ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ 

                                                                                                                                                Αθήνα, 28 Δεκεμβρίου  2018

 

                                                                             ΚΟΙΝΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

Απάντηση των Υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας στην ανοιχτή επιστολή της Συντονιστικής Επιτροπής Κατοίκων – Μάτι Αττικής (ΣΕΚΜΑ)

«Στη μνήμη των θυμάτων δεν είμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε εκπτώσεις στον Χωροταξικό Σχεδιασμό»

 

«Εκβιαστικές τακτικές συμφερόντων που δεν επιθυμούν κανόνες, δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές»

 

Δύο ημέρες πριν από την αλλαγή της χρονιάς κάποιοι επιχειρούν  να δημιουργήσουν ψευδείς εντυπώσεις σχετικά με τις διαδικασίες αποκατάστασης των πυρόπληκτων περιοχών.

Είναι τουλάχιστον παράξενο, την ώρα που το σύνολο του συντονιστικού οργάνου των κατοίκων από το Μάτι ήταν σε συνάντηση με τα υπηρεσιακά στελέχη της Γενικής Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, να δημοσιοποιείται επιστολή τους, χωρίς να υπάρχουν αντίστοιχες αναφορές, διαμαρτυρίες ή διαφωνίες στη σχετική συνάντηση.

Συγκεκριμένα, όμως, σε σχέση με το περιεχόμενο της επιστολής Κατοίκων του Ματιού, πρέπει να γίνουν γνωστά τα εξής:

  • Οι διαδικασίες αδειοδότησης έχουν ξεκινήσει κανονικά. Είναι γνωστό ότι μία κανονική άδεια απαιτεί χρόνο έκδοσης άνω των οκτώ μηνών κατά μέσο όρο. Στις πληγείσες περιοχές έχουν ήδη εκδοθεί οικοδομικές άδειες μέσα σε πέντε μήνες,  με πλήθος νομικών, χωροταξικών και πολεοδομικών προβλημάτων που εκκρεμούσαν επί δεκαετίες. Σε σχέση με τα πληγέντα κτήρια οι κατατεθείσες αιτήσεις χορήγησης αδειών είναι ελάχιστες, όπως αναλυτικά αναφέρεται στο συνημμένο ενημερωτικό σημείωμα της αρμόδιας υπηρεσίας (ΓΔΑΕΦΚ) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
  • Η κυβέρνηση έχει ήδη νομοθετήσει το πλαίσιο για την ανακατασκευή και την επισκευή των κτισμάτων στο Μάτι. Προφανώς, όχι δημιουργώντας πάλι έναν οικισμό με στενούς, αδιέξοδους δρόμους και κλειστό μέτωπο χωρίς διόδους προς τη θάλασσα, αναπαράγοντας τις παθογένειες του παρελθόντος που μας οδήγησαν σε αυτή την τραγωδία. Τα Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας συνεργάστηκαν κατά τη σύνταξη της νομοθεσίας προκειμένου να καθορισθούν οι οδικοί άξονες που θα διανοιγούν, με κριτήριο τη δημιουργία ενός βιώσιμου και ασφαλούς οικιστικού περιβάλλοντος, χωρίς αυτό να επιφέρει καθυστερήσεις στην έκδοση των αδειών. Επίσης με καινοφανείς σύντομες διαδικασίες προβλέπεται ο καθορισμός απαγόρευσης δόμησης σε ζώνη πέριξ του ρέματος Παπά, ώστε να δίνεται η δυνατότητα δόμησης στα κτήρια που βρίσκονται εκτός της ζώνης αυτής.  
  • Εάν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο εφαρμοζόταν ο Νόμος για τις φυσικές καταστροφές χωρίς αλλαγές, τα σπίτια θα χτίζονταν κατά άναρχο τρόπο ή δεν θα χτίζονταν ποτέ, αναπαράγοντας το χάος και την ανομία (καταπατήσεις ρεμάτων, παραλιών, αιγιαλού, απουσία ασφαλούς οδικού δικτύου κλπ.) και εξυπηρετώντας όσους δεν θέλουν να έχει η περιοχή υποδομές που σέβονται την ανθρώπινη ζωή και αξιοπρέπεια. Η κυβέρνηση επέλεξε να εφαρμόσει τον νόμο που ισχύει για τις φυσικές καταστροφές με τέτοιο τρόπο, ώστε να εξασφαλίζει, αφενός μεν τη βιωσιμότητα και την ανθεκτικότητα του οικισμού, αφετέρου δε την εφαρμογή του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου, το οποίο θα γίνει σύμφωνα με τις προδιαγραφές που προβλέπει η επιστήμη και η τέχνη.
  • Το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο δεν αναστέλλει καμία άδεια, καμία αποκατάσταση, καμία επισκευή, όπως έχει ήδη αποσαφηνιστεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
  • Οι περιοχές Βουτζά, Μάτι και Κόκκινο Λιμανάκι, δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν διακριτά, αλλά με βάση ένα ολιστικό σχέδιο αποκατάστασης.
  • Ουδέποτε περιήλθε σε γνώση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας από οποιοδήποτε φορέα επίσημη προϋπάρχουσα μελέτη ή τοπογραφική αποτύπωση για το Μάτι. Το γεγονός ότι μπορεί να υπάρχουν κάπου μελέτες σε ιδιωτικά γραφεία, δεν σημαίνει απολύτως τίποτα και δεν θα μπορούσε το κράτος να στηριχθεί σ’ αυτές.
  • Οι πρόσφατα θεσμοθετημένες διατάξεις επιβλήθηκαν ακριβώς για τη διασφάλιση ενός σχεδιασμού που θα μπορεί να συγκεράσει αφενός μεν τις βασικές αρχές για την ύπαρξη και λειτουργία ενός βιώσιμου και ασφαλούς οικιστικού περιβάλλοντος, αφετέρου δε θα επιτρέπει την επισκευή / ανακατασκευή του υψηλότερου δυνατού ποσοστού των υφισταμένων κτιρίων. Αποσκοπούν δε, στην άμεση αποκατάσταση των κατοικιών, παρά τον απαιτούμενο χρόνο εκπόνησης κυκλοφοριακής μελέτης και κατάρτισης Ειδικού Χωρικού Σχεδίου.
  • Είναι απολύτως ανακριβές ότι δηλώθηκε ότι το Μάτι δεν είναι δάσος. Το μεγαλύτερο μέρος του δεν είναι. Για να επιταχυνθεί η αποκατάσταση, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας συνέταξε ειδική κατ’ εξαίρεση ρύθμιση για τις βεβαιώσεις ανακατασκευής και επαναδόμησης. Και τη νομοθέτησε. Αρμόδια υπηρεσία για τη χορήγηση βεβαιώσεων δασικού ή μη χαρακτήρα είναι η Διεύθυνση Δασών. Ήδη έχουν αποσταλεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στη Δ/νση Δασών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης αναλυτικές οδηγίες με τα δικαιολογητικά που πρέπει να ζητούνται και προβλέπονται στη διάταξη που νομοθετήθηκε, καθώς και το πώς εφαρμόζεται η συγκεκριμένη διάταξη, ώστε να μην καθυστερούν και ταλαιπωρούνται οι πολίτες. Σε αντίθετη περίπτωση οι πολίτες θα έπρεπε να προχωρήσουν σε πράξη χαρακτηρισμού και να ταλαιπωρηθούν. Για διευκόλυνση των πολιτών οι αιτήσεις για χορήγηση βεβαιώσεων δασικού ή μη χαρακτήρα αναζητούνται αυτεπαγγέλτως από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
  • Εντός εικοσιτετραώρου από το συμβάν συστάθηκαν οι Τομείς Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών Ανατολικής και Δυτικής Αττικής. Στον ΤΑΕΦΚ Ανατολικής Αττικής υπηρετούν συνολικά 45 υπάλληλοι οι οποίοι απασχολούνται αποκλειστικά με την αποκατάσταση των κτιρίων από τις πυρκαγιές του Ιουλίου 2018.

