Συνέντευξη τύπου του Υπ Επικρατείας Ν. Παππά για την επίσημη παρουσίαση του μητρώου επιχειρήσεων ηλεκτρονικών μέσων ενημέρωσης (Εφαρμογή Μητρώο Online Media)

 

 

Αθήνα, 7 Ιουνίου 2016

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ

ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ ΝΙΚΟΥ ΠΑΠΠΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΣΗΜΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΜΗΤΡΩΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ

(ΜΗΤΡΩΟ ONLINE MEDIA)

Ο Υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς και ο Γενικός Γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας Λευτέρης Κρέτσος  παρουσίασαν  σήμερα  σε συνέντευξη Τύπου το  Μητρώο Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης (Μητρώο OnlineMedia). Τη συζήτηση συντόνισε η Υφυπουργός  παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητική Εκπρόσωπος Όλγα Γεροβασίλη.

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ:  Καλησπέρα σας. Ευχαριστούμε πάρα πολύ που είστε τόσοι πολλοί εδώ σήμερα. Νομίζω ότι είναι ένα θέμα που ενδιαφέρει πάρα πολύ την ελληνική κοινωνία, τους Έλληνες πολίτες, αλλά προφανώς αφορά και εσάς όλους προσωπικά. Σας ευχαριστούμε, λοιπόν, για τη μεγάλη ανταπόκριση. Όπως ξέρετε όλοι, η πρόθεση της κυβέρνησης για διαφάνεια και για τήρηση κανόνων όσον αφορά και το τηλεοπτικό τοπίο, αλλά και σήμερα εδώ με την παρουσίαση που θα γίνει από τον υπουργό Επικρατείας, τον Νίκο Παππά, είναι καθοριστικής σημασίας, ιδιαίτερα τις ημέρες που ζούμε και ιδιαίτερα με τον τρόπο που βλέπουμε τις δυσκολίες που έχετε και εσείς στην άσκηση του επαγγέλματός σας, αλλά βεβαίως κυρίως αυτό που μας απασχολεί είναι οι κανόνες όσον αφορά την προστασία δημοσίων συμφερόντων, συμφερόντων των πολλών, μεταξύ των οποίων είναι και η αντικειμενική ενημέρωση και βεβαίως με ονοματεπώνυμα, διευθύνσεις και λοιπά, διότι το τοπίο το οποίο βλέπουμε ιδιαίτερα στα διαδικτυακά Μέσα προφανώς δεν τιμά κανέναν.

Θα γίνει η εισήγηση από τον υπουργό Επικρατείας, τον κ. Νίκο Παππά και θα ακολουθήσουν ερωτήσεις διάρκειας περίπου μισής ώρας.

ΠΑΠΠΑΣ: Ευχαριστώ Όλγα. Να πω και εγώ ότι μας χαροποιεί η παρουσία σας εδώ και νομίζω ότι μας δίνει την αίσθηση ότι προχωράμε σε κάτι το οποίο θα έπρεπε να είναι αυτονόητο. Στη ρύθμιση, δηλαδή, τη χαρτογράφηση του διαδικτυακού τοπίου. Προφανώς, προφανέστατα δεν πρόκειται για κάποια προσπάθεια δική μας να ελέγξουμε το περιεχόμενο των ειδήσεων και αυτό το λέω για να προλάβω ορισμένους, διότι άλλες παρεμβάσεις μας, άλλα πεδία της ενημέρωσης έχουν υποστεί τέτοιου τύπου κριτική.

Το Μητρώο Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης, το γνωστό σε όλους μας πλέον Μητρώο OnlineMedia, το οποίο θα έχει την επίσημη ονομασία E-Media θα βρίσκεται από σήμερα στον αέρα του διαδικτύου, στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και θα είναι προσβάσιμο σε κάθε ενδιαφερόμενο.

Έχουμε καταβάλλει κάθε προσπάθεια και θα ήθελα σε αυτό το σημείο να ευχαριστήσω τα στελέχη της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και τον Γενικό Γραμματέα Ενημέρωσης, τον κ. Κρέτσο, για την πάρα πολύ σκληρή προσπάθεια, την οποία έχουν καταβάλλει όλοι μαζί, για να μπορέσουμε να είμαστε συνεπείς, όχι προς τις εξαγγελίες μας πλέον, αλλά προς τον ψηφισμένο νόμο. Διότι πρέπει να σας θυμίσω ότι το Μητρώο των OnlineMedia είναι μια υποχρέωση που απορρέει από τον Ν. 4339, τον νόμο στον οποίο περιείχετο και η αδειοδότηση τηλεοπτικών σταθμών.

Νομίζω ότι αυτή η προσπάθειά μας είναι ένα κομμάτι, τουλάχιστον εμείς έτσι την αντιλαμβανόμαστε, ως ένα κομμάτι της ευρύτερης προσπάθειάς μας για ρύθμιση στο χώρο των Media. Μαζί με την επαναλειτουργία της ΕΡΤ, τη διαδικασία της αδειοδότησης των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών, η οποία προχωρά κατά το χρονοδιάγραμμα. Η προκήρυξη έχει αναρτηθεί στο διαδίκτυο και αν δεν κάνω λάθος μέχρι τις 4 Ιουλίου είναι η προθεσμία υποβολής των φακέλων. Δρομολογείται η αδειοδότηση των ραδιοφωνικών σταθμών.

Έχουμε κάνει βήματα και νομίζω σήμερα κάνουμε άλλο ένα σε σχέση με τη διαφάνεια στην κρατική διαφήμιση. Συστήνουμε το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων για την προστασία και την οργάνωση και την ανάδειξη του οπτικοακουστικού πλούτου και των αρχείων της χώρας. Και βεβαίως σήμερα προωθούμε και την ενίσχυση της διαφάνειας στο διαδίκτυο, στον τομέα της διαδικτυακής ενημέρωσης.

Πιστεύουμε ότι αυτή η πρωτοβουλία είναι μία πρωτοβουλία πρωτοποριακή. Είναι ένα πρώτο και σημαντικό, απαραίτητο, αυτονόητο βήμα για τη χαρτογράφηση του χώρου των Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης.

Έχουν πολύ συχνά, στη χώρα μας, τα Media κατηγορηθεί για αδιαφάνεια και πολύ περισσότερο αυτό το έχουμε ακούσει, όσον αφορά το διαδίκτυο. Δεν είναι λίγες οι φορές που έχουμε γίνει μάρτυρες όλοι ακραίων δημοσιευμάτων, ακόμα και συκοφαντικών, υβριστικών ή οτιδήποτε άλλο και δεν υπάρχει η πατρότητα του δημοσιεύματος, ο τρόπος δηλαδή που αναπαράγονται, ποιος τα γράφει, ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη και αυτό δεν είναι κάτι –νομίζω- που μας τιμά.

Το λέω αυτό, διότι πεποίθηση δική μας είναι πως, όπως όλα τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, έτσι και οι ενημερωτικές ιστοσελίδες πρέπει να λειτουργούν στη βάση των αρχών και του ρυθμιστικού πλαισίου που διασφαλίζουν τη διαφάνεια. Και εδώ ακριβώς είναι η δική μας πρωτοβουλία να δείξει ότι δίνουμε εξίσου σημασία στη διαδικτυακή ενημέρωση του κόσμου, όσο και στις –ας το πούμε- συμβατικές, τους μέχρι τώρα τρόπους με τους οποίους ενημερωνόταν ο κόσμος. Διότι έρευνες δείχνουν ότι τουλάχιστον τα 2/3 της ελληνικής κοινωνίας ενημερώνονται μέσω του διαδικτύου.

