Συνέντευξη του Υφυπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γρηγόρη Ζαριφόπουλου στο news247.gr

Συνέντευξη στο news247.gr και τους δημοσιογράφους Μιχάλη Τεμπέλη και Χρήστο Μπαρούνη έδωσε ο Υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αρμόδιος για θέματα ψηφιακής στρατηγικής, Γρηγόρης Ζαριφόπουλος.

Πόσο χρονικό διάστημα χρειάστηκε για να σχεδιαστεί η υπηρεσία του αριθμού 13033;

To 13033 ήταν ίσως το μόνο, από όλα όσα βγήκαν στον ‘αέρα’ αυτή την περίοδο της πανδημίας του κορονοϊού, που δεν ήταν στον σχεδιασμό μας από πριν. Για όλα τα υπόλοιπα πρέπει να πω ότι, δεν θα μπορούσαμε να είχαμε αντιδράσει σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα αν δεν είχαμε σχεδιάσει αυτές τις υπηρεσίες ήδη από το καλοκαίρι της περασμένης χρονιάς, όταν και αναλάβαμε το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Όλα όσα διαθέσαμε στους πολίτες, το gov.gr, η ψηφιοποίηση της υπεύθυνης δήλωσης, της εξουσιοδότησης, η Ψηφιακή Ακαδημία Πολιτών, κ.α., ήταν μέσα στον στρατηγικό μας σχεδιασμό και παρουσιάζονται στη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού που θα δοθεί στην δημοσιότητα σύντομα. Όλες αυτές οι υπηρεσίες δεν θα μπορούσαν να έχουν γίνει πραγματικότητα εάν δεν είχαμε από το προηγούμενο καλοκαίρι ομάδες έργου που τις σχεδίαζαν και τις υλοποιούσαν. Το 13033 προφανώς δεν θα μπορούσαμε να το έχουμε προβλέψει, ήταν μία πρωτοβουλία της Γενικής Γραμματείας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων και ουσιαστικά υλοποιήθηκε μέσα σε 48 ώρες.

Δεδομένου ότι το 13033 σχεδιάστηκε σε μόλις 48 ώρες, υπήρχε φόβος ότι ενδεχομένως θα μπορούσε να αποτύχει αυτό το σύστημα; Ακολουθήσατε πρότυπα άλλων χωρών;

Το συγκεκριμένο σύστημα είναι πάρα πολύ απλό γιατί πρόκειται για ένα πενταψήφιο νούμερο που δέχεται μηνύματα και στέλνει μία επιβεβαίωση κάθε φορά. Προφανώς, σε ό,τι έχει να κάνει με την τεχνολογία και τα πληροφοριακά συστήματα πάντα υπάρχει ένας φόβος όσον αφορά την εύρυθμη λειτουργία στο λανσάρισμά τους. Στο gov.gr, για παράδειγμα, τις πρώτες 10 ώρες υπήρχαν προβλήματα. Όταν ‘σηκώσαμε’ στις 15 Μαΐου την υπηρεσία της ηλεκτρονικής εγγραφής στα νηπιαγωγεία, είχαμε προβλήματα για το πρώτο 24ωρο.

Έχεις πάντα δύο επιλογές όσον αφορά τις νέες τεχνολογικές λύσεις. Η μία είναι να επενδύσεις πολύ χρόνο προκειμένου να κάνεις όλους τους ελέγχους και να παρουσιάσεις μία πλήρως λειτουργική λύση, μια διαδικασία που συχνά δεν ολοκληρώνεται. Η άλλη επιλογή είναι να παρουσιάσεις μία λύση, γνωρίζοντας ότι αυτή δεν είναι ολοκληρωμένη ή πλήρως ελεγμένη, παρ’ όλα αυτά να τη διαθέσεις στο ευρύ κοινό προκειμένου να εξυπηρετήσεις τους πολίτες και ό,τι προβλήματα προκύπτουν να επιλύονται την ίδια στιγμή. Όταν, όμως, τα προβλήματα λύνονται, έχεις άμεσα αποτελέσματα. Για τις εγγραφές στα νηπιαγωγεία είδαμε μία καθολική αποδοχή της ψηφιοποίησης της διαδικασίας αφού οι εγγραφές ξεπέρασαν τις 83.000 και 9 στα 10 νήπια γράφτηκαν στα νηπιαγωγεία ηλεκτρονικά. Έτσι και το 13033, λειτούργησε και ξεπέρασε τα 110 εκατομμύρια μηνυμάτων.

