Ο Υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γιώργος Γεωργαντάς έδωσε στις 14/11/2020 συνέντευξη στην εφημερίδα «Βραδυνή της Κυριακής» και τη δημοσιογράφο Ειρήνη Μπέλλα.
Ένα στοίχημα σας ήταν τα ΚΕΠ. Στην εποχή της πανδημίας πώς λειτουργούν και διευκολύνουν τους πολίτες;
Κατά την πρώτη περίοδο της υγειονομικής κρίσης, κληθήκαμε να δώσουμε στους πολίτες τη δυνατότητα να διεκπεραιώνουν πολλές από τις υποθέσεις τους με το Δημόσιο ψηφιακά, αποφεύγοντας γραφειοκρατικά εμπόδια και περιττές ουρές, και παράλληλα εξοικονομώντας χρόνο. Ένας από τους τρόπους με τους οποίους το κράτος ανταποκρίθηκε στη νέα αυτή πιεστική συνθήκη ήταν και οι αλλαγές στη λειτουργία των ΚΕΠ. Η σημαντικότερη εξ αυτών ήταν φυσικά η υπηρεσία εξ αποστάσεως εξυπηρέτησης myKEPlive, η οποία διευκολύνει σημαντικά όσους συμπολίτες μας για οποιοδήποτε λόγο δυσκολεύονται να μεταβούν φυσικά στα ΚΕΠ. Τα ΚΕΠ που εξυπηρετούν τους πολίτες με βιντεοκλήσεις ανέρχονται πλέον σε 133 και οι Δήμοι στους οποίους υπάγονται σε 96. Θα συνεχίσουμε τη διεύρυνση της υπηρεσίας και θα προωθήσουμε την περαιτέρω ψηφιοποίηση της λειτουργίας του θεσμού και στη δεύτερη αυτή φάση της πανδημίας, προκειμένου να ανταποκρινόμαστε όλο και καλύτερα στις ανάγκες του κόσμου κατά τη δύσκολη αυτή περίοδο.
Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έπαιξε ένα σημαντικό ρόλο στο πρώτο κύμα της πανδημίας με την ψηφιοποίηση διαφόρων υπηρεσιών. Κατά το δεύτερο κύμα θα υπάρξει ψηφιοποίηση περισσοτέρων υπηρεσιών; Πώς σκοπεύετε να αναβαθμίσετε το gov.gr;
Έχει πια γίνει ξεκάθαρο ότι η δημιουργία της ενιαίας ψηφιακής πύλης του δημοσίου gov.gr άλλαξε εντελώς τον τρόπο με τον οποίο το κράτος παρείχε ψηφιακές υπηρεσίες στον Πολίτη. Η εισαγωγή υπηρεσιών όπως η ψηφιακή υπεύθυνη δήλωση και εξουσιοδότηση, η άυλη συνταγογράφηση, η εξ’αποστάσεως εξυπηρέτηση από τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών και η ψηφιακή έκδοση δημοτολογικών και ληξιαρχικών πιστοποιητικών, είναι μερικά μόνο παραδείγματα της μεγάλης αλλαγής που συντελέστηκε. Το gov.gr αναβαθμίζεται συνεχώς. Ας μην ξεχνάμε ότι από τις 501 υπηρεσίες με τις οποίες ξεκίνησε τη λειτουργία του, σήμερα βρισκόμαστε στις 670. Και είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι η ανταπόκριση των πολιτών είναι αντυπωσιακή. Η ψηφιακή έκδοση άνω των δύο εκατομμυρίων εγγράφων αποδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο ότι οι υπηρεσίες του gov.gr έχουν πια παγιωθεί ως καθημερινότητα. Είναι προφανές ότι και κατά τη διάρκεια του δεύτερου κύματος της πανδημίας, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα συνεχίσει να ενδυναμώνει τους πολίτες μέσω της τεχνολογίας, διευκολύνοντας την καθημερινότητά τους και προστατεύοντας παράλληλα τη δημόσια υγεία. Η περαιτέρω επέκταση των λειτουργιών της ενιαίας ψηφιακής πύλης είναι πρωτεύον κομμάτι του σχεδιασμού μας, το επόμενο διάστημα. Όπως έχει πει και ο Υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης, το gov.gr, μεταξύ άλλων, θα προσφερθεί ως εφαρμογή στα κινητά τηλέφωνα των πολιτών. Παράλληλα θα αναπτύξουμε και άλλες, νέες ψηφιακές υπηρεσίες, με στόχο την βελτιωμένη απομακρυσμένη εξυπηρέτηση του Πολίτη.
Η πολυδιαφημιζόμενη τηλεκπαίδευση κατέρρευσε κατά τις δυο πρωτες ημέρες. Την ευθύνη την έχει μόνο ο πάροχος ή υπάρχει και στα αρμόδια υπουργεία, καθώς δεν είχε προβλεφθεί η υπερχρήση του Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου μέσω του οποίου αρχικά είχαν κληθεί εκπαιδευτικοί και μαθητές να εισέρχονται στην πλατφόρμα του Webex;
Νομίζω ότι έχει γίνει πια ξεκάθαρο ότι η ευθύνη για τις δυσλειτουργίες στις οποίες αναφέρεστε ανήκει τον πάροχο της πλατφόρμας. Άλλωστε, η εν λόγω εταιρεία το έκανε ξεκάθαρο και με επίσημη ανακοίνωση της. Και βέβαια το πρόβλημα δεν ήταν μόνο ελληνικό, αλλά επηρέασε και άλλες χώρες στην ευρύτερη περιοχή.
Σε ανακοίνωσή του το Υπουργείο ζητά να αποφεύγεται η χρήση διαδικτυακών εφαρμογών ψυχαγωγίας από τις 9 πμ έως τις 6 μμ για την αποτελεσματική λειτουργία εφαρμογών τηλεκπαίδευσης και τηλεργασίας. Φοβάστε ένα μπλακ άουτ; Είναι οχυρωμένη ψηφιακά η χώρα;
Στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης βρισκόμαστε σε συνεχή επικοινωνία με όλους τους παρόχους προκειμένου να διασφαλίζεται η απρόσκοπτη και ποιοτική λειτουργία των δικτύων. Δεν υπάρχει λοιπόν κανένας κίνδυνος μπλακ άουτ. Τόσο τα σταθερά όσο και τα ασύρματα δίκτυα θα λειτουργήσουν κανονικά καθόλη τη διάρκεια των προσωρινών μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας. Ωστόσο, δεδομένου ότι σε αυτή τη συγκυρία το διαδίκτυο αποτελεί βασικό μοχλό εργασίας, εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας, οφείλουμε όλοι να ακολουθούμε τις συστάσεις, προκειμένου η ποιότητα των υπηρεσιών που απολαμβάνουμε να είναι η καλύτερη δυνατή.
Έχετε αναφερθεί σε ομιλίες σας για τις Smart Cities. Ποια είναι τα σχέδια σας για ένα συντονισμένο ψηφιακό μετασχηματισμό των πόλεων, ώστε να αξιοποιήσουν τα οικονομικά και κοινωνικά πλεονεκτήματα της τεχνολογίας;
H δημιουργία των έξυπνων πόλεων, με ευφυείς εφαρμογές και συστήματα, είναι μια κομβική εξέλιξη για τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, τόσο στις μεγαλουπόλεις όσο και στα περιφερειακά αστικά κέντρα. Η έννοια των έξυπνων πόλεων βρίσκεται σε συνάρτηση τόσο με την επιτάχυνση της ψηφιοποίησης της οικονομίας όσο και με τη ριζική αναθεώρηση του τρόπου παροχής ψηφιακών υπηρεσιών από το κράτος. Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει προχωρήσει σημαντικά και στους δύο τομείς. Οι μεταρρυθμίσεις που υλοποιήθηκαν στον δεύτερο έχουν πλέον αγκαλιαστεί από τους περισσότερους συμπολίτες μας. Οι πολιτικές που έχουμε στο σχεδιασμό μας για την ανάπτυξη των έξυπνων πόλεων, σε πανελλαδικό επίπεδο είναι πολλές. Η έξυπνη αστική κινητικότητα και η διαχείριση στάθμευσης, η ενεργειακή απόδοση, οι βιώσιμες λύσεις στέγασης, η ψηφιοποίηση των αρχείων αστικού σχεδίου είναι μόνο μερικές από αυτές. Οι πόλεις μας, και ιδιαίτερα οι πόλεις της περιφέρειας, χρειάζονται ένα συντονισμένο ψηφιακό μετασχηματισμό, προσαρμοσμένο στις ιδιαίτερες τοπικές τους ανάγκες. Και αυτή ακριβώς την ανάγκη σκοπεύουμε να ικανοποιήσουμε.