Αυτό το ποσοστό αναμένεται και λογικά τα επόμενα χρόνια να αυξηθεί. Και εδώ νομίζω ότι είναι η ευθύνη της πολιτείας να προχωρήσει σε μια ρύθμιση. Αυτό, ξέρετε, πολλές φορές είναι δύσκολο, διότι, καθώς το διαδίκτυο βρίσκεται στην τεχνολογική αιχμή, η νομοθετική πρωτοβουλία πολλές φορές λογικά έπεται, υστερεί και ως εκ τούτου πρέπει να ανανεώνεται, να λαμβάνει υπόψη νέα δεδομένα και να διασφαλίζει αυτά που πρέπει να διασφαλίζει για την ενημέρωση των πολιτών.

Επαναλαμβάνω ότι δεν παρεμβαίνουμε στο περιεχόμενο. Δεν επιβάλλουμε σε κανέναν ενημερωτικό ιστότοπο να μπει στο Μητρώο, αντιθέτως δίνουμε κίνητρα για να μπουν στο Μητρώο, δίνουμε θετικά κίνητρα. Θα λειτουργούν μέσα στο E-Media χρηστικά εργαλεία, όπως μία υπηρεσία που θα λειτουργεί ως παρατηρητήριο για τη λογοκλοπή, ένα software δηλαδή, ένα λογισμικό το οποίο θα μπορεί να χτυπά ένα καμπανάκι στο Μέσο το οποίο έχει πρωτογενώς παράξει περιεχόμενο, για το αν αυτό αναπαράγεται ή όχι. Προφανώς εμείς δεν θα έχουμε καμία δικαιοδοσία ή κανένα λόγο από εκεί και πέρα. Ο καθείς δικαιούται να διασφαλίσει ή να μη διασφαλίσει, με βάση τους κανόνες περί πνευματικών δικαιωμάτων, τα συμφέροντά του. Αλλά αυτό νομίζω ότι θα βοηθήσει να υπάρχει παντού η πηγή προέλευσης της αρχικής είδησης, ώστε φαινόμενα –νομίζω- πολύ διευρυμένα και το γνωρίζετε σίγουρα όσοι από εσάς είστε στη διαδικτυακή ενημέρωση, λογοκλοπής και αναπαραγωγής ειδήσεων, χωρίς αναφορά στην πρωτογενή πηγή, να αποφεύγονται.

Εκτός αυτού, τα μέλη του Μητρώου θα απολαμβάνουν την πρόσβαση στα ιστορικά αρχεία Οπτικοακουστικών Μέσων, τα οποία τηρούνται στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης. Μιλάω για πρόσβαση και όχι παραχώρηση, ξανά με την υπόμνηση περί πνευματικών δικαιωμάτων. Και βεβαίως, θα συμπεριλαμβάνονται στις επιχειρήσεις, οι οποίες δύνανται να έχουν πρόσβαση στις καταχωρήσεις διαφημιστικών μηνυμάτων εταιρειών του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα.  Θα λειτουργήσει, δηλαδή, ως ένας μηχανισμός πιστοποίησης για τα επικοινωνιακά προγράμματα του Δημοσίου.

Στόχος μας είναι να αποφευχθούν φαινόμενα του τύπου που δυστυχώς είχαμε όλοι τη δυνατότητα να γίνουμε μάρτυρες τους προηγούμενους μήνες. Να φτιάχνονται ιστοσελίδες στο πόδι, να παίρνουν αδιαφανώς κρατική ή ημικρατική διαφήμιση ή τραπεζική διαφήμιση και να λειτουργούν ως μηχανές παραγωγής μαύρου χρήματος ή μαύρου πολιτικού χρήματος ή οτιδήποτε άλλο.  Νομίζω ότι εδώ είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό σημείο και ευελπιστούμε, όντας ανοιχτοί σε ιδέες για την αναβάθμιση και την άρτια λειτουργία του συστήματος E-Media, να καταφέρουμε σε τέτοια φαινόμενα να βάλουμε ένα τέλος.

Η λέξη – κλειδί, στην οποία εφιστούμε την προσοχή, είναι η επιχείρηση. Με τη χρήση του όρου αυτού επιτυγχάνουμε τη διάκριση ανάμεσα στις επαγγελματικού τύπου σελίδες και στα ερασιτεχνικά blogs. Είναι άλλο το ένα και άλλο το άλλο. Και νομίζω ότι είναι σαφής η ανάγκη για τη νομική διάκριση ανάμεσα σε αυτές τις δύο κατηγορίες.

Ποιες είναι τώρα οι προϋποθέσεις; Είναι πάρα πολύ απλές. Πώς μπορεί να γίνει η εγγραφή: Οι επιχειρήσεις δηλώνουν τη νομική τους μορφή, τους μετόχους, τον διευθυντή ή εκδότη ιστοσελίδας και τον αριθμό των εργαζόμενων δημοσιογράφων, αλλά και τον αριθμό συνολικά των εργαζομένων. Νομίζω ότι αντιλαμβάνεστε ότι έχουμε μια πρόνοια για τη διαφάνεια στη μετοχική σύνθεση, όπως αντίστοιχη πρόνοια είχαμε και στη νομοθέτηση της αδειοδότησης των τηλεοπτικών σταθμών. Και βεβαίως πάντα, δεν χρειάζεται να το επαναλαμβάνω, ότι το Σύνταγμα και οι νόμοι εφαρμόζονται, όσον αφορά την ελευθερία του Τύπου. Δεν πρόκειται περί αυτού –επαναλαμβάνω- καμία παρέμβαση στο περιεχόμενο, για να προλάβω κακόβουλες κριτικές. Πρόκειται για μια αναγκαία ρύθμιση αυτού του χαώδους τοπίου.

Τέλος, αυτό θα δώσει και μια δυνατότητα να ανοίξει μια σοβαρή συζήτηση για τους εργαζόμενους στις διαδικτυακές ενημερωτικές σελίδες. Οι εργασιακές σχέσεις που υπάρχουν, η δική μας πληροφόρηση λέει ότι δεν ανταποκρίνονται στα standards που έπρεπε να ανταποκρίνονται. Υπάρχει μαύρη εργασία, υπάρχει πολύ μπλοκάκι, υπάρχουν άλλοι που δουλεύουν με εσωτερική σχέση εργασίας, δηλαδή υπάρχουν ποικίλες μορφές ρυθμίσεων, οι οποίες νομίζω ότι θα πρέπει ο καθένας, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του βέβαια, να κάνει ό,τι μπορεί για να μπορέσουν όλοι οι εργαζόμενοι να απολαμβάνουν τα δικαιώματα που απορρέουν από τους νόμους και τις συλλογικές τους συμβάσεις.

Θα ήθελα, εδώ, να σταματήσω. Και δεν ξέρω αν είμαστε έτοιμοι να δούμε λίγο την παρουσίαση για την εγγραφή.

