Ακούστε:

 

Να καλωσορίσουμε και στο στούντιο του ΚΟΚΚΙΝΟΥ τον κύριο Νίκο Παππά, υπουργό ψηφιακής πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης. Καλημέρα, καλώς ήρθατε και σας ευχαριστούμε πολύ για την αποδοχή της πρόσκλησης.

Καλώς σας βρήκαμε. Καλημέρα και στους ακροατές μας.

Βλέποντας και το πρωτοσέλιδο σήμερα της εφημερίδας των συντακτών αλλά ακούγοντας χθες και τον πρωθυπουργό, είναι σαν να κλέβω εκκλησία είπε ο κύριος Τσίπρας, όταν μιλάω για διαπλοκή με τον κύριο Μητσοτάκη. Δεν ξέρω, η αίσθηση που υπάρχει είναι ότι ήταν μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση η χθεσινή. Νομίζω ότι καταδείχθηκε ο πλούτος ή η ένδεια επιχειρημάτων γιατί η κάθε πλευρά είχε να πει πολλά και διάφορα πράγματα ή να μην έχει να πει πράγματα. Εκείνο το ερώτημα πάντως το οποίο προκύπτει κύριε Παππά είναι το εξής: Και χθες είχαμε την ευκαιρία, εδώ είχαμε τον κύριο Μπαλωμενάκη, τον πρόεδρο της επιτροπής την ίδια ώρα και τα ερωτήματα και σήμερα απ’ ότι βλέπω, κατά τον ίδιο τρόπο τα ερωτήματα, είναι τα εξής: Εντάξει, αποκαλύφθηκαν αυτοί που έπρεπε να αποκαλυφθούν, θα πάνε φυλακή και πολύ περισσότερο θα γυρίσουν τα λεφτά στο δημόσιο; Εδώ νομίζω ότι είναι ένα ερώτημα αρκετά κρίσιμο. Τι θα παρατηρούσατε πάνω σε αυτό το αίτημα το οποίο νομίζω ότι είναι γενικό και ξεπερνά αν θέλετε τον ΣΥΡΙΖΑ, ξεπερνά τους ΑΝΕΛ, ξεπερνά την κυβέρνηση;

Ναι, για το αν θα πάνε φυλακή το λόγο έχει καταρχήν η δικαιοσύνη, έτσι; Η οποία αν μελετώντας το πόρισμα της επιτροπής πέσει πάνω σε πολιτικά πρόσωπα πρέπει να το επιστρέψει στη Βουλή και η Βουλή να αποφασίσει για τα περαιτέρω. Είναι προφανές νομίζω ότι από τη χθεσινή συζήτηση κατάλαβε ο κόσμος ότι εδώ πέρα, αυτή η κυβερνητική πλειοψηφία δεν υπάρχει περίπτωση να χαριστεί σε κανέναν. Διευκολύνθηκε νομίζω η συζήτηση και από την ίδια τη στάση του κυρίου Μητσοτάκη και έγινε αρκούντος αποκαλυπτική και για τις πρακτικές που ακολουθούσανε για την αδειοδότηση των κομμάτων τους και για τα προσωπικά κιόλας δάνεια που είχε πάρει στο όνομα εντός εισαγωγικών του ΚΗΡΥΚΑ ΧΑΝΙΩΝ ο κύριος Μητσοτάκης. Αλλά εδώ νομίζω υπάρχει ένα γενικό συμπέρασμα. Πέφτουμε πάνω στον τρόπο που λειτουργούσαν τα πράγματα συνολικά. Δηλαδή, υπάρχει μία αίσθηση, πραγματικά, ότι όποια πέτρα κι αν σηκώσεις βλέπεις πάρα πολύ σοβαρές ενδείξεις παράκαμψης των βασικών τραπεζικών κανόνων και γενικώς ενός εξευτελισμού και διασυρμού ακόμα και των στοιχειωδών κανόνων αυτοσεβασμού, έτσι; Γιατί η περίπτωση του ΚΗΡΥΚΑ ΧΑΝΙΩΝ νομίζω είναι εκκωφαντική.   Διαπίστωσε το πανελλήνιο χθες ότι εδώ μιλάμε για μία εκδοτική επιχείρηση η οποία σταμάτησε να εκδίδει, η οποία κατάφερε να βάλει στο χέρι πάνω από 2.000.000 δάνειο και τα οποία σύμφωνα και με το πόρισμα της Ελλάδας δεν χρησιμοποιήθηκαν εξολοκλήρου για το λόγο που είχανε συναφθεί αυτά τα δάνεια. Εν πάση περιπτώσει νομίζω ότι

Υπάρχει εικόνα για το πού χρησιμοποιήθηκαν;

Δεν μπορώ, εγώ δεν έχω εικόνα.

Γιατί για τον κύριο Ψυχάρη ο Πρωθυπουργός είπε για Κανάρια νησιά, για βίλες.

Να πω κάτι γενικότερο; Εδώ πέρα υπάρχει ένα φαινόμενο λεηλασίας εταιρειών οι οποίες πτωχεύουνε και την ίδια στιγμή πλουτίζουν οι ιδιοκτήτες τους. Είναι ένα φαινόμενο κανιβαλισμού το οποίο καταλήγει

Έχει συμβεί αυτό στην περίπτωση του ΔΟΛ δηλαδή;

Εδώ πέρα έχουμε μία προφανή αντίφαση. Έχουμε μία ιδιοκτησία η οποία αδυνατεί να δικαιολογήσει την προέλευση του πλουτισμού της και μία εταιρεία η οποία αδυνατεί να εξυπηρετήσει στοιχειωδώς τα τρέχοντα έξοδά της. Αυτό είναι κάτι το οποίο είναι και ηθικά ανεπίτρεπτο κατά τη γνώμη μας, έτσι; Άρα τα συμπεράσματα είναι απολύτως προφανή. Αλλά γενικά νομίζω ότι μπορεί να δει κανείς ότι έχεις από τη μία όψη του νομίσματος τις υπερχρεωμένες εταιρείες και σχεδόν τα ίδια ποσά των χρεών να γίνονται προσωπικές περιουσίες. Άρα νομίζω μιλάει και μόνη της η κατάσταση.

