Συνέντευξη του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου στο insider

Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου έδωσε στις 4-11-2024 συνέντευξη στο insider και τη δημοσιογράφο Νίκη Παπάζογλου.

Ο Δείκτης Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 2023 έδειξε ότι, ίσως για πρώτη φορά στην σύγχρονη ελληνική ιστορία, το Δημόσιο μετασχηματίζεται ψηφιακά, ταχύτερα από τον ιδιωτικό τομέα. Στον αντίποδα βέβαια, ο ιδιωτικός τομέας, οι επιχειρήσεις και δη οι μικρομεσαίες συνεχίζουν να υστερούν. Σχεδιάζετε να κάνετε κάτι για να ενισχύσετε την ψηφιακή τους στροφή;

Θα σας πω πώς το βίωσα εγώ πριν το 2019 και μετά το 2019. Πριν το 2019, ως Δήμαρχος στα Τρίκαλα τρέχαμε διάφορες ψηφιακές δράσεις, θεωρώντας πως το κράτος είναι πράγματι τόσο πίσω, που δεν πρόκειται ποτέ να μας προσεγγίσει και νιώθαμε και υπερήφανοι γι’ αυτό.

Από το 2019 και μετά, υλοποιώντας το όραμα του Πρωθυπουργού, ο προκάτοχός μου, Κυριάκος Πιερρακάκης προχώρησε πολύ άμεσα, και λόγω της πανδημίας, σε κάποιες στοχευμένες πρωτοβουλίες. Τότε είδαμε ξαφνικά το κράτος να μας προσπερνάει με ταχύτητα. Αυτό αποτυπώθηκε πράγματι και στους νέους δείκτες του Digital Decade. Κάτι το οποίο αναμέναμε, γιατί όλες τις προηγούμενες χρονιές στον δείκτη DESΙ ήμασταν στις τελευταίες θέσεις. Πλέον δεν είμαστε. Είμαστε σε πολύ καλό επίπεδο και σ’ αυτό το δείκτη, και στον δείκτη λειτουργίας του 5G και στις υποδομές, όπου απαιτούν μεν ακόμα αρκετή δουλειά, αλλά προχωράνε. Πράγματι υπάρχουν δύο-τρεις δείκτες που θέλουν βελτίωση και ένας από αυτούς είναι και ο δείκτης ψηφιοποίησης του ιδιωτικού τομέα.

Σε αυτό τον τομέα τρέξανε ήδη προγράμματα ψηφιοποίησης και αναμένεται τις επόμενες ημέρες να τρέξει ένα ακόμα, ύψους 42 εκατ. ευρώ για την απόκτηση ψηφιακών εργαλείων από τις ΜμΕ.

Από εκεί και πέρα νομίζω πως δεν αρκούν οι δικές μας πρωτοβουλίες. Πρέπει να αποκτηθεί πιο γρήγορα ψηφιακή κουλτούρα και από τις ίδιες τις επιχειρήσεις και να κατανοήσουν ότι ο μόνος ασφαλής δρόμος για να πάνε μπροστά είναι το να ανοιχτούν, όχι μόνο γεωγραφικά, αλλά και ψηφιακά, καθώς η ψηφιοποίηση δεν γνωρίζει σύνορα.

Θα πρέπει να πάμε βήμα-βήμα και φυσικά να αξιοποιήσουμε και τα εργαλεία από την πρώτη φάση του προγράμματος για την ανάπτυξη των ψηφιακών εφαρμογών. Είμαι πεπεισμένος ότι τις επόμενες μία-δύο χρονιές και αυτό το κενό θα καλυφθεί λόγω των πρωτοβουλίων που ήδη έχουν παρθεί.

Μάλιστα. Άρα κρατάω το ότι αναμένουμε νέο πρόγραμμα για την ψηφιοποίηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ύψους 42 εκατομμυρίων ευρώ.

Πρόκειται για το υπόλοιπο της πρώτης φάσης που δεν απορροφήθηκε. Πλέον βέβαια, το κάνουμε ακόμα πιο απλό, ώστε να μπορεί να ενταχθεί και ο ελεύθερος επαγγελματίας.

