Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου έδωσε στις 8-5-2024 συνέντευξη στην εφημερίδα «το Μανιφέστο» και τη δημοσιογράφο Ντόρα Κουτροκόη.
Κύριε Υπουργέ, ποιες είναι οι επόμενες ψηφιακές υπηρεσίες που ετοιμάζετε στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης;
Όλοι βλέπουμε πόσο γρήγορα προχωρά η τεχνολογία και στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης κάνουμε ό,τι μπορούμε ώστε να την αξιοποιούμε σε όσο το δυνατόν περισσότερους τομείς της δημόσιας πολιτικής. Πρόσφατα, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη παρουσιάσαμε με τον Υπουργό Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη και την Αναπληρώτρια Υπουργό Ειρήνη Αγαπηδάκη το Εθνικό Πρόγραμμα “ΠΡΟΛΑΜΒΑΝΩ” για τον προσυμπτωματικό έλεγχο χρόνιων νοσημάτων, όπως ο καρκίνος του μαστού και τα καρδιαγγειακά. Πρώτη φορά πραγματοποιείται στη χώρα μας με την ενσωμάτωση ψηφιακών εργαλείων ένα τόσο μαζικό πρόγραμμα για τη διενέργεια προληπτικών εξετάσεων σε ολόκληρο τον πληθυσμό. Μέσω του gov.gr όλοι οι πολίτες διευκολύνονται ώστε να κάνουν τις εξετάσεις τους εύκολα, γρήγορα και δωρεάν. Σας αναφέρω αυτό ως ένα παράδειγμα των δυνατοτήτων αξιοποίησης της τεχνολογίας. Ξεκινήσαμε με την άυλη συνταγογράφηση η οποία πατούσε στην ηλεκτρονική που προϋπήρχε, αυτό μας έδωσε τη δυνατότητα προτεραιοποίησης για την καμπάνια εμβολιασμού των πολιτών, αξιοποιήσαμε τα δεδομένα για να προχωρήσουμε τον ηλεκτρονικό φάκελο ασθενούς και, βεβαίως, για να υλοποιήσουμε ένα πρωτοποριακό σύστημα προληπτικών εξετάσεων.
Θα σας αναφέρω τις πρωτοβουλίες στήριξης των Δήμων με ψηφιακά εργαλεία αλλά και της συμβολής στην αντιπυρική προστασία και γενικότερα στην Πολιτική Προστασία. Μαζί με τα συναρμόδια Υπουργεία θέτουμε, μεταξύ άλλων, σε λειτουργία την πλατφόρμα για τα ακαθάριστα οικόπεδα ώστε να αναβαθμίσουμε τις επιχειρησιακές δυνατότητες των Δήμων στην πρόληψη των πυρκαγιών. Ως χώρα έχουμε βιώσει μεγάλες πυρκαγιές που ξεκίνησαν επειδή κάποιος είχε αφήσει το οικόπεδο του ακαθάριστο με ξερά κλαδιά και χόρτα. Πλέον οι ίδιοι οι πολίτες θα δηλώνουν τον καθαρισμό των ιδιοκτησιών τους ενώ θα μπορούν να καταγγείλουν περιπτώσεις παράβασης των προβλεπόμενων κανόνων. Με αυτόν τον τρόπο οι Δήμοι αποκτούν ακόμη ένα μέσο για αποτελεσματικούς ελέγχους.
Εδώ και μερικούς μήνες λειτουργεί ο Ψηφιακός Βοηθός η πρωτή εφαρμογή Τεχνητής Νοημοσύνης του ελληνικού Δημοσίου. Πώς το υποδέχτηκαν οι πολίτες; Ποιές άλλες δυνατότητες θα αποκτήσει;
Από το τέλος του περασμένου έτους, με τον Ψηφιακό Βοηθό – mAigov αξιοποιήσαμε τις δυνατότητες της Τεχνητής Νοημοσύνης και εισαγάγαμε μια νέα αντίληψη για την εξυπηρέτηση των πολιτών από το κράτος: απλή, γρήγορη, χωρίς γραφειοκρατικές διαδικασίες. Τι είναι ο Ψηφιακός Βοηθός, πρακτικά; Είναι ένα εργαλείο Τεχνητής Νοημοσύνης το οποίο οι πολίτες ρωτούν για θέματα της Δημόσιας Διοίκησης και αυτό τους απαντά παρέχοντας ακόμη και το σχετικό link με την υπηρεσία του gov.gr ή τη διαδικασία του MITOS που χρειάζονται. Για να αντιληφθείτε την ανταπόκριση των πολιτών, από την αρχή λειτουργίας του έχει απαντήσει σε πάνω από 700 χιλιάδες ερωτήματα. Δεν υπάρχει ώρα μέσα στην ημέρα που να μην του τεθεί έστω μια ερώτηση!