Είπατε ότι ο εισαγγελέας θα κρίνει. Έχω την εντύπωση ενώ μπορούσε να βγάλει, εννοώ διαδικαστικά, τυπικά αποφάσεις οι οποίες, γιατί είχε αυτή την αρμοδιότητα, να παραπέμπουν ποινικά ή να θέτουν ποινικά θέματα για πολιτικά πρόσωπα απέφυγε να το κάνει η επιτροπή. Κάποιοι είπαν ότι αυτό αποδεικνύει ότι δεν υπάρχει τίποτα, εννοώ την αντιπολίτευση, από την άλλη πλευρά είναι σαφές ότι αν αυτό το κάνει ο εισαγγελέας η βαρύτητα, όχι η βαρύτητα, λόγω της ανεξαρτησίας της δικαιοσύνης θα είναι διαφορετικό, έτσι; Αυτή είναι η αίσθηση η οποία υπάρχει. Πάντως εκείνο το οποίο κύριε Παππά αυτή τη στιγμή νομίζω πρέπει να σας θέσω ως ερώτημα είναι το εξής: Κλείνει με το τέλος της λειτουργίας της εξεταστικής το θέμα; Εσείς τι εκτιμάτε;

Όχι, νομίζω ότι κάθε άλλο. Κάθε άλλο, διότι έχει απλωθεί πολύ ο τραχανάς που λέμε, έχουν ακουστεί σημεία και τέρατα κι αυτά τα σημεία και τα τέρατα δεν μπορούν να μπουν κάτω από το χαλί.

Έχουμε για την περίπτωση Ψυχάρη πολύ φανερά πράγματα αλλά υπάρχει και η περίπτωση Αναστασιάδη, υπάρχει και η περίπτωση Κουρτάκη, υπάρχουνε πολλές περιπτώσεις, τι γίνεται με όλες αυτές;

Εξηγούμαι, νομίζω ότι τα πράγματα έχουνε πάρει το δρόμο τους τώρα και ο καθένας θα βρεθεί ενώπιον της δικαιοσύνης όπως πρέπει να συμβαίνει σε ένα ευνομούμενο κράτος. Σε κάθε περίπτωση νομίζω ότι αποδείχθηκε από την πορεία των πραγμάτων ότι κάθε άλλο παρά διατίθεται αυτή η κυβερνητική πλειοψηφία να τα βάλει αυτά τα πράγματα κάτω από το χαλί. Και τίθεται κι ένα άλλο ζήτημα όσον αφορά την δανειοδότηση των κομμάτων, ξέρετε. Αυτά τα χρήματα τα έχουνε δανειστεί ΠΑΣΟΚ και ΝΔ μισό δις και χώρια οι παχυλές, παχυλότατες κρατικές επιχορηγήσεις, μιλάμε για τα δάνειά τους. Αυτά τα χρήματα θα επιστραφούν; Σκέφτονται να κάνουν κάτι;

Να θυμίσουμε ότι οι επιχορηγήσεις που δίνονταν πριν μια τριετία-τετραετία στο πρώτο και στο δεύτερο κόμμα, και αναφέρομαι στο ΠΑΣΟΚ και τη ΝΔ, πρέπει να ήταν τετραπλάσιες ή πενταπλάσιες αυτών που δίνονταν σε εσάς.

Νομίζω είχαμε μία περίοδο που η συνολική χρηματοδότηση των κομμάτων για ένα έτος ήτανε κοντά στα 50 -60 εκατομμύρια.

Ενώ τώρα δεν ξεπερνάνε τα 10 αν θυμάμαι καλά.

Όχι, είναι ακόμα παρακάτω, είναι ακόμα παρακάτω. Είναι ακόμα πιο κάτω, δεν ξέρω το ακριβές νούμερο αλλά νομίζω είναι 7-8. Εν πάση περιπτώσει, δεν είναι εκεί η ουσία. Η ουσία είναι ότι εδώ πέρα υπάρχει ένα ερώτημα σε σχέση με το πού στο καλό πήγαν όλα τα λεφτά και το δεύτερο αν θα λάβουν μέτρα για να τα ξεπληρώσουν διότι αντιλαμβάνεστε ότι μία ρύθμιση ή μία πρόθεση δική τους η οποία στο τέλος καταλήγει ότι αυτά τα χρήματα θα επιστραφούν σε 150 ή 200 χρόνια δεν μπορεί να είναι ικανοποιητική, έτσι; ‘Όπως λοιπόν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, και το υπογράμμισε και ο Πρωθυπουργός εχθές, δίνουμε από την αποζημίωσή μας, πέραν του 20% που μεριμνεί η ίδια η Βουλή να πάει στα κόμματα, άλλο 40% για την αλληλεγγύη και για τη λειτουργία του κόμματός μας, νομίζω κάτι αντίστοιχο πρέπει να σκεφτούνε και στην ΝΔ και στο ΠΑΣΟΚ. Δεν καταλαβαίνω δηλαδή γιατί τα στελέχη, τα ίδια ως πρόσωπα, δεν πρέπει να επωμισθούν ένα βάρος της ευθύνης ούτως ώστε αυτά τα λεφτά να επιστρέψουν.

Ξέρετε, από ερωτήματα που διατυπώνονταν και χθες που είχαμε τον κύριο Μπαλωμενάκη αλλά και τώρα απ’ ότι βλέπω, το θέμα είναι το εξής: Κυκλοφορεί το σενάριο ότι αν αλλάξουν ΑΦΜ τα κόμματα γίνεται αόρατο το πρόσωπο που τα χρωστάει.

Εντάξει, κοιτάξτε να δείτε. Εδώ υπάρχει και ο κίνδυνος του διασυρμού, δε γίνεται έτσι.