Στόχος είναι κάποια vouchers να κατευθυνθούν σε συγκεκριμένες κατηγορίες επαγγελματιών, που αυτή την ώρα θα πρέπει να βοηθήσουμε για να μπορέσουν να μας βοηθήσουν κι αυτοί με την σειρά τους.

Για παράδειγμα;

Συμβολαιογράφοι. Για να μπορέσουμε να πάμε πιο γρήγορα στον ψηφιακό μετασχηματισμό της αγοράς ακινήτων. Το είχαμε ήδη ανακοινώσει και πλέον θα είναι κομμάτι του πακέτου που έρχεται.

Είπατε ότι είμαστε καλά στο 5G και συμφωνώ. Βέβαια στις οπτικές ίνες υπάρχει υστέρηση ακόμα. Το ίδιο και στις ψηφιακές δεξιότητες οι οποίες κρίνονται τουλάχιστον απαραίτητες σε ένα περιβάλλον που υφίσταται ταχείες αλλαγές, λόγω και της τεχνητής νοημοσύνης. Σε αυτά τα δύο μέτωπα σχεδιάζετε κάτι;

Ενώ στις κινητές υποδομές είμαστε στην 34η θέση παγκοσμίως, στις σταθερές υποδομές είμαστε στη θέση 100. Πρέπει να τρέξουμε πιο γρήγορα. Το κενό το οποίο έχουμε να καλύψουμε είναι μεγάλο, ωστόσο το 2019, έτος που χρησιμοποιώ ως εκκίνηση για να ξέρουμε από που ξεκινήσαμε, ήμασταν στο 0%.

Σήμερα έχει καλυφθεί περίπου το 40% της χώρας με οπτικές ίνες, δηλαδή από το 40% των σπιτιών της ελληνικής επικράτειας περνούν οπτικές συνδέσεις. Μέσα στα σπίτια όμως, η διείσδυση φτάνει το 10%, ποσοστό χαμηλό σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη.

Για το σκοπό αυτό παρέχουμε τα δύο voucher (σ.σ. Smart Readiness που ήδη τρέχει και Gigabit Voucher που αναμένεται να βγει) τα οποία έχουμε προαναγγείλει. Ελπίζω η σχετική ΚΥΑ να υπογραφεί το αργότερο την άλλη εβδομάδα, ώστε αφενός η ίνα από το πεζοδρόμιο να φτάσει στους ορόφους και αφετέρου να πριμοδοτήσουμε τη χρήση, τη συνδρομή των συνδέσεων οπτικών ινών.

Με το Gigabit Voucher θα έχουμε τις ίδιες και καλύτερες τιμές σε σχέση με τις σημερινές, ακόμα και αν από μια σύνδεση 50 Mbps πάμε στα 300 Mbps. Και λέω την ίδια ή καλύτερη καθώς ο Πρωθυπουργός έχει ήδη ανακοινώσει και υλοποιείται την κατάργηση του τέλους σταθερής τηλεφωνίας, που ήταν 5% επί της τιμής του πακέτου.

Η ανταπόκριση στο Smart Readiness έχει βελτιωθεί, γιατί είναι ένα κουπόνι που ήδη τρέχει καιρό, σε αντίθεση με το Gigabit Voucher που το αναμένουμε όπως είπατε, το επόμενο διάστημα.

Όχι ιδιαίτερα. Αλλά δεν ανησυχώ, αφενός γιατί στους εγκαταστάτες προστίθενται και οι πάροχοι, οπότε πλέον θα μπορέσουν να προωθήσουν από κοινού τα δύο κουπόνια, δηλαδή και το Gigabit Voucher και το Smart Readiness. Αφετέρου βέβαια πιστεύω ότι το Gigabit Voucher που έρχεται, θα ενισχύσει πάρα πολύ την χρήση, καθώς πρόκειται για επιδότηση της τιμής.