Είναι μία μεταβατική εποχή αυτή για τον Έλληνα πολίτη δεδομένου ότι περνά στη ψηφιακή εποχή;

Οι Έλληνες πολίτες, σε ένα μεγάλο ποσοστό, είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία. Δεν είναι τυχαίο ότι στη χώρα μας η διείσδυση των “έξυπνων” κινητών (smartphones) έχει ξεπεράσει το 80%. Κι αν δείτε ηλικίες συμπολιτών μας, 65 και άνω, η διείσδυση σε αυτές τις ηλικιακές ομάδες έχει ξεπεράσει το 60%. Και αυτά τα ποσοστά συνεχώς αυξάνονται. Άρα η πλειονότητα μπορεί να υιοθετήσει αυτά τα εργαλεία και να τα αξιοποιήσει. Αυτό, ωστόσο, δεν σημαίνει ότι εμείς δεν πρέπει να ενισχύσουμε τις ψηφιακές δεξιότητες όλων των πολιτών και, σίγουρα για τους συμπολίτες της τρίτης ηλικίας αλλά και για όποιο πολίτη δεν έχει ψηφιακές δεξιότητες. Έχουμε αναλάβει λοιπόν και πρωτοβουλίες όπως είναι η Ψηφιακή Ακαδημία Πολιτών, μία πλατφόρμα εκπαίδευσης μέσα από το gov.gr που προσφέρει πάνω από 1.500 ώρες δωρεάν εκπαιδευτικό υλικό σε ψηφιακές δεξιότητες.

Αν αυτή τη στιγμή έχουμε πάνω από 500.000 ηλεκτρονικές υπεύθυνες δηλώσεις και εξουσιοδοτήσεις σημαίνει ότι ο κόσμος είχε μία τέτοια ανάγκη. Να μπορεί να διεκπεραιώσει τις συναλλαγές του με το κράτος εξ αποστάσεως. Από την εργασία του, το σπίτι του, χωρίς να χάσει χρόνο. Το ζήτημα είναι να μην υπάρχει κανένας αποκλεισμός στη νέα ψηφιακή εποχή, να μην αφήσουμε κανέναν πίσω. Είμαστε στο 2020 και τα στοιχεία αυτή τη στιγμή δείχνουν, ότι πρόσβαση σε ευρυζωνικά δίκτυα έχουν το 99,5% των νοικοκυριών. Κάποια με χαμηλές ταχύτητες, αλλά έχουν πρόσβαση. Αυτά τα δεδομένα είναι μία καλή βάση για να προχωρήσουμε και να φτάσουμε μία μέρα, όλοι να χρησιμοποιούμε τις υπηρεσίες αυτές.

Έχει γίνει αρκετή κουβέντα για τον Προσωπικό Αριθμό και το κατά πόσο με έναν μόνο αριθμό θα μπορεί ο πολίτης να αποφύγει τη γραφειοκρατία και να κάνει όλες τις δουλειές του. Πόσο κοντά είμαστε σε αυτό;

