Ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης έδωσε στις 13-03-2021 συνέντευξη στην εφημερίδα «Real News» και τον δημοσιογράφο Γιώργο Σιαδήμα.
Σε λίγες μέρες το gov.gr. κλείνει έναν χρόνο «στον αέρα». Πώς αξιολογείτε μέχρι στιγμής τη λειτουργία του και την ανταπόκριση των πολιτών;
Το gov.gr υπήρχε από την πρώτη στιγμή στο σχεδιασμό του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Η κεντρική ιδέα ήταν να συγκεντρώσουμε τις ψηφιακές υπηρεσίες του Δημοσίου σε ένα σημείο. Ξέρετε, στο κράτος υπήρχαν ήδη εκατοντάδες ηλεκτρονικές υπηρεσίες, αλλά οι πολίτες γνώριζαν ελάχιστες εξ’ αυτών. Ξεκινήσαμε εντάσσοντας στο gov.gr 501 ήδη υπάρχουσες υπηρεσίες και προσθέσαμε την έκδοση εξουσιοδότησης και υπεύθυνης δήλωσης ψηφιακά. Λόγω των αναγκών που δημιούργησε το πρώτο lockdown πέρσι το Μάρτιο, η λειτουργία του επισπεύστηκε. Ήταν ένα μεγάλο στοίχημα το να μπορούν οι πολίτες να εξυπηρετούνται από ένα κράτος που λειτουργεί, ενώ ταυτόχρονα άπαντες να παραμένουν ασφαλείς. Εκ του αποτελέσματος, βλέπουμε ότι οι πολίτες έμαθαν τις ψηφιακές υπηρεσίες και τα στατιστικά από τη χρήση είναι κάτι παραπάνω από ενθαρρυντικά. Να σας αναφέρω την άυλη συνταγογράφηση ως το πιο πρόσφατο παράδειγμα υπηρεσίας που γίνεται πολύ δημοφιλής ανάμεσα στους πολίτες. Αυτήν τη στιγμή, σχεδόν το 30% των συνταγών και των παραπεμπτικών εκδίδονται άυλα. Πρόκειται για ένα πολύ εντυπωσιακό νούμερο, όπως πολύ εντυπωσιακός είναι και ο αριθμός που δείχνει τις φορές που τα συστήματα του Ελληνικού Δημοσίου «μίλησαν μεταξύ τους» το 2020. Αυτό έγινε περίπου 94.000.000 φορές την περασμένη χρονιά. Αντίστοιχα, το 2019 ο αριθμός αυτός ήταν στα 35.000.000 και το 2018 λιγότερο από 9.000.000. Πολίτες και κράτος έχουν εξοικονομήσει πολλά εκατομμύρια εργατοώρες.
Τι άλλο περιμένουμε το επόμενο διάστημα;
Διαρκώς προστίθενται νέες ψηφιακές υπηρεσίες στο gov.gr. Αυτήν τη στιγμή, είναι περισσότερες από 1.120. Να σας αναφέρω ότι άμεσα θα αυξηθεί ο αριθμός των ειδικών αιτημάτων του ΕΟΠΥΥ για τα οποία οι πολίτες καταθέτουν ψηφιακά τα δικαιολογητικά προκειμένου να αποζημιωθούν. Μέχρι στιγμής, η πλατφόρμα είναι ανοιχτή για τα δικαιολογητικά για λογοθεραπείες, εργοθεραπείες και ψυχοθεραπείες, χιλιάδες οικογένειες τα καταθέτουν ψηφιακά και εισπράττουν τις αποζημιώσεις χωρίς καθόλου ταλαιπωρία και ουρές. Άμεσα θα προστεθεί η δυνατότητα να υποβάλλονται ψηφιακά τα αιτήματα για αποζημιώσεις για δαπάνες οπτικών και ειδικής αγωγής, καθώς και για έξοδα μετακίνησης αιμοκαθαιρόμενων και θαλασσαιμικών.
Σε λίγες ημέρες, επίσης, θα είναι διαθέσιμη η ψηφιακή δήλωση απώλειας ταυτότητας. Αντί να σπεύδω όσο το δυνατόν πιο γρήγορα στο Αστυνομικό Τμήμα για δηλώσω ότι έχασα ή μου έκλεψαν την ταυτότητά μου, θα το κάνω με λίγα κλικ, μέσα από το gov.gr. Ακόμη, σε λίγες εβδομάδες, υπηρεσίες του Υπουργείου Συγκοινωνιών όπως η ανανέωση διπλώματος θα γίνεται ψηφιακά στις περισσότερες περιφέρειες. Στοχεύουμε πάντοτε στη διευκόλυνση, την ασφάλεια και την ενδυνάμωση του πολίτη.