Ναι, το καταλαβαίνω, όμως παρόλα αυτά νομίζω ότι εκφράζω και πάρα πολλούς από τους ακροατές μας που ρωτούν σχετικά, δεν πρέπει να υπάρξει μία νομοθετική παρέμβαση από την κυβέρνηση που να αφορά τα χρέη των κομμάτων; Δεν εννοώ για να γίνει κούρεμα, έτσι; Εννοώ για μία ρύθμιση με έναν τρόπο, ξέρετε και στην πιο μικρή εταιρεία οι διαχειριστές της εταιρείας, οι διευθύνοντες της εταιρείας, για τα χρέη της εταιρείας είναι υπεύθυνοι με την προσωπική τους περιουσία και την προσωπική τους ελευθερία, έτσι;

Ακριβώς, ακριβώς.

Δεν είναι δυνατό σε ένα κόμμα το οποίο εν πάση περιπτώσει εκπροσωπεί τον ελληνικό λαό και φροντίζει για το καλό του να εξαφανίζονται κάτι εκατοντάδες εκατομμύρια

Και να μην υπάρχει προσωπική ευθύνη.

Κανένας δεν ξέρει τίποτα για όλα αυτά.

Είναι αδύνατο και νομίζω ότι είναι και λογικό να υπάρχει προσδοκία θωράκισης του θεσμικού πλαισίου και του νομικού πλαισίου. Οπότε τώρα νομίζω ότι είναι κάτι που πρέπει να το κοιτάξουμε με πάρα πολύ μεγάλη ζέση και επισπεύδοντας, έτσι;

Νομίζω ότι είναι μια καλή αφορμή. Λοιπόν, να περάσουμε τώρα στα τρέχοντα και όταν λέω τρέχοντα εννοώ τα καυτά θέματα της επικαιρότητας με πρώτο και κύριο το ανοιχτό μέτωπο της αξιολόγησης κύριε Παππά. Τι γίνεται; Υπάρχει αρκετή ανησυχία έχω την εντύπωση λόγω και της εμμονής του ΔΝΤ σε μέτρα τα οποία φαίνεται να αποδέχεται ένα κομμάτι των εταίρων μας, και αναφέρομαι στον κύριο Σόιμπλε, αυτό είναι καθαρό. Η κυβέρνηση διακηρύσσει ότι δεν υπάρχει περίπτωση να υποχωρήσει, να δεχθεί θεσμοθέτηση μέτρων για μετά το 2018. Αυτή είναι η κόκκινη γραμμή; Υπάρχουν περιθώρια; Έχει εξελιχθεί κάπως η κατάσταση σε σχέση με αυτά που μέχρι πριν μερικές ημέρες γνωρίζαμε όλοι;

Κοιτάξτε, περιθώρια πάντα υπάρχουν αλλά πρέπει να είμαστε σαφείς σε σχέση με το ποιες είναι οι αρχές, ποια είναι η εκκίνηση με την οποία προσέρχεται η κάθε μεριά στη διαπραγμάτευση. Και από τη μεριά των δανειστών υπάρχει ένα πάρα πολύ μεγάλο ερωτηματικό. Διότι είδαμε διαρροές σε σχέση με την έκθεση του ΔΝΤ για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους στις οποίες καταγράφεται μία τεράστια απόκλιση για τις εκτιμήσεις για το σημείο στο οποίο βρίσκεται η ελληνική οικονομία αυτή τη στιγμή και βεβαίως για τις εκτιμήσεις για την προοπτική της ελληνικής οικονομίας. Συνεπώς θα πρέπει, κι επειδή σε λίγα 24ωρα φαντάζομαι θα δημοσιοποιηθεί και επισήμως, το λέω θα δημοσιοποιηθεί επισήμως διότι έχουνε διαρρεύσει πάρα πολλά πράγματα ήδη, η έκθεση του ΔΝΤ θα πρέπει να γίνει μία ανοιχτή και ειλικρινής κουβέντα μεταξύ όλως των αντισυμβαλλομένων στη βάση ποιων εκτιμήσεων θα πρέπει να γίνει η συζήτηση. Διότι αν υπάρχει η θεμελιώδης διαφωνία για το status της ελληνικής οικονομίας και τις προοπτικές της επιβεβαιωθεί όπως αυτή αποτυπώθηκε πριν περίπου ένα μήνα όπου κομισιόν και ΔΝΤ με το μπλοκ του κυρίου Τόμσεν και τις ανακοινώσεις του κυρίου Ντομπρόβσκις, αν δεν κάνω λάθος, έκαναν πάρα πολύ καθαρό ότι υπάρχει χαώδης απόσταση στις εκτιμήσεις τους, εδώ θα πρέπει να συμφωνήσουμε στη βάση ποιων εκτιμήσεων θα κάτσουμε να συζητήσουμε και να συμφωνήσουμε, έτσι; Δεν μπορεί αυτή η κουβέντα νε γίνεται στον αέρα κι ο καθένας θα πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες του. Δηλαδή αν κάποια μεριά λέει ότι είναι απαραίτητη η παρουσία του ΔΝΤ θα πρέπει να κάνει και καθαρό εάν εμπιστεύεται αυτά τα νούμερα ή όχι. Ξέρετε γιατί το λέω; Να θυμίσω στους ακροατές μας καταρχήν ότι το ΔΝΤ είναι στο πρόγραμμα όχι επειδή το ζήτησε η Ελλάδα, το ζήτησαν άλλες χώρες να είναι και το ΔΝΤ μέσα. Θεωρώ ότι αυτή η στάση ήταν μια απολύτως αντιευρωπαϊκή στάση. Μια στάση η οποία θεωρεί ότι η Ευρώπη δεν έχει το θεσμικό, πολιτικό και οικονομικό εκτόπισμα να λύσει μόνη της τα προβλήματά της.

Και αν δεν το είχε στην αρχή έφτιαξε τον ESM που είναι ένας μηχανισμός που κάνει ακριβώς αυτή τη δουλειά που κάνει το ΔΝΤ.

Άρα είναι ακόμη λοιπόν πιο αλλοπρόσαλλο. Να έχεις δηλαδή χρηματοδοτικό βραχίονα και χρηματοδοτικό μηχανισμό και να μην τον αφήνεις να παίξει τον ρόλο του. Άρα λοιπόν τώρα τι έχουμε; Είμαστε σε μια κατάσταση όπου -οι υποστηρικτές της άποψης για το απαραίτητον του ΔΝΤ και προειδοποιώ τα trolls της ΝΔ- η Ελλάδα δεν εγείρει θέμα αποχώρησης του ΔΝΤ. Το ζήτημα της παρουσίας του αυτή την στιγμή εγείρεται από το ίδιο, το ίδιο το ταμείο διαρρέει και λέει ότι συμμετέχουμε σε προγράμματα τα οποία έχουν χώρες με βιώσιμο χρέος.

