Αγαπητέ Κύριε Πρόεδρε,
Αγαπητέ Υπουργέ, αγαπητέ μου Κυριάκο,
Κυρίες και Κύριοι Υπουργοί,
Κυρίες και Κύριοι Γενικοί Γραμματείς,
Αγαπητοί συνεργάτες στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης,
Φίλες και φίλοι,
Όταν συζητάμε για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Ελλάδας, δεν μπορούμε παρά να μην σκεφτόμαστε όλα όσα έχουν γίνει τα τελευταία 4 χρόνια και όλα όσα δεν είχαν γίνει προηγούμενα. Χάρη σε ένα οργανωμένο και μεθοδικό σχέδιο καταφέραμε να ολοκληρώσουμε το πρώτο σημαντικό βήμα της ριζικής αναδιοργάνωσης της σχέσης μεταξύ πολίτη και κράτους. Ένα κράτος που μέχρι πρόσφατα έβλεπε τον πολίτη ως προσωπικό του κλητήρα και τον ανάγκαζε να πηγαινοφέρνει έγγραφα από τη μια υπηρεσία στην άλλη. Ένα κράτος που κάλυπτε τις αδυναμίες του τρεφόμενο από το χρόνο που έχανε ένας πολίτης σε ατέλειωτες ουρές.
Θα σας αναφέρω έναν και μόνο ενδεικτικό αριθμό. Το 2018, τα 1013 Κέντρα Εξυπηρέτησης του Πολίτη είχαν εκδώσει 2.133.058 πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης. Ο αριθμός αυτός είναι πιθανόν διπλάσιος αν υπολογίσουμε τα πιστοποιητικά που εκδόθηκαν απευθείας από τους δήμους. Για ποιο πιστοποιητικό; Για ένα έγγραφο το οποίο βγαίνει από δημόσια υπηρεσία για να αποδείξει ο πολίτης σε μια άλλη δημόσια υπηρεσία αν είναι παντρεμένος, αν έχει παιδιά και ποιες είναι οι ηλικίες τους.
Ξέρετε ποιος είναι ο αριθμός των πιστοποιητικών οικογενειακής κατάστασης που εκδόθηκαν από τα ΚΕΠ το 2022, 4 χρόνια μετά; 45.831. Δηλαδή μείωση 97,8%. 2,1 εκατομμύρια πολίτες δεν πήγαν σε ένα ΚΕΠ για να εκδώσουν το πιστοποιητικό αυτό γιατί είτε παρέχεται ψηφιακά από το gov.gr είτε τα στοιχεία αντλούνται από την αρμόδια υπηρεσία απευθείας από το μητρώο πολιτών.
Πολλοί περιορίζονται στο να βλέπουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας, μόνο την τεχνική του διάσταση. Θεωρούν ότι δεν έχει πολιτική διάσταση. Ότι είναι ένα πεδίο που δεν έχει ιδεολογικό ή πολιτικό πρόσημο. Ότι δεν έχει πολιτική φιλοσοφία. Λάθος μεγάλο. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός έχει έντονη πολιτική χροιά. Είναι ίσως η πιο πολιτική δέσμη δράσεων της κυβέρνησης, ισάξια με τη μείωση των φόρων, την ενίσχυση της δημόσιας παιδείας και της υγείας και ασφαλώς με την ενίσχυση του αξιόμαχου των ενόπλων δυνάμεων και της διεθνούς θέσης της χώρας. Και εξηγούμαι:
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι μια βαθύτατα προοδευτική πολιτική. Μακριά από τις συνηθισμένες ταμπέλες της αριστεράς και δεξιάς, μακριά από τις ψευδεπίγραφες δοξασίες, υπό το πρίσμα της εξίσωσης όλων των πολιτών προς τα κάτω. Αντιθέτως, όλοι οι πολίτες εξυπηρετούνται πλέον με τις ίδιες υψηλής ποιότητας υπηρεσίες. Μείωση των ανισοτήτων στην πράξη και όχι στα λόγια. Είτε είναι κάποιος πλούσιος ή φτωχός, άνεργος ή επιχειρηματίας, νέος ή ηλικιωμένος, αγρότης ή νοικοκυρά, όλοι μπορούν σε λίγα λεπτά να έχουν μια υπεύθυνη δήλωση ή ένα γνήσιο υπογραφής μέσα από το κινητό τους ή τον υπολογιστή τους.
Είναι προοδευτική πολιτική γιατί δεν χρειάζεται να αναμένει μια μητέρα με ανήλικο παιδί σε μια ουρά σε ένα ΚΕΠ για να γράψει το παιδί της στον παιδικό σταθμό του δήμου. Γιατί δεν χρειάζεται ένας ιδιωτικός υπάλληλος να λείψει μια ώρα από την εργασία του προκειμένου να εκδώσει ένα πιστοποιητικό γέννησης.
Είναι προοδευτική πολιτική γιατί αντί να προσλαμβάνει έναν νέο υπάλληλο για να σφραγίζει και να πρωτοκολλάει έγγραφα, το ελληνικό δημόσιο μπορεί να προσλαμβάνει έναν επιπλέον γιατρό ή δάσκαλο, έναν επιπλέον νοσηλευτή ή καθηγητή, έναν επιπλέον πυροσβέστη ή πολιτικό μηχανικό σε έναν δήμο.
Είναι προοδευτική πολιτική γιατί για πρώτη φορά το ίδιο το κράτος απευθύνεται στους πολίτες εκ των προτέρων. Έτσι δημιουργήθηκε το σύστημα εμβολιασμού, το πιο καινοτόμο παράδειγμα πλατφόρμας που έχει στο επίκεντρο τον πολίτη και όχι το κράτος. Γιατί το ίδιο το κράτος για πρώτη φορά συνταγογραφεί εξετάσεις πρόληψης για τις γυναίκες, δίχως να χρειάζεται η μετάβαση στον γιατρό για να παραλάβει το παραπεμπτικό. Γιατί με την άυλη συνταγογράφηση ο ασθενής λαμβάνει κατευθείαν από το γιατρό την αγωγή ή τις εξετάσεις που πρέπει να λάβει δίχως καν να χρειάζεται να μετακινηθεί.
Είναι προοδευτική πολιτική γιατί με το Gov.gr Wallet και το My Health δημιουργούνται δύο πολύ χρηστικές εφαρμογές δωρεάν για όλους όπου κάθε πολίτης έχει στο κινητό του την ταυτότητα, το δίπλωμα οδήγησης, το ασφαλιστήριο συμβόλαιο του αυτοκινήτου και τις ιατρικές του εξετάσεις ή τις ιατρικές συνταγές του.
Είναι προοδευτική πολιτική γιατί με το 112 δίνεται προτεραιότητα στην προστασία της ανθρώπινης ζωής ώστε να μην ξαναζήσουμε ποτέ το Μάτι και τη Μάνδρα. Για να μπορούν άμεσα και έγκαιρα οι πολίτες να ειδοποιούνται σε περίπτωση κινδύνου της ζωής τους.
Είναι προοδευτική πολιτική, γιατί με την ενίσχυση των τηλεπικοινωνιακών υποδομών κάθε σπίτι θα μπορεί να έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο με υψηλές ταχύτητες και χαμηλότερο κόστος. Έτσι ώστε οι μαθητές και οι φοιτητές να μπορούν να κοιτάνε στα μάτια τους συνομήλικούς τους σε άλλες χώρες. Να έχει το δημόσιο σχολείο τους πρόσβαση στο διαδίκτυο ώστε να μπορούν και οι εκπαιδευτικοί να αξιοποιούν τις νέες τεχνολογίες για τη βελτίωση του παιδαγωγικού τους έργου.
Είναι προοδευτική πολιτική γιατί η χώρα από συστάσεως του ελληνικού κράτους για πρώτη φορά αποκτάει στο σύνολο της επικράτειας κτηματολόγιο διασφαλίζοντας την ατομική περιουσία – ιδίως την μικροϊδιοκτησία- και τη δυνατότητα να μπορεί να την κληρονομήσει ο κάτοχος στα παιδιά του. Και φυσικά να θωρακιστεί η δημόσια περιουσία από επίδοξους καταπατητές.
Είναι προοδευτική πολιτική γιατί μπορεί να δίνει άμεσα και μετρήσιμα αποτελέσματα για τις ανάγκες των πολιτών και των υπηρεσιών που χρειάζονται. Γιατί γνωρίζουμε ανά πάσα στιγμή πόσες υπεύθυνες δηλώσεις εκδίδονται κάθε μέρα, πόσα πιστοποιητικά χρειάζεται ένας πολίτης για μια τυπική συναλλαγή με το δημόσιο. Και έχοντας δεδομένα μπορούμε να προβαίνουμε στην περαιτέρω απλούστευση διαδικασιών.
Είναι προοδευτική πολιτική γιατί με τη χρήση των νέων τεχνολογιών ενισχύεται η διαφάνεια και η λογοδοσία. Όλες οι διαδικασίες διεξάγονται Χωρίς τη μεσολάβηση μεταξύ της υπηρεσίας και του πολίτη. Γιατί θα παρέχονται ανοικτά δεδομένα από όλο το φάσμα του δημόσιου τομέα ώστε να αξιοποιούνται από νεοφυείς επιχειρήσεις για να παρέχουν νέα προϊόντα.
Και τέλος είναι προοδευτική πολιτική γιατί δεν μένει κανένας πίσω στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται. Αναβαθμίζοντας τα ΚΕΠ ώστε να εξυπηρετούνται όσοι πολίτες προτιμούν τα παραδοσιακά κανάλια εξυπηρέτησης μέσα σε ένα ανακαινισμένο περιβάλλον, με υπαλλήλους πιο καταρτισμένους.
Κάποιοι λένε: Όλα όσα έγιναν τα τελευταία χρόνια, θα μείνουν για πάντα, δεν θα βρεθεί καμία μελλοντική κυβέρνηση να τα ακυρώσει και επομένως δεν έχει νόημα ποιος κυβερνάει στο θέμα της συνέχειας του ψηφιακού μετασχηματισμού. Πράγματι όσα έγιναν είναι πλέον κτήμα του ελληνικού λαού. Είναι κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Όμως, όποιος νομίζει ότι έχει ολοκληρωθεί το έργο του Υπουργείου κάνει λάθος.
Έρχεται η στιγμή όπου όλες οι συναλλαγές του πολίτη και των επιχειρήσεων με το δημόσιο θα γίνονται ψηφιακά.
Έρχεται η στιγμή για τα μεγάλα έργα υποδομής στον τομέα πληροφορικής, τηλεπικοινωνιών και κυβερνοασφάλειας τα οποία χρηματοδοτούνται από το νέο ΕΣΠΑ και το ταμείο ανάκαμψης. Έργα που θα συνεχίζουν να αλλάζουν τη ζωή μας προς το καλύτερο.
Και για να γίνει αυτό χρειάζεται η γνώση και η πολιτική βούληση που μόνο η Νέα Δημοκρατία και ο Κυριάκος Μητσοτάκης μπορεί να εγγυηθεί. Γιατί εκεί που όλοι έλεγαν ότι δεν γίνεται, εμείς το κάναμε. Με συνεργασία των άξιων δημόσιων λειτουργών και την ενεργό συμμετοχή των ιδιωτικών επιχειρήσεων.
Γιατί αυτό το έργο αυτό πρέπει να συνεχιστεί με συνέχεια, συνέπεια και σταθερότητα. Με την νέα Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και την αυτοδύναμη Νέα Δημοκρατία, με νέα ισχυρή εντολή του ελληνικού λαού στις εκλογές που έρχονται. Σας ευχαριστώ πολύ.