ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΑΡΙΔΗΣ: Αξιότιμε κύριε Υπουργέ Επικρατείας, μετά τη δήλωση αναρμοδιότητας του Υπουργού Εξωτερικών κ. Νίκου Κοτζιά, σε σχέση με το θέμα που προκύπτει από το Κεφάλαιο Ε' του ν. 4324/2015 για την αδειοδότηση τωνραδιοτηλεοπτικών σταθμών, απευθυνόμαστε σε εσάς ως αρμόδιο Υπουργό γιαδιευκρινίσεις σχετικά με αυτό.

Όπως γνωρίζετε πάρα πολύ καλά, το Κεφάλαιο Ε' με τα άρθρα 22 έως 43ουσιαστικά παραδίδει την άσκηση της εξωτερικής πολιτικής ή μέρος της άσκησης της εξωτερικής πολιτικής στους δημοσιογράφους, οι οποίοι αναλαμβάνουν τη λεγόμενη -όπως ακριβώς την ορίσατε εσείς- «δημοσιογραφική διαμεσολάβηση». Είναι ένας όρος ο οποίος μας προβληματίζει και μας ξενίζει και αυτός είναι ο όρος που ουσιαστικά μας έφερε σήμερα εδώ ενώπιον σας.

Σας ρωτάμε, λοιπόν, ευθέως, κύριε Υπουργέ: Παραδίδετε την άσκηση της εξωτερικής πολιτικής σε δημοσιογράφους, υποκαθιστώντας το Διπλωματικό Σώμα; Υπό ποιες προϋποθέσεις και με ποια τυπικά προσόντα μπορεί ένας δημοσιογράφος να εμπλέκεται σε ευαίσθητες εθνικά διαπραγματεύσεις;

Ελλοχεύει, ξέρετε, ο κίνδυνος να βρεθούν άνθρωποι που δεν έχουν τα τυπικά προσόντα σε κρίσιμες ώρες, σε κρίσιμες στιγμές να εκφέρουν άποψη, να εκφέρουν θέση αντίθετη και μακριά από τις προθέσεις του αρμόδιου για τον ρόλο αυτό, όπως είναι ένα διπλωμάτης. Δεν έχουμε κάτι εναντίον των δημοσιογράφων, αλλά η

δουλειά του δημοσιογράφου είναι η επικοινωνία και η ενημέρωση και όχι η διαμεσολάβηση. Η δεύτερη, κατά τη γνώμη μου, πρέπει να αναλαμβάνεται μόνο

από άτομα τα οποία είναι ειδικά και κατέχουν τα τυπικά προσόντα για αυτήν τηδουλειά.

   Μήπως υποκρύπτεται μια προσπάθεια ελέγχου της κυβέρνησης κύριε υπουργέ τις ενημέρωσης σχετικά με την εξωτερική πολιτική;

Τι εστί εθνική επικοινωνιακή πολιτική; και γιατί δεν συμμετέχουν ουσιαστικά, δεν εκπροσωπούνται η Βουλή και τα άλλα κόμματα σε αυτήν, όπως γίνεται στο Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής; Το Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής, κύριε Υπουργέ, θα διαλυθεί; Θα κρατήσει;Ευχαριστώ πολύ.

   ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Λαμπρούλης): Ευχαριστούμε τον κ. Σαρίδη. Τον λόγο έχει ο κ. Παππάς, ο Υπουργός Επικρατείας.

   ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΠΑΣ (Υπουργός Επικρατείας): Κύριε Σαρίδη ευχαριστώ Ευχαριστώ, κύριε

Πρόεδρε. Ευχαριστώ και τον κ. Σαρίδη για την ερώτηση.

Νομίζω ότι είναι σαφές ότι ο σχετικός νόμος κάθε άλλο πάρα παραδίδει την

άσκηση εξωτερικής πολιτικής σε δημοσιογράφους. Θεωρώ ότι αυτή η διατύπωση απλώς χρησιμοποιήθηκε για να υπάρξει μια υπερβολή, ενδεχομένως θεμιτή, αλλά προφανώς δεν είναι έτσι.

Ο νόμος για τον οποίο συζητάμε θεσπίζει αξιοκρατικά κριτήρια για την επιλογή των ακολούθων Τύπου που θα υπηρετήσουν στο εξωτερικό. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται οι ξένες γλώσσες, οι προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές και γίνεται, θα σας έλεγα, και μια αρκετά ενδελεχής και πολυπαραμετρική αξιολόγηση για το σύνολο της καριέρας των υπαλλήλων.

Τι συνέβαινε μέχρι σήμερα; Μέχρι σήμερα θα ήθελα ενδεικτικά να σας αναφέρω ότι μόνο δεκαπέντε άτομα είχαν προϋπηρεσία σε γραφεία Τύπου του εξωτερικού από δεκαπέντε έως είκοσι επτά χρόνια και πάνω από το 30% τωνυπαλλήλων δεν είχε πηρετήσει στο εξωτερικό.