(Ακολουθεί λεπτομερής παρουσίαση για τον τρόπο εγγραφής στο ONLINEMEDIA από τον υπουργό Επικρατείας Νίκο Παππά)

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Παρακαλώ τις ερωτήσεις σας.

ΧΑΪΜΑΝΤΑ : Έχω πάρα πολλές απορίες, γιατί είναι πάρα πολύ ειδικά αυτά που θέλω να ρωτήσω. Το πρώτο που θέλω να ρωτήσω τον υπουργό Επικρατείας είναι -αφού πω ότι είναι πολύ χρήσιμο αυτό και αναγκαίο πραγματικά και το γνωρίζουμε αυτό από την πράξη- εάν ο αριθμός εργαζομένων θα περνάει ονομαστικά ή θα δηλώνει κάποιος έναν αριθμό, για παράδειγμα 30-40-50; Θα πρέπει να περνάει ονοματεπώνυμα, ΑΜΚΑ, κωδικό ΕΦΚΑ και σιγά-σιγά θα λέμε ότι μπορεί αυτοί να είναι σε ένα κοινό ταμείο και ενδεχομένως να είναι ισότιμοι με τους δημοσιογράφους που εργάζονται στα παραδοσιακά Μέσα; Αυτή ήταν η πρώτη ερώτηση. Η δεύτερη ερώτηση είναι, ωραίο το software, αλλά δεν μας έχετε πει εάν θα υπάρχει μία παράλληλη νομική  υπηρεσία που θα ενεργοποιείται αυτόματα, έτσι ώστε να κυνηγάει τον κλέφτη. Το τρίτο που θέλω να ρωτήσω είναι εάν θα μπορεί να είναι από άλλη έδρα, πλην της Ελλάδας, η έδρα και το ΑΦΜ, μπορεί να είναι μια κυπριακή εταιρεία, μπορεί να είναι μια offshore, μπορεί να είναι μια βουλγαρική εταιρεία, υπάρχουν και τέτοιες και οι περισσότεροι δημοσιογράφοι φεύγουν στη Βουλγαρία για τους ευνόητους λόγους ή θα πρέπει να είναι μόνο μια ελληνική εταιρεία, καθώς έχουμε το domainnamegr; Ας περιοριστώ σε αυτά τα ερωτήματα.

ΠΑΠΠΑΣ: Όσον αφορά τους εργαζόμενους: Όχι δεν θα χρειάζεται, δεν θα απαιτείται η ονομαστική καταγραφή. Υπονόησα μία απάντηση στο πρώτο σκέλος της ερώτησής σας κατά την εισήγησή μου. Η διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων προϋποθέτει την οργάνωσή τους και την πίεση και προς την Πολιτεία και προς τα συνδικάτα να κάνουν αυτό που πρέπει. Εδώ πέρα δεν έχουμε εμείς τη δυνατότητα ούτε το εργατικό δίκαιο να αλλάξουμε ούτε το δίκαιο περί λογοκλοπής. Υπάρχει δίκαιο περί λογοκλοπής. Μπορούμε με το software αυτό -εάν δεν κάνω λάθος, ξεκινάμε τον διαγωνισμό μέσα στην εβδομάδα και ελπίζουμε περί το τέλος του καλοκαιριού να είμαστε έτοιμοι- και δεν θα υποκριθούμε ότι διά αυτής της πρωτοβουλίας θα λύσουμε ως διά μαγείας και τα εργασιακά ζητήματα, τα οποία υπάρχουν στον χώρο του διαδικτύου και άλλα ζητήματα διαφάνειας. Θα έχει τη δυνατότητα ο συμμετέχων να ξέρει, να γνωρίζει εγκαίρως και άμεσα εάν έχει πέσει θύμα λογοκλοπής και να κρίνει εάν και κατά πόσο θα υπερασπιστεί τα νόμιμα συμφέροντά του.

Όσον αφορά την έδρα, μιλάμε για εταιρείες με ελληνικό ΑΦΜ.

ΜΑΝΙΑΤΗΣ : Αφού δεν θα υπάρχει αυτή η ονομαστική εγγραφή των εργαζομένων, με ποιον τρόπο θα γίνεται ο έλεγχος; Θα γράφει ο καθένας ό,τι νούμερο θέλει; Δηλαδή, 50 άτομα, 100 άτομα; Πώς θα γίνεται ο διαχωρισμός μεταξύ των ιστοσελίδων που έχουν προσωπικό 4-5 άτομα κι αυτών που έχουν 30-35 άτομα, πραγματικό προσωπικό; Εάν δεν γίνει μια άλλη επεξεργασία, νομίζω ότι θα υπάρχουν διάφορα προβλήματα. Ένα ακόμη που θα ήθελα να ρωτήσω είναι, μεταξύ των τριών μηνών που λέτε, απ’ αυτούς τους τρεις μήνες και μετά θα αρχίσει κανείς να έχει δικαίωμα να εγγράφεται για τις κρατικές καταχωρήσεις, για την κρατική διαφήμιση; Άρα,  από 15 Σεπτέμβρη και μετά θα μπει αυτή η διαχείριση;

ΠΑΠΠΑΣ: Όσον αφορά τον αριθμό των εργαζομένων, επαναλαμβάνω: Δεν θα υποκριθούμε εδώ ότι με αυτή την πρωτοβουλία θα λύσουμε προβλήματα πάρα πολλών επιπέδων. Απαιτείται υπεύθυνη κατά τον νόμο δήλωση για τον αριθμό των εργαζομένων και υπάρχουν άλλα υπουργεία τα οποία μπορούν να κάνουν τους ελέγχους εάν αυτά ισχύουν ή όχι. Όπως, ας πούμε, άλλο υπουργείο έχει την ευθύνη για να ελέγξει εάν τηρείται η εργασιακή νομοθεσία. Καμία στιγμή εδώ πέρα δεν θα υπονοήσουμε εμείς ότι με αυτή την πρωτοβουλία λύθηκε το πρόβλημα, θα είναι λάθος μήνυμα. Για να λυθεί αυτό το δομικό πρόβλημα, χρειάζεται και η Πολιτεία να κάνει αυτό που πρέπει, για παράδειγμα μπορεί κάποιος να έχει την άποψη ότι αυτό δεν είναι αρκετό, είμαστε έτοιμοι να ακούσουμε. Η διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων είναι και μέριμνα της Πολιτείας βεβαίως, αλλά κυρίως και των ίδιων και των οργανώσεών τους.

Όσον αφορά την κρατική διαφήμιση.: Ναι, βεβαίως με το που θα ολοκληρωθεί η διαδικασία της καταχώρησης, της καταγραφής των εταιρειών στο Μητρώο, θα ξεκινήσουμε και θα απαιτούμε και από τους κρατικούς φορείς, που -όπως γνωρίζετε- υποβάλουν τα διαφημιστικά τους προγράμματα στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης να είναι συμβατοί πλέον με τον νόμο. Υπάρχουν και άλλες εταιρείες, εδώ θα πρέπει να δούμε λίγο και τα νομικά βήματα, οι οποίες δεν είναι στον δημόσιο ή ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως οι τράπεζες. Το ηθικόν, κατά τη γνώμη μου, θα ήταν και αυτές να λειτουργήσουν στα πλαίσια αυτής της ρύθμισης. Θα διερευνήσουμε τις επόμενες ημέρες εάν υπάρχουν ή δύναται να εφαρμοστούν τα κατάλληλα νομικά εργαλεία, ώστε να το διασφαλίσουμε αυτό. Όπως γνωρίζετε, έχουμε πάρει νομίζω μία πολύ σοβαρή και θετική πρωτοβουλία για τη δημοσιοποίηση της διαφημιστικής δαπάνης των τραπεζών και αυτό ενδεχομένως να ήταν ένα επόμενο βήμα.