Για τις δεξιότητες που επίσης έχετε δίκιο ότι χρειάζονται περαιτέρω βοήθεια θεωρούμε ότι δεν έχει νόημα να τρέχουμε καινούργιες εφαρμογές όταν οι πολίτες μας αλλά και οι δημόσιοι λειτουργοί δεν γνωρίζουν πώς μπορούν να αφομοιώσουν αυτές τις τεχνολογίες. Για το λόγο αυτό βγάλαμε μέσα στο καλοκαίρι και έχει ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία, ένα πρόγραμμα απόκτησης δεξιοτήτων ύψους 62 εκατ. με ωφελούμενους στους κοινωνικούς εταίρους. Είχαμε 17 προτάσεις και πλέον κάνουμε την αξιολόγηση.

Τις αμέσως επόμενες ημέρες έρχεται και πρόγραμμα για δεξιότητες στον Δημόσιο Τομέα. Ειδοποιός διαφορά αυτού είναι ότι δεν μιλάμε μόνο πλέον για σουίτες γραφείου, μιλάμε και για τεχνολογίες και εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης, μιλάμε για cyber security, μιλάμε για πιο προηγμένες πλέον εφαρμογές και προγράμματα, τα οποία έχουμε άμεση ανάγκη.

Οι οποίες είναι απαραίτητες δεδομένου ότι έχουμε βάλει τεχνητή νοημοσύνη και στη Δημόσιο, όπως στον ψηφιακό βοηθό ή το Κτηματολόγιο. Με την αφορμή αυτή να ρωτήσω αν αναμένουμε να κάνουμε περαιτέρω χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στον Δημόσιο Τομέα;

Υπάρχει κάτι που έχει πολύ ενδιαφέρον και αξίζει να το επισημάνουμε. Πέρα από τις απλές εφαρμογές που αναφέρατε, τον ψηφιακό βοηθό και το εργαλείο του Κτηματολογίου όπου η ΤΝ επιταχύνει τον νομικό έλεγχο ενός συμβολαίου από 45 λεπτά σε 5 λεπτά, έρχονται και τα AI Factories, τα εργοστάσια τεχνητής νοημοσύνης. Πρόκειται για μια ευρωπαϊκή πρωτοβουλία που μας δίνει την δυνατότητα να στήσουμε οικοσυστήματα ΤΝ, όχι όμως κρατικοδίαιτα. Δηλαδή το κράτος θα είναι εκεί, με την συμμετοχή και του Υπερταμείου – μπορούμε πλέον να το πούμε γιατί έχει παρθεί και η σχετική απόφαση – το υπουργείο μας θα είναι εκεί με την ΕΔΥΤΕ προσφέροντας την υποδομή του, τον υπερυπολογιστή Δαίδαλο, αλλά όλο το υπόλοιπο κομμάτι θα ανοιχτεί σε ερευνητικά κέντρα, σε πανεπιστήμια και στην αγορά, κυρίως στην αγορά.

Αυτό σημαίνει ότι θα καταθέσουμε σχετικό φάκελο στην πρόσκληση που έχει απευθύνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή;

Σωστά, στις 4 Νοεμβρίου θα κατατεθεί ο φάκελος εστιάζοντας σε τρεις πυλώνες: την υγεία, την δημιουργία ενός μεγάλου, ανοικτού, ελληνικού γλωσσικού μοντέλου και βέβαια το περιβάλλον, την πολιτική προστασία, γενικά τη βιωσιμότητα.

Άρα αυτό που μπορούμε να περιμένουμε είναι πώς τα δεδομένα τα οποία έχουμε αλλά και οι υποδομές που δημιουργούνται μπορούν να λειτουργήσουν προς όφελος πολύ σημαντικών ζητημάτων, με πρώτο, θεωρώ, την υγεία. Στο τομέα της υγείας, κυρίως χάριν της συνταγογράφησης αλλά και των ιατρικών εξετάσεων που υπάρχουν ψηφιακά, μπορούμε να αντλήσουμε πολλά στοιχεία. Αφού πρώτα βέβαια ανωνυμοποιήσουμε τα δεδομένα, καθώς είμαστε πάντα συμβατοί με το GDPR.