Η καταστατική του αρχή. Κρίνει ότι δεν είναι βιώσιμο το ελληνικό χρέος, οι ευρωπαίοι λένε ότι είναι βιώσιμο το ελληνικό χρέος.

Μπράβο, να πάμε λοιπόν ένα βήμα πίσω. Λέω ότι αυτοί που υποστήριζαν ότι το ΔΝΤ είναι απαραίτητο στο ελληνικό πρόγραμμα, έχουν 2 βασικά προβλήματα. Γιατί λέγαμε ότι είναι απαραίτητο; Πρώτον, διότι έχει τεχνογνωσία και δεύτερον, διότι είναι υποστηρικτής της αναδιάρθρωσης του χρέους. Όμως, αυτή τη στιγμή είμαστε σε μια κατάσταση όπου πρώτον η τεχνογνωσία του και η ικανότητά του να μετράει και να αποτυπώνει την κατάσταση μιας οικονομίας αμφισβητείται στο κορυφαίο επίπεδο, όχι από τους τεχνοκράτες της ελληνικής κυβέρνησης για τους οποίους …

Εγώ να το πω ανοιχτά, ήταν τραγωδία οι εκτιμήσεις του ΔΝΤ για την Ελλάδα, έτσι;

Προφανέστατα

Δεν έπεσαν ούτε μια φορά μέσα

Σε καμία των περιπτώσεων δεν έπεσαν μέσα. Έχουμε την ιστορική πραγματικότητα, η οποία αν μη τι άλλο επιβεβαιώνει την εκτίμηση που μόλις κάνατε και έχουμε και την κομισιόν την ίδια ανοιχτά να αμφισβητεί τα δεδομένα που το ΔΝΤ υποστηρίζει. Άρα η τεχνοκρατική του επάρκεια αυτή τη στιγμή επερωτάται σε κορυφαίο θεσμικό επίπεδο.

Δεύτερον, μας έλεγαν ότι εμείς έπρεπε να είμαστε φανατικοί υποστηρικτές του ταμείου, διότι το ταμείο είναι υπέρ της αναδιάρθρωσης του χρέους. Έλα όμως που ξεκίνησε η αναδιάρθρωση χωρίς το ΔΝΤ να είναι μέσα. Συνεπώς οι φανατικοί υποστηρικτές της παρουσίας του ταμείου, οι διαπρύσιοι κήρυκες του απαραίτητου της παρουσίας του, έχουν αυτά τα θεμελιώδη προβλήματα αυτή τη στιγμή και σας διαβεβαιώ κ. Σχινά ότι η συζήτηση αυτή θα γίνει ανοιχτά και δημόσια και θα κληθεί ο καθένας -ακόμα και όσοι θέλουν να χρησιμοποιήσουν το ελληνικό πρόγραμμα για τις δικές τους εσωτερικές σκοπιμότητες- να τοποθετηθεί σε σχέση με ποια δεδομένα εμπιστεύονται και με βάση ποια δεδομένα πρέπει να γίνει η συζήτηση.

Να σας ρωτήσω για τον Ρέγκλινγκ. Ο Ρέγκλινγκ είναι επικεφαλής του ESM να υπενθυμίσουμε στους ακροατές μας, του χρηματοδοτικού βραχίονα της ΕΕ. Από εκεί έχουμε πάρει τα περισσότερα λεφτά ως χώρα. Χθες έκανε μια δήλωση που νομίζω ότι σηματοδότησε κάποια αλλαγή πλεύσης- στάσης. Είπε ότι η Ελλάδα πάει πάρα πολύ καλά σε ότι αφορά την επίτευξη των οικονομικών στόχων. Αυτό νομίζω ότι αμφισβητεί ευθέως καταρχάς τα όσα το ΔΝΤ υποστηρίζει και ίσως σηματοδοτεί και μια άλλη στάση. Ο ESM είναι ένας από τους 4 θεσμούς, είναι μέλος του λεγόμενου κουαρτέτου. Λοιπόν, θέλω την δική σας αποτίμηση για αυτή τη δήλωση και αν σημαίνει κάποια αλλαγή στάσης, τι ακριβώς;

Κοιτάξτε, νομίζω είχε κάνει και πριν λίγες μέρες μια δήλωση σε σχέση με την παρουσία του ΔΝΤ ο κ. Ρέγκλινγκ, η οποία ακριβώς -ανεξαρτήτως το πως παρουσιάστηκε- άνοιξε και το παράθυρο της παρουσίας του ΔΝΤ χωρίς χρηματοδότηση.

Ακριβώς. Τώρα έχει κάνει μια δήλωση άλλου τύπου.

Αυτό ένας παρατηρητής θα μπορούσε να πει ότι σημαίνει ένα μήνυμα στο ΔΝΤ ότι δεν χρειαζόμαστε τα χρήματά σας. Στο πλαίσιο ακριβώς το ευρύτερο που είχαμε τη δυνατότητα και πριν να υπογραμμίσουμε, η επάρκεια του ΔΝΤ αμφισβητείται θεμελιωδώς.

Τώρα, σε σχέση με τα μεγέθη της ελληνικής οικονομίας υπάρχει η προπαγάνδα, υπάρχουν πολιτικές ανάγκες των ανωτέρων και μεσαίων στελεχών κάποιων θεσμών. Βεβαίως υπάρχουν πολιτικές ανάγκες του συντηρητικού κόμματος στην Γερμανία, υπάρχει όμως και η πραγματικότητα. Η πραγματικότητα λέει ότι η ελληνική οικονομία ανακάμπτει, είχε την ανάπτυξη για το τελευταίο τρίμηνο στο 1,8%, η βιομηχανική παραγωγή έχει αυξηθεί κατά 2,3% τη στιγμή που ο μέσος όρος αύξησης στην ΕΕ είναι 0,6%, για το πλεόνασμα όχι μόνο έχουμε πιάσει τον στόχο αλλά ενδεχομένως να ακουμπήσουμε ή να υπερβούμε το 2%. Αντιλαμβάνεστε ότι εδώ πέρα υπάρχει ένα πλέγμα δεδομένων θεμελιωδών που δείχνει ότι η ελληνική οικονομία έχει ξεκινήσει να ανακάμπτει και έχει πάρει στροφή.

