Ο Υπουργός ΨΗΠΤΕ, Νίκος Παππάς, στο ραδιόφωνο NEWS247 με τον Δημήτρη Χατζηνικόλα

Ακούστε:

Να πάμε σε μια ευχάριστη είδηση, την παροχή δωρεάν πρόσβασης στο διαδίκτυο για τους μόνιμους κατοίκους 47 απομακρυσμένων νησιών της χώρας που προσέφεραν με την κοινή υπουργική απόφαση οι Υπουργοί Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης Ν. Παππάς και Εσωτερικών Π. Σκουρλέτης.

Η παροχή δωρεάν ευρυζωνικής σύνδεσης στους μόνιμους κατοίκους των απομακρυσμένων νησιών της χώρας σκοπεύει στην άρση του ψηφιακού αποκλεισμού κατοίκων συγκεκριμένων περιοχών της Ελλάδος.

Επιχορηγείται να σημειώσουμε το κόστος του απαραίτητου εξοπλισμού για την πρόσβαση στο διαδίκτυο, όσο και το συνολικό ετήσιο πάγιο σύνδεσης με πρόβλεψη ορισμένου ορίου.

Στην τηλεφωνική μας γραμμή έχουμε τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, κ. Ν. Παππά για να συζητήσουμε για το θέμα. Κύριε Παππά καλησπέρα.

Καλησπέρα κ. Χατζηνικόλα, καλησπέρα και στους ακροατές.

Για εμάς εδώ στον 247 και για μένα προσωπικά είναι πολύ σημαντικό θέμα αυτό. Η πρόσβαση στο διαδίκτυο των κατοίκων των απομακρυσμένων περιοχών δεν είναι σημαντική μόνο για κάθε έναν πολίτη, είναι σημαντική για τον τουρισμό μας, για να διαφημιστούν οι άνθρωποι αυτοί.

Ξέρετε έχουμε κληθεί να λύσουμε ένα διπλό πρόβλημα κ. Χατζηνικόλα. Το πρώτο είναι το πρόβλημα των κενών ως προς την πρόσβαση στις ώριμες τεχνολογίες πάρα πολύ συγκεκριμένων περιοχών της χώρας και το δεύτερο πρόβλημα και η μεγάλη πρόκληση είναι η μετάβαση συνολικά της χώρας στις καινούριες, στις νέες τεχνολογίες. Δυστυχώς ο τρόπος που αναπτύχθηκαν οι ώριμες πλέον τεχνολογίες στην Ελλάδα ήταν τέτοιος ούτως ώστε να αφήσει πίσω πάρα πολύ κρίσιμες για την χώρα περιοχές όπως είναι ας πούμε τα ακριτικά μας νησιά.

Εμείς αυτό που κάνουμε εντάσσεται στην προσπάθειά μας να φέρουμε αυτό που λέμε ‘το αύριο σήμερα για όλους’. Δηλαδή να δώσουμε τη δυνατότητα σε όλους τους κατοίκους , ανεξαρτήτως της μεριάς της πατρίδας μας στην οποία κατοικούν, να έχουν πρόσβαση στις νέες τεχνολογίες. Ξεκινήσαμε από την τηλεοπτική κάλυψη μέσω δορυφορικής λήψης για τις ακριτικές περιοχές την οποία θα γενικεύσουμε και αυτή η δράση στην οποία τώρα αναφερόμαστε, δηλαδή η παροχή δωρεάν πρόσβασης στην ευρυζωνική σύνδεση στο internet στα ακριτικά νησιά, εμπίπτει σε αυτή την κατηγορία των δράσεων. Έτσι από την Ερείκουσα που είναι πάνω από την Κέρκυρα μέχρι το Καστελόριζο οι κάτοικοι θα έχουν την δυνατότητα επιχορηγούμενης διασύνδεσης στο διαδίκτυο.

Υπάρχει πρόβλεψη και για επέκταση στην ηπειρωτική Ελλάδα κ. Υπουργέ;