ΑΝΤΖΟΛΕΤΟΣ : Κύριε υπουργέ, θα ήθελα να κάνω μία ερώτηση σχετικά με τις τηλεοπτικές άδειες. Υπάρχει μία ανακοίνωση της ΕΙΤΗΣΕΕ σήμερα στην οποία αναφέρεται πως δεν έχουν γίνει ακόμη οι ανάλογες ανακοινώσεις σχετικά με τον αριθμό των γενικών και θεματικών αδειών και έχει αφεθεί να εννοηθεί ότι μπορεί να δοθεί και 5η γενική άδεια, πλην των θεματικών. Είστε σε θέση να μας δώσετε κάποιον αριθμό σε σχέση με τις γενικές και τις θεματικές άδειες;

ΠΑΠΠΑΣ: Δεν είναι αυτό το θέμα μας, αλλά εφόσον με ρωτάτε θα επαναλάβω αυτό που είπα και σε μια προηγούμενη συνέντευξή μου. Θέμα αριθμού των αδειών μπορεί να εγερθεί μόνο εάν και εφόσον ολοκληρωθεί η διαδικασία της δημοπρασίας επιτυχώς, και αφού ολοκληρωθεί, υπάρχει δεδηλωμένο ενδιαφέρον. Γι αυτό, προφανέστατα, δεν μπορούμε να δεσμευτούμε. Διότι όταν ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία θα εγείρονται ζητήματα προστασίας των συμφερόντων αυτών που ήδη θα κατέχουν άδεια από τον διαγωνισμό, οι οποίοι προφανώς δεν θα επιθυμούν να υπάρχουν και περαιτέρω άδειες.

ΙΕΡΕΙΔΗΣ: Υπάρχει μαύρη εργασία, με την υψηλή ανεργία στον κλάδο (δεν ακούγεται)…

ΠΑΠΠΑΣ: Όσον αφορά το πρώτο, επαναλαμβάνω: Η αρμοδιότητα του υπουργείου Επικρατείας, της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης δεν είναι η καταπολέμηση της μαύρης εργασίας. Η καταπολέμηση της μαύρης εργασίας είναι αρμοδιότητα άλλου υπουργείου. Αποκτούμε, όμως, ως κυβέρνηση ένα  εργαλείο το οποίο μας δίνει τη δυνατότητα, πραγματικά, να κάνουμε πιο άρτιους και αποτελεσματικούς ελέγχους. Σε σχέση με τον διάλογο, νομίζω ότι η παρούσα πρωτοβουλία έχει συζητηθεί εκτενώς, αναλυτικά, εξαντλητικά, κατά τη διάρκεια της ψήφισης του σχετικού νόμου. Δεν είναι καινούρια. Εγώ πραγματικά σκεφτόμουν τι θα απαντήσω αν κάποιος από εσάς με ρωτούσε γιατί καθυστερήσατε. Διότι πρόκειται για ύλη ψηφισμένου νόμου από το προηγούμενο έτος.

ΚΡΕΤΣΟΣ: Θέλω να πω γενικά, το Μητρώο φέρνει διαφάνεια σε τρία επίπεδα:

Πρώτα απ΄ όλα, διαφάνεια στο ιδιοκτησιακό καθεστώς, το οποίο δεν ξέρουμε αυτή τη στιγμή τι ισχύει, πώς κάποιοι φέρουν URL και πώς λειτουργούν ως επιχειρηματίες, ενώ στην πράξη δεν είναι επιχειρηματίες.

Δεύτερον, διαφάνεια, όσον αφορά την απασχόληση και τις εργασιακές σχέσεις. Εσείς είπατε κάτι, το οποίο μπορώ να συμφωνώ και εγώ, αλλά είναι μια υπόθεση εργασίας…

ΙΕΡΕΙΔΗΣ: Είναι μια πραγματικότητα. Γιατί δεν κινήσατε τη διαδικασία ταυτόχρονα με τα συναρμόδια υπουργεία;

ΚΡΕΤΣΟΣ: Μπορεί να είναι πραγματικότητα, αλλά επιτρέψτε μου, να κάνουμε μια χαρτογράφηση να δούμε τελικά και το τι ισχύει και στο διαδίκτυο; Γιατί αυτό που λέτε, μπορεί να ισχύει και στην τηλεόραση, μπορεί να ισχύει και στο ραδιόφωνο.

ΙΕΡΕΙΔΗΣ: Ρωτήθηκαν οι ενώσεις; Υπό την απειλή της ανεργίας, υπάρχουν συνάδελφοι που εργάζονται σε συνθήκες γαλέρας, 127 αναρτήσεις την ημέρα….

ΚΡΕΤΣΟΣ: Σεβαστό είναι αυτό που λέτε, ενδιαφέρον. Είναι καλό που υπάρχει ενδιαφέρον. Ελπίζω και οι επαγγελματικές Ενώσεις να δείξουν περισσότερο ενδιαφέρον για τους εργαζόμενους δημοσιογράφους στο διαδίκτυο. Αυτό είναι ένα πρώτο βήμα ενίσχυσης της διαφάνειας ως προς το ιδιοκτησιακό καθεστώς, όσον αφορά την απασχόληση στο διαδίκτυο.

Και το τρίτο και πιο σημαντικό, όσον αφορά την κρατική διαφήμιση: Διότι εάν, το πιο κομβικό ερώτημα σε αυτό είναι, πόσο είναι η κρατική διαφήμιση. Ποιος γνωρίζει εδώ μέσα ή στα υπουργεία ή παντού πόσο είναι το ποσό που δίνει το κράτος για τη διαφημιστική προβολή των φορέων; Και η απάντηση είναι ότι δεν υπάρχει. Όμως, φέτος είχαμε τρεις σημαντικές παρεμβάσεις:

Η μία ήταν αυτή με πρωτοβουλία του κυρίου Δραγασάκη, ο νόμος 4374/16 που υποχρεώνονται πλέον και οι τράπεζες να δημοσιοποιούν το ποσό που δαπανούν για διαφημίσεις, χορηγίες και τα λοιπά.

Η δεύτερη είναι η επέκταση της εποπτείας της κρατικής διαφήμισης από τη Γενική Γραμματεία με την πράξη του υπουργικού Συμβουλίου, 23/12/2015, όπου ουσιαστικά και έχει αποδώσει πάρα πολύ - για παράδειγμα, είδαμε φέτος ότι  όλες οι περιφέρειες κατάθεσαν τα προγράμματα της διαφημιστικής τους προβολής. Για πρώτη φορά δόθηκαν προγράμματα διαφημιστικής προβολής - ενώ ο νόμος 2328/95 ισχύει και είναι γνωστός ως «νόμος του Βενιζέλου» και από το Π.Δ. του 261/97 - που μάλιστα είχαν και ένα ενδιαφέρον στοιχείο και σας το λέω ότι το 90% της διαφημιστικής προβολής του Δημοσίου πρέπει να πηγαίνει στην τηλεόραση και στον Τύπο. Και επειδή στην Ελλάδα έχουμε και θέματα συγκέντρωσης ιδιοκτησίας, στα παραδοσιακά τουλάχιστον Μέσα, καταλαβαίνετε τι σημαίνει αυτό. Όμως ακόμη και αυτός ο νόμος δεν εφαρμόστηκε, ενώ φέτος έχουμε συγκεντρώσει περισσότερα ποσά και φακέλους -και μάλιστα κατατιθέμενους με αιτιολόγηση- ως προς το πού προορίζονται αυτές οι δαπάνες, οι οποίες αναλογούν όσο τα τρία προηγούμενα χρόνια.

