Συνέντευξη του Υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκου Πιερρακάκη στην εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ»

Ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης έδωσε στις 4-3-2022 συνέντευξη στην εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» και τον δημοσιογράφο Κώστα Ντελέζο.

Σε λίγες ημέρες συμπληρώνονται δύο χρόνια από την ενεργοποίηση του gov.gr, το οποίο για εσάς έχει μια ιδιαίτερη βαρύτητα. Πώς αποτιμάτε τη λειτουργία του;

Πράγματι, κ. Ντελέζο, το gov.gr αποτελεί εμβληματικό έργο για το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Σε αυτό, συγκεντρώσαμε τις υπάρχουσες έως το Μάρτιο του 2020 ψηφιακές υπηρεσίες του Ελληνικού Δημοσίου, προσθέσαμε τις δυο πιο συχνές -την εξουσιοδότηση και την υπεύθυνη δήλωση και συνεχώς εμπλουτίζουμε την πλατφόρμα με νέες ψηφιακές υπηρεσίες. Ξεκινήσαμε με 501 και σήμερα που μιλάμε έχουμε φτάσει στις 1.341. Άρα, μιλάμε για περίπου 8 ψηφιακές υπηρεσίες που προστίθενται κάθε εβδομάδα. Πολλές από τις 501 υπηρεσίες με τις οποίες ξεκινήσαμε δεν τις γνώριζαν οι πολίτες. Σήμερα, είναι μεγάλη η εξοικείωση και πολύ σημαντικός ο αριθμός των πολιτών οι οποίοι πριν απευθυνθούν σε δημόσια υπηρεσία ελέγχουν εάν η διαδικασία που θέλουν να διεκπεραιώσουν γίνεται ψηφιακά – και σε πάρα πολλές περιπτώσεις εκπλήσσονται θετικά.

Το gov.gr αποτελούσε μέρος των προεκλογικών σας δεσμεύσεων. Μετέβαλε η πανδημία τη φιλοσοφία και τις προτεραιότητές σας;

Από την αρχή, η φιλοσοφία μας είχε τον πολίτη στο επίκεντρο – πώς, δηλαδή, θα δημιουργήσουμε υπηρεσίες λειτουργικές, σχεδιασμένες απλά, με στόχο την ευκολότερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση του. Όταν ξέσπασε η πανδημία, ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελούσε μια μεγάλη εκκρεμότητα για την Ελλάδα. Αυτή η εκκρεμότητα μετατράπηκε σε αναγκαιότητα: το διακύβευμα δεν ήταν πλέον η διευκόλυνση των πολιτών, αλλά η προστασία τους και ο περιορισμός της διασποράς. Ο κορωνοϊός, λοιπόν, δεν ανέτρεψε τον σχεδιασμό μας, αλλά λειτούργησε ως επιταχυντής του, κι αυτό αποτιμάται αριθμητικά καθώς τα τελευταία χρόνια, παρακολουθούμε μια εντυπωσιακή εκθετική αύξηση στη χρήση των ψηφιακών υπηρεσιών. Το 2018, είχαν καταγραφεί 8.800.000 ψηφιακές συναλλαγές, το 2019 ο αριθμός έφτασε στα 34.000.000, το 2020 στα 94.000.000 και το 2021 στα 567.000.000. Για να το μεταφράσουμε σε χρόνο που κερδήθηκε, ο αριθμός αυτός δείχνει ότι το 2021 κάθε ενήλικος συμπολίτης μας γλίτωσε κατά μέσο όρο περισσότερες από 60 ουρές σε γκισέ δημοσίων υπηρεσιών. Βλέπουμε, λοιπόν, ότι η Ελλάδα κινείται με ταχύτητα σε έναν τομέα που μέχρι πρότινος υστερούσε. Και σε αυτή την πρόοδο το gov.gr έχει διαδραματίσει κομβικό ρόλο.