Έχετε αναφερθεί αρκετές φορές στις προοπτικές ανάπτυξης που ανοίγει η επέκταση του 5G. Σε ποιο στάδιο βρισκόμαστε;
Πράγματι, τα δίκτυα πέμπτης γενιάς θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην τεχνολογική πρόοδο της επόμενης δεκαετίας. Αυτή τη στιγμή, με βάση το παρατηρητήριο για το 5G που έχει ανατεθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε ανεξάρτητο φορέα, η Ελλάδα βρίσκεται στη δεύτερη θέση ως προς τη διάθεση συχνοτήτων, πίσω μόνο από τη Φινλανδία. Οι επιδόσεις αυτές δικαιώνουν πλήρως τη στρατηγική και την προσέγγισή μας γύρω από τη δημοπρασία του φάσματος, η οποία έγινε με γνώμονα τις βέλτιστες προοπτικές ανάπτυξης του δικτύου. Και το πετύχαμε μέσα σε ενάμιση, μόλις, χρόνο.
Όσοι δεν είναι στις ηλικιακές ή ειδικές ομάδες που έχουν ανοίξει για τον εμβολισμό οι υπόλοιποι οι μπορούν να κάνουν εγγραφή στην άυλη συνταγογράφηση ή να περιμένουν στην σειρά τους; Πόσα ραντεβού έχουν κλειστεί για εμβολιασμό;
Αυτή τη στιγμή τα συνολικά ραντεβού και για τις δυο δόσεις – όσα έχουν γίνει και όσα έχουν προγραμματιστεί να γίνουν – ξεπερνούν τα δύο εκατομμύρια τετρακόσιες χιλιάδες. Αυτό μαρτυρά δύο πράγματα: πρώτον, την προθυμία των Ελλήνων πολιτών να υψώσουν ένα αποτελεσματικό υγειονομικό τείχος απέναντι στον κορωνοϊό∙ και δεύτερον, ότι η Ελλάδα διαθέτει ένα ιδιαίτερα λειτουργικό και αποδοτικό σύστημα για τα ραντεβού.
Προσπαθούμε διαρκώς να βελτιστοποιούμε τη διαδικασία κλεισίματος των ραντεβού – για παράδειγμα, την προηγούμενη εβδομάδα ψηφίσαμε την απόδοση προσωρινού ΑΜΚΑ σε όσους δεν δικαιούνται, ώστε να τον χρησιμοποιήσουν μόνο για τον εμβολιασμό. Παράλληλα, παρακολουθούμε στενά και τα συστήματα άλλων χωρών, ώστε να μαθαίνουμε τόσο από τις επιτυχίες, όσο και από τα λάθη τους.
Ως προς την άυλη συνταγογράφηση, ο πολίτης που θέλει να λάβει SMS με την προ-κράτηση του ραντεβού του πρέπει να εγγραφεί πριν ανοίξει η ηλικιακή ή η ειδική ομάδα στην οποία ανήκει. Να εξηγήσουμε γιατί: διότι οι προ-κρατήσεις των ραντεβού γίνονται μία φορά, λίγες μέρες πριν από το άνοιγμα κάθε κατηγορίας. Συνεπώς, όταν πάμε στην πλατφόρμα για να αντλήσουμε τα απαραίτητα δεδομένα, πρέπει να τους βρούμε εκεί. Η διαδικασία είναι ιδιαίτερα απλή και ολοκληρώνεται μέσα σε ελάχιστα λεπτά, μέσω του ehealth.gov.gr.
Η βεβαίωση εμβολιασμού πότε και που θα εκδίδεται; Πέρα από τα οφέλη για όσους θέλουν να ταξιδέψουν στο εξωτερικό μπορεί να είναι υποχρεωτικό για τους εργαζόμενους στον δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα;
Η βεβαίωση εμβολιασμού εκδίδεται ήδη από το gov.gr και από τα ΚΕΠ και αυτή τη στιγμή λειτουργεί όπως κάθε βεβαίωση ιατρικής πράξης. Και ήταν η Ελλάδα, δια του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, που πρώτη έθεσε στο τραπέζι την πρόταση για ένα «ευρωπαϊκό πιστοποιητικό εμβολιασμού», το οποίο θα λειτουργεί ως εργαλείο διευκόλυνσης των πολιτών για τα ταξίδια και τον τουρισμό.
Η υιοθέτηση της πρότασης από πλευράς της Επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι το πρώτο βήμα για την καθιέρωσή του. Από εκεί και πέρα, η Ελλάδα ήδη συστήνει διμερείς συμφωνίες με τρίτες χώρες – όπως το Ισραήλ – για αμοιβαία αναγνώριση σε τεχνικό επίπεδο των βεβαιώσεων που εκδίδονται. Ως προς την επέκταση των λειτουργιών της βεβαίωσης, αυτονόητα δεν μπορούμε να προκαταλάβουμε τις αποφάσεις των αρμοδίων οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.