Συνέντευξη του Υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκου Πιερρακάκη στην εφημερίδα REAL NEWS

Ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης έδωσε στις 21/06/2020 συνέντευξη στην εφημερίδα «REAL NEWS» και τον δημοσιογράφο Γιώργο Σιαδήμα.

Επόμενο βήμα της ψηφιακής διακυβέρνησης ποιο είναι; Τι ετοιμάζετε;

Αρχικά, τις επόμενες εβδομάδες θα έρθει προς ψήφιση στη Βουλή ένα ιδιαίτερα σημαντικό σχέδιο νόμου, ο Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Τι θα περιλαμβάνει: θα συγκεντρώσει σε ένα, ενιαίο κείμενο όλη τη νομοθεσία είκοσι και πλέον ετών σχετικά με την ψηφιακή διακυβέρνηση – αυτονόητα, με όλες τις προσθήκες που επιβάλλουν τα νέα τεχνολογικά δεδομένα. Επιπλέον, θα μονιμοποιεί τις πρωτοβουλίες που θεσμοθετήσαμε με Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου μέσα στην πανδημία – το gov.gr και τις πλατφόρμες που ήδη θέσαμε σε λειτουργία μέσω αυτού. Και τέλος, θα ενσωματώσει στο εθνικό δίκαιο ενωσιακή νομοθεσία όπως τα ανοιχτά δεδομένα και ο Κώδικας Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών.

Σε επίπεδο απλούστευσης και ψηφιοποίησης διαδικασιών τις αμέσως επόμενες μέρες θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε μεταξύ άλλων την απλοποίηση της διαδικασίας δήλωσης απώλειας αγαπημένου προσώπου, την ψηφιοποίηση των αιτήσεων για χορήγηση επιδομάτων του ΟΠΕΚΑ, την επέκταση των ψηφιακών ραντεβού στα ΚΕΠ και τη διάθεση μέσω του gov.gr ενός επιπλέον πιστοποιητικού δημοτολογίου – και αναφέρομαι στο εγγυτέρων συγγενών – καθώς επίσης και τεσσάρων βασικών ληξιαρχικών πράξεων: ζωής, γάμου, συμφώνου συμβίωσης και θανάτου.

Αυτή την εβδομάδα έρχεται στη Βουλή το νομοσχέδιό σας για τον ΕΚΟΜΕ. Τι περιλαμβάνει;

Η Ελλάδα αποτελεί ένα φυσικό κινηματογραφικό studio. Αυτό συνιστά ένα μεγάλο πλεονέκτημα σε έναν ιδιαίτερα σημαντικό τομέα, όπως η βιομηχανία οπτικοακουστικών μέσων, που μεταφράζεται σε χιλιάδες καλές θέσεις εργασίας. Η φιλοσοφία του νομοσχεδίου που φέρνουμε στη Βουλή είναι η βελτίωση του υφιστάμενου πλαισίου. Γι’ αυτό κινούμαστε σε δύο άξονες, υψηλότερο κίνητρο και απλούστερη διαδικασία. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη: αυξάνουμε το cash rebate στο 40% από το 35% που ήταν μέχρι σήμερα, επαναπροσδιορίζουμε τα ελάχιστα όρια των επιλέξιμων δαπανών και μειώνουμε σημαντικά τη γραφειοκρατία αξιοποιώντας τις νέες δυνατότητες που παρέχει το gov.gr.

Με ένα κλικ λοιπόν μπορούμε να εκδίδουμε πιστοποιητικά γενικής χρήσης;

Ακριβώς. Ήδη εδώ και περίπου δέκα ημέρες είναι διαθέσιμα τα πιστοποιητικά γέννησης, ιθαγένειας και οικογενειακής κατάστασης που εκδίδουν τα κατά τόπους δημοτολόγια και είναι ζήτημα ημερών να προστεθούν σε αυτά και όσα σας ανέφερα πιο πριν. Έχουμε πει και στο παρελθόν ότι ο τελικός μας στόχος είναι να μην διακινούνται έγγραφα μεταξύ υπηρεσιών και μητρώων, αλλά μόνο η πληροφορία – να διαλειτουργούν, δηλαδή, όπως λέγεται στη γλώσσα της πληροφορικής, οι φορείς του Δημοσίου.

Και αυτό κάνουμε – όχι μόνο με τα συγκεκριμένα πιστοποιητικά, αλλά με μια σειρά πρωτοβουλιών που έχουμε πάρει: ενδεικτικά αναφέρω τη διασύνδεση του Μητρώου Πολιτών με την ΑΑΔΕ και τον e-ΕΦΚΑ, το Μητρώο ΑΜΚΑ με τα Ληξιαρχεία, της ΗΔΙΚΑ με το πληροφοριακό σύστημα ταυτοτήτων. Κάθε διασύνδεση σημαίνει τουλάχιστον μια ουρά λιγότερη, άρα μικρότερη ταλαιπωρία για τον πολίτη και περισσότερες δυνατότητες για τη Διοίκηση.

Το ψηφιακό γκισέ προχωράει; Δηλαδή το ραντεβού μας σε μια δημόσια υπηρεσία μέσω Skype;

Προχωράει κανονικά, με στόχο να επεκταθεί σε όσο το δυνατόν περισσότερες δημόσιες υπηρεσίες. Κάναμε την αρχή με την απόδοση κλειδαρίθμου από τις Εφορίες και με τις ενιαίες αιτήσεις ενίσχυσης των αγροτών προς τον ΟΠΕΚΕΠΕ. Όπως σας ανέφερα και στην αρχή, επόμενο βήμα είναι τα ΚΕΠ και πιλοτικά αρκετοί Δήμοι. Ο στόχος εδώ είναι οι πολίτες να αποκτούν πρόσβαση στην υπηρεσία και όχι το αντίστροφο – εκτός αν η φύση της συναλλαγής το καθιστά χρήσιμο, πχ να επιδείξει ο πολίτης την ταυτότητά του.

