Συνέντευξη του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου στην εφημερίδα «Real News»

Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου έδωσε στις 26-11-2023 συνέντευξη στην εφημερίδα «Real News» και τον δημοσιογράφο Γιώργο Σιαδήμα.

Σε πρόσφατη έρευνα του Οργανισμού Braincandy που είδε το φως το δημοσιότητας πριν από λίγες ημέρες, το gov.gr κατατάσσεται δεύτερο ανάμεσα σε 70 brands ως προς την εμπειρία του καταναλωτή. Τι σημαίνει αυτό για τους πολίτες και το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης;

Κύριε Σιαδήμα, είμαστε πάρα πολύ περήφανοι. Μιλάμε για το Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο κανείς δεν περίμενε, πριν από λίγα χρόνια, να είναι σε θέση να παρέχει τέτοιου επιπέδου ψηφιακές υπηρεσίες και μάλιστα να προηγείται έναντι του ιδιωτικού τομέα. Η χώρα μας απέδειξε ότι μπορεί, ότι το όραμα του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για ένα ψηφιακό κράτος ήταν εφικτό να γίνει πραγματικότητα και, βεβαίως, ο προκάτοχός μου Κυριάκος Πιερρακάκης έκανε εξαιρετική δουλειά η οποία αναγνωρίζεται διεθνώς. Η Ελλάδα έφτασε να εξάγει καλές πρακτικές σε άλλες χώρες. Ο πήχυς είναι, λοιπόν, πολύ ψηλά, και συνεχίζουμε στον ίδιο δρόμο. Μέσα στον Οκτώβριο ψηφιοποιήσαμε τριάντα διαδικασίες, ουσιαστικά “ανεβάζαμε” στο gov.gr μία ψηφιακή υπηρεσία κάθε μέρα. Η ατέλειωτη αναμονή σε γκισέ δημόσιων οργανισμών αποτελεί παρελθόν. Είναι νομίζω καλύτερο να περνάμε τον ελεύθερο χρόνο μας με την οικογένεια και τους φίλους μας παρά να αναλωνόμαστε σε γραφειοκρατικές διαδικασίες.

«Ψηφιακός βοηθός» στο gov.gr. Τι σημαίνει; Θα εμπλέκεται η τεχνητή νοημοσύνη για την αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας; Από πότε θα είναι σε ισχύ;

 Ο «ψηφιακός βοηθός» αποτελεί μια εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης, η οποία θα συμβάλλει στην περαιτέρω διευκόλυνση του πολίτη στην καθημερινότητα του. Τα τελευταία χρόνια έχουμε ψηφιοποιήσει πάνω από 1600 υπηρεσίες με αποτέλεσμα πολλές φορές να μην εντοπίζουμε γρήγορα ποια από αυτές χρειαζόμαστε. Με τον «ψηφιακό βοηθό» λύνουμε και αυτό το πρόβλημα καθώς θα μπορούμε να του απευθυνόμαστε σε φυσική γλώσσα και αυτός θα μας απαντά. Για παράδειγμα θα τον ρωτάμε «Υπάρχει πρόγραμμα επιδότησης για να βάλω οπτικές ίνες στην πολυκατοικία μου;» και θα μας απαντά, υποδεικνύει και τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε για να κάνουμε αίτηση στο smart Readiness . Δεν είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε ακριβώς τι θέλουμε να κάνουμε εντός του gov.gr, αρκεί να το περιγράφουμε και το Gov AI θα επιλύει το πρόβλημα μας.