Υπάρχει για πρώτη φορά υψηλή ζήτηση για επενδύσεις.

Οι επενδύσεις αυξήθηκαν κατά 12%, οι εξαγωγές κατά 10%, έχουμε 232.000 θέσεις εργασίας παραπάνω το ’15 και το ’16.

Συζητούσα τις προάλλες με έναν φίλο που δουλεύει σε μια αντιπροσωπεία αυτοκινήτων και πιάσαμε την κουβέντα για την οικονομία και με ρώτησε πως τα βλέπω. Του λέω εγώ πως τα βλέπω; Εσύ θα μου πεις. Πως τα πήγατε; Μου λέει για 8% αύξηση. Προσέξτε, τα αυτοκίνητα είναι διαρκή καταναλωτικά αγαθά. Δηλαδή, είναι καταναλωτικά αγαθά τα οποία εάν είχες μια αύξηση στην κατανάλωσή τους, αυτό καταμαρτυρά μια βελτίωση του κλίματος για τον καταναλωτή, η οποία είναι σημαντική.

Των προσδοκιών του, του επιπέδου ζωής του κτλ.

Ακριβώς

Αν και βέβαια μεγάλο μέρος από αυτή την αύξηση απορροφάται λόγω τουριστικής ανόδου από τις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων που κάνουν πολλές επενδύσεις στο συγκεκριμένο κομμάτι.

Καμία αντίρρηση αλλά εδώ μιλάμε για ένα δεδομένο το οποίο δεν μπορεί να αμφισβητηθεί.

Θα μου επιτρέψετε να παρατηρήσω και κάτι άλλο. Χθες σε απάντηση νομίζω του κ. Χατζηδάκη, δεν θυμάμαι, του κ. Κικίλια όπου ισχυρίστηκαν ότι έχει αποτύχει ο κ. Δένδιας, ότι απέτυχε ο νέος επενδυτικός νόμος, έδωσε τα αναλυτικά στοιχεία το Υπουργείο Οικονομίας. Καταρχάς έχουν υποβληθεί σχέδια για ίδια συμμετοχή ύψους 2,2 δις ευρώ που σημαίνει άλλα τόσα επιδότηση. Δηλαδή μιλάμε ότι έχουν ζητήσει πάνω από 400-500 επιχειρήσεις να κάνουν επενδύσεις, οι οποίες φτάνουν αυτό το ύψος το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό, γιατί μιλάμε για ιδιωτικές επενδύσεις πλέον.

Καταρρέει και η προπαγάνδα ξέρετε κάποια στιγμή διότι υποτίθεται η εικόνα που ήθελε να φιλοτεχνήσει για τον ΣΥΡΙΖΑ η ΝΔ όταν ήταν στην κυβέρνηση ήταν η εικόνα της παράταξης, η οποία θα διώξει τις επενδύσεις, θα βαλτώσει την οικονομία. Μιλάμε τώρα για τον κ. Σαμαρά, ο οποίος ας πούμε πέτυχε και μια ύφεση 6-7% κατά την διάρκεια της θητείας του -δεν είμαι πρόχειρος για τα ακριβή νούμερα- και οι ίδιες οι κυβερνήσεις οι οποίες είχαν και δεσμεύσεις που θα μπορούσαν να εγγυηθούν το πισωγύρισμα έτσι;

Μα οι επενδύσεις είναι το σημείο αιχμής της αντιπολίτευσης

Προσέξτε, εδώ πέρα είναι ακριβώς και η καρδιά του αφηγήματος της ΝΔ, ότι για να έρθουν επενδύσεις πρέπει να κάνουμε λέει κάποιες <<μεταρρυθμίσεις>> . Τι εννοούν μεταρρυθμίσεις βέβαια καταλαβαίνει κανείς…

Λένε και για εκλογές. Σχολιάστε το λίγο γιατί είναι σοβαρό. Αν τελικά δεν βρούμε άκρη με το ΔΝΤ, δεν βρείτε δηλαδή εσείς άκρη ως κυβέρνηση με το θέμα των θεσμών, τι θα γίνει, ποια θα είναι η επόμενη μέρα;

Δεν υπάρχει περίπτωση να μην βρεθεί λύση. Η λύση θα βρεθεί και νομίζω ότι πρέπει η ελληνική κυβέρνηση να συνεχίσει να κάνει αυτό που κάνει, να αναπτύσσει δηλαδή την πολιτική και οικονομικής της διπλωματία σε όλα επίπεδα και πέρα από τη μηχανική της Τρόικας, γιατί η ελληνική κυβέρνηση δεν κάθεται στα αυγά της να περιμένει πότε θα ξεκινήσουν τα τεχνικά κλιμάκια ή πότε οι επικεφαλής των θεσμών θα προθυμοποιηθούν να έρθουν ή οτιδήποτε , κινείται αενάως. Μπορούσε να φανταστεί κανένας από εμάς πριν ενάμιση χρόνο ότι η Ελλάδα θα ήταν ο διοργανωτής, ο εμψυχωτής, η καρδιά της πρωτοβουλίας για την Σύνοδο του νότου; Κανένας δεν θα μπορούσε να το φανταστεί

Δημιουργείται δηλαδή ένα μέτωπο σημαντικό από 6 χώρες

Όχι μόνο αυτό. Εδώ πέρα έχουμε και πολιτικές εξελίξεις στην καρδιά της Ευρώπης, στην Γερμανία. Εκεί οι σοσιαλδημοκράτες με επ’ αφορμή και της ελληνικής περίπτωσης αναστοχάζονται και λένε μήπως τελικά αυτή η ιστορία του μεγάλου συνασπισμού δεν είναι η διέξοδος; Θέλω να θυμίσω δε και αυτό θα είναι και πολύ γνωστό στους παραδοσιακούς ψηφοφόρους, τα στελέχη και τους οπαδούς του ΣΥΡΙΖΑ από τότε που ήμασταν ένα μικρό κόμμα ότι στα κείμενα μας καταγγέλλαμε ακριβώς τη νεοφιλελεύθερη συναίνεση. Αυτό λοιπόν αρχίζει και επερωτάται σε μια ιστορική καμπή όπου κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι αυτό θα γινόταν χωρίς την παρουσία του ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση. Τελεία και παύλα και δεν είναι μεγαλοστομία. Χωρίς τις αντοχές, χωρίς τις εκλογικές νίκες, χωρίς τις επιτυχίες τις οικονομικές αυτής της κυβέρνησης το νεοφιλελεύθερο μοντέλο και η νεοφιλελεύθερη τακτική στην Ευρώπη δεν θα επερωτώταν.