Υπάρχουν εξειδικευμένες πρωτοβουλίες για ειδικές πληθυσμιακές ομάδες ώστε να σταματήσουν και εκείνοι να ταλαιπωρούνται σε ουρές;

Το gov.gr απευθύνεται κατεξοχήν σε αυτούς που δυσκολεύονται για οποιονδήποτε λόγο να μεταβούν στην αντίστοιχη υπηρεσία λόγω απόστασης, ηλικίας ή κινητικών προβλημάτων. Γι’ αυτό το λόγο έχουμε δώσει ιδιαίτερη έμφαση στο σχεδιασμό του, ώστε η χρήση των ψηφιακών υπηρεσιών να απαιτεί ελάχιστες ψηφιακές δεξιότητες.

Μια πρωτοβουλία σαν αυτή που ρωτάτε πρόκειται να λειτουργήσει το αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα και αυτή σχετίζεται με την διαδικασία επιστροφής των εξόδων για λογοθεραπεία και εργοθεραπεία. Δεν πρέπει να είμαστε περήφανοι για τις ουρές γονέων στον ΕΟΠΥΥ και γι’ αυτό από τις επόμενες ημέρες η διαδικασία υποβολής των δικαιολογητικών θα γίνεται μέσα σε λίγα λεπτά από τους υπολογιστές ή τα κινητά μας.

Το σχέδιο για τον ενιαίο αριθμό προχωράει. Με τις νέες ταυτότητες ποιο είμαι το χρονοδιάγραμμα;

Ο διαγωνισμός για τις νέες ταυτότητες προχωράει σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει θέσει το αρμόδιο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Από πλευράς μας, θα ολοκληρώσουμε όλες εκείνες τις επιμέρους διαδικασίες ώστε οι πολίτες να ξεκινήσουν να τις παίρνουν στα χέρια τους μέσα στο 2022. Μια τέτοια διαδικασία είναι και ο Προσωπικός Αριθμός, τον οποίο θα νομοθετήσουμε με τον Κώδικα Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Η δυσκολία, η πρόκληση αν προτιμάτε, είναι να προσθέσουμε αυτό τον αριθμό σε όλα τα μητρώα του Δημοσίου – ως τεχνική διαδικασία μοιάζει αρκετά με την μετάβαση από τη δραχμή στο ευρώ. Έχουμε όμως τα μέσα και τους ανθρώπους ώστε όλα να είναι έτοιμα στην ώρα τους.

Πώς έγιναν τόσα πράγματα μέσα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα; Ειδικά μέσα στην περίοδο του κορωνοϊού; Ο ΣΥΡΙΖΑ σας κατηγορεί ότι υλοποιείτε σχέδια που είχαν προγραμματιστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση.

Έγιναν ακριβώς επειδή είχαν σχεδιαστεί από εμάς πολύ πριν από τον κορωνοϊό – για την ακρίβεια, είχαν σχεδιαστεί πριν αναλάβουμε την διακυβέρνηση της χώρας. Η πανδημία απλώς έφερε πιο μπροστά εκείνες τις πρωτοβουλίες που θα απέτρεπαν στο μέτρο του δυνατού τον συνωστισμό σε δημόσιες υπηρεσίες. Το μόνο που σχεδιάσαμε εν μέσω και λόγω της πανδημίας είναι και το μόνο που έχει ήδη καταργηθεί, δηλαδή τα SMS στο 13033.

Όσο για την κριτική της αξιωματικής αντιπολίτευσης, με μεγάλη χαρά να συζητήσουμε τι παραλάβαμε και σε ποιο στάδιο βρίσκονταν όσα παραλάβαμε. Όμως μέχρι τη δημιουργία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης ούτε το gov.gr και οι υπηρεσίες που έχουμε ήδη διαθέσει στους πολίτες βρίσκονταν στην ατζέντα, ούτε συγκεκριμένο πλάνο για την απλούστευση της γραφειοκρατίας υπήρχε στο τραπέζι – αυτά, δηλαδή που ενδυναμώνουν τους πολίτες και τους βοηθούν στην καθημερινότητά τους.

Πολύ θόρυβο έχει σηκώσει το τελευταίο διάστημα η συζήτηση για το ενδεχόμενο των πρόωρων εκλογών. Τι λέτε;

Προσωπικά με ενδιαφέρει αποκλειστικά το πώς θα συνεχίσουμε με γρήγορους ρυθμούς τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας. Εκτιμώ ότι αποτελεί την καλύτερη δυνατή απάντηση στο ερώτημά σας η πρόσφατη απάντηση του Πρωθυπουργού ότι έχουμε πάρει εντολή τετραετίας. Οι μετρήσεις δείχνουν ότι οι πολίτες μας περιβάλλουν με εμπιστοσύνη και επιδιώκουμε να χτίζουμε πάνω σε αυτό, υπηρετώντας την εντολή που λάβαμε. Οι εκλογές σε αυτή τη φάση δεν αντανακλούν τις προτεραιότητες της χώρας και των Ελλήνων.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Scroll to Top

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στον ιστότοπο. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.