Σας ευχαριστώ πολύ κύριε Πρόεδρε.
Η φύση της συγκυρίας που διανύουμε είναι γνωστή. Μία τριπλή πρόκληση: υγειονομική, οικονομική και εθνική. Και σε αυτό το πλαίσιο από τη πρώτη στιγμή της κατάθεσης της συγκεκριμένης πρότασης μομφής από την αξιωματική αντιπολίτευση στο πρόσωπο του Υπουργού Οικονομικών, ετέθη το αυτονόητο ερώτημα: γιατί αυτή η ενέργεια; Γιατί τώρα;
Κανείς φυσικά δεν αμφισβητεί το θεσμικό δικαίωμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης να προβαίνει σε τέτοιου τύπου ενέργειες. Άλλωστε, η αντίθεση είναι πάντοτε χρήσιμη εάν είναι γόνιμη. Αυτό είναι και το σχήμα της διαλεκτικής: θέση, αντίθεση, σύνθεση. Αλλά υπάρχει η προϋπόθεση της γονιμότητας: να μην είναι άγονη, να μην είναι στείρα.
Υπό αμφισβήτηση λοιπόν εδώ είναι το σκεπτικό και η σκοπιμότητα. Αυτά είναι που αμφισβητούνται. Γιατί η κυβέρνηση εδώ, στο πρόσωπο του αρμοδίου υπουργού Οικονομικών του κυρίου Σταϊκούρα, κάνει πολύ απλά τη δουλειά της και κλείνει με αυτόν τον τρόπο και την ενέργεια μία από τις εκατοντάδες ή ακόμη περισσότερες εκκρεμότητες του κράτους που χρονίζουν με μία λύση η οποία πληροί όλες τις προδιαγραφές: είναι μόνιμη, ξεκάθαρη και έχει ως σκοπό να προστατέψει εκείνους τους συμπολίτες μας που βρέθηκαν εκτεθειμένοι από απρόβλεπτες συγκυρίες, χωρίς ταυτόχρονα να ανοίγει παράθυρο ευκαιρίας σε στρατηγικούς κακοπληρωτές.
Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι αυτή η πρόταση ήταν υποχρέωση της χώρας -εδώ και πολλά χρόνια- να καθιερώσει ένα σταθερό σύστημα, χωρίς μέχρι σήμερα να έχει εκπληρώσει αυτή την υποχρέωση.
Η λέξη εκκρεμότητα υπό αυτήν την έννοια, είναι μία λέξη – κλειδί. Είναι μία λέξη που ίσως αποτελεί τη διαχωριστική γραμμή που διατρέχει το πολιτικό μας σύστημα. Από τη μία μεριά εκείνοι που επιλέγουν να λύνουν αυτές τις εκκρεμότητες, τρέχοντας μπροστά. Και από την άλλη εκείνοι που προσπαθούν να τις διαιωνίσουν.
Η σημερινή συζήτηση δίνει και μία αφορμή να μιλήσουμε και να αποτιμήσουμε και την πρόοδο που έχει συντελεστεί στον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας αξιολογώντας τα όσα είχαν ειπωθεί περισσότερο από ένα χρόνο πριν στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης και βλέποντας το πού βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή λίγο περισσότερο από ένα χρόνο μετά.
Και επειδή τα πράγματα καλό είναι να ποσοτικοποιούνται, ξεκινώ καταθέτοντας στα πρακτικά μία αξιολόγηση της χώρας από το Διεθνές Ινστιτούτο Αξιολόγησης της Ψηφιακής Ανταγωνιστικότητας που δείχνει ότι σε ένα χρόνο έχουμε σκαρφαλώσει επτά θέσεις. Από την 53η στη 46η θέση σε μία παγκόσμια αξιολόγηση και αυτό έχει γίνει ως αποτέλεσμα πολλών και συντονισμένων προσπαθειών που πολύ συνοπτικά θα ήθελα να παρουσιάσω.
Πριν από ένα χρόνο είχαμε μιλήσει για το gov.gr, για το πώς θα δημιουργήσουμε την Ενιαία Ψηφιακή Πύλη του Δημοσίου, για το πώς το κράτος θα ξεκινήσει ξανά μέσω της χρήσης ψηφιακών τεχνολογιών να είναι ένα και να νοείται ως ένα. Ξεκινήσαμε με 501 υπηρεσίες που ήδη υπήρχαν και περάσαμε τις 650 πλέον μέσα σε λίγους μήνες λειτουργίας, με δεδομένο ότι η Πύλη λειτουργεί από τον Μάρτιο.