Είναι σαφές, κύριε Σαρίδη, ότι την κεντρική ευθύνη και την πρώτη ευθύνη για την εξωτερική πολιτική την έχει το Υπουργείο Εξωτερικών. Ο Υπουργός Εξωτερικών μετέχει και συνδιαμορφώνει την εθνική επικοινωνιακή πολιτική, μέσω της συμμετοχής του στο Συμβούλιο Εθνικής Επικοινωνιακής Πολιτικής. Το κομμάτι του στρατηγικού σχεδίου που αφορά την επικοινωνιακή διπλωματία καταρτίζεται σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Εξωτερικών. Τα γραφεία Τύπου του εξωτερικού είναι σε άμεση συνεργασία με τις διπλωματικές αρχές και διατηρείται το προβάδισμα του πρέσβη και των διπλωματικών υπαλλήλων, σαφέστατα διατυπωμένο στο άρθρο 34 παράγραφος 2 του σχεδίου νόμου.

Η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης, λοιπόν, της οποίας έχω εγώ την ευθύνη, έρχεται να επικουρήσει και να βοηθήσει το έργο του Υπουργείου Εξωτερικών. Άλλωστε η επικοινωνιακή διπλωματία της χώρας για πολλά χρόνια ασκείται σε άμεση συνεργασία με αυτό. Θα ήθελα να σας θυμίσω ότι ήδη από το 1993 ιδρύθηκε και το ειδικό τμήμα ακολούθων Τύπου στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης.

Σε σχέση με τη Δημοσιογραφική Διαμεσολάβηση θα ήθελα να πω ότι έρχεται ως εξειδίκευση δύο προηγούμενων όρων, της δημόσιας διπλωματίας και της

διπλωματίας των μέσων ενημέρωσης. Είναι δηλαδή η προσπάθεια μιας Κυβέρνησης να επικοινωνήσει με την κοινή γνώμη άλλων χωρών.

Και, προσέξτε, θα σας έλεγα -και θα ήθελα αυτό να το πω με την ευκαιρία της ερώτησής σας- ότι ειδικά τον τελευταίο καιρό τα στελέχη των γραφείων Τύπου δίνουν μια μάχη και υπερβαίνουν εαυτόν, για να επικοινωνήσουν τις θέσεις της Ελλάδας στην κοινή γνώμη των άλλων χωρών. Διότι η κοινή γνώμη των άλλων χωρών ασκεί και αυτή με τη σειρά της πιέσεις σε Κυβερνήσεις και έχουν και κεκτημένες ταχύτητες, ξέρετε, και τα κυβερνητικά στελέχη και δέχονται και περαιτέρω πιέσεις από την κοινή γνώμη των χωρών τους και ήταν πάρα πολύ

σημαντική η προσφορά τους.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίουΥπουργού)

Τρίτον, για να ολοκληρώσω, όσον αφορά την εθνική επικοινωνιακή πολιτική να πω ότι ο σκοπός της είναι ο συντονισμός και η αποτελεσματική διαχείριση της επικοινωνίας της κκυβέρνησης με την κοινή γνώμη και η προβολή της εικόνας τηςχώρας στο εξωτερικό.

Δεν πρωτοτυπούμε εδώ. Υπάρχουν αντίστοιχες δομές και στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία και τη Γερμανία. Θα σας έλεγα ότι ειδικά για το Ηνωμένο Βασίλειο υπάρχει το σχέδιο κυβερνητικής πολιτικής, ένα σχέδιο το οποίο

ανακοινώνεται και υλοποιείται ετησίως από την υπηρεσία επικοινωνιών της Κυβέρνησης.

Συντομεύω γιατί εξαντλήθηκε ο χρόνος μου.

Σε σχέση με το γιατί δεν υπάρχει κοινοβουλευτική εκπροσώπηση στο Συμβούλιο Εθνικής Επικοινωνιακής Πολιτικής, θα ήταν νομίζω αντίστοιχο με το απαιτείται να υπάρχει κοινοβουλευτική εκπροσώπηση σε συμβούλιο όπως το ΚΥΣΕΑ και το ΚΥΣΕΠ. Θα παραπέμψω στο άρθρο 82 του Συντάγματος, σύμφωνα με το οποίο η Κυβέρνηση φέρει την ευθύνη για την άσκηση πολιτικής στη χώρα, και νομίζω ότι αυτό θα έπρεπε να σας καλύπτει.