Από τα παραπάνω φαίνεται ότι ορισμένοι παραμένουν αμετανόητοι. Θέλουν να αναπαράξουν το στρεβλό μοντέλο άναρχης δόμησης και ρυμοτόμησης της περιοχής, εξυπηρετώντας συμφέροντα που διαμέλιζαν εκτάσεις σε οικόπεδα προς ανέγερση κατοικιών σε ρέματα, δάση και παραλίες.

Επιμένουν σε επιλογές που θέτουν σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές και που σε μεγάλο βαθμό οφείλονται και οι 100 απώλειες συμπολιτών μας τον Ιούλιο.

Είναι άλλο το καθήκον μας να είμαστε πάντα δίπλα στον πολίτη και ιδιαίτερα σε όσους έχουν πληγεί, ακόμη κι αν υπάρχουν υπερβολικές διατυπώσεις ή αιτήματα, και είναι άλλο η εξυπηρέτηση συγκεκριμένων οικονομικών συμφερόντων μέσω της διαιώνισης ενός πολεοδομικού και οικιστικού χάους, της καταπάτησης και της αυθαίρετης δόμησης των ακτών, των ρεμάτων και των δασών.

Στη μνήμη των θυμάτων δεν είμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε εκπτώσεις στον Χωροταξικό Σχεδιασμό. Με πολλή προσπάθεια και σε συνεχή συνεργασία με τους κατοίκους καταλήξαμε σε όσα υλοποιούνται. Η περιοχή, ήδη, με όσα έχουν γίνει, αλλάζει όψη, αποκαθίσταται και βελτιώνεται. Εκβιαστικές τακτικές συμφερόντων που δεν επιθυμούν κανόνες, δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές.

Ακολουθεί αναλυτικό ενημερωτικό σημείωμα της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Συνημμένα:
Μεταφόρτωση αυτού του αρχείου (Ενημερωτικό Σημείωμα.doc)Ενημερωτικό Σημείωμα.doc[ ]90 kB

04 01 2019

dark blue el

ggtt ufb

PIRKAGIES 23 07 2018

Mindigital.gr on Facebook

emedia a1

ggtt nse

banner dpo