Το έχουμε πει πολλές φορές ότι ο κορωνοϊός ήταν ψηφιακός επιταχυντής αλλά δεν ήταν ούτε η αιτία, ούτε η αφορμή αυτής της προσπάθειας. Απλούστατα αυτό που ήταν μία ακόμη μεγάλη εκκρεμότητα το κατέστησε αναγκαιότητα. Γιατί; Γιατί εμείς εργαλειοποιήσαμε, ουσιαστικά χρησιμοποιήσαμε, μία υφιστάμενη στρατηγική μας ως μέσω τήρησης των μέτρων κοινωνικής απόστασης. Και εδώ τα νούμερα πάλι μιλάνε από μόνα τους. Έχουν εκδοθεί περισσότερα από 2 εκατομμύρια ψηφιακά έγγραφα. Τι είναι αυτά τα 2 εκατομμύρια έγγραφα μέσα από το gov.gr; Τουλάχιστον δύο εκατομμύρια επισκέψεις που δεν έγιναν, και αυτό είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό.
Αντιλαμβανόμαστε πλήρως ότι αυτό δεν είναι το τελικό ζητούμενο. Το τελικό ζητούμενο είναι να διακινούνται πληροφορίες εντός του Δημοσίου αντί για έγγραφα. Αλλά είναι ένα πρώτο μεγάλο και καθοριστικό βήμα που ήδη δείχνει το πώς αντανακλάται η χώρα μας σε όλους αυτούς τους διεθνούς δείκτες.
Στο gov.gr περιλαμβάνονται υπηρεσίες οι οποίες είναι απλές, καθημερινές, καθιστούν τον ψηφιακό μετασχηματισμό όχι κάτι το μεταμοντέρνο ή το περίεργο. Είναι η καθημερινότητα του πολίτη. Είναι το προσωρινό δίπλωμα οδήγησης, είναι η εξουσιοδότηση, η υπεύθυνη δήλωση, η συνταγή του γιατρού που πλέον έρχεται στο κινητό. Είναι μία σειρά από πράγματα τα οποία μας βοηθούν καθημερινά και κάποια τα οποία είναι και στον πυρήνα ενός κράτους που σέβεται τον πολίτη του. Όπως οι αποζημιώσεις του ΕΟΠΥΥ για τις εργοθεραπείες, λογοθεραπείες, ψυχοθεραπείες μικρών παιδιών ή μεγαλύτερων.
Όλα αυτά θα συνεχιστούν, για την ακρίβεια θα ενταθούν, γιατί και εδώ η εκκρεμότητα είναι πάρα πολύ μεγάλη. Όπως είπε και ο Πρωθυπουργός μέσα στο επόμενο διάστημα θα περάσουμε τις χίλιες υπηρεσίες, είναι ένας στόχος που έχουμε θέσει άμεσα. Θα μπει και η Τοπική Αυτοδιοίκηση σε αυτή την εξίσωση. Υπάρχει προφανώς διαχωρισμός των επιπέδων της διοίκησης αλλά εν τέλει ο πολίτης θέλει να εξυπηρετείται ενιαία.
Και στις τηλεπικοινωνίες φυσικά έχουν γίνει πάρα πολλά πράγματα. Το πρώτο τρίμηνο της επόμενης χρονιάς η χώρα θα περάσει στην εποχή των δικτύων πέμπτης γενιάς, του 5G. Και το ενδιαφέρον είναι ότι εδώ δεν ισχύει το ίδιο αφήγημα της επίλυσης εκκρεμοτήτων. Εδώ ισχύει ένα άλλο αφήγημα. Είναι από τις λίγες περιπτώσεις που τολμώ να πω ότι η χώρα καινοτομεί διεθνώς.
Καινοτομεί με μία στρατηγική η οποία αποτυπώθηκε στον πρόσφατο νόμο του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης που εργαλειοποιεί, χρησιμοποιεί τη δημοπρασία του φάσματος που θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Δεκέμβριο για να «γεννήσει» ένα οικοσύστημα καινοτομίας, μία αγορά πολλών εταιριών που θα έχουν σχέση με αυτά τα δίκτυα υπερυψηλών ταχυτήτων. Και αυτό δεν είναι τηλεπικοινωνιακό, είναι πάλι καθημερινό. Αφορά την Υγεία, τις Μεταφορές, όλους τους τομείς της οικονομικής δραστηριότητας και θα γεννήσει πολύ μεγάλη αξία.
Είναι ενδιαφέρον ότι παρά τις πολλές εκκρεμότητές της – γιατί είναι αλήθεια ότι μιλάμε για ψηφιακό μετασχηματισμό – η λέξη εκκρεμότητα είναι οριζόντια παντού. Αφορά τις συντάξεις που πρέπει να επιταχυνθεί ο χρόνος απονομής τους. Αφορά τις δεκάδες ακόμη γραφειοκρατικές διαδικασίες που θέλουμε και άλλο χρόνο για να τις απλοποιήσουμε, αλλά θα το κάνουμε.