Και το τρίτο και πολύ σημαντικό είναι το Μητρώο OnlineMedia. Γιατί μετακινείται σταδιακά η ενημέρωση στο διαδίκτυο, μετακινείται όμως και η διαφήμιση. Άρα, το Μητρώο OnlineMedia είναι ένα μέτρο υπέρ της διαφάνειας. Είναι ένα μέτρο το οποίο κινείται σε μια λογική καταστατικής αυτορρύθμισης: δηλαδή ο καθένας να κάνει τη δουλειά του σωστά, το κράτος να διασφαλίσει ότι τα λεφτά των πολιτών δεν πάνε σε λαθρόβια sites του διαδικτύου και σε συμμορίες εκβιαστών ή άλλους που εκμεταλλεύονται την εργασία απλών ανθρώπων και των δημοσιογράφων. Ελπίζουμε ότι οι επαγγελματικές Ενώσεις θα κινητοποιηθούν πιο ενεργά στο να γράψουν τους ανθρώπους του διαδικτύου ως μέλη τους και βέβαια, ελπίζουμε ότι οι εκδότες του διαδικτύου θα συζητήσουν πιο ενεργά θέματα δεοντολογίας κ.τ.λ                                                                          

ΣΑΜΑΡΑ: Με ποια κριτήρια θα μοιράζεται η κρατική διαφήμιση στα siteπου θα γίνουν μέλη του Μητρώου onlineMedia. Για παράδειγμα, με κριτήρια στατιστικά. Μια δεύτερη ερώτηση: Θα τεθούν και κάποια κριτήρια, όπως καταλαβαίνω, απλώς υπάρχει η υποχρέωση να αναφέρει κανείς τον αριθμό των εργαζομένων και τις εργασιακές σχέσεις. Θα μπουν και κάποια κριτήρια ως προς το πόσους εργαζόμενους και με ποιες εργασιακές σχέσεις πρέπει να έχει μια ιστοσελίδα. Και μια τρίτη ερώτηση, γιατί αργήσατε τόσο, τελικά;

 ΠΑΠΠΑΣ: Να ξεκινήσω από το τελευταίο. Δε νομίζω ότι αργήσαμε. Νομίζω ότι είχαμε δρομολογήσει όλες τις διαδικασίες και πιστέψτε με, ότι οι εργαζόμενοι στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης έχουν υπερβεί εαυτόν για να μπορέσει να δρομολογηθεί η διαδικασία αδειοδότησης των τηλεοπτικών σταθμών, η οποία έχει δρομολογηθεί τώρα και για την οποία  είμαστε όλοι πολύ υπερήφανοι. Μια διαδικασία η οποία για 27 χρόνια δεν έχει προχωρήσει. Με το που ολοκληρώθηκε κατά το μέγιστο αυτή η διαδικασία, πρέπει να σας πω ότι είμαστε κατά 99% έτοιμοι και σε επίπεδο λογισμικού για τη διεξαγωγή της δημοπρασίας. ΄Εχουμε συνεργαστεί με ελληνικά πανεπιστήμια για να επιλέξουμε τη βέλτιστη ρύθμιση για τη διεξαγωγή της δημοπρασίας. ΄Εχουμε απασχολήσει εταιρείες ορκωτών για τον έλεγχο των φακέλων. Είναι μια διαδικασία άρτια, η οποία έχει αντικειμενικοποιηθεί μέχρι εκεί που δεν παίρνει και ακόμη παραπέρα και νομίζω ότι, πολύ σύντομα θα έχουμε και τα θετικά αποτελέσματα που όλοι προσδοκούμε. Αυτή η διαδικασία, λοιπόν, δρομολογήθηκε αμέσως μόλις μπορέσαμε να αποφορτίσουμε τον όγκο της δουλειάς που αφορούσε αυτή καθεαυτή τη διαδικασία της δημοπρασίας. Οσόν αφορά το δεύτερο ερώτημά σας: Ελάχιστο αριθμό δεν νομίζω ότι μπορούμε να ορίσουμε. Εδώ κάνουμε ένα βήμα προς τη διαφάνεια. Όσον αφορά στο τρίτο θέμα, θα σας απαντήσει ο κ. Κρέτσος.

ΚΡΕΤΣΟΣ: Εμείς δεν λέμε στους φορείς πού να διοχετεύσουν τη διαφήμισή τους. Θα επιλέξουν αυτοί. Απλώς, αυτό που ζητάμε είναι ότι όλα πρέπει να είναι αιτιολογημένα. Δηλαδή, εάν έχεις μια καμπάνια που αφορά θέματα υγείας, από το υπουργείο Υγείας σε έναν εποπτευόμενο φορέα, φανταζόμαστε ότι κάποια site τα οποία έχουν θεματική που αφορά την υγεία, δικαιολογείται περαιτέρω. Αυτό που κάνει το Μητρώο είναι ότι δεν θα επιτρέψει σε κανέναν φορέα του Δημοσίου να δίνει τα χρήματά του σε ένα site το οποίο δεν είναι εγγεγραμμένο. Δηλαδή, σε μια επιχείρηση η οποία φοβάται να πει σε ποιόν ανήκει, να δείξει τη μετοχική της σύνθεση και βεβαίως, δεν έχει εργαζόμενους δημοσιογράφους. Αυτό θεωρούμε ότι είναι ένα σημαντικό βήμα. Δεν μπορούμε να βάλουμε κριτήριο για τον αριθμό, γιατί επίσης, εμείς δεν θέλουμε να αδικήσουμε μικρές ή μεγάλες επιχειρήσεις. Δηλαδή, ο χώρος της εξυγίανσης και της διαφάνειας αφορά όλες τις επιχειρήσεις.  Στόχος μας δεν είναι να γίνει μια ρύθμιση η οποία θα ευνοήσει συγκεκριμένα συμφέροντα, επιχειρήσεις, κλπ. Θέλω,  επίσης, να συμπληρώσω ότι αυτό που έγινε με την πράξη Υπουργικού Συμβουλίου  50, ότι πλέον όλοι οι φορείς του Δημοσίου πρέπει να καταθέσουν το πρόγραμμα διαφημιστικής τους προβολής στη Γενική Γραμματεία, όπως και τον απολογισμό τους εάν δεν το κάνουν δεν θα υπάρχει εκταμίευση από την Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου. Πιστεύουμε ότι θα το κάνουν όλοι. Δηλαδή, για παράδειγμα, δεν σας προξενεί εντύπωση ότι ο Δήμος Αθηναίων που έχει τεράστια budget δεν είχε καταθέσει ποτέ φάκελο; Αυτό σημαίνει ότι όλοι οι προηγούμενοι δήμαρχοι, χωρίς να θέλω να αφήσω κάποια σκιά, μπορεί να μη το γνώριζαν,  πάντως, χρησιμοποιούσαν κάποια κονδύλια κατά το δοκούν.   Άρα, θεωρούμε ότι είναι στη σωστή κατεύθυνση το όλο βήμα.