Βεβαίως -και το λέω καλή τη πίστει και πιστεύοντας όη και η δική σας ερώτηση και κριτική είναι καλόπιστη- είμαστε ανοιχτοί να ακούσουμε καινούριες ιδέες για το πώς μπορούν οι ανθρώπινοι πόροι και να συντονιστούν και να αξιοποιηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, διότι, όπως γνωρίζετε, η χώρα βρίσκεται σε μια κατάσταση που θα πρέπει να δοθεί αγώνας για να γίνει από παράδειγμα οικονομικής κατάρρευσης παράδειγμα ανάκαμψης. Σε αυτό νομίζω ότι η συμβολή όλων των κομμάτων θα μπορούσε να είναι χρήσιμη.

   ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Λαμπρούλης): Ευχαριστούμε τον κύριο Υπουργό. Κύριε Σαρίδη, έχετε τον λόγο για τη δευτερολογία σας.

   ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΑΡΙΔΗΣ: Δεν σας κρύβω ότι είμαι λίγο μπερδεμένος με τηνπολυπλοκότητα του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, όπως εμφανίζεται. Έχουμε από τη μια μια εθνική πολιτική την οποία κάνετε μέσα από αυτό το νομοσχέδιο και από την άλλη ψάχνουμε να βρούμε τις θέσεις εργασίας οι οποίες προκύπτουν μέσα απόαυτό.

Ας πάρουμε τις πιο ευγενείς προθέσεις τις οποίες μπορεί να έχετε. Θα θέλαμε πραγματικά να πιστέψουμε την αιτιολόγηση. Έχω στα χέρια μου μία ερώτηση της κ. Ταχιάου, την οποία έκανε στις 17 Αυγούστου -ήταν συνάδελφος από το Ποτάμι εκείνη την περίοδο-, η οποία ουσιαστικά κάνει την ερώτηση και αποδεικνύει μέσα

από αυτή την ερώτηση όλον τον σχεδιασμό του Υπουργείου. Θα καταθέσω στα Πρακτικά την ερώτηση της κ. Ταχιάου, που αφήνει ερωτηματικά για μετακινήσεις δημοσιογράφων, τριανταπέντε τον αριθμό ουσιαστικά.

Προσπαθείτε, βάσει της συγκεκριμένης ερώτησης της κ. Ταχιάου, που προφανώς έχει κάποια στοιχεία στα χέρια της, να βολέψετε ημέτερους κρατικοδίαιτους δημοσιογράφους και με αυτόν τον τρόπο βρίσκετε θέσεις εργασίας. Με αυτό το νομοσχέδιο ουσιαστικά ανοίγετε θέσεις εργασίας στον συγκεκριμένο

κλάδο, με τη μόνη διαφορά ότι τα άρθρα αυτά, έτσι όπως έχουν διατυπωθεί, δίνουν πάρα πολύ μεγάλη δύναμη, πολύ μεγάλη εξουσία σε αυτούς τους ανθρώπους. Επανέρχομαι στην εισήγησή μου ουσιαστικά. Εκεί ακριβώς παίζετε με τη φωτιά. Ανοίγετε τον ασκό του Αιόλου για πενήντα, εξήντα, εβδομήντα θέσεις. Με ποια κριτήρια, με ποια προσόντα;

Όσον αφορά τα υπόλοιπα, η αλήθεια είναι ότι με καλύψατε σε αρκετά θέματα.

Παρόλα αυτά, όμως, θα ήθελα να σας θυμίσω κάτι. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ήμασταν καλυμμένοι ακόμη και επειδή το νομοσχέδιο αυτό, αν θυμάμαι καλά, το είχατε βγάλει τον Ιούλιο προς διαβούλευση. Δεν νομίζω ότι το πήρε είδηση τότε η Αντιπολίτευση, για να μπορέσει να κρίνει και εκείνη από τη δική της την πλευρά,

καθόσον ήμασταν σε μια περίοδο που τα πάντα ήταν έωλα και πιο πολύ έβλεπαν μπροστά τους το θέμα των εκλογών, ακριβώς λόγω της απώλειας της δεδηλωμένης. Είναι αλήθεια πως είχατε πιάσει την Αντιπολίτευση στον ύπνο τότε και θεωρήσατε

ότι θα την πιάνατε και τώρα, αλλά δυστυχώς δεν υπήρχαν cχλλες εκλογικές αναμετρήσεις.

Θα ήθελα, επίσης, να καταθέσω στα Πρακτικά ένα άρθρο της κ. Βούλτεψη με τίτλο «Τύφλα να 'χει ο Παπαδόπουλος», το οποίο το είχε εκδώσει στην ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΖΩΝΗ, όπου η συνάδελφος κάνει μια προσπάθεια να αποδείξει την ταύτιση των σχεδιασμών σας με εκείνες άλλων αυταρχικών εποχών.