Θα υπάρχει για όλους μας ένας Προσωπικός Αριθμός. Για τους ενήλικες θα είναι ο ΑΦΜ. Αυτός ο Προσωπικός Αριθμός, όμως, θα δοθεί και στα ανήλικα τέκνα και σε κάθε παιδί που γεννιέται στο εξής αφού θα παίρνει έναν αριθμό πια και όχι ΑΦΜ και ΑΜΚΑ. Αυτός ο ένας και μοναδικός αριθμός θα μας επιτρέψει να διαλειτουργήσουμε τα συστήματα του δημοσίου καλύτερα. Αυτή τη στιγμή είμαστε όλοι ταυτοποιημένοι σε διαφορετικά μητρώα και συστήματα του κράτους με διαφορετικούς αριθμούς. Σε κάποια χωρίς καν αριθμό, σε κάποια με τον ΑΜΚΑ, σε κάποια με τον ΑΦΜ, ή τον αριθμό δελτίου ταυτότητας. Όλα αυτά πρέπει να έρθουν κάτω από τον έναν αριθμό. Ο στόχος είναι στο τέλος του 2021 με αρχές του 2022, μαζί με τις νέες ταυτότητες που θα φέρουν και ψηφιακή υπογραφή να έχουμε ολοκληρώσει και τη μετάβαση στον έναν αριθμό.

Ακούμε παράλληλα για ψηφιακά “γκισέ”. Πιστεύετε ότι όλα αυτά τα νέα εργαλεία σηματοδοτούν το τέλος εποχής των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών;

Όχι, το αντίθετο, γιατί όποιες προσπάθειες κι αν καταβάλλουμε για την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων του πληθυσμού, πάντα θα υπάρχουν συμπολίτες μας οι οποίοι δεν θα έχουν αυτή την απαραίτητη εξοικείωση με την τεχνολογία και τις απαραίτητες δεξιότητες και για αυτούς ή άλλους λόγους θα προτιμούν μία διά ζώσης εξυπηρέτηση με το κράτος. Εκεί το όραμα του υπουργείου μας είναι τα ΚΕΠ να αποτελέσουν το μοναδικό ‘γκισέ’ του δημοσίου.

Να μην χρειάζεται δηλαδή ο πολίτης να πηγαίνει στον ασφαλιστικό φορέα, στην εφορία κλπ, αλλά να πηγαίνει στα ΚΕΠ. Να φέρουμε το κράτος στον υπολογιστή και στο έξυπνο κινητό των πολιτών, αλλά να δώσουμε και τη δυνατότητα σε πολίτες που θα το επιλέξουν να συναλλαχθούν με το κράτος διά ζώσης στα ΚΕΠ. Ακόμα κι εκεί, όμως, αξιοποιούμε’ την τεχνολογία και τα ψηφιακά ‘γκισέ’ δεν είναι τίποτα παραπάνω από την αξιοποίηση εργαλείων τηλεδιάσκεψης. Να μπορεί να κλείσει δηλαδή ο πολίτης ένα ηλεκτρονικό ραντεβού με έναν υπάλληλο των ΚΕΠ και σε συγκεκριμένη μέρα και ώρα να μιλήσει μαζί του μέσω τηλεδιάσκεψης.

Πότε αναμένεται να δρομολογηθεί αυτό;

Ξεκινάμε άμεσα πιλοτικά με 58 ΚΕΠ σε 26 δήμους. Η τεχνολογία είναι ένας σύμμαχος που μας βοηθά να κάνουμε τη ζωή μας πιο εύκολη, την εργασία μας πιο αποδοτική και προς αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε.

Ποιος είναι ο μεγάλος στόχος και οι επόμενες ενέργειες για το Υπουργείο;