Παρόλα αυτά είναι πολύ ενθαρρυντικό και για τους πολίτες της χώρας και για τους μηχανικούς του Υπουργείου και για τους ανθρώπους που χρησιμοποιούμε να βλέπουν τον ΟΟΣΑ να χαρακτηρίζει ενέργειες όπως το 13033 τη περίοδο του lockdown ως παγκόσμια καλή πρακτική για τη καταπολέμηση του ιού, για τη τήρηση των μέτρων κοινωνικής απόστασης. Να βλέπει αυτού του τύπου τις αλλαγές στις διεθνείς κατατάξεις. Να βλέπει την αντιπρόεδρο της Επιτροπής την κυρία Vestager να αναφέρει σε συνέντευξη Τύπου της Επιτροπής ότι η Ελλάδα καινοτομεί ψηφιακά και στο 13033. Θα τολμήσω να πω ότι αυτού του τύπου τις αλλαγές, θα το δούμε και στη πορεία σε σχέση με το 5G.
Εστιάζουμε και σε θέματα όπως οι ψηφιακές δεξιότητες. Κανένας δεν θα μείνει πίσω, κανένας δεν πρέπει να μείνει πίσω από αυτές τις αλλαγές. Θα είναι ραγδαίες, θα είναι ξαφνικές αλλά το κράτος θα έχει μέριμνα. Ξεκινήσαμε τη Ψηφιακή Ακαδημία Πολιτών η οποία παρέχει δωρεάν μαθήματα είναι στη Ψηφιακής Πύλη του Δημοσίου. Ήδη έχουμε περισσότερες από 400.000 επισκέψεις εκεί και έχουμε δώσει έμφαση στο να μπορεί ο καθένας δωρεάν να επιμορφώνεται, να μαθαίνει νέα πράγματα. Θα έλεγα ότι είναι πάρα πολλές μικρές ενέργειες οι οποίες αθροιζόμενες οδηγούν σε μία ποιοτική αλλαγή.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός βασικά δίνει τέσσερα μεγάλα πολιτικά ζητήματα:
Μειώνει τις ανισότητες σε σχέση με τον γονιό, με τον απόδημο Έλληνα (που δεν μπορεί να μεταβεί με φυσικό τρόπο στη δημόσια υπηρεσία), με όλους εκείνους που δεν έχουν τον χρόνο ή τη δυνατότητα (τα άτομα με ειδικές ανάγκες).
Βοηθά στην αποτελεσματικότητα του κράτους και στο σεβασμό των χρημάτων του φορολογούμενου, το κάθε ευρώ μετράει περισσότερο γιατί πηγαίνει εκεί που πρέπει, χωρίς περιττές διαδικασίες.
Συμβάλλει στην ανάπτυξη. Είδαμε τη πρόσφατη επένδυση της Microsoft. Αυτή η επένδυση έχει αυτοτελή αξία, είναι σημαντικό να χωροθετούνται υποδομές cloud στη χώρα μας. Ο συμβολισμός και ο πολλαπλασιαστής της όμως είναι μεγαλύτερος γιατί δείχνει το πώς πλέον αρχίζουν να μας βλέπουν, το πώς μπαίνουμε σε έναν διεθνή χάρτη, το πώς μπορούμε βήμα-βήμα να οικοδομήσουμε τη χώρα κατά αντιστοιχία με το επίπεδο γνώσεων και δυνατοτήτων των πολιτών και των επιχειρήσεών της.
Και τέλος, αποκαθιστά την εμπιστοσύνη. Γιατί η εμπιστοσύνη του πολίτη απέναντι στο κράτος σε πολλά πράγματα έχει διαρραγεί τα τελευταία χρόνια και βήμα-βήμα με αυτή τη κυβέρνηση βλέπουμε να αποκαθίσταται και αυτό είναι σημαντικό και έχει μεγάλη αξία.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές,
Κλείνω λέγοντας το εξής: όταν περιγράφουμε το έργο του ψηφιακού μετασχηματισμού και αυτού του Υπουργείου συνήθως το κωδικοποιούμε σε δύο κατηγορίες. Κατηγορία πρώτη: επίλυση εκκρεμοτήτων. Κατηγορία δεύτερη: άνοιγμα στο μέλλον.
Τα πρώτα είναι πολύ περισσότερα από τα δεύτερα. Αυτή η σχέση πρέπει να αλλάξει και βήμα – βήμα αυτή η σχέση αλλάζει. Είναι αυτό που αξίζει στους πολίτες αυτής της χώρας. Είναι αυτό που βλέπουμε σε πολλές άλλες χώρες να γίνεται και σε μεγάλο βαθμό στο παρελθόν να μην γινόταν εδώ όσο έπρεπε σε σχέση με αυτούς τους τομείς της οικονομίας. Είναι ένα λάθος που πρέπει να αποκατασταθεί. Και είναι ένα λάθος που θα αποκατασταθεί γιατί έχουμε τις γνώσεις, τις δυνατότητες, τη βούληση και σε τελική ανάλυση οφείλουμε όλοι μαζί να φτιάξουμε τη χώρα που μας αξίζει.
Ακριβώς το ίδιο μήνυμα ισχύει για την οικονομική πολιτική της Κυβέρνησης. Και με αυτές τις σκέψεις δηλώνω την αμέριστη στήριξή μου προς το πρόσωπο του Υπουργού Οικονομικών κυρίου Σταϊκούρα και σας καλώ να καταψηφίσετε την πρόταση μομφής.
Σας ευχαριστώ.