Το gov.gr wallet θα εμπλουτιστεί περαιτέρω;

Αυτή τη στιγμή υπάρχουν ήδη στο wallet, πέραν της αστυνομικής ταυτότητας  και της άδειας οδήγησης, η κάρτα δακτυλίου, η κάρτα αναπηρίας και η κάρτα ΔΥΠΑ.   Σκοπεύουμε να το εμπλουτίσουμε και με άλλα έγγραφα που είναι απαραίτητα στον πολίτη σε καθημερινή βάση. Σύντομα θα ενταχθεί στο wallet το “myAuto”. Πρόκειται για μια «ομπρέλα» πιστοποιητικών που σχετίζεται με το αυτοκίνητο ή τη μηχανή μας. Άδεια και τέλη κυκλοφορίας, ΚΤΕΟ, στοιχεία ασφάλισης θα υπάρχουν πλέον ψηφιακά στο κινητό μας.
    Εκτός όμως από την προσθήκη εγγράφων, το wallet εξελίσσεται και συμβάλλει στην κατάργηση της ψηφιακής γραφειοκρατίας καθώς μέσω αυτού θα γίνει δυνατή η μεταβίβαση δεδομένων. Δε θα χρειάζεται καν να εκδώσουμε πιστοποιητικά από το gov.gr. Αν κάποιος δημόσιος ή ιδιωτικός φορέας, με το οποίο συναλλασσόμαστε, χρειάζεται να μάθει κάποιες πληροφορίες για εμάς θα κάνει σχετικό αίτημα και εμείς θα αρκεί να αποδεχτούμε να αντληθούν τα απαραίτητα στοιχεία μέσω wallet.  


Όσον αφορά τις νέες ταυτότητες υπάρχει ζήτηση; Ο προσωπικός αριθμός για κάθε πολίτη πότε θα είναι έτοιμος;

Η διαδικασία κυλάει ομαλά και ήδη πάνω από 17.000 πολίτες έχουν πάρει τις νέες ταυτότητες στα χέρια τους ενώ συνεχώς αυξάνονται και τα σχετικά ραντεβού, τα οποία προγραμματίζονται μέσω του gov.gr. Από το τέλος του έτους θα αναγράφεται στις νέες ταυτότητες και ο Προσωπικός μας Αριθμός.
 Η ταυτοποίηση στις συναλλαγές μας με το Δημόσιο θα γίνεται πλέον αποκλειστικά με αυτόν τον αριθμό. Αντί να έχουμε τέσσερις αριθμούς, όπως τώρα, θα έχουμε έναν. Αποφεύγουμε έτσι την ταλαιπωρία που προκαλείται από πιθανά λάθη ή αλλαγές στα στοιχεία μας, που διατηρούνται στα μητρώα του δημοσίου. Αν θυμόμαστε τον Προσωπικό μας Αριθμό, η δημόσια υπηρεσία, στην οποία απευθυνόμαστε, θα αναγνωρίζει αμέσως ποιοι είμαστε.

Το ψηφιακό συμβόλαιο για να επιταχυνθεί η διαδικασία στο Κτηματολόγιο θα ολοκληρωθεί; Οι συμβολαιογράφοι αντιδρούν.
 Πραγματοποιήσαμε έναν γόνιμο και ειλικρινή διάλογο με τη Συντονιστική Επιτροπή των Συμβολαιογραφικών Συλλόγων Ελλάδος, προκειμένου να αρθούν τα σημεία εκείνα που δημιουργούσαν στους συμβολαιογράφους κάποιες αμφιβολίες. Με βάση αυτή μας την συζήτηση είμαι αισιόδοξος ότι η απόφαση της επόμενης γενικής τους συνέλευσης θα κινείται εντός του πλαισίου που έχουμε συμφωνήσει. Στην ουσία τί συμφωνήσαμε; Ύστερα από κάθε μεταβίβαση ακινήτου, θα υποβάλλεται από τον συμβολαιογράφο στο κτηματολόγιο ένα καθαρό ψηφιακό αντίγραφο του συμβολαίου και όχι ένα σκαναρισμένο κείμενο, γεγονός που θα επιταχύνει την ολοκλήρωση του. Πρόκειται για ένα έργο με ισχυρό αναπτυξιακό πρόσημο και σε αυτή μας την προσπάθεια θέλουμε τους εμπλεκόμενους λειτουργούς δίπλα μας. Για αυτό, τα επόμενα ψηφιακά εργαλεία θα σχεδιαστούν «από και με» τους συμβολαιογράφους.

Ποια άλλη μεταρρύθμιση να περιμένουμε από το υπουργείο σας το επόμενο διάστημα;
Η μετάβαση στο ψηφιακό κράτος είναι μια διαδικασία οριζόντια και για αυτό η δουλειά μας συνεχής. Πέρα όμως από τις ψηφιοποιήσεις που θα συνεχιστούν σε όλους τους τομείς του Δημοσίου, έχει μεγάλη αξία για εμάς η δημιουργία ενός ασφαλούς ψηφιακού οικοσυστήματος. Έχοντας αυτό στο επίκεντρο της προσοχής μας, προχωράμε στην ενίσχυση και τον μετασχηματισμό της «Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας». Η Αρχή θα αναλάβει την εποπτεία περίπου 2000 φορέων και κρίσιμων υποδομών. Σαφώς κάθε φορέας παραμένει υπεύθυνος για την κυβερνοασφάλεια του αλλά ωστόσο είναι ανάγκη να δημιουργηθεί μια εποπτεύουσα αρχή, η οποία θα χαράσσει την ευρύτερη Εθνική Στρατηγική Κυβερνοασφάλειας. Θα αποτελέσει επίσης ένα κόμβο πληροφοριών καθώς θα είναι σε συνεχή επαφή με τους αρμόδιους, εγχώριους και ευρωπαϊκούς, φορείς.

Ο πρωθυπουργός μίλησε στη Βουλή για την υλοποίηση πρωτοβουλιών ανασυγκρότησης των περιοχών της Θεσσαλίας και του Έβρου αλλά και την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης. Θα ήθελα ένα σχόλια σας. Μπορεί η τεχνολογία να συμβάλλει στην αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.
Μπορεί σωματικά από τότε που ανέλαβα τη διοίκηση του υπουργείου να είμαι στην Αθήνα αλλά η καρδιά μου χτυπάει πάντα στη Θεσσαλία. Η οικογένεια μου, οι φίλοι μου και οι συνδημότες βρίσκονται εκεί. Με ανακούφιση πληροφορήθηκα για το τόσο καλά οργανωμένο σχέδιο ανασυγκρότησης των περιοχών που «χτυπήθηκαν» από τις θεομηνίες. Η κυβέρνηση έχει εξασφαλίσει τα απαραίτητα κονδύλια, τα οποία κατευθύνει σε αποζημιώσεις και έργα «ανάσα» για τους πληγέντες τόσο στη Θεσσαλία όσο και στον Έβρο.
 Η κλιματική κρίση είναι παρούσα και, όπως είπε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, είναι μια πραγματικότητα που δεν προσφέρεται για σκληρές κομματικές αντιπαραθέσεις. Η επιστημονική και τεχνολογική μας κατάρτιση είναι μονόδρομος. Πρόσφατα πραγματοποιήσαμε στην Πεντέλη δοκιμή έγκαιρου εντοπισμού εστιών φωτιάς με κάμερες τεχνητής νοημοσύνης και το αποτέλεσμα είναι ελπιδοφόρο.  Η τεχνολογία φαίνεται ότι μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά και στην αντιμετώπιση πλημμυρικών φαινομένων. Μηχανισμοί και προγράμματα AI θα ελέγχουν τις στάθμες των ποταμών και θα μας ειδοποιούν εγκαίρως για την ποσότητα του νερού ώστε να προβαίνουμε στα κατάλληλα μέτρα.
 Μόνο με μεγάλες παρεμβάσεις και με απόλυτη συνεργασία όλων των φορέων της κεντρικής διοίκησης, των δήμων, των περιφερειών και φυσικά των ιδιωτών μπορούμε να τα καταφέρουμε. Θα τα καταφέρουμε!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Scroll to Top

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στον ιστότοπο. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.