Θα συνεχίσουμε να εμπλουτίζουμε το gov.gr με νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες και κάποια στιγμή θα φέρουμε το σύνολο των υπηρεσιών του κράτους στην μια και μοναδική αυτή ψηφιακή πύλη. Να μπορεί ο κάθε πολίτης να κάνει σχεδόν τα πάντα ψηφιακά, αφού πρώτα ταυτοποιηθεί στο σύστημα, από τον υπολογιστή ή το ‘έξυπνο’ κινητό του. Άρα, μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα, θα δούμε και νέες υπηρεσίες να ενσωματώνονται και κάποιες που είναι ήδη διαθέσιμες να βελτιώνονται. Για παράδειγμα, η άυλη συνταγογράφηση θα εμπλουτιστεί με άυλα παραπεμπτικά. Η εγγραφή στα νηπιαγωγεία στην επόμενη έκδοσή της θα είναι βελτιωμένη και θα παραπέμπει τον πολίτη στο ένα νηπιαγωγείο που αντιστοιχεί στη διεύθυνση κατοικίας του. Η πλατφόρμα αυτή επίσης θα αποτελέσει τη βάση για τις εγγραφές στα δημοτικά ή στους βρεφονηπιακούς σταθμούς, που θα έχουμε από το επόμενο έτος. Θα εμπλουτίζουμε συνέχεια το gov.gr, αλλά δεν είναι μόνο αυτό που αποτελεί τον σχεδιασμό και τη στρατηγική μας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας. Είναι και η ενσωμάτωση συνολικά των νέων τεχνολογιών σε όλους τους τομείς της οικονομίας και εδώ θα δούμε λύσεις τηλεϊατρικής, όπως και εργαλεία τηλεσυνεδριάσεων στη Δικαιοσύνη. Επιπλέον, θα αναβαθμίσουμε τις υποδομές της χώρας και θα ενισχύσουμε τα εργαλεία για την ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων με νέες λειτουργικότητες ή και πιστοποιήσεις.

Πώς θα μπορούσε η ψηφιακή διακυβέρνηση να ενισχύσει την τηλεκπαίδευση, στην οποία ομολογουμένως είμαστε λίγο πίσω, σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, πολλώ δε μάλλον και στην τριτοβάθμια;

Η τηλεκπαίδευση είναι ένα τεχνολογικό εργαλείο που μπορεί και πρέπει να αξιοποιηθεί. Δεν πρόκειται ποτέ να αντικαταστήσει τη διά ζώσης διδασκαλία. Δεν πάμε στο σχολείο ή στο Πανεπιστήμιο μόνο για να παρακολουθήσουμε ένα μάθημα ή μία διάλεξη. Τα παιδιά πηγαίνουν στο σχολείο και για να κοινωνικοποιηθούν και για να μάθουν να συνεργάζονται και για να μάθουν να ακολουθούν κανόνες.

Προφανώς αυτά δεν θα αντικατασταθούν ποτέ. Θα πρέπει να εντάξουμε τα εργαλεία αυτά της τηλεκπαίδευσης συμπληρωματικά. Είτε ως σύγχρονη συμπληρωματική εκπαίδευση, είτε ως ασύγχρονη. Για παράδειγμα, στην Ψηφιακή Ακαδημία Πολιτών, προσφέρουμε ασύγχρονη εκπαίδευση, δηλαδή μπορεί ο πολίτης να ξεκινήσει ένα μάθημα και να το ολοκληρώσει όποτε ο ίδιος επιθυμεί. Αυτά τα εργαλεία πρέπει να τα αξιοποιήσουμε και στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια και στην ανώτατη εκπαίδευση.

Δουλεύουμε με το Υπουργείο Παιδείας για το πώς να εντάξουμε τις νέες τεχνολογίες, την Πληροφορική και τις ψηφιακές δεξιότητες ήδη από το νηπιαγωγείο και σε κάθε τάξη, υποχρεωτικά, με συγκεκριμένες ώρες, συγκεκριμένους τρόπους διδασκαλίας και περιεχόμενο. Να θέσουμε τις βάσεις. Κι αυτό γιατί; Γιατί ξέρουμε, και όλες οι έρευνες αυτό καταδεικνύουν, ότι το 90% των θέσεων εργασίας στο άμεσο μέλλον θα απαιτούν κάποιες τουλάχιστον βασικές ψηφιακές δεξιότητες.

