Συχνά με ρωτούν κατά πόσον μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι σε ένα μέλλον που γίνεται όλο και περισσότερο ψηφιακό. «Όσο έχουμε αναλογικούς φίλους, ας μην φοβόμαστε τίποτα», απαντώ. Γιατί πιστεύω βαθιά, πως με έγκαιρο σχεδιασμό, πλάνο και καθοδήγηση ειδικών, η τεχνολογία θα είναι ο πυρήνας για μια πιο εύκολη, πιο ποιοτική καθημερινότητα για τους πολίτες. Aρκεί να έχουμε τη θέληση να ορίσουμε τη σχέση μας με όσα περικλείει ο όρος «τεχνολογία». Η εξέλιξή της σίγουρα δεν μπορεί να σταματήσει και -φυσικά- δεν πρέπει να σταματήσει. Είναι ζήτημα πολιτικής βούλησης να τεθούν όρια, τα οποία θα συμβάλλουν στη διαχείριση των πιθανών μελλοντικών προκλήσεων.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη, για παράδειγμα, αποτελεί εδώ και λίγο καιρό μια πραγματικότητα για τη Δημόσια Διοίκηση με το mAigov. Ο Ψηφιακός Βοηθός, η πρώτη εφαρμογή Τ.Ν. του Δημοσίου, καθοδηγεί κάθε πολίτη ανά πάσα στιγμή για θέματα της Δημόσιας Διοίκησης που τον αφορούν. Πρόκειται για μία νέα εποχή στην επαφή του πολίτη με το κράτος. Οι εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης θα επεκταθούν. Θα βρεθούν συστήματα Τεχνητής Νοημοσύνης που να δικάσουν ή να χειρουργήσουν; Τεχνικά θα μπορούν, εμείς θα το επιτρέψουμε όμως; Η άποψή μου είναι πως όχι. Ωστόσο, η Τεχνητή Νοημοσύνη σε τομείς όπως η Δικαιοσύνη ή η Ιατρική είναι ένας πολύτιμος σύμμαχος και μπορεί να συμβάλλει στην ταξινόμηση πληροφοριών και στοιχείων.
Προφανώς, θα υπάρξουν απόπειρες χρήσης αυτής της τεχνολογίας για παράνομους και ιδιοτελείς σκοπούς. Εδώ ακριβώς αρχίζει ο δικός μας επιτελικός ρόλος. Στη σωστή χρονική συγκυρία έγινε σε ευρωπαϊκό επίπεδο αντιληπτό ότι πρέπει να θωρακιστούμε θεσμικά και τεχνικά. Από κοινού με τα άλλα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης υιοθετήσαμε το Ai Act, δηλαδή τον πρώτο Κανονισμό για την Τεχνητή Νοημοσύνη παγκοσμίως. Με την εφαρμογή του διασφαλίζεται ότι οι εφαρμογές Τ.Ν. πρέπει να υλοποιούνται με σεβασμό στα θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα.
Παράλληλα, υιοθετείται το Digital Services Act (DSA, Πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες), θεσπίζοντας σαφείς κανόνες για την προστασία των πολιτών από επιβλαβείς και παράνομες δραστηριότητες στο Διαδίκτυο. Μέχρι σήμερα, συχνά οι πολίτες είχαν την αίσθηση πως ήταν απροστάτευτοι απέναντι στις μεγάλες πλατφόρμες, οι οποίες δεν ανταποκρίνονταν έγκαιρα στην εμφάνιση παραπλανητικού περιεχομένου, ακόμη και όταν αυτό καταγγελόταν. Δημιουργούμε ουσιαστικά το πλαίσιο για τον δημοκρατικό έλεγχο και την εποπτεία των συστημικών πλατφορμών, ώστε να καταπολεμήσουμε φαινόμενα όπως χειραγώγηση ή η παραπληροφόρηση.
Σε μια εποχή συνεχούς εξάρτησης από την τεχνολογία και αυξημένης διασύνδεσης του κόσμου, έχουμε ευθύνη να ενισχύσουμε την ανθεκτικότητα του ψηφιακού κράτους και την ασφάλεια των πολιτών. Προχωρήσαμε στη θεσμοθέτηση της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας, η οποία έχει ως βασική της αποστολή τη μέριμνα για πρόληψη των οργανισμών από κυβερνοεπιθέσεις.
Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε τροχιά ανάπτυξης και σε αυτό έχει συμβάλλει έντονα το ψηφιακό άλμα της χώρας. Έχει καίρια θέση στο όραμα του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, η προσφορά όλων των υπηρεσιών του Δημοσίου τομέα ψηφιακά έως το 2027. Το «όλο το κράτος στο κινητό μας» αποτελεί στρατηγική πολιτική επιλογή και παράλληλα μια τεράστια ευκαιρία και πρόκληση. Ευκαιρία γιατί μπορούμε να καλυτερεύσουμε τις ζωές μας, πρόκληση γιατί οφείλουμε να οικοδομήσουμε με τους πολίτες μια σχέσης εμπιστοσύνης, προαπαιτούμενο της οποίας είναι η εμπέδωση ενός κλίματος ασφάλειας. Μόνο έτσι θα είναι ενεργοί και συμμέτοχοι αυτής της προσπάθειας.