Θυμάμαι την κα. Παπαρήγα από το βήμα της Βουλής να λέει τι θα γίνει, θα βγει ο Τσίπρας και θα τον φοβηθεί η Μέρκελ;

Εδώ ξέρετε συγκρούονται 2 σχολές σκέψης και μου δίνετε την ευκαιρία να πω και το εξής: Όταν ξεκινάνε οι δυσκολίες στην διαπραγμάτευση λένε θα γίνει Grexit. Δηλαδή, αυτός που κατευθείαν το σύστημα σκέψης του τον οδηγεί στο μέσα ή έξω σημαίνει ότι έχει στο μυαλό το κλειδωμένο ότι η Ευρώπη δεν μπορεί να αλλάξει. Η ιστορική εμπειρία δεν έχει δείξει αυτό όμως. Δηλαδή όταν ξεκίνησε η κρίση, η ίδια η κα. Μέρκελ έλεγε δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει ποτέ μηχανισμός. Ξεχάστε το. Μηχανισμός έγινε, ο ΕSM. Μετά έλεγε δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει κούρεμα. Έγινε κούρεμα. Παρόλο που το κούρεμα έγινε και πήρε ο διάολος και τα ασφαλιστικά ταμεία και τα αποθεματικά των νοσοκομείων. Έλεγε μετά καμία ρύθμιση του χρέους για την ελληνική περίπτωση. Και αυτό ξεκίνησε. Άρα λοιπόν θέλω να πω ότι εδώ πέρα διεξάγεται μια ανοιχτή πολιτική αναμέτρηση μεταξύ του ‘Μένουμε Ευρώπη’ το οποίο δεν είναι μένουμε Ευρώπη, είναι να μείνει η Ευρώπη ως έχει και της αντίληψης ότι αρμενίζουμε στραβά και θα πρέπει να κοιτάξουμε να βάλουμε σε προτεραιότητα πολιτικές απασχόλησης, σύγκλισης και κοινωνικής συνοχής.

Λοιπόν, άρα δεν πάμε σε εκλογές….

Εκλογές επιβάλλει ο λαός με την κινητοποίησή του ή γίνονται όταν χαθεί η κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Αυτή τη στιγμή νομίζω ότι όλο και περισσότερα κομμάτια του κόσμου παρά την προπαγάνδα μεγατόνων απέναντι σε αυτή την κυβέρνηση η οποία εξελίσσεται, αντιλαμβάνονται ότι η οικονομία μπαίνει στη σφαίρα της σταθεροποίησης και της ανάπτυξης και αντιλαμβάνονται επίσης ότι η Ελλάδα πρέπει να ξεκαθαρίσει τους λογαριασμούς της με το πολύ αμαρτωλό παρελθόν της λειτουργίας του πολιτικού συστήματος και του καθεστώτος της διαπλοκής. Αυτά είναι 2 στοιχεία λοιπόν τα οποία καθορίζουνε και τις αντοχές της δικής μας κυβέρνησης μαζί βέβαια με το γεγονός ότι εμείς ήμασταν οι πρώτοι, οι οποίοι μετά τη συμφωνία την οποία πετύχαμε με τους εταίρους, ζητήσαμε εκ νέου τη γνώμη του ελληνικού λαού, πράγμα που δεν τόλμησε ούτε ο κ. Παπανδρέου, ούτε βεβαίως ο κ. Σαμαράς.

Λοιπόν, για να έρθουμε σε θέματα τώρα τα οποία σχετίζονται με το αντικείμενό σας στο νέο Υπουργείο το οποίο έχετε αναλάβει, αυτό της Ψηφιακής Πολιτικής των Τηλεπικοινωνιών και της Ενημέρωσης. Κλείσατε ένα κύκλο με την υπόθεσης των τηλεοπτικών αδειών. Βέβαια εδώ είναι ένα ερωτηματικό αν έκλεισε αυτός ο κύκλος. Εξακολουθείτε και χειρίζεστε εσείς το θέμα, αν δεν κάνω λάθος. Έτσι δεν είναι;

Ναι, ναι.

Λοιπόν εδώ η επόμενη ημέρα ποια είναι; Νομίζω ότι στείλατε κι εσείς μία επιστολή στο ΕΣΡ και ζητήσατε επίσπευση του διαγωνισμού για τις τηλεοπτικές άδειες με τον ισχύοντα νόμο, που είχε περάσει επί των ημερών σας.

Κοιτάξτε οι ρυθμιστικές αρχές δεν νομοθετούν. Οι ρυθμιστικές αρχές υποτίθενται ρυθμίζουν πτυχές της οικονομικής και κοινωνικής ζωής, ρυθμίζουν κάποιες αγορές στη βάση της ισχύουσας νομοθεσίας. Αυτός είναι ο ρόλος τους. Νομοθετεί η Βουλή. Έτσι; Άρα από αυτό το πλαίσιο δεν νομίζω ότι υπάρχει καμία δυνατότητα να παρεκκλίνει κανείς και θα σας έλεγα και το εξής, ότι η συγκρότηση αυτού του ΕΣΡ επειδή πέρασε από 40 κύματα και υπήρξε και στον πυρήνα της μεγάλης πολιτικής σύγκρουσης, η οποία διεξήχθη το προηγούμενο διάστημα. Είναι ένα ΕΣΡ από το οποίο προσδοκά η κοινωνία να ολοκληρώσει το ζήτημα της αδειοδότησης των τηλεοπτικών σταθμών.

