Όλα τα προηγούμενα χρόνια, ο ψηφιακός μετασχηματισμός τoυ ελληνικού κράτους ήταν μια θεωρία που βρισκόταν σχεδόν αποκλειστικά σε κείμενα ειδικών και δημοσιογραφικά άρθρα. Όλοι συμφωνούσαν ότι η ψηφιακή μετάβαση ήταν αναγκαία, ότι το Κράτος πρέπει να εκσυγχρονιστεί, ότι η Ελλάδα οφείλει να ενταχθεί στη διεθνή κανονικότητα των ηλεκτρονικών μεθόδων και των ψηφιοποιημένων δημοσίων υπηρεσιών. Η πραγματικότητα όμως ήταν διαφορετική. Όσες προσπάθειες έγιναν ήταν ελάσσονες, αποσπασματικές και με πενιχρά αποτελέσματα. Τα γραφειοκρατικά εμπόδια που αντιμετώπιζαν οι πολίτες και οι επιχειρήσεις στις συνδιαλλαγές τους με το Κράτος ήταν τεράστια, οι ουρές και οι διαδικασίες δαιδαλώδεις ενώ η πολυπόθητη ψηφιακή μεταρρύθμιση ελάχιστα αποτυπώθηκε ως στοχοθετημένη πολιτική βούληση.
Το όραμα του Κυριάκου Μητσοτάκη ήταν από την αρχή σαφές: για να εισέλθει η Ελλάδα στην κανονικότητα του 21ου αιώνα, οφείλει να προχωρήσει σε μια μεγάλη διοικητική και ψηφιακή αλλαγή. Ακολουθώντας αυτή την κατεύθυνση, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης υλοποιεί τους τελευταίους μήνες ένα πρόγραμμα στοχευμένων μεταρρυθμίσεων που έχουν ήδη διευκολύνει ουσιωδώς τη ζωή των πολιτών, διασφαλίζοντας ότι το κράτος είναι ένα, όχι μόνο στη θεωρία αλλά και στην πράξη.
Η πανδημία μετέβαλε τις ανάγκες μας απότομα και το ίδιο συνέβη και με τις προτεραιότητές μας. Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης βρέθηκε στην πρώτη γραμμή της μάχης. Κληθήκαμε να συμβάλουμε την ανάσχεση του κορονοϊού, διασφαλίζοντας ότι οι συμπολίτες μας, ιδιαίτερα οι πιο ευάλωτοι, δεν θα συγχρωτίζονται στις δημόσιες υπηρεσίες, αναμένοντας σε περιττές ουρές για τα πιστοποιητικά και τις βεβαιώσεις που απαιτεί η καθημερινότητά τους. Ήταν υποχρέωσή μας να δώσουμε τη δυνατότητα σε όλους να διεκπεραιώνουν τις υποθέσεις τους με το Δημόσιο, μένοντας σπίτι. Για αυτό και επισπεύσαμε την ενεργοποίηση της ενιαίας ψηφιακής πύλης gov.gr, επιτρέποντας στους πολίτες να πραγματοποιούν μια σειρά από διαδικασίες, όπως η έκδοση υπεύθυνων δηλώσεων και εξουσιοδοτήσεων, από τον υπολογιστή ή το κινητό τους, χωρίς να τους υποχρεώνουμε να μεταβαίνουν στα διάφορα γκισέ, με κίνδυνο της υγείας τους και της υγείας των άλλων.
Για τον ίδιο λόγο, άλλωστε, τροποποιήσαμε και τη λειτουργία των ΚΕΠ. Λόγω των συνθηκών δίνουμε για πρώτη φορά στους πολίτες τη δυνατότητα να διεκπεραιώνουν τα επείγοντα αιτήματά τους τηλεφωνικά, ενώ η παράδοση των εγγράφων θα πραγματοποιείται στη διεύθυνση κατοικίας των πολιτών ταχυδρομικά και χωρίς δική τους χρέωση, προστατεύοντας έτσι τόσο τους υπαλλήλους όσο και τους πολίτες.
Για τις μεταρρυθμίσεις που πραγματοποιήθηκαν τις τελευταίες ημέρες, όπως το gov.gr, την άυλη συνταγογράφηση, τη διασύνδεση του e-ΕΦΚΑ με το Μητρώο Πολιτών κ.α. είχε προηγηθεί συντονισμένη προεργασία αρκετών μηνών. Η έκρηξη, όμως, του ιού επιτάχυνε την αναγκαιότητά τους και στένευσε τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης του προγραμματισμού. Ο χρόνος πλέον πύκνωσε και μαζί του και η ανάγκη αποτελεσματικής παρουσίας του κράτους στις νέες συνθήκες που δημιουργήθηκαν.
Για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία καλούμαστε να επικοινωνούμε, να εργαζόμαστε και να ψυχαγωγούμαστε σχεδόν αποκλειστικά μέσω της τεχνολογίας. Σε αυτή τη συγκυρία, η ψηφιοποίηση του Δημοσίου γίνεται ακόμη πιο επιτακτική. Οι μεταρρυθμίσεις θα συνεχιστούν με όση ταχύτητα απαιτείται. Σύντομα θα βγούμε νικητές, όχι μόνο από τον πόλεμο ενάντια στον κορονοϊό αλλά και από τον πόλεμο ενάντια στη γραφειοκρατία.