Εμείς αυτό το οποίο θέλουμε να προσέξουμε από τη δική μας την πλευρά, αλλά και εσείς από την δική σας, είναινα μην απαξιωθεί το Διπλωματικό Σώμα. Διότι αυτό ακριβώς κάνετε με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο και ιδίως εκεί που μιλάτε για διπλωματικά διαβατήρια. Δίνετε, δηλαδή, στους δημοσιογράφους διπλωματικά διαβατήρια, παρέχετε ασυλία σε δημοσιογράφους αγνώστου ταυτότητας, αγνώστου αντικειμένου εργασίας και αγνώστου χρηματοδότησης.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)

Προσπαθώ και πάλι να σας πω ότι έχετε όλες τις ευγενείς προθέσεις, δεν καταλαβαίνω, όμως, ποια συμφέροντα θα μπορούν να αγοράζουν τους δημοσιογράφους με 50.000 ευρώ, κύριε Υπουργέ.

Ερχόμενος εδώ είχα ένα κίνητρο, δεν σας το κρύβω. Είχα ως κίνητρο το καλό για την πατρίδα μου. Εύχομαι, όταν αναλάβατε και εσείς αυτή τη θέση, να είχατε το ίδιο κίνητρο με μένα. Όπως και εύχομαι, όταν θα φύγετε από εδώ, να είστε ήρεμος

με τη συνείδησή σας.

Ευχαριστώ πολύ.

   ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Λαμπρούλης): Ευχαριστούμε τον κ. Σαρίδη.

Τον λόγο έχει ο κύριος Υπουργός.

   ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΠΑΣ (Υπουργός Επικρατείας): Σε σχέση με την πρώτη κριτική περί πολυπλοκότητας του νομοσχεδίου, δεν νομίζω όη πρόκειται περί πολυπλοκότητας. Μια κριτική περί του όγκου του νομοσχεδίου θα μπορούσα να την κάνω αποδεκτή.

Όμως, θα ήθελα να σας πω, κύριε Σαρίδη, ότι ήταν η ηρώτη φορά που ήταν πάρα πολύ αναλυτικά τα κριτήρια και η μοριοδότηση με βάση την οποία μπορεί κάποιος να καταλάβει τις συγκεκριμένες θέσεις. Δεν θα είναι ούτε αγνώστου προελεύσεως ούτε αγνώστου ταυτότητας. Θα υπάγονται στις υπηρεσίες τους και δεν τους παραδίδεται βεβαίως και η εξωτερική πολιτική.

Για παράδειγμα, υπάρχουν στις πρεσβείες στρατιωτικοί ακόλουθοι, οι οποίοι είναι στο Υπουργείο Αμύνης. Δεν παραδίδεται η εξωτερική πολιτική στο Υπουργείο Αμύνης. Υπάρχουν ακόλουθοι παιδείας. Δεν παραδίδεται η εξωτερική πολιτική στο Υπουργείο Παιδείας. Άρα, νομίζω ότι με αυτή την προσέγγιση θα έπρεπε και αυτή την κίνησή μας να την αντιμετωπίσετε.

Θα ήθελα να ολοκληρώσω με το εξής: Θα περίμενα η κριτική να ήταν γιατί καθυστερήσαμε το Συμβούλιο Εθνικής Επικοινωνιακής Πολιτικής. Επιτρέψτε μου να κάνω αναφορά σε ένα άρθρο από την εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ. Ας μου το συγχωρέσει το Σώμα, αλλά θα το κάνω, γιατί είναι ένα άρθρο, το οποίο ασκεί σφοδρή κριτική στην Κυβέρνηση.

Λέει, λοιπόν, «Ελλάδα-μονάδα μέτρησης καταστροφών». Αυτό το άρθρο είναι του κ. Κωνσταντάρα -μάλιστα ήταν και τις ημέρες επίσκεψης του Προέδρου Ολάντ στην Ελλάδα- και αναφέρεται σε ένα άλλο άρθρο, ποιι δημοσιεύτηκε σε εφημερίδα της Νότιας Αφρικής. Διερωτάται εκείνο το δημοσιευμένο άρθρο εάν η Κένυα είναι η Ελλάδα της Αφρικής.

Εμφανίζεται, λοιπόν, η Ελλάδα στη διεθνή κοινή γνώμη ως μέτρο οικονομικής καταστροφής. Θα έλεγα ότι θα πρέπει να συμβάλλουμε όλοι, για να μπορέσουμε

την Ελλάδα να την κάνουμε πρότυπο ανάκαμψης και πρότυπο δημοκρατίας. Είναι

μια χώρα που έχει και το φυσικό της κάλλος και την παραγωγή της. Είναι μια σύγχρονη χώρα, με σύγχρονο κράτος, που δύναται να δίνει στους πολίτες της αυτό που τους αξίζει.

gen dieuth yp

emedia a1

NGA

banner yp ggyp

banner yp ggpsp

banner yp ggee

banner yp ggtt

banner spec sec

satellite