθεί η συνεργασία και οι συνέργειες μεταξύ των δύο φορέων και ως ποιο βαθμό είναι κάτι που μπορούμε να το εξετάσουμε από κοινού με τον Πρόεδρο και τη Βουλή με στόχο κοινό να αναβαθμιστεί η Τηλεόραση της Βουλής, το προϊόν που παράγει και εκπέμπει με τους καλύτερους δυνατούς όρους κόστους-οφέλους.

gen dieuth yp

emedia a1

NGA

banner yp ggyp

banner yp ggpsp

banner yp ggee

banner yp ggtt

banner spec sec

satellite