Κοιτάξτε, αυτό θα ήταν μια πολύ μεγάλης κλίμακας παρέμβαση αλλά θέλω να σας πω το εξής. Έχουμε προχωρήσει και προχωράμε τάχιστα για τη δυνατότητα επέκτασης και του προγράμματος Rural το οποίο είχε να κάνει με τις ευρυζωνικές συνδέσεις στην επαρχία και πάμε για το λεγόμενο Rural extension, δηλαδή την επέκταση του προγράμματος του πρώτου το οποίο θα καλύψει 5500 (κακός ήχος) 3000 … και κάτι που ήταν το πρώτο στάδιο του προγράμματος και βεβαίως τη δράση για το λεγόμενο super fast broadband η οποία αφορά τα μεγάλα αστικά κέντρα και θα δίνει τη δυνατότητα μέσω επιδότησης της ζήτησης να έχουν πρόσβαση πλέον οι κάτοικοι των αστικών περιοχών σε ταχύτητες πάρα πολύ υψηλές, ταχύτητες δεκαπλάσιες, εικοσαπλάσιες της τωρινής. Θα είμαστε φαντάζομαι σε θέση πολύ νωρίς το φθινόπωρο να κάνουμε συγκεκριμένες ανακοινώσεις. Εργάζονται όλες οι υπηρεσίες μας νυχθημερόν και άκοπα για να μπορέσουμε πάρα πολύ γρήγορα να ολοκληρώσουμε και νομίζω ότι είναι κάτι το οποίο θα μεταβάλλει συνολικά τον τρόπο με τον οποίο προσλαμβάνουμε και την ψυχαγωγία και την ενημέρωση και άλλου τύπου υπηρεσίες.

Συνολικά όμως να ξέρετε- και είναι κάτι το οποίο με πίκρα διαπιστώσαμε- το πρόβλημα της 1ης τάξης δηλαδή το πρόβλημα στις ήδη ώριμες τεχνολογίες είναι ότι υπάρχουν περιοχές της χώρας οι οποίες είναι αποκλεισμένες. Είτε αυτό λέγεται λήψη ψηφιακού σήματος της τηλεόρασης στην παραμεθόριο ή και σε περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας είτε αυτό λέγεται αδυναμία πρόσβασης στο διαδίκτυο για παραμεθόριες περιοχές. Αυτό το πρόβλημα τώρα πάμε να λύσουμε.

Αυτό κ. Υπουργέ από την εμπειρία σας έχει γεωγραφικά κριτήρια, οικονομικά κριτήρια ή και τα δύο;

Υπάρχει και οικονομικό κριτήριο, έχετε δίκιο να το υπογραμμίζετε αλλά νομίζω ότι το όριο των 22.000 ευρώ για έγγαμο είναι ένα όριο το οποίο καλύπτει την μεγάλη πλειονότητα και είναι προφανές ότι εάν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα σε κάποιον συμπολίτη μας το δίκαιο είναι να μπορεί κάποιος να καλύψει την σύνδεσή του. Αλλά 22.000 ευρώ δεν είναι ένα εισόδημα το οποίο κανείς αυτή τη στιγμή μπορεί να το θεωρήσει αμελητέο. Δυστυχώς η κρίση έχει χαμηλώσει πάρα πολύ τα εισοδήματα και καλύπτονται ένα πάρα πολύ μεγάλο ποσοστό των κατοίκων των περιοχών στις οποίες αναφερόμαστε.

Συνεπώς νομίζω ότι εδώ πέρα με την ολοκλήρωση αυτών των δράσεων και κυρίως με την ενημέρωση των πολιτών για το πώς αυτές οι δράσεις -η πρόσβαση στις νέες τεχνολογίες και στη διασύνδεση- μπορεί να βελτιώσει τη ζωή μας, μπορούμε πραγματικά να κάνουμε και τη ζωή μας πιο λειτουργική και την οικονομία μας πιο παραγωγική αλλά και πιο δίκαιη. Διότι κ. Χατζηνικόλα και αυτό το επαναλαμβάνω σε κάθε ευκαιρία ο τρόπος με τον οποίο αναπτύσσονται οι νέες τεχνολογίες και διαχέονται μέσα στην κοινωνία μας καθώς η Ελλάδα ξεκινάει και βιώνει αυτό το κύμα της τεχνολογικής επανάστασης θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό τις ανισότητες και το πως θα συνεχίσει η χώρα. Όταν ένα σύνολο υπηρεσιών και δυνατοτήτων περνάει μέσα από την πρόσβαση σε αυτές τις τεχνολογίες, στη διασύνδεση υψηλών ταχυτήτων στο διαδίκτυο αντιλαμβάνεστε ότι ο πολίτης ο οποίος έχει πρόσβαση σε αυτή την τεχνολογία και ο πολίτης ο οποίος δεν έχει πρόσβαση σε αυτές τις τεχνολογίες θα βιώνουν με πάρα πολύ διαφορετικό τρόπο, με πάρα πολύ διαφορετικό κόστος συνολικά όλη τους τη ζωή, την εργασία τους, τη σχέση τους με το δημόσιο . Θα σας έλεγα και το εξής. Επειδή ακριβώς η διάχυση αυτών των τεχνολογιών είναι πάρα πολύ κρίσιμη, οι ανισότητες οι οποίες δύναται να δημιουργηθούν μεταξύ των πολιτών που έχουνε ή δεν έχουνε αυτές τις τεχνολογίες θα είναι ενδεχομένως πολλαπλάσιες από αυτές που βιώνουν τώρα. Γι’ αυτό και εμείς το θεωρούμε πολύ κρίσιμο, γι’ αυτό και παίρνουμε από νωρίς και άμεσα τις πρωτοβουλίες ούτως ώστε να έχουν όλοι οι πολίτες δικαίωμα πρόσβασης και δυνατότητα οικονομικής πρόσβασης σε αυτές τις νέες τεχνολογίες. Γι’ αυτό και το σύνθημά μας είναι ‘να φέρουμε το αύριο σήμερα για όλους’.

