Άρθρο του Υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκου Πιερρακάκη στην εφημερίδα «Βραδυνή» της 23-12-2021
Αν έπρεπε με έναν μόνο αριθμό να δώσουμε την τάξη μεγέθους της προόδου μιας χώρας ως προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό, οι «ψηφιακές συναλλαγές» είναι ένας από τους πιο αξιόπιστους δείκτες. Οι «ψηφιακές συναλλαγές» αποτελούν έναν δείκτη που μετρά το άθροισμα δύο αριθμών: αφενός την πρόσβαση του πολίτη στο κράτος με τα στοιχεία του (είσοδος με τους κωδικούς μας στο Taxisnet ή τους κωδικούς web banking) και αφετέρου τις περιπτώσεις που τα μητρώα του Δημοσίου «μιλούν» μεταξύ τους για να καταχωρήσουν αυτόματα τα δεδομένα του πολίτη, ώστε αυτός να μην χρειάζεται να καταχωρεί τα ίδια στοιχεία πολλές φορές.
Τι μας λέει αυτός ο δείκτης για την Ελλάδα: ότι το 2018 συντελέστηκαν 8,8 εκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές. Ο αριθμός αυτός αυξήθηκε στα 34 εκατομμύρια το 2019 και κατέγραψε την πρώτη μεγάλη αύξηση το 2020, όταν, με 9 μήνες λειτουργίας του gov.gr, έφτασε τα 94 εκατομμύρια. Σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία που έχουμε στα χέρια μας, η Ελλάδα το 2021 έχει υπερβεί τις 490 εκατομμύρια ψηφιακές υπηρεσίες – αυτό σημαίνει ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχουμε ήδη ξεπεράσει τα 500 εκατομμύρια.
Η εκθετική αυτή αύξηση μαρτυρά την πρόοδο του ψηφιακού μετασχηματισμού στην Ελλάδα έχει άμεση επίδραση στην καθημερινότητα των πολιτών, διότι κάθε ψηφιακή υπηρεσία σημαίνει μια ουρά λιγότερη για αυτόν που εξυπηρετείται από το σπίτι ή το γραφείο του. Έτσι, λοιπόν, ενώ το 2018 κάθε ενήλικας απέφυγε να περιμένει σε μία μόλις ουρά κατά μέσο όρο, πλέον φέτος γλίτωσε περισσότερες από 55 τέτοιες αναμονές. Αυτό μεταφράζεται σε κερδισμένο χρόνο, σε κερδισμένες εργατοώρες, σε κερδισμένη ενέργεια για πολίτες και επιχειρήσεις, αλλά και στη δυνατότητα του Δημοσίου να κατανέμει καλύτερα τους πόρους της.
Η ψηφιακή πρόοδος είναι αποτέλεσμα της στρατηγικής που είχαμε προετοιμάσει μαζί με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη ήδη πριν από τη δημιουργία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Και ήταν μια στρατηγική που είχε στο επίκεντρό της τον πολίτη: σχεδιάσαμε το gov.gr και όλες μας τις δράσεις από τη σκοπιά του πολίτη, πώς, δηλαδή, θα κάνουμε ευκολότερη τη συναλλαγή για τον πολίτη αντί για το κράτος, όπως ίσχυε μέχρι τότε.
Αρχικά, μέσω του gov.gr ψηφιοποιήσαμε και εντάξαμε σε ένα και μόνο σημείο ένα μεγάλο πλήθος υπηρεσιών: από τις 501 προϋπάρχουσες ηλεκτρονικές υπηρεσίες που διέθετε το gov.gr την πρώτη ημέρα λειτουργίας του, σήμερα έχουμε ξεπεράσει τις 1.300. Δώσαμε, μάλιστα, προτεραιότητα σε εκείνες τις διαδικασίες που έφερναν πιο συχνά τον πολίτη στο γκισέ ενός δημοσίου φορέα, ώστε ειδικά μέσα σε συνθήκες πανδημίας να δώσουμε τη δυνατότητα σε όλους να εξυπηρετούνται γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια από τον υπολογιστή ή το κινητό τους.
Παράλληλα με την ψηφιοποίηση, δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση στην απλοποίηση των διαδικασιών. Στοχεύσαμε ιδίως στα «γεγονότα ζωής», τις μεταβολές, δηλαδή, ενός προσώπου από τη γέννηση ως την απώλειά του που πρέπει να δηλώνονται σε κάποιο μητρώο. Με πιο γνωστό παράδειγμα τη δήλωση γέννησης, εφαρμόσαμε εκτεταμένα την αρχή «μόνον άπαξ»: ότι ο πολίτης δηλώνει το γεγονός μία φορά και στη συνέχεια τα διάφορα μητρώα του Δημοσίου ενημερώνονται αυτόματα μεταξύ τους.
Η πρόκλησή μας για το 2022 είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός να εξακολουθήσει να καταγράφει εκθετική αύξηση. Και θα το πετύχουμε αφενός εντείνοντας ακόμα περισσότερο τις καθημερινές παρεμβάσεις που διευκολύνουν τους πολίτες στην αλληλεπίδρασή τους με το κράτος και αφετέρου προωθώντας με ταχύτητα την υλοποίηση των μεγάλων έργων πληροφορικής, τα οποία μέχρι το 2025 θα έχουν αλλάξει πλήρως την εικόνα της χώρας.
Σε αυτή την πρόκληση δεν είμαστε μόνοι: μαζί μας είναι όλοι οι πολίτες, οι οποίοι από την πρώτη μέρα «αγκαλιάζουν» τις νέες υπηρεσίες του gov.gr, εντάσσοντάς τις στην καθημερινότητά τους. Για το 2022 η Ελλάδα σχεδιάζει το ψηφιακό της μέλλον με αισιοδοξία γιατί έχουμε το σχέδιο, τη βούληση, το ανθρώπινο δυναμικό και τα χρηματοδοτικά εργαλεία για να αποδείξουμε ότι το κοινό ψηφιακό μας πεπρωμένο είναι η πρωτοπορία.