Τέτοια ψηφιακά εργαλεία δημιουργούν θέσεις εργασίας ή τις περιορίζουν; Υπάρχουν πολλοί που φοβούνται ότι ο υπολογιστής και η τεχνολογία εν γένει θα αντικαταστήσουν τον άνθρωπο. Τι έχετε να απαντήσετε σ’ αυτό;

Η τεχνολογία κάνει τη ζωή μας πιο εύκολη, την εργασία μας πιο αποδοτική και νέες θέσεις εργασίας δημιουργούνται συνεχώς λόγω των νέων τεχνολογιών. Μέσω της τεχνολογικής εξέλιξης, στο μέλλον θα υπάρχουν θέσεις που αυτή τη στιγμή δεν τις φανταζόμαστε καν. Αυτό συνέβη με κάθε μεγάλη τεχνολογική εξέλιξη στην ιστορία της ανθρωπότητας – δείτε πόσα νέα επαγγέλματα και πόσες νέες θέσεις δημιουργήθηκαν όταν ο κόσμος άρχισε να μετακινείται μαζικά με το αεροπλάνο, για να δώσω ένα μόνο παράδειγμα.

Ο δημόσιος υπάλληλος, μέσα από την τεχνολογία εξελίσσεται και ο ίδιος. Κάνει πιο ενδιαφέροντα πράγματα, πιο δημιουργικά, ως αποτέλεσμα της ψηφιακής επανάστασης. Δεν χάνονται θέσεις εργασίας, αντιθέτως, η εργασία γίνεται πιο αποδοτική, πιο δημιουργική και δημιουργούνται νέες ανάγκες και θέσεις.

Αυξήθηκαν οι κυβερνοεπιθέσεις στο διάστημα της καραντίνας; Ποια είναι η πρόνοια του κράτους για την προστασία των προσωπικών δεδομένων;

Δεν αυξήθηκαν, δεν δέχθηκε το κράτος κάποια αυξημένη πίεση. Η τεχνολογία εξελίσσεται και όσον αφορά τα εργαλεία που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ως κράτος προκειμένου να προστατεύσουμε τις κρίσιμες υποδομές της χώρας και τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών.

Υπάρχει αυστηρό εθνικό και ευρωπαϊκό πλαίσιο, αλλά και τα εργαλεία για την προστασία των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων.

Τι έχετε να απαντήσετε σε αυτούς που υποστηρίζουν ότι ο δημόσιος τομέας δεν έχει τον απαραίτητο εξοπλισμό;

Υπάρχει εξοπλισμός στο δημόσιο τομέα. Όπου εμφανίζονται ανάγκες, αξιολογούνται και καλύπτονται. Δεν είναι εκεί το θέμα θεωρώ. Δεν είναι ότι το κράτος δεν έχει τον εξοπλισμό να αξιοποιήσει την τεχνολογία. Ο εξοπλισμός πρέπει να ανανεώνεται, να αναβαθμίζεται. Είναι μια παγκόσμια πραγματικότητα. Ένας υπολογιστής που παίρνεις σήμερα, μετά από δύο χρόνια θεωρείται πεπαλαιωμένος. Ότι θα πρέπει να καλυφθούν όποια κενά υπάρχουν, ναι, αλλά ας μην πούμε ότι εκεί είναι το πρόβλημα.

Πώς προχωράτε στην υλοποίηση των έργων και ποια είναι η σχέση του κράτους με τον ιδιωτικό τομέα;

Υπάρχουν δύο ειδών προσεγγίσεις όσον αφορά τα δημόσια έργα πληροφορικής. Η μία, να τα υλοποιήσει όλα ο ιδιωτικός τομέας, όλα μέσω προκήρυξης έργων, διαγωνισμών κλπ.