Οπότε τι χρονοδιάγραμμα θα επιθυμούσατε, θα βλέπατε ότι είναι λογικό;

Εγώ θα επιθυμούσα χθες, αλλά εδώ κοιτάξτε να δείτε είναι ήδη κάποιους μήνες οι άνθρωποι στις θέσεις τους, έχουμε κάνει συναντήσεις. Έχουμε εμείς εξηγήσει ότι το ελληνικό δημόσιο δεν ξεκινάει από το μηδέν. Έχει και την τεχνογνωσία και το ανθρώπινο δυναμικό να κάνει γρήγορα την αδειοδότηση. Δηλαδή προσέξτε να δείτε η απόφαση του ΣτΕ έβαλε ένα προσωρινό φρένο, κατά τη γνώμη τη δική μας. Αλλά ο διαγωνισμός ο οποίος διεξήχθη και είχε τη δυνατότητα να φέρει 250 εκατ. περίπου στο ελληνικό δημόσιο, άφησε πίσω του μία εμπειρία η οποία είναι αναντικατάστατη.

Τα λεφτά έχουν γυρίσει πίσω;

Τα λεφτά θα επιστραφούν βεβαίως.

Δεν έχουν γυρίσει ακόμη.

Αυτές τις μέρες επιστρέφονται. Και αυτό είναι αυτονόητο και λογικό, θα συμψηφιστούν με όποιες ληξιπρόθεσμες οφειλές έχουν οι συγκεκριμένες εταιρείες, όπως γίνεται για όλες τις περιπτώσεις. Αλλά εδώ πέρα δημιουργήθηκε μία εμπειρία, η οποία είναι αναντικατάστατη. Δηλαδή εμείς συνεργαστήκαμε με τη Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων για να διεξάγουμε το διαγωνισμό. Θα μπορούσε κάλλιστα το ίδιο πράγμα να κάνει και το ΕΣΡ.

Ωραία και πότε θα έχουμε το νέο διαγωνισμό;

Εγώ αυτή την απάντηση την περιμένω και επισήμως από το ΕΣΡ. Είμαι βέβαιος ότι αυτή τη στιγμή το ΕΣΡ στελεχώνεται από ανθρώπους, οι οποίοι πραγματικά θέλουν να αποφύγουν οποιαδήποτε ενδεχόμενο να θεωρηθούν κι αυτοί όπως οι προηγούμενοι ως σκοπίμως καθυστερούντες μία τέτοια διαδικασία.

Γιατί; Έχει τεθεί θέμα κωλυσιεργίας;

Όχι, όχι. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει τέτοιο ζήτημα. Εντάξει, εδώ είμαστε βεβαίως και θα τα δούμε, αλλά νομίζω ότι ήδη έχει ξεκινήσει μία διαδικασία. Έχουν αποσταλεί επιστολές στα κόμματα. Ήδη ο ΣΥΡΙΖΑ εξ όσων γνωρίζω και οι Ανεξάρτητες Έλληνες έχουν απαντήσει στο ΕΣΡ. Κάπου διάβαζα ότι έχει απαντήσει και η Ν.Δ., η οποία βάζει ακριβώς προσκόμματα και βρίσκει δικαιολογίες στην απαντητική της επιστολή, για να καθυστερήσει αυτή η κατάσταση. Θέλω να πω ότι υπάρχει ένα πρόβλημα. Η απόφαση του ΣτΕ, η οποία είπε ότι δεν έπρεπε να τον κάνουμε εμείς το διαγωνισμό, ταυτοχρόνως υπογράμμισε και τις παλαιότερες αποφάσεις της και τις επανέλαβε ότι το καθεστώς λειτουργίας άνευ αδείας είναι αντισυνταγματικό και παράνομο. Υπογράμμισε και κάτι άλλο και επιτρέψτε μου να το πω μία στιγμή. Ότι η προηγούμενη σύνδεση του ΕΣΡ ήταν παράνομη. Δεν υπήρχε ΕΣΡ σε νόμιμη σύνθεση και αυτό είναι και μία μερική δικαίωση, διότι είχαμε υποστεί πάρα πολύ μεγάλο πόλεμο, όταν προσπαθήσαμε να το συγκροτήσουμε από την αρχή.

Επειδή έχουμε μόνο 3 λεπτά και θα εκτεθώ αν δεν σας ρωτήσω για το θέμα της διαστημικής πολιτικής και της διαστημικής εταιρείας που ανακοινώσατε, επειδή είναι θέμα των ημερών. Λοιπόν να ευχαριστήσω, βέβαια, πολλούς ακροατές, οι οποίοι στέλνουν ερωτήματα σχετικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του ΕΣΡ έχετε απαντήσει. Για το πόσο καιρό, που ρωτάει ο φίλος, τα κανάλια δεν θα πληρώνουν

Όχι, όχι. Τώρα μισό λεπτό για να το ξεκαθαρίσουμε. Προσέξτε υπάρχει το εξής πρόβλημα. Αυτή τη στιγμή δεν καταβάλλουν τίμημα για τη λειτουργία τους. Ο ομιλών όχι ως πρόσωπο, αλλά ως μέλος αυτής της κυβέρνησης δεν υπήρχε περίπτωση ποτέ να υπογράψει την ντροπιαστική τροπολογία παράτασης της τροπολογίας παράτασης λειτουργίας άνευ τιμήματος. Με καμία δύναμη που λένε έτσι; Αλλά από την αρχή του ‘15 και μιλάω με στοιχεία που άμεσα και πολύ ευγενικά η ανεξάρτητη αρχή Δημοσίων Εσόδων μας προσκόμισε μετά από ερώτημά μας, από την αρχή του ’15 οι τηλεοπτικοί σταθμοί έχουν καταβάλλει 70 εκατ. ευρώ.

Ως τέλη λειτουργίας;

Όχι για το τέλος χρήσης συχνοτήτων και το φόρο διαφήμισης. Ο φόρος διαφήμισης να θυμίσω για άλλη μία φορά ήταν ένας φόρος που ψηφίστηκε και ποτέ δεν καταλογίστηκε.