Επιπλέον, πριν περίπου μία εβδομάδα αναβαθμίσαμε περαιτέρω το mAigov ώστε να μπορεί να εκτελεί και ενέργειες για λογαριασμό των πολιτών. Δηλαδή οι πολίτες μπορούν πλέον να του ζητούν, για παράδειγμα, την έκδοση ενός πιστοποιητικού, χωρίς να κάνουν τίποτε παραπάνω. Προς το παρόν, εκδίδει ληξιαρχική πράξη γάμου για γάμους τελεσθέντες από το 2013 και μετά. Οι πολίτες απλώς πρέπει να κατεβάσουν στο κινητό τους τηλέφωνο την εφαρμογή gov.gr, να συνδεθούν με τους κωδικούς TaxisNet, να πουν ή να γράψουν στο mAigov “Βγάλε μου τη ληξιαρχική πράξη γάμου” και το επόμενο δευτερόλεπτο, κυριολεκτικά, τη βρίσκουν στην προσωπική τους Θυρίδα του Πολίτη στο gov.gr. Σε επόμενο στάδιο, θα έχει δυνατότητα έκδοσης και άλλων πιστοποιητικών μεταξύ αυτών που έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση.
Εκτιμάτε ότι η εφαρμογή MyCoast θα βάλει τάξη στις παράνομες καταπατήσεις αιγιαλού και παραλιών στην επικράτεια;
Με τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη παρουσιάσαμε πριν από λίγες μέρες το MyCoast, μέσω του οποίου οι πολίτες μπορούν να προβαίνουν σε καταγγελίες όταν διαπιστώνουν παραβάσεις στις παραλίες που βρίσκονται. Πρόκειται για μια πολύ εύχρηστη εφαρμογή η οποία αποτελεί μέρος της ευρύτερης στρατηγικής της Κυβέρνησης για την καταπολέμηση των αυθαιρεσιών στις ακτές.
Οι πολίτες εντοπίζουν με τη βοήθεια του GPS του κινητού τους στον χάρτη του MyCoast την ακτή και βλέπουν ουσιαστικά τα όρια του χώρου που έχει νομίμως παραχωρηθεί για χρήση. Αν, για παράδειγμα, ξαπλώστρες, ομπρέλες και τραπεζοκαθίσματα βρίσκονται εκτός αυτού του χώρου ή γενικότερα εμποδίζεται η πρόσβαση στην παραλία, τότε οι πολίτες μπορούν να το καταγγείλουν μέσω της εφαρμογής ανώνυμα ή επώνυμα και οι αρμόδιες αρχές θα προβαίνουν στις απαραίτητες ενέργειες. Σε επόμενη φάση με τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης θα ελέγχεται αυτόματα από τα πληροφοριακά συστήματα αν τηρούνται οι προβλεπόμενοι όροι των παραχωρήσεων.
Το περσινό καλοκαίρι παρατηρήσαμε μια δικαιολογημένη σε πολλές περιπτώσεις κίνηση εκ μέρους των πολιτών για ελεύθερη πρόσβαση στις ακτές. Η Κυβέρνηση αντέδρασε άμεσα ώστε να μπει τάξη στην αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας και να σταματήσουν τα φαινόμενα παράνομων καταλήψεων. Σε αυτή την κατεύθυνση, όλες οι δημοπρασίες των Δήμων για τις παραλίες γίνονται από φέτος ηλεκτρονικά.
Έχετε αναφερθεί σε κατάργηση πιστοποιητικών. Τι εννοείτε;
Όταν ένας φορέας ζητάει από τους πολίτες ένα πιστοποιητικό, ουσιαστικά δεν θέλει το ίδιο το έγγραφο αλλά τα δεδομένα που αυτό φέρει. Για παράδειγμα το πιστοποιητικό γέννησης έχει πληροφορίες για το έτος, τον τόπο της γέννησης μας, για την ταυτότητα μας. Όλα αυτά πλέον υπάρχουν σε βάσεις δεδομένων. Δεν υπάρχει λόγος ούτε να καταναλώνουμε πόρους ούτε να ταλαιπωρούμαστε με χαρτιά και e-mail. Στο πλαίσιο αυτό, σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών, προχωρούμε στην κατάργηση έκδοσης πιστοποιητικών, όπως το γέννησης και το οικογενειακής κατάστασης. Οι φορείς μπορούν να έχουν πρόσβαση απευθείας στα δεδομένα που απαιτούνται με τη δική μας έγκριση.
Επίσης στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης εργαζόμαστε πάνω στην αναβάθμιση του Gov.gr Wallet ώστε να περιορίσουμε τη διακίνηση εγγράφων. Οι πολίτες θα δίνουν τη συναίνεσή τους μέσω του ψηφιακού τους πορτοφολιού ώστε οι οργανισμοί που συνδιαλέγονται να αντλούν τα στοιχεία από τα δημόσια μητρώα. Αν θέλει, παραδείγματος χάριν, κάποιος να αλλάξει πάροχο ρεύματος, απλά θα επικοινωνεί με την εταιρία που επιθυμεί και θα του έρχεται μια ειδοποίηση στο Gov.gr Wallet : “Για το συμβόλαιο που επιθυμείτε να συνάψετε, απαιτούνται αυτά τα στοιχεία. Συναινείτε να δοθούν;”. Θα πατά “συναινώ” και η διαδικασία θα ολοκληρώνεται.
Πότε θα αποκτήσουμε οι πολίτες τον προσωπικό αριθμό;
Η εισαγωγή του Προσωπικού Αριθμού αποτελεί μια κομβική μεταρρύθμιση με την οποία τερματίζουμε πολλά από τα προβλήματα και τα παράδοξα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες κατά την ταυτοποίηση τους από τις δημόσιες υπηρεσίες λόγω των πολλαπλών εγγραφών και των λαθών που υπάρχουν στα δημόσια μητρώα. Πλέον οι πολίτες θα χρειάζεται να θυμούνται μόνο αυτόν τον αριθμό αντί του ΑΦΜ, του ΑΜΚΑ, του αριθμού της ταυτότητάς τους. Ο σχεδιασμός και η πορεία για την εφαρμογή του Προσωπικού Αριθμού είναι ιδιαίτερα απαιτητικές διαδικασίες καθώς πρέπει να υπάρχει απόλυτος σεβασμός των προσωπικών δεδομένων των πολιτών και να δημιουργηθεί το απαραίτητο νομικό πλαίσιο. Πλέον το μόνο που εκκρεμεί είναι η έκδοση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος και ορισμένες τεχνικές δοκιμές ώστε να είμαστε καταλλήλως προετοιμασμένοι και σίγουροι πριν τη διάθεσή του στους πολίτες.
Η προεκλογική εκστρατεία διεξάγεται με όρους εθνικών εκλογών και όχι ευρωεκλογών. Γιατί συμβαίνει αυτό; Τι διακυβεύεται στις 9 Ιουνίου;
Την 9η Ιουνίου οι πολίτες καλούνται να δώσουν ένα ξεκάθαρο μήνυμα πως επιθυμούν η χώρα να συνεχίσει να βρίσκεται σε πορεία ανάπτυξης, εκσυγχρονισμού και προόδου. Δεν υπάρχουν περιθώρια για πειραματισμούς. Η Νέα Δημοκρατία έχει αποδείξει ότι αποτελεί την παράταξη η οποία μπορεί να διεκδικήσει και να πετύχει πράγματα για την πατρίδα μας. Ζητήματα σοβαρά όπως η ψηφιακή μετάβαση και η Τεχνητή Νοημοσύνη, η αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, το μεταναστευτικό, η αγροτική πολιτική απαιτούν και σοβαρές πολιτικές και σοβαρούς πολιτικούς.
Ένα μεγάλο μέρος της νομοθεσίας που έχει σημαντικές επιπτώσεις στη ζωή μας αποφασίζεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Θα αναφέρω ως παράδειγμα το AI Act. Πρόκειται για τον πρώτο κανονισμό για την Τεχνητή Νοημοσύνη παγκοσμίως ο οποίος έρχεται να ορίσει πολλά από τα ζητήματα που θα μας απασχολήσουν στο μέλλον και να προστατέψει τα ανθρώπινα δικαιώματα. Το ψηφοδέλτιο της Νέας Δημοκρατίας αποτελείται από πολίτες ενεργούς, καταρτισμένους, ικανούς να διαχειριστούν αυτά τα πολύπλοκα ζητήματα και να εκπροσωπήσουν τη χώρα μας. Επομένως θα έλεγα ότι η προεκλογική περίοδος κυλάει με όρους ευρωεκλογών, καθώς και αυτές οι εκλογές είναι εξίσου σπουδαίες με τις εθνικές.
Πώς κρίνετε την πορεία ανασυγκρότησης της Θεσσαλίας; Θεωρείτε ότι οι ρυθμοί αποκατάστασης ικανοποιούν τους πληγέντες;
Όπως είπε πριν λίγες μέρες και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το Μουζάκι της Καρδίτσας, η ανάταξη της Θεσσαλίας είναι ένα εθνικό στοίχημα που δεν σχετίζεται με κόμματα, χρώματα και ταμπέλες και το οποίο θα κερδίσουμε με δουλεία και συνεργασία. Ως Θεσσαλός νιώθω ικανοποιημένος, καθώς διαθέτουμε ένα καλά μελετημένο και κοστολογημένο σχέδιο το οποίο θα καταστήσει τη Θεσσαλία πιο ισχυρή από πριν, με καλύτερες και ανθεκτικότερες υποδομές. Έχουμε εξασφαλίσει κάθε διαθέσιμο πόρο από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το ΕΣΠΑ, τον Κρατικό Προϋπολογισμό για αυτόν ακριβώς τον σκοπό. Υπολογίζεται ότι το κόστος της αποκατάστασης θα ξεπεράσει τα 3 δισ. ευρώ. Από αυτά τα 1,4 δισ. ευρώ θα κατευθυνθούν στις οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές και στις σχολικές μονάδες. Δεν είναι μια εύκολη εξίσωση, ούτε όλα θα συμβούν αυτομάτως, αλλά, ακούγοντας προσεκτικά τους ειδικούς και εργαζόμενοι εντατικά, θα τα καταφέρουμε. Η αποκατάσταση της Θεσσαλίας είναι προτεραιότητα και αυτό είναι απόλυτα λογικό, αν αναλογιστούμε το μέγεθος της ζημιάς που προκάλεσε ο «Daniel».