Η άλλη προσέγγιση είναι να υλοποιήσουμε όλα τα έργα πληροφορικής κεντρικά, μέσα από το Δημόσιο, να χτίσουμε έτσι και τις σχετικές δεξιότητες μέσα στο κράτος. Η αλήθεια είναι κάπου στη μέση. Κι αυτό έχουμε κάνει, σε αντίθεση με το τι είχε γίνει μέχρι σήμερα. Σαφώς και υπάρχουν μεγάλα έργα που θα υλοποιήσει η αγορά. Πολλά από αυτά που έχουν γίνει μέχρι σήμερα όμως, όπως η άυλη συνταγογράφηση, η Ψηφιακή Ακαδημία Πολιτών, το gov.gr, έγιναν αξιοποιώντας πρωτίστως τους εκτελεστικούς βραχίονες του υπουργείου, αξιοποιώντας του ανθρώπινους πόρους του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα, τους προγραμματιστές του ΕΔΥΤΕ, τους προγραμματιστές τoυ GUnet, της ΗΔΙΚΑ κ.α. Κάποια έργα ολοκληρώνονται εσωτερικά και κάποια θα πάνε σε διαγωνιστική διαδικασία στην αγορά. Με αυτό το μείγμα θα πρέπει να συνεχίσουμε.

Ουδείς αμφιβάλλει ότι πρωταρχικός τομέας είναι η υγεία. Έπειτα η οικονομία. Αλληλένδετη με αυτές τις δύο κατηγορίες είναι και ο τουρισμός. Έχουμε ακούσει για εφαρμογές στο πλαίσιο υποδοχής τουριστών από το εξωτερικό. Μπορείτε να μας δώσετε μια ιδέα του πλάνου σας;

Ανακοινώθηκε ήδη μια πρωτοβουλία καινοτομίας με το Υπουργείο Τουρισμού. Το κάναμε ήδη στην Υγεία όπου αναπτύξαμε δύο πρωτοβουλίες.

Ένα hackathon και ένα accelerator. Το πρώτο είχε να κάνει με νέες ιδέες. Έχω μια ιδέα, την καταθέτω, ταυτόχρονα υποβάλλουν ενδιαφέρον μέντορες, προγραμματιστές κλπ,, δημιουργούμε ομάδες και πάμε την ιδέα ένα βήμα πιο μπροστά.

Προωθήσαμε, όμως και μία δεύτερη πρωτοβουλία: ζητήσαμε ώριμες ψηφιακές λύσεις που θα μπορούσαν να στηρίξουν το Εθνικό Σύστημα Υγείας και τους πολίτες σε ένα επόμενο κύμα της πανδημίας. Αυτές τις αξιολογήσαμε με επιτροπή αξιολόγησης από ακαδημαϊκούς και εμπειρογνώμονες από το Υπουργείο για να εξετάσουμε ποιες από αυτές θα μπορούσαμε με μικρή χρηματοδότηση από το κράτος, αλλά και με ενίσχυση σε ανθρώπινο δυναμικό και τεχνογνωσία να τις ολοκληρώσουμε και να τις κλιμακώσουμε. Αυτό τελειώνουμε τώρα. Κάτι αντίστοιχο θα κάνουμε και με τον Τουρισμό.

Τρέχετε και μια σχετική πρωτοβουλία σε σχέση με την προστασία των προσωπικών δεδομένων – τη σημασία των οποίων έχετε τονίσει – κατά την επικαιροποίηση των στοιχείων στις τράπεζες. Μπορείτε να μας την εξηγήσετε;

Ναι, μιλάτε για το KYC (Know Your Customer). Μέχρι τώρα η τράπεζα σου ζητούσε όταν επικαιροποιούσες τα στοιχεία σου ή έκανες αίτηση για δάνειο, το εκκαθαριστικό της Εφορίας. Προσκομίζοντας με φυσική παρουσία το εκκαθαριστικό – σημαίνει ότι φεύγεις από τη δουλειά σου, κάθεσαι στην ουρά, περιμένεις τη σειρά – η τράπεζα χωρίς να το χρειάζεται, έχει πρόσβαση σε προσωπικά δεδομένα.