Αν έπρεπε να ξεχωρίσετε μία υπηρεσία, ποια θα ήταν αυτή;

Σίγουρα το emvolio.gov.gr: στην αυγή του 2021 όλες οι χώρες βρέθηκαν μπροστά στην πιο περίπλοκη άσκηση εφοδιαστικής αλυσίδας μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Μπροστά σε αυτή την πρόκληση, η Ελλάδα σχεδίασε και υλοποίησε ένα σύστημα αμιγώς ψηφιακό, από τις προμήθειες των εμβολίων και τη λειτουργία των εμβολιαστικών κέντρων έως το κλείσιμο των ραντεβού μέχρι και την έκδοση των πιστοποιητικών. Ένα σύστημα φιλικό προς τον πολίτη, που, αξιοποιώντας τα φαρμακεία και τα ΚΕΠ ως εναλλακτικά φυσικά σημεία επαφής, λειτούργησε χωρίς σοβαρές αρρυθμίες ήδη από την πρώτη ημέρα που ενεργοποιήθηκε. Το σύστημα του εμβολιασμού έχει γίνει σημείο αναφοράς διεθνώς, ενώ το ψηφιακό πιστοποιητικό έχει «ελληνικό χρώμα». Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ήταν ο πρώτος που είχε αναφερθεί στην ανάγκη του κοινού Ευρωπαϊκού πιστοποιητικού που εντέλει υιοθετήθηκε, και όλοι βλέπουμε πόσο έχει διευκολύνει τη ζωή μας.

Ποιος είναι ο ρόλος της απλούστευσης των διαδικασιών στον σχεδιασμό σας; Πώς θα αποφύγουμε την ψηφιοποίηση της γραφειοκρατίας;

Για εμάς η μείωση της γραφειοκρατίας αποτελεί μια κομβική, όσο και διαρκή διαδικασία. Έχουμε ήδη σημειώσει πρόοδο και αναμένεται με τη χρήση των εργαλείων χρηματοδότησης των μεγάλων ψηφιακών έργων που υλοποιούμε να σημειώσουμε πολύ καλύτερες επιδόσεις και ο πολίτης να βιώσει μια πολύ πιο εύκολη καθημερινότητα στις συναλλαγές του με το Δημόσιο. Με το gov.gr, το κράτος αποκτά ενιαίο πρόσωπο προς τον πολίτη. Έχουμε προχωρήσει στην υλοποίηση του Εθνικού Μητρώου Διαδικασιών, στο οποίο καταγράφονται όλες οι αλληλεπιδράσεις του πολίτη με το Δημόσιο και τα βήματα για κάθε διαδικασία. Είναι δύσκολο για μια χώρα να μετρήσει όλες τις διαδικασίες της, ωστόσο σημειώνουμε πρόοδο σε αυτήν την καταγραφή. Έχουν ήδη καταγραφεί περισσότερες από 1.355 διαδικασίες, ενώ άλλες 3.000 περίπου βρίσκονται σε φάση επεξεργασίας. Συμβολικά, έχουμε ονομάσει το Μητρώο «Μίτος», καθώς είναι μια μεταρρυθμιστική παρέμβαση που θα ξεμπλέξει το κουβάρι της γραφειοκρατίας.

Στο πλαίσιο αυτό, τι να περιμένουμε στο άμεσο μέλλον;

Αξιοποιώντας την εμπειρία των πολιτών και την εξοικείωσή τους με το κλείσιμο ραντεβού για εμβολιασμό, και σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας, αναβαθμίζουμε την υπάρχουσα πλατφόρμα για ραντεβού στο Σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Πολύ σύντομα, πανεύκολα και με τέσσερα μόλις «κλικ», ο πολίτης θα μπορεί να κλείνει ραντεβού στη δομή ή τον γιατρό που επιθυμεί, όπως ακριβώς γίνεται και με το εμβόλιο, και στόχος μας είναι αυτό να επεκταθεί σε όλο τον χώρο της Υγείας. Με στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας, επεκτείνουμε και εμπλουτίζουμε υπηρεσίες που έχουμε ήδη ξεκινήσει να υλοποιούμε, όπως οι διαδικασίες γύρω από την οδήγηση. Σύντομα, θα είναι έτοιμο το car wallet, στο οποίο ο οδηγός θα έχει τη δυνατότητα να κρατά στο κινητό του την άδεια οδήγησης, την άδεια κυκλοφορίας, το ασφαλιστήριο συμβόλαιο και το δελτίο ΚΤΕΟ, ενώ υλοποιείται η ψηφιοποίηση και άλλων διαδικασιών, όπως η μεταβίβαση άδειας κυκλοφορίας και το point system για παραβάσεις του ΚΟΚ.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Scroll to Top