Για πρώτη φορά αποδίδεται.

Για πρώτη φορά αποδίδεται. Έχει αποδώσει 70 εκατ. ευρώ. Δεν ισχύει ότι τα κανάλια δεν πληρώνουν. Δεν θα μπορούσαμε ποτέ να το κάνουμε αυτό.

Συνεπώς επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και ΟΙΚΟΛΟΓΟΥΣ ΠΡΑΣΙΝΟΥΣ-μην το ξεχνάμε – εισεπράχθησαν 70 εκατ. ευρώ.

Βεβαίως. Και δυστυχώς με 14-11 το ΣτΕ αποφάσισε ότι δεν έπρεπε να ολοκληρωθεί η ρύθμιση του τηλεοπτικού τοπίου. Φανταστείτε ότι αυτή τη στιγμή θα είμαστε σε πολύ διαφορετική κατάσταση και μέχρι το τέλος αυτής της χρονιάς το δημόσιο θα είχε 250 εκατ.

Ο φίλος Νίκος μας λέει ότι πρέπει να θεσπιστεί κώδικας δεοντολογίας λειτουργίας για τις ειδησεογραφικές ιστοσελίδες.

Υπήρξε μία τέτοια πρωτοβουλία από την Ένωση Εκδοτών Διαδικτύου, την οποία και χαιρετήσαμε, υπήρχε και η παρουσία του Γεν. Γραμ. Ενημέρωσης.

Μάλιστα. Θα προχωρήσει.

Για το Διαδίκτυο επίσης να σας πω ότι ολοκληρώνεται η πρωτοβουλία μας για το μητρώο των on line media, όπου πλέον η κρατική διαφήμιση θα διοχετεύεται μόνο σε όσους είναι εγγεγραμμένοι. 500.000 ήδη έχουν εγγραφεί.

Πάρα πολύ ωραία. Υπάρχει κάποιο πρόγραμμα για νέα επενδύσεις στον τομέα Ψηφιακής Πολιτικής ρωτάει ο φίλος Μάνος και συγκεκριμένα στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ανάπτυξη λογισμικού και θα στηριχθεί σε εγχώριες επενδύσεις ή σε επενδύσεις στο εξωτερικό η συγκεκριμένη προσπάθεια;

Μεγάλο θέμα και δεν μπορούμε τώρα σε 2 λεπτά να το εξαντλήσουμε, αλλά νομίζω αν ο φίλος Μάνος ρίξει μία ματιά στο κείμενο της εθνικής ψηφιακής στρατηγικής, το οποίο πριν από λίγες μέρες καταθέσαμε στην ΕΕ θα δει ότι είναι μέσα στις προτεραιότητες.

Είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του Υπουργείου;

Ναι, ναι.

Λοιπόν, και μια από τις προτεραιότητες είναι αυτό το οποίο ανακοινώσατε πριν λίγες μέρες, το οποίο έγινε αντικείμενο μεγάλης συζήτησης, έπεσαν πολλές τρολλιές.

Πρέπει να παραδεχτούμε ότι κάποιες ήταν πολύ έξυπνες.

Ναι, όντως.

Ειδικά αυτή που είχε το εναρκτήριο σήμα από το Πόλεμο Των Άστρων, Star Wars, και έτρεχε το κείμενο της ανακοίνωσής μας. Αυτό ήταν πραγματικά εμπνευσμένο. Εντάξει ακούστηκαν και ανοησίες.

Καλά κάποιοι δεν ήξεραν.

Το διαδίκτυο είναι ένα μέσο πάρα πολύ δυναμικό και μπορεί κάποιος εκεί να αλιεύσει πράγματα τα οποία είναι εξαιρετικά. Το πρόβλημα ποιο είναι; Το πρόβλημα είναι, όταν θεσμικοί παράγοντες συμπεριφέρονται ως troll. Έτσι; Τώρα για της στάση της Ν.Δ. εγώ είχα μία χαραμάδα αισιοδοξίας, διότι τοποθετήθηκε ο πρόεδρός της στο twitter και τοποθετήθηκε ως troll και δεν υπήρχε ανακοίνωση επίσημη της Ν.Δ. και λέω εντάξει προφανώς κατάλαβαν ότι είναι πάρα πολύ σοβαρό πράγμα η συγκρότηση του Εθνικού Κέντρου Διαστημικών Εφαρμογών και είδα και τον κ. Μητσοτάκη χθες να αστειεύεται. Τώρα δεν θα ήθελα να απαντήσω σε ανάλογο ύφος. Θα ήθελα να τους παραπέμψω στις δηλώσεις που έχουν να κάνουν οι άνθρωποι, αξιολογότατοι επιστήμονες, Έλληνες επιστήμονες, οι οποίοι είναι στον τομέα αυτόν. Και η κ. Αντωνιάδου, η οποία είναι μία νέα κοπέλα στη NASA και εξαιρετική επιστήμονας, η οποία χαιρέτησε την πρωτοβουλία. Ο κ. Σιμόπουλος από το Ευγενίδειο Ίδρυμα, τα στελέχη του SI CLUSTER. Εν πάση περιπτώσει νομίζω ότι υπάρχει μία πραγματικότητα, η οποία βοά και ο καθένας δείχνει το επίπεδό του. Δηλαδή αν επιλέγει τώρα ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης αυτό που έχει να πει για τη συγκρότηση του Εθνικού Κέντρου Διαστημικών Εφαρμογών είναι μία χαζομάρα, μία ανοησία κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή, το αφήνω στη κρίση του κόσμου.

Μας εξήγησε και ο κύριος Μαγκλάρας, ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου σας, πάρα πολλά για το τι σημαίνει αυτό, δυστυχώς δεν έχουμε άλλο χρόνο φίλες και φίλοι. Να ευχαριστήσω τον κύριο Νίκο Παππά, υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης.

Ευχαριστώ.

 

gen dieuth yp

emedia a1

NGA

banner yp ggyp

banner yp ggpsp

banner yp ggee

banner yp ggtt

banner spec sec

satellite