ΓΚΟΛΕΜΑ: Ήμουνα νια και γέρασα, κύριε υπουργέ, περιμένοντας τις άδειες, περιμένοντας κάποια μητρώα. Καλοδεχούμενα. Μια ερώτηση: Πόσο κοστίζει η εγγραφή και αν αυτό έχει να κάνει εάν είναι ένα μικρό site ή ένα πολύ μεγάλο; Και γιατί να είναι προαιρετικό και όχι απαραίτητο να μπουν όλοι στα μητρώα.

ΠΑΠΠΑΣ: Δεν υπάρχει κόστος. Χρειάζεται μόνο λίγος χρόνος να αφιερωθεί. Δεν υπάρχει τίμημα που πρέπει να καταβληθεί. Όσον αφορά στη διεθνή εμπειρία, νομίζω ότι στην Ουγγαρία είχαν κάνει μια ρύθμιση,  στην οποία ήταν υποχρεωτική η καταγραφή στο Μητρώο, όπου εκεί εγέρθηκαν, δικαίως ή αδίκως δεν έχει σημασία, άλλου τύπου ζητήματα. Νομίζω ότι έχουμε αρκετά θετικά κίνητρα, ούτως ώστε μια κανονικά λειτουργούσα διαδικτυακή ενημερωτική πύλη να μην έχει κανένα λόγο να μην εγγραφεί. Είναι και η κρατική διαφήμιση και το λογισμικό λογοκλοπής. Εν πάση περιπτώσει είναι ένα βήμα προς τη διαφάνεια, το οποίο όποιος δεν το κάνει, θα δώσει λαβές να διερωτάται ο περίγυρος, γιατί αυτό δεν γίνεται. Είπατε, «ήμουνα νια και γέρασα». Κοντέψαμε να γεράσουμε εμείς.

ΓΚΟΛΕΜΑ: Δεν μου είπατε,  γιατί είναι προαιρετικό και όχι απαραίτητο.

ΠΑΠΠΑΣ: Εμείς κοιτάξαμε την διεθνή εμπειρία και όπου είχε γίνει υποχρεωτικό[VM1] .

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα ήθελα να επιμείνω στο ερώτημα, από τη στιγμή που εγγράφεται ένα Μέσο, με ποια κριτήρια μπορεί να διεκδικήσει κρατική διαφήμιση. Θα υπάρχει, για παράδειγμα, το κριτήριο της επισκεψιμότητας; Ο κ. Κρέτσος έκανε λόγο για θεματική συνάφεια. Είναι, αναμφίβολα, ένα ενδιαφέρον κριτήριο αλλά έχει και κάποιες προϋποθέσεις. Για παράδειγμα, μπορεί να δημιουργηθεί μια δεξαμενή δεκάδων χιλιάδων ιστοσελίδων , οι οποίες να έχουν φτιαχτεί μόνο και μόνο για να μπουν μέσα στο e-mediaκαι να διεκδικήσουν κρατική διαφήμιση και τίποτε παραπάνω. Έχετε προβλέψει αυτό το σκηνικό που θα δημιουργηθεί; Και επίσης,  θα ήθελα να μας πείτε κάτι παραπάνω σχετικά με τη  λογοκλοπής, το οποίο, όπως γνωρίζετε πολύ καλά και εσείς και εμείς, είναι ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα σε σχέση με τα ενημερωτικά μέσα, οπότε θα θέλαμε λίγα παραπάνω στοιχεία για να κατανοήσουμε καλύτερα και τη λειτουργία του.

ΠΑΠΠΑΣ: Βεβαίως υπάρχει το θέμα της συνάφειας αλλά και το θέμα της επισκεψιμότητας. Είναι προφανές ότι αν κάποιος κρατικός φορέας επιλέξει να σπάσει το budget του σε δεκάδες ή εκατοντάδες ιστοσελίδες οι οποίες έχουν δημιουργηθεί ακριβώς για αυτό, αυτό θα βγάζει μάτι. Θα υπάρχει, πρέπει να σας υποσχεθώ και μια διελκυστίνδα μεταξύ του εν λόγω κρατικού φορέα και των δικών μας υπηρεσιών. Δεν μπορείς να πας σε βάθος και να επιβάλεις ως ΓΓΕΕ, ως Υπουργός [VM2] Επικρατείας  ακριβώς το που θα κατατεθούν αλλά είναι προφανές ότι το κριτήριο και της συνάφειας και της επισκεψιμότητας πρέπει να είναι αυτά που θα επικρατούν στο σχεδιασμό και στην εκτέλεση των επικοινωνιακών προγραμμάτων. Τώρα, ως προς  το λογισμικό, δεν ξέρω άλλες λεπτομέρειες για το πώς θα λειτουργεί. Θα πρέπει να πάρουμε κάποιο τεχνικό. Θα υπάρχει, φαντάζομαι, ένας μηχανισμός ειδοποίησης του «πατέρα» ή της «μητέρας» της είδησης.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Του Μέσου ή του δημοσιογράφου;

ΠΑΠΠΑΣ: Του Μέσου. Επαναλαμβάνω ότι εκεί θα είναι και ο καθένας στη θέση να αποφασίσει το πώς θα διεκδικήσει τα νόμιμα για τον εαυτόν του.

ΚΡΕΤΣΟΣ: Ναι, θα είναι ένα software το οποίο θα είναι σε realtime. Δηλαδή μετά από 30 λεπτά δημοσίευσης ενός κειμένου, θα μπορεί ο ιδιοκτήτης, αυτός που έχει τον κωδικό και  χειρίζεται το Μητρώο, την εγγραφή, να βλέπει πώς έχει αναπαραχθεί. Γιατί, έχει πολύ μεγάλη σημασία για το τι είδους λογοκλοπή μιλούμε. Αν μιλάμε για ένα απόλυτο copypaste ή αν μιλάμε για ποσοστά, εάν σου έκλεψε μόνο τον τίτλο, εάν έχει γίνει μερική παράφραση. Υπάρχουν δηλαδή και τέτοια θέματα. Βέβαια, στο νόμο του 1993 για τα πνευματικά δικαιώματα, μπαίνει ένα πάρα πολύ σαφές πλαίσιο ως προς τι μπορεί να θεωρείται αναπαράξιμο. Αν, για παράδειγμα, έχουμε μια αναπαραγωγή είδησης, δηλαδή έχουμε ένα ατύχημα κάπου, αυτό δεν μπορεί να θεωρηθεί λογοκλοπή του θεσμικού πλαισίου. Όταν όμως, έχεις ένα απόλυτο copypaste ή έχεις και παράφραση καμιά φορά ενός κειμένου, εκεί μπορεί κάποιος να καταλάβει ότι ενέχει θέμα κλοπής πνευματικών δικαιωμάτων. Είναι καλές οι ερωτήσεις για τα κριτήρια. Οφείλω να σας πω ότι όλο αυτό το χρονικό διάστημα των τριών μηνών που αναμένουμε το ενδιαφέρον των διαδικτυακών επιχειρήσεων στην εγγραφή, εμείς θα εργαστούμε και μάλιστα με όρους διαλόγου με τις επαγγελματικές ενώσεις και με τις ενώσεις των εκδοτών διαδικτύου, ώστε να διαμορφώσουμε και ένα πλαίσιο λειτουργίας του Μητρώου. Είναι σαφές ότι τα κριτήρια είναι σημαντικά. Κρατώ τον αριθμό των εργαζομένων, τη συνάφεια, την επισκεψιμότητα. Θα μπορούσε να είναι και ένα κριτήριο, αν μιλάμε για μια νέα επιχείρηση, γιατί, προφανώς, θέλεις να ενισχύσεις και τους νέους δημιουργούς, θα το δούμε στην πορεία αυτό. ΄Εχουμε χρόνο.