Ναι. Στο θέμα της πρόσβασης των πολιτών στο διαδίκτυο θα συμφωνήσω απόλυτα μαζί σας.

κ. Υπουργέ χθες στη Βουλή κατατέθηκε και το δικό σας πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου σας για τον τηλεοπτικό διαφημιστικό χρόνο, τον γραμμικό κώδικα στις εφημερίδες (Barcode) και τη σύσταση μητρώου για τις περιφερειακές εφημερίδες.

Εδώ νομίζω είναι μια νομοθετική παρέμβαση η οποία θα έρχεται σε όλα τα επίπεδα να επιβάλλει όρους διαφάνειας στον τρόπο λειτουργίας και στην αγορά των media. Γνωρίζετε και εσείς διότι είστε χρόνια δημοσιογράφος ότι η διάθεση του τηλεοπτικού χρόνου είναι μια σφαίρα ανταλλαγών η οποία έχει δυστυχώς και γκρίζες ζώνες και μόνο όποιος διακινείται και κινείται σε αυτές τις γκρίζες ζώνες φαντάζομαι ότι μπορεί να έχει αντίρρηση στο να οργανωθεί εν είδει   ηλεκτρονικής πλατφόρμας η αγορά του τηλεοπτικού χρόνου, του διαφημιστικού. Διότι δεν πρόκειται για καμία κρατική παράθεση, πρόκειται για μια ρύθμιση η οποία είναι απαραίτητη διότι όπως ρυθμίζονται οι αγορές των μετοχών που υπάρχει μια εταιρεία που λέγεται χρηματιστήριο η οποία ρυθμίζεται από την επιτροπή κεφαλαιαγοράς έτσι θα έχουμε και τώρα μια ηλεκτρονική πλατφόρμα, της οποίας την εποπτεία και τη ρύθμιση βεβαίως θα την έχει το ΕΣΡ.

Ωστόσο δεν μοιάζει να έχετε μαζί σας τους ιδιοκτήτες των τηλεοπτικών καναλιών.

Δεν περίμενα να είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα αλλά νομίζω ότι εδώ πέρα υποχρέωση όλων μας είναι να γίνονται τα πάντα πάνω στο τραπέζι. Όχι να χρεώνεται διαφήμιση και να ξεχρεώνεται επιστροφή. Υπάρχει αδιαφάνεια. Νομίζω δεν είναι σε κανενός το συμφέρον αυτό. Πρέπει να υπάρχουν κανόνες και σε κάθε μία των περιπτώσεων είναι κάτι το οποίο θα αποδώσει καρπούς πραγματικά και ενδεχομένως να αποδείξει ότι και ο τζίρος της τηλεοπτικής διαφήμισης είναι μεγαλύτερος απ’ ότι αυτή τη στιγμή φαίνεται. Σε κάθε περίπτωση νομίζω ότι θα είναι πάρα πολύ δύσκολο να υποστηρίξει κανείς γιατί δεν θέλει να υπάρχει απόλυτη διαφάνεια στις συναλλαγές. Αυτή η ηλεκτρονική πλατφόρμα αυτό έρχεται να εγγυηθεί. Θα είναι πάρα πολύ δύσκολο να υποστηρίξει κανείς γιατί δεν θέλει τον γραμμικό κώδικα, το λεγόμενο barcode και την ανάπτυξη του συστήματος το οποίο σε πραγματικό χρόνο θα μας δίνει την εικόνα των κυκλοφοριών των εφημερίδων. Υπάρχουν δημοσιεύματα τα οποία είναι άκρως αρνητικά.

