Ο Υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γιώργος Γεωργαντάς, έδωσε στις 09/05/2020 συνέντευξη στην εφημερίδα «Φιλελεύθερος» και τον δημοσιογράφο Γιάννη Παλιούρη.
Ήταν τελικά η υγειονομική κρίση ο καταλύτης για να «τρέξει» ταχύτερα η ψηφιοποίηση του κράτους;
Όπως ξέρετε κύριε Παλιούρη, για τις μεταρρυθμίσεις που πραγματοποιήθηκαν κατά την προηγούμενη περίοδο, όπως την ενεργοποίηση της ενιαίας ψηφιακής πύλης gov.gr, την άυλη συνταγογράφηση, τις διάφορες διαλειτουργικότητες και διασυνδέσεις μητρώων, τις νέες υπηρεσίες των ΚΕΠ κ.α. είχε προηγηθεί συντονισμένη προεργασία αρκετών μηνών. Ωστόσο, η έκρηξη του ιού επιτάχυνε την αναγκαιότητά τους και στένευσε τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης του προγραμματισμού μας. Ο χρόνος πύκνωσε και μαζί του και η ανάγκη αποτελεσματικής ανταπόκρισης του κράτους στις νέες συνθήκες που δημιουργήθηκαν. Η υγειονομική κρίση, λοιπόν, δεν έφερε τις μεταρρυθμίσεις, όμως τις επίσπευσε. Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης βρέθηκε στην πρώτη γραμμή της μάχης. Κληθήκαμε να συμβάλουμε την ανάσχεση της διασποράς του ιού και στη διευκόλυνση της ζωής των συμπολιτών μας μέσα σε μια δύσκολη συγκυρία, διασφαλίζοντας παράλληλα την υγεία τους. Και κάναμε ακριβώς αυτό.
Θα χτίσετε πάνω σε αυτή την παρακαταθήκη; Ποια είναι τα επόμενα βήματα;
Όπως έχει πει και ο Κυριάκος Πιερρακάκης, μια διαρκής εκκρεμότητα της ελληνικής πραγματικότητας, δηλαδή η ψηφιοποίηση του ελληνικού Δημοσίου, μετατράπηκε στη μεγάλη αναγκαιότητα της περιόδου. Κληθήκαμε να επικοινωνούμε, να εργαζόμαστε, να ψυχαγωγούμαστε και να πραγματοποιούμε την εκπαίδευση μας, σχεδόν αποκλειστικά μέσω της τεχνολογίας. Σε αυτή τη συγκυρία, οι πρωτοβουλίες ψηφιοποίησης ήταν απολύτως επιτακτικές. Οι μεταρρυθμίσεις στις οποίες προχώρησε το Υπουργείο μας δεν έχουν, όμως, συγκυριακό και προσωρινό χαρακτήρα. Ήρθαν για να παγιωθούν ως καθημερινότητα και μετά την κρίση. Οι πολιτικές που υλοποιήσαμε είναι πολιτικές που θα έπρεπε να έχουν υιοθετηθεί εδώ και χρόνια, προκειμένου η χώρα μας να συμπλεύσει με τη διεθνή κανονικότητα, η οποία, στον 21ο αιώνα, προσδιορίζεται σε μεγάλο βαθμό από την εξέλιξη του ψηφιακού μετασχηματισμού. Η ψηφιακή μετάβαση θα συνεχιστεί με συντονισμό και με όση ταχύτητα απαιτείται, με πρώτο στόχο να φτάσουμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στους διεθνείς δείκτες ψηφιοποίησης.
