Συνέντευξη του Υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκου Πιερρακάκη στην εφημερίδα REAL NEWS

Ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης έδωσε στις 05/01/2020 συνέντευξη στην εφημερίδα «REAL NEWS» και τον δημοσιογράφο Γιώργο Σιαδήμα.

Η κλιμάκωση της έντασης με την Τουρκία σας ανησυχεί; Θεωρείτε πιθανό ένα θερμό επεισόδιο;

Θα ήθελα να επαναλάβω επακριβώς αυτό που τόνισε πρόσφατα ο Πρωθυπουργός: «Η Ελλάδα δεν απαιτεί τίποτε, αλλά και δεν εκχωρεί τίποτα. Και δεν προκαλεί, αλλά συνομιλεί. Ο δρόμος του διαλόγου είναι ανοιχτός και για τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης και για τις διερευνητικές επαφές, και για πολιτικό διάλογο». Από πλευράς μας επιθυμούμε το γόνιμο διάλογο, όμως ταυτόχρονα οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας είναι έτοιμες για να διαχειριστούν οποιαδήποτε κρίση ενδεχομένως προκύψει.

Ο Ταγίπ Ερντογάν ανακοίνωσε πως ετοιμάζεται να στείλει στρατιωτικές δυνάμεις στην Λιβύη για να στηρίξει την κυβέρνηση με την οποία υπέγραψε το σύμφωνο συνεργασίας. Τι σημαίνει αυτό για τη χώρα μας; Θα υπάρξει ευρωπαϊκή αντίδραση;

Κατ’ αρχήν, βλέπουμε τις εθνικές μας θέσεις να βρίσκουν συμμάχους σε ευρωπαϊκό, ατλαντικό, αλλά και διεθνές επίπεδο – εν αντιθέσει με τις θέσεις της Τουρκίας. Εξάλλου, η ίδια η υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας για τον αγωγό East Med αποτελεί απόδειξη ότι οι εμπλεκόμενες χώρες προχωρούν μπροστά με αποφασιστικότητα και απόλυτο σεβασμό στη νομιμότητα και το διεθνές δίκαιο. Σε ό,τι αφορά τη Λιβύη, είναι σαφές πως η εν λόγω χώρα βρίσκεται στην κορύφωση ενός εμφυλίου πολέμου και από πλευράς μας αδιαπραγμάτευτη προϋπόθεση για την εξεύρεση λύσης που θα έχει τη σφραγίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι η επόμενη κυβέρνηση να θεωρήσει αμέσως άκυρη τη συγκεκριμένη «συμφωνία» με την Τουρκία.

Έχετε προαναγγείλει διαγωνισμό για νέες ταυτότητες στις αρχές του χρόνου. Πότε θα γίνει; Ποιες θα είναι οι προδιαγραφές;

Ο διαγωνισμός έχει ήδη ξεκινήσει από τις 20 Δεκεμβρίου του περασμένου έτους από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και της Ελληνικής Αστυνομίας και θα έχει ολοκληρωθεί πριν τα μέσα της χρονιάς, οπότε και θα ξεκινήσει η υλοποίηση του έργου. Οι βασικές προδιαγραφές που προσθέσαμε είναι η ψηφιακή υποδομή – δηλαδή ανάμεσα σε άλλα στοιχεία η ενσωμάτωση ψηφιακής υπογραφής για όλους τους πολίτες, η έγχρωμη φωτογραφία και η αναγραφή ενός ενιαίου αριθμού για τους πολίτες, ο οποίος θα αντικαταστήσει τον ΑΦΜ και τον ΑΜΚΑ και θα αποτελέσει τον αριθμό που οι πολίτες θα χρησιμοποιούν εφεξής ως αριθμό ταυτοποίησης απέναντι στο κράτος.

Γιατί αποτελεί ο μοναδικός αριθμός για κάθε πολίτη προϋπόθεση για τις νέες ταυτότητες; Ποιος θα είναι; Και πότε θα είστε έτοιμοι;

Ο μοναδικός αριθμός δεν είναι προϋπόθεση για τις νέες ταυτότητες αλλά αποτελεί μια καλή πρακτική που πρέπει να υιοθετήσουμε στο πνεύμα της μείωσης της γραφειοκρατίας και της δημιουργίας ενός κράτους που διευκολύνει και δε δυσκολεύει τους πολίτες. Η απουσία ενός κοινού αριθμού δημιουργεί το εξής πρόβλημα: όταν οι πολίτες χρησιμοποιούν πολλούς αριθμούς, είναι σαν να έχουν πολλά «πρόσωπα» απέναντι στο κράτος, κάτι που δυσχεραίνει ιδιαίτερα την άμεση και ασφαλή ταυτοποίησή τους αλλά και την παροχή υπηρεσιών. Επίσης, κάθε φορά που αλλάζουμε ταυτότητα πρέπει να ενημερώνουμε σειρά υπηρεσιών, όπως οι τράπεζες, για το ποιός είναι ο νέος αριθμός που εκδόθηκε. Όλα αυτά χρειάζεται να αλλάξουν.