Μιας και μιλάμε για δεδομένα και βοηθητικά σε αυτά λειτουργούν και οι υποδομές των Data Center, στις οποίες βλέπουμε ιδιαίτερη κινητικότητα το τελευταίο διάστημα, θα ήθελα να κάνω μια ακόμα ερώτηση. Όλα αυτά τα Data Centers που έχουν προαναγγελθεί ότι θα δημιουργηθούν, εφόσον ολοκληρωθούν, θα μπορέσουμε να τα στηρίξουμε ενεργειακά;

Είναι μια κουβέντα την οποία την ώρα αυτή έχουμε ανοίξει. Έχουν γίνει οι πρώτες συναντήσεις με όλους όσοι εμπλέκονται. Ας τα πάρουμε λίγο με τη σειρά. Αν τα data center δεν καίγανε ενέργεια και δεν υπήρχε τέτοιο ζήτημα, τότε θα σας έλεγα ότι ναι, θα έχει ενδιαφέρον να χρησιμοποιήσουμε όσα περισσότερα δεδομένα μπορούμε. Διότι γύρω από τα data center αναπτύσσεται ένα ολόκληρο οικοσύστημα, υπάρχουν πάρα πολλές εταιρείες οι οποίες επεξεργάζονται τεράστιους όγκους δεδομένων. Όμως ένα βασικό στοιχείο όλων αυτών είναι η ενέργεια.

Άρα θα πρέπει να δούμε πρώτον πού τα χωροθετούμε – δουλειά που αυτή την ώρα γίνεται από τον ΑΔΜΗΕ, τον ΔΕΔΗΕ και το Υπουργείο Περιβάλλοντος και επίσης πόσα τελικά Data Centers χρειαζόμαστε, ούτως ώστε να τα καλύψουμε ενεργειακά. Σε αυτό θα πρέπει να λάβουμε υπόψη και την παραγωγή ΑΠΕ, η οποία κάποιες μέρες και ώρες είναι τόσο μεγάλη που οι εγκαταστάσεις αποσυνδέονται για να μην προκύψει ζήτημα ευστάθειας του δικτύου.

Ένα ακόμα ζήτημα έχει να κάνει με το πόσο τελικά εντάσσοντας Data Centers θα επηρεαστεί η τιμή του ρεύματος. Είναι ένα πολυσύνθετο, πολυπαραγοντικό πρόβλημα για το οποίο όμως άμεσα θα έχουμε λύσεις. Παρακολουθούμε και την υπόλοιπη αγορά σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Σήμερα είμαστε είμαστε πολύ χαμηλά ακόμα, στην Ελλάδα σήμερα πρέπει να υπάρχουν λιγότερα από 50 ΜW σε λειτουργία, ίσως 30-35.

Οι εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς αναφέρουν, αν δεν κάνω λάθος, ακόμα μικρότερο αριθμό.

Ναι, αλλά αν τα αθροίσουμε όλα μαζί, και τα του Δημοσίου, φτάνουν αυτό το νούμερο. Αν από τα 30 MW πάμε σε τάξη μεγέθους GW θα μπορούσαν πλέον να αποτελούν σημαντικό κομμάτι της κατανάλωσης της χώρας. Είναι ενδεχομένως κάτι πολύ μακρινό, αλλά δεν χρειάζεται να φτάσουμε μέχρις εκεί, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα. Καλό είναι να προνοήσουμε από τώρα.

Για παράδειγμα σε επόμενες αιτήσεις μπορούμε να ζητήσουμε την ύπαρξη μπαταριών στα Data Centers, ούτως ώστε να διασφαλίζεται μια πιο ομαλή ζήτηση από πλευράς του δικτύου και παράλληλα να βοηθούν το δίκτυο σε μέρες και ώρες που πιθανώς χρειάζεται να πάρει πίσω ενέργεια.

Όσον αφορά στη χωροθέτηση, λέτε ότι ουσιαστικά εξετάζετε με ποιο τρόπο θα μπορέσει να υπάρξει αποκέντρωση; Γιατί οι μέχρι τώρα ανακοινωθείσες επενδύσεις χωροθετούνται κατά κύριο στην Αττική, και λιγότερο στην Κρήτη και στην Θεσσαλονίκη.