Την τράπεζα, όμως, την ενδιαφέρει το σύνολο των αποδοχών. Δεν την ενδιαφέρει από πού προέρχονται οι αποδοχές αυτές. Η τράπεζα δεν πρέπει να γνωρίζει για παράδειγμα εάν ο πολίτης λαμβάνει επίδομα αναπηρίας. Με αυτή την πρωτοβουλία, ο πολίτης θα δίνει ο ίδιος το δικαίωμα στην τράπεζα να αντλήσει τα στοιχεία που χρειάζονται για την επικαιροποίηση των στοιχείων του. Έτσι, όχι μόνο ο πολίτης εξυπηρετείται δίχως ταλαιπωρία, αλλά προστατεύονται και τα προσωπικά του δεδομένα.

Διαβάζουμε με μεγάλο ενδιαφέρον το βιογραφικό σας. Αλήθεια για ποιο λόγο ένας άνθρωπος με θητεία στο εξωτερικό και λαμπρή καριέρα στον ιδιωτικό τομέα και σε κορυφαίες εταιρίες της πληροφορικής και της τεχνολογίας να εμπλακεί με την πολιτική και τον Δημόσιο Τομέα;

Είμαι 48 ετών και ένιωσα ότι έχω συλλέξει εμπειρίες, έχω αποκτήσει γνώσεις έχω χτίσει δεξιότητες και ήθελα αυτές να τις αξιοποιήσω για να προσφέρω στην πατρίδα μου. Να βοηθήσω κι εγώ να πάμε την χώρα μπροστά, να γίνουμε επιτέλους, ένα σύγχρονο κράτος.

Θέλω να βοηθήσω και να προσφέρω. Θεωρώ ότι είναι η κατάλληλη χρονική συγκυρία. Πιστεύω πολύ στον Πρωθυπουργό και στο όραμα που έχει, πιστεύω πολύ στην ομάδα που έχει σχηματίσει, πιστεύω πολύ στο σχέδιο που υπάρχει για να γίνουν πράγματα, να μη μείνουμε, για άλλη μια φορά σε αυτή τη χώρα, στα λόγια. Και όντως γίνονται πράγματα όπως πλέον βλέπουν όλοι οι πολίτες, οργανωμένα, μεθοδικά, σωστά, με σχέδιο, σε όλους τους τομείς.

Πολλοί έχουν στο μυαλό τους κάποια στερεότυπα, ότι για παράδειγμα τίποτα δεν λειτουργεί στο Δημόσιο. Έχοντας συμπληρώσει πάνω από 20 χρόνια στον ιδιωτικό τομέα, δουλεύοντας σε τρεις διαφορετικές χώρες, μετά από δέκα μήνες στο Δημόσιο μπορώ να σας πω ότι δεν υπάρχουν ιδιαίτερες διαφορές.

Όπως σε μια ιδιωτική επιχείρηση υπάρχουν κάποια λαμπρά μυαλά, κάποιοι ευσυνείδητοι, σοβαροί επαγγελματίες, με διάθεση, με ενέργεια, που θέλουν να προσφέρουν, έτσι αυτοί υπάρχουν και στο Δημόσιο.

Όπως στον ιδιωτικό τομέα υπάρχουν άνθρωποι που είναι λιγότερο ικανοί, λιγότερο εργατικοί, λιγότεροι ευσυνείδητοι, έτσι αυτοί υπάρχουν και στο Δημόσιο. Δεν υπάρχει τόσο μεγάλη διαφορά γιατί τόσο ο δημόσιος, όσο και ο ιδιωτικός τομέας αποτελούν μια μικρογραφία της κοινωνίας μας. Προφανώς βλέπεις και τους μεν και του δε. Το θέμα είναι να επιλέξεις σωστά, να βρεις τους πρώτους και να τους επιβραβεύσεις.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Scroll to Top

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στον ιστότοπο. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας.