Ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης έδωσε στις 26/06/2021 συνέντευξη στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» και τον δημοσιογράφο Κώστα Παπαχλιμίντζο.
Πόσες υπηρεσίες παρέχονται πλέον μέσω του gov.gr και ποιος είναι ο στόχος σας μέχρι το τέλος του χρόνου;
Σχεδιάσαμε το gov.gr με τρόπο ώστε διαρκώς να εξελίσσεται, όπως προβλέπεται και για το σχεδιασμό όλων των υπηρεσιών μας. Τη στιγμή αυτή που μιλάμε, το gov.gr διαθέτει 1.184 υπηρεσίες. Στόχος μας είναι να προσθέτουμε διαρκώς νέες λειτουργίες, όπως λέμε σχηματικά κάθε μέρα να κάνουμε μια μικρή κίνηση που βελτιώνει την καθημερινότητα των πολιτών. Ο στόχος μας έχει τόσο ποσοτικό όσο και ποιοτικό χαρακτήρα. Τον Μάρτιο του 2020 ξεκινήσαμε το gov.gr συγκεντρώνοντας 501 ψηφιακές υπηρεσίες του Ελληνικού Δημοσίου και 15 μήνες μετά έχουμε καταγράψει μια σημαντική αύξηση.
Ως προς το ποιοτικό κομμάτι, πάντοτε επιδιώκουμε οι υπηρεσίες που προσθέτουμε να παράγουν τη μεγαλύτερη δυνατή ωφέλεια για τους πολίτες. Γι’ αυτό δίνουμε προτεραιότητα στην ψηφιοποίηση εκείνων των διαδικασιών που οδηγούν πιο συχνά τους πολίτες στις ουρές μιας δημόσιας υπηρεσίας.
Η ψηφιοποίηση του κράτους έχει μειώσει τη γραφειοκρατία ή γίνονται οι ίδιες διαδικασίες, αλλά ηλεκτρονικά πλέον;
Κινούμαστε σε δυο κατευθύνσεις: από τη μια η ψηφιοποίηση κι από την άλλη η απλούστευση των διαδικασιών. Από την πρώτη στιγμή, είχαμε πει ότι δεν θέλουμε να καταλήξουμε να ψηφιοποιούμε τη γραφειοκρατία, αλλά να αφαιρούμε εμπόδια. Το κόστος των διοικητικών βαρών είναι εξαιρετικά υψηλό, όπως έχει μετρηθεί στο παρελθόν από τον ΟΟΣΑ. Φυσικά, ακόμα και η απλή ψηφιοποίηση σε κάποιες περιπτώσεις είναι εξαιρετικά ευεργετική, καθώς αφαιρεί τη φυσική μετάβαση στη δημόσια υπηρεσία. Και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, ειδικά σε καιρούς πανδημίας. Άρα, από την πρώτη στιγμή οι απλουστεύσεις ήταν τμήμα της βασικής μας στρατηγικής μαζί με την ψηφιοποίηση. Ως παράδειγμα, μπορούμε να αναφέρουμε την διαδικασία δήλωσης γέννησης ενός παιδιού, που αρχίζει και τελειώνει στο μαιευτήριο. Από εκεί ενημερώνονται το ληξιαρχείο, οι ασφαλιστικοί φορείς, ο ΟΠΕΚΑ, ενώ ταυτόχρονα εκδίδεται ΑΜΚΑ.
Πόσοι πολίτες έχουν εκδώσει μέχρι στιγμής το Ευρωπαϊκό ψηφιακό πιστοποιητικό COVID; Εξετάζεται η διεύρυνση της χρησιμότητάς του, με διευκολύνσεις δηλαδή στους πλήρως εμβολιασμένους;
Από την 1η Ιουνίου έχουν εκδοθεί περίπου 700.000 Ευρωπαϊκά ψηφιακά πιστοποιητικά COVID, τα περισσότερα μέσω του gov.gr και τα υπόλοιπα μέσω των ΚΕΠ. Ο αριθμός αυτός είναι δηλωτικός και της αξίας που έχει για τους πολίτες το πιστοποιητικό αυτό, ήταν μια πρωτοβουλία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη την οποία υιοθέτησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και από την 1η Ιουλίου η εφαρμογή της θα είναι υποχρεωτική για όλα τα κράτη – μέλη της Ένωσης. Όσο για τις διευκολύνσεις, η μεγαλύτερη που δίνει ο εμβολιασμός είναι η προστασία απέναντι στον κορωνοϊό. Βλέπουμε ήδη, με το 30% του πληθυσμού πλήρως εμβολιασμένο, πόσο έχουν μειωθεί τα κρούσματα, οι διασωληνωμένοι και οι απώλειες. Κάθε πολίτης μπορεί να κλείσει ραντεβού γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια και προτρέπουμε όλους να προγραμματίσουν άμεσα τον εμβολιασμό τους. Από κει και πέρα, έχουμε στα χέρια μας ένα εργαλείο και η συζήτηση για διευκολύνσεις έχει ανοίξει πανευρωπαϊκά.
Ποια θα είναι τα πρώτα ψηφιακά έργα που θα υλοποιηθούν με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης;
Την προηγούμενη εβδομάδα, η Πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε από την Αθήνα την έγκριση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας “Ελλάδα 2,0”. Αυτό άνοιξε το δρόμο ώστε να έχουμε τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουμε άμεσα το σύνολο της ψηφιακής μας στρατηγικής όπως αυτό αποτυπώνεται στη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού που πρόσφατα δημοσιεύσαμε στην τελική της εκδοχή. Η φιλοσοφία μας είναι να κινηθούμε όσο ταχύτερα γίνεται, συνδυάζοντας την επίλυση εκκρεμοτήτων με την αναβάθμιση των υποδομών και τη μετάβαση στην εποχή της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης. Έτσι, όσο θα ψηφιοποιούμε τα Υποθηκοφυλακεία, την ίδια στιγμή θα προχωράμε στη σύνδεση της ηπειρωτικής με τη νησιωτική Ελλάδα με υποθαλάσσια καλώδια οπτικών ινών και στην ανάπτυξη διαδρόμων 5G στις εθνικές οδούς, που θα καθιστούν εφικτή και ασφαλή την κυκλοφορία μη επανδρωμένων αυτοκινήτων.
Η πιο πρόσφατη προσθήκη στις αρμοδιότητές σας ήταν το Κτηματολόγιο. Τι πρωτοβουλίες να περιμένουμε;
Για εμάς η ψηφιοποίηση του Κτηματολογίου δεν είναι απλά η επίλυση μιας ακόμη εκκρεμότητας, αλλά συνεπάγεται μια ευρύτερη αναβάθμιση της χώρας ως προς τη δυνατότητα προσέλκυσης επενδύσεων. Γι’ αυτό το λόγο και έχουμε ήδη κάνει τα πρώτα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση παρέχοντας σε όσους επαγγελματίες εμπλέκονται σε μεταβιβάσεις ακινήτων (συμβολαιογράφους, δικηγόρους, μηχανικούς) να κάνουν έλεγχο από τον υπολογιστή τους για όσες περιοχές διαθέτουν Κτηματολόγιο σε λειτουργία.
Θα αντιμετωπίσουμε την πρόσκληση της χαμηλής σχετικά ένταξης περιοχών σε καθεστώς πλήρους λειτουργίας με το σχέδιο νόμου που εισάγουμε σε λίγες ημέρες στη Βουλή, με τον οποίο θα επιταχύνουμε σημαντικά το αρχικό χρονοδιάγραμμα, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τα δικαιώματα όλων των ιδιοκτητών.