Όχι μόνο δημοσιεύματα κ. Υπουργέ. Έχουν αποχωρήσει εφημερίδες από τη μέτρηση, υπάρχουν ενστάσεις από ιδιοκτήτες εφημερίδων για το σημαντικό πρόβλημα με την κυκλοφορία των εφημερίδων. Πότε νομίζετε ότι θα ολοκληρωθεί το θέμα του barcode; Δηλαδή για παράδειγμα η προμήθεια των μηχανημάτων πότε περίπου υπολογίζεται;

Εδώ έχετε δίκιο να το βάζετε το ζήτημα διότι θα χρειαστεί κάποιος χρόνος για να γίνει διαγωνισμός, να βρεθεί ο ανάδοχος που θα αναπτύξει αυτό το σύστημα. Θα πάρει κάποιους μήνες αλλά θέλουμε μέχρι τότε να εξαντλήσουμε κάθε περιθώριο ούτως ώστε από τα πρακτορεία να έχουμε τις πραγματικές κυκλοφορίες των εφημερίδων και όχι τις εκτιμήσεις οι οποίες δημοσιεύονται και αυθημερόν και αναρωτιέται κανείς πώς είναι δυνατόν να γίνεται αυτό. Σχεδόν πριν κλείσει η μέρα έχουμε τις εκτιμήσεις για την κυκλοφορία των εφημερίδων και αυτό δεν το γνωρίζει πάρα πολύς κόσμος ξέρετε. Οι δημοσιευμένες κυκλοφορίες δεν είναι οι κυκλοφορίες οι εκκαθαρισμένες. Αυτά που βλέπουμε συνήθως ως πίνακες στις εφημερίδες που κυκλοφορούν ως κυκλοφορίες των εφημερίδων είναι εκτιμήσεις.

Είναι εκτιμήσεις, όπως το λέτε. Δεν είναι κυκλοφορίες.

Ακριβώς. Και δυστυχώς με βάσει αυτές τις εκτιμήσεις γίνεται και η κατανομή της διαφημιστικής πίτας.

Θα ήθελα να ολοκληρώσουμε με την χθεσινή είδηση της αναβάθμισης της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας από το στάνταρ που μπορούσε αλλά κυρίως για την συνεδρίαση του ΔΣ του ΔΝΤ όπου επιβεβαίωσε βεβαίως τις εκτιμήσεις του για το ελληνικό χρέος -δεν είναι θετικές- ωστόσο από μερίδα του τύπου η εκτίμηση αυτή του ΔΝΤ εκλήφθηκε ως μήνυμα ότι τα μέτρα του 2020 θα έρθουν μπροστά το 2019 και συγκεκριμένα τα μέτρα για τη μείωση του αφορολόγητου. Θα ήθελα την δική σας εκτίμηση.

Η εκτίμησή μου είναι ότι το ΔΝΤ είναι ο πιο απαισιόδοξος απ’ όλους τους εταίρους. Αυτό δεν είναι τώρα που συμβαίνει. Νομίζω ότι από τις αρχές του 2015 έχει αρχίσει και το κάνει αυτό. Ήταν πάρα πολύ αισιόδοξο στα 2 πρώτα προγράμματα και στο τρίτο πρόγραμμα του 2015 είναι ραγδαία απαισιόδοξο, το ‘χει παραδεχθεί και το ίδιο. Συνεπώς αυτό που εγώ θα ήθελα να δω με μεγαλύτερη λεπτομέρεια είναι αν άλλαξε κάτι τη μεθοδολογία του.

Εν πάση περιπτώσει το μήνυμα προς τον κόσμο είναι ότι η Ελλάδα ξελασπώνει. Η Ελλάδα έχει πλέον τακτοποιημένα δημοσιονομικά, η Ελλάδα έχει πάρα πολύ ισχυρές ενδείξεις μακροοικονομικής ανάκαμψης, αύξηση στις εξαγωγές, αύξηση στις επενδύσεις, αύξηση στον τουρισμό, αύξηση στην βιομηχανική παραγωγή, αύξηση στην απασχόληση. Όλα αυτά νομίζω συμποσούνται στα κριτήρια τα οποία και οι λεγόμενες αγορές βλέπουν για να αντιμετωπίζουν και τη χώρα διαφορετικά. Υπάρχει δηλαδή ένα αποτέλεσμα πολιτικών λύσεων σε επίπεδο Ευρώπης με την απόφαση του Eurogroup και απόδοσης της οικονομίας το οποίο αποκαθιστά το κλίμα εμπιστοσύνης.

Ο ελληνικός λαός ξέρει και γνωρίζει και βλέπει σιγά-σιγά ότι η οικονομία μας αρχίζει και ανακάμπτει -με τα στοιχεία που μόλις σας είπα- και νομίζω ότι αυτή η εικόνα αρχίζει να γενικεύεται και στους διεθνείς επενδυτές.

κ. Υπουργέ σας ευχαριστώ πολύ.

Και εγώ κ. Χατζηνικόλα.