Ως προς το ποιος θα είναι αυτός ο αριθμός και ποιά θα είναι η πολιτική έκδοσής του, θα είμαστε σε θέση να προβούμε πολύ σύντομα σε ανακοινώσεις. Σε ό,τι αφορά το χρονοδιάγραμμα, πρόκειται για μια διαδικασία αρκετά σύνθετη – η καταχώρησή του σε όλα τα μητρώα του Δημοσίου έχει αρκετές αντιστοιχίες με τη μετάβαση της χώρας από το ευρώ στη δραχμή σε ότι αφορά τα συστήματα πληροφορικής που χρειάστηκε να τύχουν επεξεργασίας. Ακριβώς γι’ αυτό, το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της μετάβασης στον ενιαίο αριθμό ταυτίζεται με εκείνο της έκδοσης των νέων ταυτοτήτων και οριοθετείται περίπου σε μια διετία από σήμερα. Τέλος, σε ό,τι αφορά την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, εκτιμώ πως τόσο με την ολοκλήρωση του συστήματος 112 όσο και με την εκκίνηση του διαγωνισμού για τις νέες ταυτότητες αποδείξαμε πως είμαστε απολύτως σε θέση να τα σεβόμαστε και να τα τηρούμε στο ακέραιο.

Τα ΚΕΠ θα συνεχίσουν να λειτουργούν; Θα έχουν λόγο ύπαρξης όταν θα αρχίσει να λειτουργεί η πλατφόρμα gov.gr;

Είναι αδιαπραγμάτευτο ότι τα ΚΕΠ θα συνεχίσουν τη λειτουργία τους. Δεν θα μείνουμε όμως απλά στη διατήρηση της υφιστάμενης κατάστασης, αλλά σκοπεύουμε να ενισχύσουμε την αποστολή και το ρόλο τους, ώστε να γίνουν τα ΚΕΠ αυτό για το οποίο εξαρχής σχεδιάστηκαν: το μοναδικό σημείο που θα χρειάζεται να πηγαίνει ο πολίτης για να διεκπεραιώνει τις συναλλαγές του με το κράτος. Σε ό,τι έχει να κάνει με την συνύπαρξή του με το gov.gr, εμείς αντιλαμβανόμαστε τις λειτουργίες τους όχι ως αντικρουόμενες, αλλά ως συμπληρωματικές. Και αυτό γιατί, ακόμα και μετά την πλήρη εφαρμογή της ενιαίας ψηφιακής πύλης, πρέπει να υπάρχει μέριμνα για όσους συμπολίτες μας δεν είναι εξοικειωμένοι με τις ψηφιακές συναλλαγές.

Ο πρόεδρος της Δημοκρατίας τι χαρακτηριστικά πρέπει να έχει;

Κατ’ αρχήν, σε σχέση με τα πολιτικά χαρακτηριστικά του προσώπου, πιστεύω πως οι συντεταγμένες της παλιάς πολιτικής γεωγραφίας έχουν ξεπεραστεί από την ίδια τη ζωή. Η χώρα πλέον, έπειτα από δέκα χρόνια κρίσης, βρίσκεται σε ξεκάθαρη πορεία ανασυγκρότησης και ανάκαμψης. Σε αυτό το πλαίσιο, εκτιμώ πως η αναζήτηση των πολιτών είναι τα δημόσια αξιώματα να τα αναλαμβάνουν άτομα ικανά που να μπορούν να αποδώσουν πέρα και πάνω από όποιες πολιτικές ταυτότητες του παρελθόντος. Σε ό,τι αφορά τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, η θέση αυτή αποτελεί το ύψιστο πολιτειακό αξίωμα και η φυσιογνωμία του οφείλει να είναι τέτοια ώστε να προσωποποιεί την εθνική ενότητα. Η όποια συγκεκριμένη επιλογή αυτονόητα αποτελεί προνόμιο του Πρωθυπουργού και του Κοινοβουλίου.

Μιας και μιλήσατε για προοπτική, πώς οραματίζεστε τη χώρα όταν ολοκληρώσετε το έργο σας στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης;

Οι στόχοι μας είναι πολλαπλοί και συχνά εξόχως τεχνικοί. Διασυνδέσεις συστημάτων, απλοποιήσεις γραφειοκρατικών διαδικασιών, δημοπρασίες φάσματος – έννοιες όπως αυτές είναι συχνά δυσπρόσιτες για τους μη ειδικούς. Όμως, το αποτέλεσμα της προσπάθειάς μας είναι ήδη ορατό. Για παράδειγμα, από τον περασμένο μήνα δε χρειάζεται να επισκεφτεί ένας πολίτης την εφορία για να δηλώσει ένα γάμο ή ένα διαζύγιο καθώς τα συστήματα ενημερώνονται αυτόματα. Κάθε μήνα, τέτοιου τύπου «απλοποιήσεις» θα προστίθενται. Όλα αυτά, εν τέλει οδηγούν σε έναν στόχο απολύτως απτό: ένα κράτος που δουλεύει για όλους τους πολίτες. Είναι καιρός από σύνθημα να γίνει πράξη.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Scroll to Top