Πως ανταποκρίθηκαν οι πολίτες στις αλλαγές;
Ο κύριος στόχος των πρωτοβουλιών μας ήταν και παραμένει η ενδυνάμωση των πολιτών μέσω των δυνατοτήτων της τεχνολογίας. Οι νέες υπηρεσίες ήταν άλλωστε δομημένες με τρόπο απλό και λειτουργικό, προκειμένου να μπορούν να χρησιμοποιηθούν ακόμη και από συμπολίτες μας χωρίς ανεπτυγμένες ψηφιακές δεξιότητες. Και νομίζω ότι οι πολίτες ήταν εξαρχής έτοιμοι να ανταποκριθούν και να αξιοποιήσουν τις νέες δυνατότητες με τον καλύτερο τρόπο. Αυτό δείχνουν, άλλωστε και τα στοιχεία. Ένα σημαντικό ποσοστό του συνολικού αριθμού των συνταγογραφήσεων πραγματοποιείται πια άυλα ενώ ήδη διεκπεραιώθηκαν πολλές χιλιάδες υπεύθυνες δηλώσεις και εξουσιοδοτήσεις, ηλεκτρονικά. Πιστεύω ότι οι πρωτοβουλίες αυτές περνούν τη σχέση πολίτη-κράτους σε μια νέα, αισθητά πιο λειτουργική, εποχή.
Έχετε μιλήσει πολλές φορές για τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας των ΚΕΠ; Ποια είναι τα επόμενα βήματα;
Λόγω της συνθήκης που δημιούργησε η πανδημία, τροποποιήθηκε και η λειτουργία των ΚΕΠ. Για πρώτη φορά δόθηκε στους πολίτες η δυνατότητα να διεκπεραιώνουν τα επείγοντα αιτήματά τους τηλεφωνικά, με την παράδοση των εγγράφων και των πιστοποιητικών να πραγματοποιείται στη διεύθυνση κατοικίας τους ταχυδρομικά και χωρίς δική τους χρέωση, προκειμένου να προστατευθούν από τον συνωστισμό στα γκισέ. Και είναι σημαντικό να πούμε ότι τα ΚΕΠ, για ακόμη μία φορά, ανταποκρίθηκαν υποδειγματικά στις νέες απαιτήσεις. Πριν ακόμη από την έξαρση της πανδημίας, είχε αρχίσει η υλοποίηση σημαντικών μεταρρυθμίσεων, ώστε ο θεσμός να περάσει στην επόμενη ημέρα, να προσαρμοστεί στην ψηφιακή εποχή. Οι μεταρρυθμίσεις συνεχίζονται, με πρώτη την έναρξη της διαδικασίας των virtual ΚΕΠ. Το προσεχές διάστημα, δεκάδες ΚΕΠ σε όλη τη χώρα θα εξυπηρετούν τους πολίτες μέσω βιντεοκλήσης και το παραγόμενο προϊόν θα ασποστέλλεται στην ψηφιακή θυρίδα του πολίτη στην ενιαία ψηφιακή πύλη, το gov.gr. Ξεκινά, επίσης, σύντομα η διασύνδεση των ΚΕΠ με το Μητρώο της Ελληνικής Αστυνομίας, πρωτοβουλία που θα δώσει τη δυνατότητα στα ΚΕΠ θα ελέγχουν την εγκυρότητα της ταυτότητας ή διαβατηρίου των Ελλήνων πολιτών.
Πριν λίγες ημέρες, παρουσιάστηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο ο Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνησης που αναμένεται να βγει σε διαβούλευση εντός των επομένων τριών εβδομάδων. Γιατί είναι τόσο σημαντικό το νομοσχέδιο;
Ο νέος Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι μια πρωτοβουλία που θα θέσει τις αναγκαίες θεσμικές και νομοθετικές βάσεις για την εξέλιξη της ψηφιακής διακυβέρνησης, την επόμενη δεκαετία. Πρόκειται για ένα καινοτόμο νομοσχέδιο, το οποίο ρυθμίζει ζητήματα σχετικά με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση στο δημόσιο τομέα αλλά και τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες ευρύτερα. Εξυπηρετεί και προωθεί τους στόχους καλής νομοθέτησης, όπως έχουν ήδη τεθεί στο νόμο για το Επιτελικό Κράτος και θωρακίζει το Δημόσιο προκειμένου να μπορεί να ανταποκρίνεται στις εξελισσόμενες τεχνολογικές και κοινωνικές εξελίξεις. Ο Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνησης, φιλοδοξεί, με λίγα λόγια, να δημιουργήσει ένα κράτος ευέλικτο που θα αποτελεί επιταχυντή και όχι πια εμπόδιο.