ΛΕΥΚΟΦΡΥΔΗ:  Ήθελα να παραμείνω στο θέμα των στοιχείων που θα δώσει κάποιο Μέσο. Θα υπάρξει έστω και μεσοπρόθεσμα ή αργότερα διασταύρωση των στοιχείων που θα δώσει η κάθε εταιρεία; Και δεύτερη ερώτηση: θα μπει σε αυτή τη διαφήμιση αγγελιόσημο;

ΠΑΠΠΑΣ: Θα ήθελα να επανέλθω και να σας παρακαλέσω να μην βγάζετε από το μυαλό σας τη μερικότητα της ρύθμισης. Τι σημαίνει αυτό: Ότι δεν θα λύσουμε όλα τα προβλήματα του χώρου του διαδικτύου. Άρα, το πώς θα διασφαλιστούν τα ασφαλιστικά δικαιώματα των εργαζομένων αφορά ένα πλέγμα ρυθμίσεων.

ΛΕΥΚΟΦΡΥΔΗ: Δεν εννοώ μόνο τον αριθμό των εργαζομένων…

ΠΑΠΠΑΣ: Είπατε για το αγγελιόσημο.

ΛΕΥΚΟΦΡΥΔΗ: Απαντάτε στη δεύτερη ερώτηση.

ΠΑΠΠΑΣ: Δηλαδή, δεν θα λύσει θέματα ασφαλιστικού συστήματος η συγκρότηση του Μητρώου. Για φανταστείτε, πόσο εύκολο θα ήταν να φτιάχναμε μια ιστοσελίδα και να λύναμε και τα προβλήματα της ανεργίας. Με τόσα υψηλά ποσοστά ανεργίας παραβιάζουμε ανοικτές θύρες. Είναι προφανές, ότι υπάρχει η δεξαμενή των εργαζομένων η οποία επιτρέπει φαινόμενα που κάμπτουν το Εργατικό Δίκαιο. Αυτό όμως, δεν υπάρχει περίπτωση να λυθεί από μια ρύθμιση, επειδή εμείς συγκροτήσαμε μια ιστοσελίδα. Βεβαίως, θα γίνει και διασταύρωση των στοιχείων. Θα σας πει ο κ. Κρέτσος.

ΚΡΕΤΣΟΣ: Θα γίνεται  έλεγχος του ΑΦΜ και περιοδικός έλεγχος γιατί αλλάζουν τα στοιχεία κατά καιρούς. Οφείλω να πω ότι η υπεύθυνη δήλωση επέχει θέση νομικής ισχύος. Δηλαδή, ας το σκεφθούν πάρα πολύ σοβαρά αυτοί οι οποίοι θα καταθέσουν ψευδή στοιχεία και όσοι θέλουν να τρολάρουν το Μητρώο. Είμαστε προετοιμασμένοι και για αυτό. Η όλη διαδικασία στα media μας βοηθάει να αποκτήσουμε επιμέρους δεξιότητες που δεν τις είχαμε πριν. Βεβαίως, και θα υπάρχει διασταύρωση στοιχείων.

ΜΑΝΗ:  Θα επιμείνω στο θέμα της καταγραφής της επισκεψιμότητας, δεδομένου ότι θα εμφανιστεί ως κριτήριο διεκδίκησης κρατικής, τραπεζικής διαφήμισης.  Το ρωτάω αυτό διότι στο πρόσφατο παρελθόν υπήρξαν πάρα πολλές αναφορές έως καταγγελίες για τα τρικ που χρησιμοποιούνται έτσι ώστε να εμφανίζεται μία πλασματική επισκεψιμότητα unique επισκεπτών που δεν αντιστοιχεί στην πραγματικότητα.  Άρα λοιπόν ένα site είτε καινούργιο, είτε παλιό μπορεί να εμφανίσει ξαφνικά ένα εκατομμύριο unique επισκεπτών που να μην ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα και με βάση αυτό να διεκδικεί όχι μόνο διαφήμιση, αλλά και οτιδήποτε άλλο.  Οι εφημερίδες παρουσιάζουν την κυκλοφορία τους, οι σταθμοί την ακροαματικότητα ή την τηλεθέαση,  εν πάση περιπτώσει με κάποια έστω προβληματάκια, αλλά υπάρχει ένα αντικειμενικό σύστημα.  Με τις ιστοσελίδες έχετε μελετήσει κάποιο μοντέλο; 

ΚΡΕΤΣΟΣ:  Aυτή ακριβώς η ερώτηση που μου κάνετε, είναι αυτό ακριβώς το οποίο θέλουμε κι εμείς:  Nα ανοίξει λίγο μία κουβέντα και για το που πάει η διαφήμιση και για το τι γίνεται, πώς μετράμε την επισκεψιμότητα…

ΜΑΝΗ: Kαι πέραν της διαφήμισης…

KΡΕΤΣΟΣ: Και πέραν της διαφήμισης και τα τεχνικά εργαλεία που πρέπει να αξιοποιήσουμε κτλ.  Αυτό θέλω να πω, αυτό θα είναι και ο διάλογος, δηλαδή εκεί θα μας οδηγήσει σε μία μεγαλύτερη διαφάνεια και αξιοπιστία.   Αυτή τη στιγμή αυτό που υπάρχει είναι ότι ο καθένας επικαλείται unique, users οτιδήποτε, άλλος χρησιμοποιεί τα αlexas, άλλος τα googleanalytics δεν έχει γίνει σαφές.  Εμείς, πάντως, θέλω να το πω αυτό, δεν θέλουμε να επιβάλλουμε σε κανένα φορέα του Δημοσίου το που πηγαίνουν  τα λεφτά της διαφημιστικής του προβολής.  Δεν κάνουμε έλεγχο, ασκούμε εποπτεία.  Απλώς, με την Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου πλέον έχουν μπει και τα στελέχη του δημοσίου – και οφείλω να το πω γιατί πραγματικά έχουμε εκπλαγεί από το πόσο καλά τεκμηριωμένες είναι οι προτάσεις διαφημιστικής προβολής που μας έρχονται – έχουν μπει τα στελέχη του Δημοσίου στο να αντιλαμβάνονται την επικοινωνία σοβαρά κι αυτό αναδεικνύει και τον κλάδο της επικοινωνίας, που είναι πολύ σημαντικό.  Μαζέψαμε περισσότερα χρήματα από αριθμό κατατεθειμένων φακέλων σε 3 μήνες όσα περίπου τα τρία προηγούμενα χρόνια.  Αυτό νομίζω κάτι δείχνει. 