Αποτελούν οι ψηφιακές υπηρεσίες που αναπτύχθηκαν μέσα στην πανδημία παρακαταθήκη για την επόμενη μέρα;
Αυτονόητα θα αποτελέσουν – και μάλιστα έχουμε δρομολογήσει τις πρώτες επεκτάσεις. Αφορούν στον υγεία, έναν τομέα που ο Πρωθυπουργός επενδύει σημαντικά στα ψηφιακά συστήματα. Σε αυτό το πλαίσιο, η συνεργασία μας με όλη την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας υπό τον αρμόδιο Υπουργό Βασίλη Κικίλια είναι ιδιαίτερα στενή και έχουμε διαμορφώσει από κοινού έναν πυκνό οδικό χάρτη με σειρά πρωτοβουλιών.
Την ευεργετική διάσταση της ψηφιοποίησης του συστήματος υγείας ξεκινήσαμε να την αντιλαμβανόμαστε σε πολύ μεγάλο βαθμό κατά τη διάρκεια της πανδημίας: ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η άυλη συνταγογράφηση που εξελίχθηκε σε ένα ιδιαίτερα χρηστικό εργαλείο στη φάση των lockdown.
Σκοπός μας είναι να επανατοποθετήσουμε τη σχέση του πολίτη με το Σύστημα Υγείας όπως κληθήκαμε να κάνουμε στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τη σχέση πολίτη – Δημοσίου. Το πώς αυτή η σχέση επαναθεμελιώνεται το είδαμε με το Εθνικό Σύστημα Εμβολιασμού: τα δυο υπουργεία συνεργαστήκαμε στενά, όπως και με την Πολιτική Προστασία και με τον Ελληνικό Στρατό, ώστε να δημιουργήσουμε ένα σύστημα πρότυπο σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, κάτι που έχει αναγνωριστεί από τους αρμόδιους ευρωπαϊκούς θεσμούς αλλά και από τους πολίτες που αλληλεπιδρούν καθημερινά με αυτό.
Έχετε σχηματοποιήσει πώς θα υλοποιήσετε αυτή την σκέψη; Θα αξιοποιήσετε υφιστάμενες πλατφόρμες, θα δημιουργήσετε νέες ή θα έχουμε έναν συνδυασμό;
Το Ταμείο Ανάκαμψης μας δίνει τη δυνατότητα να κάνουμε το επόμενο βήμα και χτίζοντας πάνω στα συστήματα που ήδη έχουμε να αποκτήσουμε έναν πλήρη Ψηφιακό Φάκελο Ασθενούς. Αυτό θα δημιουργήσει πάρα πολύ μεγάλες θετικές συνεπαγωγές στο Σύστημα Υγείας, αλλά και ευρύτερα στην εξυπηρέτηση των πολιτών από αυτό. Φυσικά, δεν θα περιμένουμε την πλήρη ολοκλήρωση του φακέλου. Είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε τώρα.
Σε αυτό το πλαίσιο, τα δεδομένα της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης τα οποία είναι πλούσια και σημαντικά – περιλαμβάνουν ιατρικές συνταγές καθώς και παραπεμπτικά εξετάσεων – θα εμπλουτιστούν κατ’ αρχήν από τις ψηφιακές ιατρικές βεβαιώσεις, όπως εκείνες για παράδειγμα που χρησιμοποιούμε για ένα γυμναστήριο, οι οποίες θα ενταχθούν και αυτές στο σύστημα.
Το ζητούμενο όμως για εμάς, για το χτίσιμο του ιατρικού φακέλου, είναι ένα παραπάνω: τα δεδομένα αυτά να μη βρίσκονται μόνο στα χέρια των γιατρών, αλλά και στα χέρια των πολιτών που τους αφορούν – δηλαδή ο καθένας από εμάς να έχει πρόσβαση στα δεδομένα του που τον αφορούν, να έχει την ιδιοκτησία, εντέλει, των δεδομένων του. Ετοιμάζουμε για αυτό μια εφαρμογή που θα παρουσιαστεί μέσα στο καλοκαίρι.
Αυτό θα αποτελέσει το πρόπλασμα του Ιατρικού Φακέλου, και θα εμπλουτιστεί περαιτέρω με τα στοιχεία των διαγνωστικών κέντρων καθώς και με εκείνα που βρίσκονται στα πληροφοριακά συστήματα των νοσοκομείων, όπως αυτά θα αναβαθμιστούν.