Προφανώς και η χωροθέτηση έχει να κάνει και με το πολεοδομικό σκέλος αλλά σχετίζεται κυρίως με το κομμάτι της δυνατότητας του ενεργειακού δικτύου. Γιατί το δίκτυο στην Αθήνα, στην Αττική γενικότερα, αρχίζει να φτάνει τα όρια του κορεσμού για τόσο μεγάλες αιτήσεις – καταναλώσεις. Μιλάμε για αιτήσεις 100, 150 ΜΒ και παραπάνω. Άρα θα πρέπει να κοιτάξουμε και στην υπόλοιπη Ελλάδα, και που υπάρχει δίκτυο αλλά και τις περιοχές όπου κοντά παράγεται ενέργεια από καθαρές πηγές. Γιατί όσο πιο κοντά στην παραγωγή ενέργειας είσαι, τόσο λιγότερες απώλειες και τριβές πάνω στο δίκτυο έχεις.

Είναι ένα ζήτημα το οποίο θέλει περαιτέρω βελτιστοποίηση. Αυτό γίνεται από την μεριά του Υπουργείου Περιβάλλοντος και των δύο εταιρειών, του ΑΔΜΕ και του ΔΕΔΗΕ. Το αμέσως επόμενο διάστημα, εκτιμώ μέσα στο 2024, θα έχουμε και τα πρώτα δείγματα των μελετών που έχουν κάνει οι προαναφερθείσες εταιρείες.

Τον τελευταίο καιρό βλέπουμε η Ελλάδα να κάνει σημαντικά βήματα και στον χώρο του Διαστήματος. Έχει ανακοινωθεί η δημιουργία 15 μικροδορυφόρων, με την αρωγή του Ταμείου Ανάκαμψης, ένα πρόγραμμα που ανασχεδιάσατε. Θέλω λοιπόν να σας ρωτήσω αν αναμένουμε κάτι ακόμα, πέρα από τους 15 δορυφόρους που έχουν ανακοινωθεί, αλλά και τι σημαίνει η παρουσία της Ελλάδας στο Διάστημα τόσο για τον μέσο πολίτη όσο και για τις ελληνικές επιχειρήσεις.

Παρότι είμαι πάρα πολύ χαρούμενος για τη δουλειά που κάναμε το προηγούμενο διάστημα, που δεν ήταν ούτε εύκολη ούτε αυτονόητη, όλα αυτά για το Διάστημα ακούγονται λίγο εξωτικά στα αφτιά των Ελλήνων, διότι στο παρελθόν μόνο ως ανέκδοτο συζητούσαμε για ελληνική δορυφορική πολιτική.

Κι όμως είναι πραγματικότητα από πέρυσι, μετά και τις μεγάλες πλημμύρες στη Θεσσαλία και τις φωτιές σε Έβρο, Εύβοια, Ρόδο κλπ ότι οφείλαμε να ανασχεδιάσουμε την πολιτική που είχε χαραχθεί και είχε ήδη εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Οι τηλεπικοινωνίες (το αρχικό πρόγραμμα στόχευε στις δορυφορικές τηλεπικοινωνίες) είναι πάντα κρίσιμες και χρήσιμες, όμως υπάρχουν πράγματα που πλέον μπαίνουν πολύ πιο ψηλά στην ατζέντα ως προτεραιότητα, όπως για παράδειγμα η κλιματική κρίση. Και σε αυτήν βοηθά πολύ η τεχνολογία των μικροδορυφόρων.

Οι μικροδορυφόροι χαμηλής τροχιάς είναι μικροί, άρα πιο εύκολοι στη διαχείριση και πιο οικονομικοί στην κατασκευή, αλλά με καλύτερα στοιχεία, αφού είναι πιο κοντά στη γη και μπορούν να αντλήσουν περισσότερα στοιχεία και με μεγαλύτερη ακρίβεια. Αυτοί λοιπόν οι διαγωνισμοί που έτρεξαν μέσω του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA) είχαν απόλυτη επιτυχία, δεν είχαμε καμία καθυστέρηση – ούτε και η ίδια η ESA δεν περίμενε ότι θα τρέξουν τόσο καλά και τόσο γρήγορα.

Σήμερα που μιλάμε έχουμε υπογράψει ήδη τρεις συμβάσεις και στις 14 Νοεμβρίου, υπογράφουμε και την τελευταία σύμβαση που αφορά σε όλη την υποδομή του εδάφους. Γιατί ο σκοπός είναι όλη αυτή η πληροφορία από τους δορυφόρους να κατεβαίνει σε έναν κεντρικό server, ας πούμε σε ένα κεντρικό hub και από εκεί να χρησιμοποιείται από άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου αλλά και του ιδιωτικού τομέα με στόχο να παράξουν υπηρεσίες ή προϊόντα γύρω από το περιβάλλον, γύρω από την αγροτική εκμετάλλευση, την πολεοδομία, τις φυσικές καταστροφές, την πρόγνωση και τη μετεωρολογία.

Υπάρχουν αναρίθμητες εφαρμογές που μπορούν να πάρουν στοιχεία. Και εδώ μιλάμε για στοιχεία που παρέχονται πολύ συχνά και με μεγάλη ακρίβεια. Να φανταστείτε ότι ενώ το σύστημα Copernicus περνούσε μία φορά στις δύο μέρες περίπου πάνω από τη χώρα, τώρα μιλάμε για διέλευση δορυφόρων πολλές φορές μέσα σε μια ημέρα πάνω από τη Ελλάδα.

Επί του πρακτέου το γεγονός ότι θα περνούν περισσότερες φορές και θα λαμβάνουν περισσότερα στοιχεία τι σημαίνει;

Σημαίνει καλύτερη πρόγνωση για ακραία φαινόμενα, καλύτερη και μεγαλύτερη βοήθεια σε αγροτικές εκμεταλλεύσεις ή ζημιές που έχουν συμβεί σε αυτά, καλύτερη προστασία των δασών, πολεοδομική στρατηγική και εικόνα από το διάστημα για όλα αυτά, καλύτερη εικόνα για τη μόλυνση ακτών και τη μόλυνση νερών, ασφάλεια για τη χώρα και τα σύνορα. Όλα αυτά λοιπόν είναι μόνο κάποια από τα στοιχεία που μπορούμε να αντλήσουμε από τους μικροδορυφόρους. Στοιχεία που σιγά σιγά θέλουμε να τα δώσουμε στο ελληνικό οικοσύστημα που ασχολείται με αυτά για να παράξει νέα προϊόντα.

Και υπάρχει τέτοιο οικοσύστημα. Ξέρετε υπάρχουν τουλάχιστον 90 εταιρείες που λειτουργούν στη χώρα και οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτό το υλικό. Με τον τρόπο αυτό θα ενισχύσουμε και το σχετικό οικοσύστημα, το οποίο υπήρχε μεν, αλλά δεν ήταν ορατό. Με ό,τι οφέλη αυτό συνεπάγεται βέβαια, όπως η επιστροφή ανθρώπων που απασχολούνταν μέχρι πρότινος σε αντίστοιχες εταιρείες του εξωτερικού. Είμαστε πολύ χαρούμενοι που αποτελούμε κομμάτι όλης αυτής της νέας Ελλάδας, η οποία μέχρι σήμερα προσπαθούσε αλλά δεν φαινόταν η δουλειά της.

Να περάσουμε λίγο στο gov.gr και να συζητήσουμε για το consent, την συγκατάθεση μας με ένα κλικ, η οποία το καλοκαίρι καθιερώθηκε για τα ασφαλιστήρια συμβόλαια. Πώς προχωρά; Υπάρχουν σκέψεις για επέκτασή της και σε άλλους κλάδους;

Σας έχω νέα εδώ. Στην περίπτωση της ασφαλιστικής αγοράς είχαμε πρόσφατα την πρώτη εταιρεία που το ενέταξε στο πληροφοριακό της σύστημα και πλέον μπορούν οι πελάτες της να δίνουν την συγκατάθεσή τους για άντληση των στοιχείων τους ηλεκτρονικά. Ξέρετε δεν αρκεί εμείς να τα φτιάχνουμε, πρέπει και οι εταιρείες να τα ενσωματώνουν.

Επιπλέον είναι έτοιμο να τεθεί σε λειτουργία αυτή την εβδομάδα και το αντίστοιχο consent για τις εταιρείες ενέργειας και τις τηλεπικοινωνίες. Έτσι, όταν θέλουμε να αλλάξουμε μια εταιρεία ηλεκτρικής ενέργειας, αερίου ή πάροχο τηλεπικοινωνίας, δεν θα χρειάζεται να στείλουμε τίποτα, ούτε καν ένα email με την ταυτότητά μας. Το μόνο που θα χρειάζεται είναι να μπούμε σε μια πλατφόρμα – σήμερα web σε έναν περίπου μήνα και στο wallet – και να συμπληρώσουμε μόνο τους κωδικούς TAXIS, ώστε όλη η διαδικασία της αποστολής των απαραίτητων στοιχείων να προχωρήσει αυτόματα με την αποδοχή από την πλευρά μας αυτά να χρησιμοποιηθούν για αυτόν τον σκοπό. Επίσης θεωρώ ότι μέσα σε μερικές μέρες θα μπορεί, με τη συνεργασία βέβαια και των εταιρειών ενέργειας να υπογράφεται και το συμβόλαιο, κατευθείαν ψηφιακά.

Αυτό αποτελεί ακόμα μια εικόνα του πώς θεωρούμε πως πρέπει να είναι το ελληνικό δημόσιο από εδώ και πέρα, ένα δημόσιο στο οποίο θα σταματήσουμε να στέλνουμε χαρτιά ή PDF και ψηφιακά έγγραφα και το μόνο που θα πρέπει να κάνουμε είναι να συμφωνούμε για τη συνδιαλλαγή των συστημάτων, τη συνομιλία των συστημάτων με δεδομένα.

Οι εταιρείες σε αυτή την περίπτωση δείχνουν ενδιαφέρον να το ενσωματώσουν;

Σε αυτή την περίπτωση έχουμε ήδη μια-δύο εταιρείες που το έχουν ενσωματώσει, άρα μόλις βγει στον μέρα αμέσως θα μπορέσουμε να το δούμε να λειτουργεί.

Το καλοκαίρι λανσάρατε και την εφαρμογή mAiGreece. Θέλω να μου πείτε πώς πήγε και αν αναμένουμε κάποια άλλη υπηρεσία που θα διευκολύνει την καθημερινότητα των πολιτών ή των τουριστών.

Το καλοκαίρι ήταν παραγωγικό φέτος, παρουσιάσαμε το mAiGreece, τα ακαθάριστα οικόπεδα, τη μελέτη που κάναμε μετά τις πυρκαγιές. Το mAiGreece ήταν μια πρώτη προσπάθεια να χρησιμοποιήσουμε την τεχνητή νοημοσύνη για να εξυπηρετήσουμε τους επισκέπτες της χώρας. Ένας επισκέπτης – τουρίστας που έρχεται στην Ελλάδα δεν ξέρει ποια εφαρμογή να πρωτοκατεβάσει. Και κυρίως δεν λείπει η πληροφορία για τον τουρισμό, αυτή θα την βρει πιθανώς εύκολα από τους διάφορους οδηγούς. Αυτό που πιθανώς δεν θα εντοπίζει εύκολα είναι πληροφορίες για την υγεία του, για μετακινήσεις, χρηστικές πληροφορίες του στυλ «έχασα το διαβατήριό μου, τι να κάνω;». Αυτές τις πληροφορίες θέλουμε να περάσουμε μέσα από το mAiGreece και φυσικά και κάποιες τυπικές πληροφορίες για αξιοθέατα κοντά του και πώς μπορεί να τα επισκεφτεί.

Ξεκίνησε καλά. Ωστόσο, όπως και άλλες εφαρμογές του είδους, θέλει εμπλουτισμό, κάτι που πραγματοποιούμε αυτή την περίοδο σε συνεργασία και με το υπουργείο Τουρισμού, ώστε την επόμενη χρονιά, και με μία λίγο πιο διευρυμένη καμπάνια σε αεροδρόμια και άλλα σημεία άφιξης τουριστών, να μπορέσει να αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερη ευρύτητα και χρήση.

Πόσοι το χρησιμοποίησαν φέτος το καλοκαίρι;

Ήταν κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες, αλλά ως νούμερο, θα σας έλεγα πως είναι μικρό σε σχέση με τα εκατομμύρια των επισκεπτών της χώρα. Νομίζω όμως ότι ήταν μια καλή αρχή που έπρεπε να γίνει.

Με τον προσωπικό αριθμό τι γίνεται υπουργέ, πότε τον περιμένουμε τελικά;

Ο προσωπικός αριθμός έχει δύο σκέλη. Το ένα κομμάτι είναι το πληροφοριακό -ψηφιακό στο οποίο είμαστε έτοιμοι από την Άνοιξη και το δεύτερο αυτό της αναγραφής του στις ταυτότητες. Το πρόβλημα που είχε προκύψει μέσα στο καλοκαίρι ήταν κάποιες διαφωνίες της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ) για τις σημερινές ταυτότητες και όχι για τον προσωπικό αριθμό. Αυτές σε συνεργασία πλέον με το Υπουργείο Προστασίας Πολίτη έχουν αρθεί και προωθούνται αυτές τις μέρες και οι τελευταίες εξηγήσεις – διορθώσεις για τις ταυτότητες βάσει της απόφασης που έβγαλε η ΑΠΔΠΧ πριν μερικές εβδομάδες. Θεωρώ πως μέσα στη χρονιά πρέπει και μπορούμε να τον βγάλουμε, γιατί θα λύσει πάρα πολλά προβλήματα.

Δεν είναι μόνο ξέρετε, ο προσωπικός αριθμός. Την ώρα αυτή γίνεται σπουδαία δουλειά και σε άλλα Μητρώα, η οποία είναι πολύ σημαντική για να μπορέσει μια χώρα να λειτουργήσει πιο γρήγορα. Ο προσωπικός αριθμός αφορά στο Μητρώο Πολιτών στην ουσία, αλλά η ίδια δουλειά γίνεται για παράδειγμα τώρα και με τα αυτοκίνητα. Όπως είχε γράψει και ο Πρωθυπουργός σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σήμερα η πληροφορία για τα αυτοκίνητα υπάρχει σε 17 διαφορετικά σημεία, σε 17 διαφορετικά μητρώα. Χάος. Το ίδιο και για τα ακίνητα, όπου γίνεται μια σημαντική δουλειά προκειμένου πλέον να μπορούμε να αντιστοιχίσουμε, ΚΑΕΚ, ηλεκτρονική ταυτότητα κινητού, αριθμό παροχής στα ακίνητά μας.

Η ανάγκη για αυτή τη δουλειά προέκυψε μέσα στην πανδημία και έγιναν κάποια πολύ σημαντικά βήματα. Τώρα πλέον, που έχουμε αφήσει πίσω μας αυτή περίοδο, μπορούμε όλα αυτά να τα θεμελιώσουμε σε πιο στέρεες βάσεις.

Το όραμά σας υπουργέ ποιο είναι; Πώς θέλετε, ψηφιακά τουλάχιστον, να δείτε την Ελλάδα την επόμενη πενταετία;

Γενικά πρέπει να πάμε σε μια Ελλάδα η οποία δεν θα ταλαιπωρεί τους πολίτες, που τα αυτονόητα πράγματα θα γίνονται με εύκολο τρόπο, ψηφιακά, χωρίς να χρειάζεται να μετακινούμαστε άσκοπα. Θέλουμε να κερδίζουμε μέρα με τη μέρα την εμπιστοσύνη των πολιτών ότι αυτή η καινούργια, ψηφιακή Ελλάδα είναι μια πολύ πιο γρήγορη και αποτελεσματική Ελλάδα και ότι το Δημόσιο μπορεί να ανταποκριθεί και να σταθεί δίπλα στον πολίτη, ως αρωγός και όχι ως φορέας που δημιουργεί εμπόδια.

Με τον τρόπο αυτό η ανάπτυξη δεν θα είναι δρόμος μετ’ εμποδίων αλλά ένας ευθύς δρόμος ταχύτητας. Πρέπει να κερδίσουμε το χαμένο έδαφος της δεκαετούς κρίσης και η ψηφιοποίηση της χώρας νομίζω πως μπορεί να είναι ο επιταχυντής αυτής της κοινής προσπάθειας.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Scroll to Top

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στον ιστότοπο. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.