Το δεύτερο που είναι επίσης πολύ σημαντικό, το είπα πολύ καθαρά προηγουμένως, είναι ότι εδώ έχεις ένα νόμο παρωχημένο, που τον έχει ξεπεράσει η τεχνολογία, που σου λέει ότι το 90% της κρατικής διαφήμισης πάει σε παραδοσιακά Μέσα Ενημέρωσης.  Άρα, τα διαδίκτυο πρέπει να μείνει εκτός αν εφαρμόσουμε αυστηρά τους νόμους.  Από την άλλη εμείς λέμε όχι, δεν πρέπει να μείνει εκτός.  Να συζητήσουμε, να ανοίξουμε και ένα τέτοιο θέμα, βλέποντας και την συμμετοχή που θα υπάρχει στο μητρώο, αλλά από την άλλη δεν μπορεί να είναι και ανεξέλεγκτο.

ΠΑΠΠΑΣ: Εγώ, τώρα, για να κλείσω θέλω να πω ότι το πρώτο φάρμακο είναι η δημοσιότητα, δηλαδή όταν γνωρίζει ο κάθε κρατικός φορέας ή η τράπεζα ότι οι επιλογές αυτές θα είναι δημόσιες, θα πρέπει να περάσουν από τη βάσανο της δημόσιας κριτικής, θα σκέφτεται και το πώς αυτό θα το οργανώσει.

Πριν σας χαιρετίσω θέλω να μας πείτε καλορίζικο, διότι το ανεβάσαμε, είναι online και σας εύχομαι καλή εγγραφή.

ΚΑΡΑΜΙΝΤΖΑΣ: Είπατε ότι είναι μερικώς το μητρώο φτιαγμένο, ότι θα το δούμε κάποια στιγμή όταν θα ανοίξει η συζήτηση για τα views και τα συναφή, θα κλείσουν οι σταθμοί θα ανοίξουν κάποιοι άλλοι.  Η χώρα βρίσκεται στην 91η θέση στην ελευθερία του τύπου. Οι διεθνείς οργανισμοί δημοσιογραφίας μιλούν ότι οι τηλεοπτικές άδειες δίνονται με τριτοκοσμικές διαδικασίες και μιλάμε αυτή τη στιγμή για τα μητρώα των site, που κάποια στιγμή θα ανοίξουμε μία συζήτηση.  Μήπως έχουμε αργήσει λίγο σ΄ όλο αυτό;  Το 2016 να μιλάμε ακόμα για ελευθερία του τύπου στην Ελλάδα.

ΠΑΠΠΑΣ:  Nομίζω ότι έχουμε αργήσει πάρα πολύ να μιλάμε για διαδικασίες αδειοδοτήσεων.  Υπήρχαν -και υπάρχουν- δηλαδή κανάλια στην Ελλάδα τα οποία αδιαφανώς μεταβιβάστηκαν, αδιαφανώς γεννήθηκαν, αδιαφανώς περπάτησαν…

ΚΑΡΑΜΙΝΤΖΑΣ: Eναγκαλιστήκατε όμως από αυτούς τους σταθμούς…

 ΠΑΠΠΑΣ: …και αδιαφανώς συνεχίζουν.  Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Ο συνάδελφος κ. Καμμένος, ο οποίος είναι παρών, θέλει  να κάνει μια παρέμβαση.

ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Δεν θα βάλω το καπέλο του πολιτικού. Θα πω, όμως ότι θα βάλω το καπέλο ενός χρήστη και ενός ανθρώπου που ήταν στην αγορά, όπως και όλοι μας, πριν από ενάμιση χρόνο. Το ζητούμενο σε κάθε διαδικασία καταγραφής και Μητρώου είναι ποιος είναι ο σκοπός να φθάσεις, ποιος είναι αυτός που εισπράττει τα χρήματα. Ποιος είναι ο ιδιοκτήτης του Μέσου και γι΄ αυτό χρειάζονται και τα Μητρώα. Εδώ πρέπει να προσέξουμε πολύ, διότι η σύγχρονη χρηματοοικονομική δίνει πάρα πολλά παράθυρα, έτσι ώστε ένας να φαίνεται μέτοχος σε ένα κανάλι και κρυφός μέτοχος είναι παρένθετο πρόσωπο σε δεύτερο ή τρίτο ή τέταρτο ή πέμπτο ή έκτο Μέσο, το οποίο επηρεάζει την πολιτική ή την επιχειρηματική ζωή του τόπου.

Εγώ θέλω να επιστήσω την προσοχή προς το υπουργείο, επειδή κάνει όλη τη δουλειά αυτή, όταν έρθει η ώρα της υπεύθυνης δήλωσης των μετόχων, επειδή έχω δει μετοχολόγια - τυγχάνει- είναι εταιρείες κυπριακές, offshore, onshore, εξωχώριες, υπεράκτιες, ελληνικές ή μη, με ελληνικό ΑΦΜ. Οι μέτοχοι, όμως, είναι κρυμμένοι κάπου. Αυτό που πρέπει να ξέρουμε είναι ότι αν κάποια στιγμή ο ίδιος μέτοχος, ο οποίος επηρεάζει τα κοινά της ζωής στην Ελλάδα, είναι μέτοχος σε δύο ή τρία ή πέντε κανάλια ηλεκτρονικά και δεν φαίνεται, πώς θα φθάσουμε στην άκρη σε αυτόν τον άνθρωπο, ώστε αυτός να μην παίρνει μεγάλο μερίδιο των χρημάτων και επηρεάζει. Διότι, το να κρύβεται κάποιος είναι θεμιτό, αν θέλετε χρηματοοικονομικά δεν είναι κάτι παράνομο, αλλά όταν μιλάμε για κρατικό χρήμα, θα πρέπει να ξέρουμε πού μοιράζεται και ποιος είναι ο τελικός αποδέκτης και ο δικαιούχος. Και στον δημοσιογράφο από το Ε TV να πω ότι όλα τα index πρέπει να προσέξει τον τίτλο τον διένειμε, από το perception. Είναι η αντίληψη που έχει αυτός που ρωτάτε. Δεν είναι αντικειμενικά, ούτε της διαφθοράς, ούτε της χρήσης…

ΚΑΡΑΜΙΝΤΖΑΣ: Όταν θα ανοίξετε σχολή δημοσιογραφίας, θα έρθω. Να είστε σίγουρος.

ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Να έρθετε, γιατί αυτά τα index τα φτιάχναμε εμείς 25 χρόνια. Δείτε τον τίτλο. Είναι…

ΚΑΡΑΜΙΝΤΖΑΣ: Και εγώ 16.

ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Η διαφθορά για την Ελλάδα λέει, πώς αντιλαμβάνεται ο κόσμος αν υπάρχει διαφθορά στην Ελλάδα. Ο Γερμανός πολίτης  για το ίδιο δεν αισθάνεται διαφθορά, αλλά έχει 400 δις. μαύρη οικονομία ο Γερμανός. Στο ίδιο index λέει ότι δεν έχω διαφθορά. Ευχαριστώ πολύ.

ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΗ: Σας ευχαριστούμε όλους πάρα πολύ για τη συμμετοχή σας.